Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lancia Musa s převodovkou DFN

Včera jsme představili novinku na našem trhu – minivan Lancia Musa (viz Novinky), jejíž prodej byl právě zahájen. Kromě pětistupňové mechanické převodovky je pro motory 1.4 16V a 1.3Multijet k dispozici ještě robotizovaná převodovka DFN.

Převodovka DFN – Dolce Far Niente aneb „sladké nic nedělání“, umožňuje automatické řazení převodů, čímž zvyšuje především komfort v městském provozu. Převodovka DFN – prostřednictvím
elektrohydraulického servořízení – automatizuje ovládání spojky a řadící páky, a zachovává výhody suché spojky a mechanické převodovky (hmotnost, robustnost a spolehlivost, nízkou energetickou spotřebu). K dispozici jsou dva provozní režimy: poloautomatický (manuální) a automatický.
První, podobný manuálnímu režimu, umožňuje řazení joystickem umístěným na středovém tunelu. Vzhledem k tomu, že chybí pedál spojky, posunuje se volicí páka buď dopředu pro přechod na vyšší rychlostní stupeň nebo dozadu při volbě nižšího rychlostního stupně. Stačí jednoduchý impuls k tomu, aby převodovka přesně a rychle změnila rychlostní stupeň.
Druhý (automatický) režim nabízí dva programy – normální a ekonomický. První umožňuje dosažení výborného jízdního komfortu a současně plynulé a přesné řazení za všech podmínek. Ekonomický program si naopak klade za cíl snížit spotřebu paliva, a zachovat jízdní komfort na maximální úrovni. V obou režimech systém řadí na vyšší rychlostní stupeň při dosažení maximálního točivého momentu a výkonu. V automatickém režimu také systém rozpoznává sklon vozovky a mění okamžik řazení tak, aby se dosáhlo optimálního kompromisu mezi požadavky řidiče, podmínkami terénu, rychlostí a otáčkami motoru.
Převodovka DFN, oproti manuálním převodovkám a tradičním automatickým převodovkám, dokáže „číst” požadavky řidiče a přizpůsobit se jeho stylu jízdy. Pro zvýšení bezpečnosti a zamezení nežádoucích změn rychlostních stupňů při otevření dveří dojde automaticky k zařazení neutrálu, pokud je motor v chodu. Vizuálními a akustickými signály je řidič upozorněn na nebezpečné situace nebo manévry, které by mohly vést k poškození motoru nebo převodovky.
V automatickém režimu a při zapnutí tlačítka Economy, je spotřeba vozu nižší, než u manuální převodovky: u motorů 1.3 Multijet byla v kombinovaném cyklu, zaznamenána spotřeba 4,6 l/100 km, tedy o 0,1 l menší než s manuální převodovkou. U motorů 1.4 16v činí poměr 6,4 l/100 km oproti 6,6 l/100 km. Konstruktérům se podařilo nastavit program řazení tak, aniž by se snižoval výkon a požitek z řízení vozu. Současně se snižuje spotřeba. V neposlední řadě je třeba zdůraznit, že tyto technologické novinky jsou nabízeny za podstatně nižší ceny, než u tradičních automatických převodovek.

JL, 29.2.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar