Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lancia Ypsilon italský styl nezapře

Nejmodernější techniku v segmentu exkluzivních kompaktů reprezentuje Lancia Ypsilon, která je cílena na náročnou klientelu, jenž se chce odlišovat a vyhledává potěšení z používání automobilu.

Multijet 1.3

Lancia Ypsilon představuje zdařile modifikovaný retro vzhled, jehož inspirací je model Ardea z roku 1939. Čerpá z minulosti značky, roste v současnosti a předstihuje budoucnost. Malé vozidlo je sice kompaktních rozměrů (3,78 x 1,70 x 1,53 m, rozvor 2,39 m), má však překvapující vnitřní prostor pro čtyři až pět osob. Také zavazadlový prostor je svými 215 až 290 litry (podle posunutí sedadel) jedním z největších v této třídě.
Ypsilon je nabízen ve čtyřech variantách výbavy – Argento, Oro Bianco, Oro Giallo a Platino. Volba těchto vzácných kovů jako označení výbavy odráží přání italského výrobce automobilů vrátit se vedle elegance, vybraných materiálů také k inovaci a sportovnosti, kterou se kdysi vyznačovala značka Lancia. Vůz charakterizuje originální maska chladiče se speciálním orámováním, které se liší podle výbavy.
Do nárazníků bez hran, které jsou významným bezpečnostním prvkem ochrany chodců, byly harmonicky zakomponovány mlhovky. Důležitým stylistickým prvkem nejnovějších vozů Lancia jsou elegantní optické skupiny se světlomety s větší svítivostí. Kompaktní karosérie se při pohledu z boku opticky prodloužila a je utvářena elegantní a výraznou horizontální linií, která se táhne přes celý bok vozu a pomyslně spojuje příď a záď vozu.
Lancia Ypsilon nabízí řadu excelentních pohonných jednotek s moderní technikou a výbornými výkony. Jedná se o tři zážehové motory a dva vznětové motory Multijet 1.3 16V o výkonu 75 k a 90 k.
U modelu Ypsilon pochopitelně nechybí nejmenší a nejvyspělejší vznětový motor 1.3 16V Multijet s přímým vstřikováním Common Rail druhé generace. S turbodmychadlem s variabilní technologií poskytuje 90 k a 200 N.m, zatímco druhá verze používá turbodmychadlo s pevnou geometrií, což zaručuje 75 k. Systém spalování byl změněn zvětšením propustnosti sacích a výfukových kanálů, omezením víření ve spalovacím prostoru a změnou kompresního poměru z 18 : 1 na 17,6 : 1. Systém řízení emisí má elektricky ovládaný ventil EGR přímo řízený řídicí jednotkou motoru, výměník tepla recirkulovaných výfukových plynů a katalyzátor umístěný blízko motoru. Jde o mistrovské dílo technologie miniaturizace – včetně příslušenství váží 130 kg, je dlouhý 50 cm a široký 65 cm. Je realizován na životnost 250 000 km bez údržby mechanických komponentů.
Zážehový čtyřválec 1.4 8V patří mezi poměrně dynamické motory s optimálním výkonem, k němuž přispívá elektricky ovládaná škrticí klapka a nový spalovací prostor se zvýšeným vířením a elektronicky řízený plynulý variátor fáze. Tento inovativní systém umožňuje recirkulovat zpět do spalovacího prostoru značnou část výfukových plynů (ca 25 %) a snižovat spotřebu paliva a emise škodlivin při částečném zatížení. Další zvláštností je zvýšený kompresní poměr a točivý moment při nízkých otáčkách.

Zážehové motory
Typ1.2 8V1.4 8V1.4 16 V
Objem124213681368
Výkon44(60)/500056(77)/600070(95)/5800
Toč.moment102/2500113/3750128/4500
Rychlost153167175
Zrychlení16,813,510,9
Spotřeba7,7/5,0/6,07,2/4,6/5,58,5/5,4/6,6


Vznětové motory
Typ1.3/751.3/90
Objem12481248
Výkon55(75)/400066(90)/4000
Toč.mom.190/1750200/1750
Rychlost167175
Zrychlení14,511,0
Spotřeba5,4/3,9/4,55,4/3,9/4,5


Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km


Motory pracují ve spojení s pěti nebo šestistupňovými manuálními převodovkami, u 1.3 Multijet a 1.4 případně se sekvenční robotizovanou převodovkou DFN s pěti rychlostními stupni. Je vybavena inovativním systémem, který elektrohydraulickým ovládáním automatizuje obsluhu spojky a řazení rychlostních stupňů, přičemž zachovává všechny výhody suché spojky a mechanické převodovky (hmotnost, robustnost a spolehlivost, nízká spotřeba). Jedná se o sofistikovaný systém, zlepšující výkonnost komponentů mechanické převodovky s přímým řazením, a zároveň zvyšující bezpečnost jízdy tím, že brání nesprávným manévrům systému převodovky při chybě řidiče. Může pracovat ve dvou režimech.
V poloautomatickém režimu vstupují elektrické signály do řídicí jednotky po síti CAN a mohou být rozděleny do dvou podskupin. Jedna jsou data pocházející z převodovky, umožňující zjišťování polohy zasouvání a volby rychlostních stupňů, polohy spojky, provozní tlak v hydraulickém systému a otáčky spojky. Druhá část jsou všechny signály vstupující z ostatních systémů (motor a brzdová soustava) a přispívající k přesnému řazení.
Na základě informací z těchto dvou skupin může být řízeno manuální i automatické řazení, komfortní nebo sportovní, dle požadavku řidiče sledováním polohy pedálu plynu a na základě otáček motoru.
Po nastartování se sešlápnutím pedálu brzdy systému potvrdí přítomnost řidiče a umožní zařazení „jedničky“ nebo zpátečky. Z bezpečnostních důvodů a z prevence zařazení nevhodného rychlostního stupně systém zařadí neutrál při běžícím motoru a otevření dveří. Systém předchází chybám, které mohou způsobit poškození motoru nebo převodovky tím, že signalizuje nouzové situace a nepovolené manévry akusticky a vizuálně.
Naopak automatické řízení převodovky DFN disponuje dvěma režimy – Normal a Economy. Prvním se dosahuje optimálního komfortu jízdy a současně svižné řazení za všech podmínek. Economy má naopak za úkol snižovat spotřebu paliva při zachování ovladatelnosti a komfortu jízdy.
V obou systémech se řadí vyšší rychlostní stupně při dosažení otáček maximálního momentu nebo výkonu. V automatickém režimu systém rozpoznává sklon vozovky a mění bod řazení, aby se zachoval nejlepší kompromis mezi požadavky řidiče, stavem terénu a rychlostí a otáčkami motoru. Další zvláštností DFN je schopnost vyhodnocování decelerace vozidla a přizpůsobování řazení nižších rychlostních stupňů. Např. v poloautomatickém režimu systém umožňuje zejména při sportovní jízdě zařazení nižšího rychlostního stupně při nájezdu do zatáčky. V automatickém režimu systém naopak anticipuje nižší stupeň, aby měl řidič k dispozici vhodnější rychlostní stupeň pro zachování úrovně komfortu a spotřeby paliva.
Převodovka DFN představuje nejlepší kompromis pro řidiče upřednostňující potěšení z jízdy s mechanickou převodovkou, ale nezříkající se ani pohodlné jízdy s automatickou převodovkou.
Lancia Ypsilon může být vybavena velkoplošným střešním oknem (Granluce), která zabírá téměř 70 % plochy střechy a skládá se ze dvou skleněných desek (jedné pevné a jedné posuvné) a dvou sluneční clon, kterými lze pohybovat v kolejničkách. Z uzavřeného vozu se může Ypsilon proměnit v automobil se skleněnou střechou nebo s posuvnou střechou. Pokud chcete jet jako v kabrioletu, potom stačí otevřít přední skleněný panel a sluneční clonu, což trvá sedm sekund.
Pro vůz byla zvolena sofistikovaná klimatizace, která prostřednictvím elektronické řídicí jednotky automaticky řídí teplotu vzduchu, množství vzduchu, distribuci vzduchu (poprvé s možností různého nastavení na straně řidiče a spolujezdce), chod kompresoru a recirkulaci. Jde o dvouzónovou klimatizaci, tzn. schopnou současně udržovat dvě různé teploty na obou stranách interiéru.
Nevadnoucí a účinné brzdy, spolu s dobrými dynamickými vlastnostmi pohonných jednotek a předvídatelné jízdní vlastnosti, umožňují v klidu překonávat kritické situace. Sériově je ve výbavě airbag řidiče a airbag spolujezdce, dva okenní airbagy jsou v základní verzi Argento za příplatek, u ostatních ve standardní výbavě. Objednat si lze také boční airbagy.
Nový model používá pochopitelně moderní technická řešení pro zajištění perfektní kontroly nad vozidlem ze strany řidiče. Mezi nimi ABS poslední generace s EBD a na přání ESP. Posledně zmíněný systém zasahuje za podmínek blízkých mezním, když je nebezpečí ztráty stability vozidla, a pomáhá řidiči vozidlo kontrolovat. K ESP je přidružen systém Hill Holder, pomáhající při rozjezdu do kopce, a asistent pro prudké brzdění HBA.
Každý zákazník může mít právě takový vůz Lancia Ypsilon, který nejlépe odpovídá jeho požadavkům a vkusu. Již nyní je možno přemýšlet o více než 700 různých možnostech osobního vytvoření, které se skládají z 18 barev karosérie, čtyř variant výbavy (Argento, Oro Bianco, Oro Giallo a Platino), 10 dvoubarevných outfitů pro interiér, osmi různých materiálů potahů sedadel a šesti různých typů ráfků z lehké slitiny.
Ceny začínají na 295 000 Kč (1.2 Argento) a končí na 494 000 Kč (1.3/105 k Sport Momo Design), diesel 1.3/75 k Argento stojí 355 000 Kč.

JL, 16.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar