Kia pro_cee´d - třetí v řadě
Nové třídveřové kupé KIA pro_cee’d, jehož světová premiéra proběhla na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu se prodává také v České republice. Tento vůz tak kompletuje modelovou řadu cee’d a potěší sportovně založené řidiče.
Model pro_cee’d je delší, nižší a lehčí než pětidveřový hatchback a vnáší více sportovního charakteru do C-segmentu. Výkonem, jízdními vlastnostmi a ovladatelností překonává svého bratra, přitom nabízí stejně rozsáhlou paletu motorů. Navzdory sportovnímu vzhledu a snížené linii střechy má 4,25 m dlouhý pro_cee’d neobvykle dlouhý rozvor náprav a ve své třídě nabízí nejprostornější interiér i zavazadlový prostor.
Díky jednotné koncepci celé řady cee’d získal od počátku vývoje pro_cee’d elegantní vzhled, přestože skrytě sdílí mnoho komponentů s ostatními vozy řady cee’d.
Snížená střecha a skloněný C-sloupek jen nepatrně omezují prostor nad hlavami posádky, o 30 mm vpředu a 40 mm vzadu. Objem zavazadlového prostoru je velkorysý – 340 litrů po spodní hranu zadního okna, včetně 55 litrů v prostoru pod podlahou (standardní výbava hatchbacku i wagonu). Také po složení zadních sedadel odpovídá objem 1210 l standardům kategorie.
Zatímco sklon čelního skla zůstal nezměněn, sklo je nyní nižší, výška vozu se snížila o 30 mm. Sklon okenního rámu dveří a boční okna jsou také nižší. Originální konstrukce dveří, o 276 mm širších ve srovnání s hatchbackem, zvýrazňuje sportovní charakter.
Nová KIA se pyšní nejen stylovým exteriérem, ale také pevnou strukturou karoserie, pečlivě navrženou k dosažení výjimečné torzní tuhosti, zaručující vozu výbornou ovladatelnost, kvalitní jízdní vlastnosti, odolnost a bezpečnost. Nová karoserie používá velké procento vysokopevnostní oceli (67 %) pro kriticky důležité prvky struktury, přičemž přes 87 % karoserie je vyrobeno z nerezivějící oceli. Kupé váží o 84 kg méně než jeho pětidveřový protějšek.
Obě přední sedadla jsou vybavena paměťovým mechanismem, takže se při nástupu i výstupu z vozidla automaticky vracejí do původně nastavené polohy Pro zvýšení praktičnosti byla přepracována zadní sedadla, která nyní mají pevné sedáky, a upravili i sklápění opěradel v poměru 60/40 tak, že se nyní dají velmi snadno sklopit.
Stylovou středovou konzolu, která je podstatným vizuálním prvkem designu interiéru, je možné objednat v jedné z pěti povrchových úprav. Byla navržena tak, aby jakoby „plula“ podél řidiče. Zahrnuje na míru přizpůsobený RDS audio systém a plynule přechází do podlahové konzoly s odkládacím prostorem na drobnosti (včetně konektoru USB, AUX a iPod ve výbavě EX a TX), řadicí páku, rukojeť ruční brzdy, zdvojený držák nápojů a objemný úložný box.
Standardní výbava zahrnuje přední, boční i okenní airbagy, automatické zamykání dveří po rozjezdu, hlavové opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, audiosystém s ovládáním na volantu a palubní počítač.
Vyšší verze nabízejí luxusnější výbavu včetně černých rámečků světlometů, elektrického ovládání vnějších zrcátek, předních projektorových mlhových světlometů, manuální klimatizace, bezklíčového ovládání centrálního zamykání, alarmu, integrovaných aktivních opěrek hlavy na předních sedadlech, vybavených i nastavitelnou bederní opěrkou, středové konzole a loketní opěrkou a audiopřípojek USB, AUX a iPod.
Nejvyšší úroveň výbavy zahrnuje mj. systémy ESP a BAS, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná, vytápěná sklopná vnější zrcátka a interiér v kůži plus sportovní paket. Sportovní paket zahrnuje 17“ kola z lehké slitiny s pneumatikami 225/45 R17, tužší tlumiče, sportovně laděný interiér, hliníkové pedály a nerezové dveřní prahy.
KIA očekává, že mnoho majitelů zaujme atraktivní seznam doplňkové výbavy jako je např. pět typů kol z lehké slitiny, 10 metalických barev, sklo s omezeným prostupem slunečních paprsků a vodoodpudivou úpravou a elektricky ovládané střešní okno s bezpečnostním senzorem, vyhřívaná přední sedadla s třístupňovou regulací, satelitní navigaci a CD přehrávač s měničem na 6 CD atd. Vůbec poprvé se ve voze z rodiny cee’d objevuje vestavěný audiosystém nejvyšší kvality, ovládaný na volantu. Standardní výbavou je rádio s funkcí RDS a CD přehrávačem kompatibilním s MP3, automatickým nastavením hlasitosti v závislosti na rychlosti jízdy a se čtyřmi reproduktory. Vyšší verze výbavy mají vpředu navíc dva výškové reproduktory a ve středové konzole přípojky USB, AUX a iPod. iPod vstup dovoluje cestujícím v pro_cee’du pouštět si zvuk do reproduktorů audiosystému vozu.
Při koupi si zákazníci mohou vybírat z palety pěti motorů (1.4, 1.6 a 2.0 CVVT plus 1.6 a 2.0 CRDi VGT) a tří převodovek, stejně jako u hatchbacku a kombi. Až o 84 kg lehčí pro_cee’d akceleruje rychleji než ostatní vozy této řady. Kupé dosahuje hodnot v rozmezí od 10,1 do 13,5 s, zatímco verze 5D jsou ca o 0,2 s pomalejší. Cee’d je sice standardně vybaven manuální převodovkou, ale u verzí se zážehovými motory 1.6 a 2.0 a vznětového motoru 1.6 bude za příplatek k dostání i automatická převodovka.
Stejně jako hatchback i wagon cee''''d má pro_cee’d vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, navržené německými specialisty tak, aby nabídl citlivé, komunikativní řízení a pohodlnou jízdu. Ačkoli používá stejné vzpěry McPherson na přední nápravě a víceprvkové zavěšení kol „in-wheel multi-link” na zadní nápravě, je o 80 kg lehčí.
Každý vůz řady cee’d je standardně vybaven ESP, dodávaný společně s TCS (protiprokluzový systém) a BAS (brzdový asistent), na všech kolech jsou kotoučové brzdy, podpořené systémy ABS a EBD.
Nová KIA pro_cee’d bude v Evropě standardně nabízena se stejně dlouhou zárukou jako hatchback a kombi cee’d, tzn. se sedmiletou zárukou na vůz (nebo do ujetí 150 000 km). Tato v Evropě vůbec nejlepší dostupná záruka na nový vůz, jaká kdy byla zákazníkům nějakou automobilkou nabídnuta, je převoditelná i na pozdější majitele. Ceny jsou uvedeny v rubrice Novinky.
Benzinové motory
Vznětové motory
Porovnání rozměrů
Jindřich Lasík, 13.12.2007
Díky jednotné koncepci celé řady cee’d získal od počátku vývoje pro_cee’d elegantní vzhled, přestože skrytě sdílí mnoho komponentů s ostatními vozy řady cee’d.
Snížená střecha a skloněný C-sloupek jen nepatrně omezují prostor nad hlavami posádky, o 30 mm vpředu a 40 mm vzadu. Objem zavazadlového prostoru je velkorysý – 340 litrů po spodní hranu zadního okna, včetně 55 litrů v prostoru pod podlahou (standardní výbava hatchbacku i wagonu). Také po složení zadních sedadel odpovídá objem 1210 l standardům kategorie.
Zatímco sklon čelního skla zůstal nezměněn, sklo je nyní nižší, výška vozu se snížila o 30 mm. Sklon okenního rámu dveří a boční okna jsou také nižší. Originální konstrukce dveří, o 276 mm širších ve srovnání s hatchbackem, zvýrazňuje sportovní charakter.
Nová KIA se pyšní nejen stylovým exteriérem, ale také pevnou strukturou karoserie, pečlivě navrženou k dosažení výjimečné torzní tuhosti, zaručující vozu výbornou ovladatelnost, kvalitní jízdní vlastnosti, odolnost a bezpečnost. Nová karoserie používá velké procento vysokopevnostní oceli (67 %) pro kriticky důležité prvky struktury, přičemž přes 87 % karoserie je vyrobeno z nerezivějící oceli. Kupé váží o 84 kg méně než jeho pětidveřový protějšek.
Obě přední sedadla jsou vybavena paměťovým mechanismem, takže se při nástupu i výstupu z vozidla automaticky vracejí do původně nastavené polohy Pro zvýšení praktičnosti byla přepracována zadní sedadla, která nyní mají pevné sedáky, a upravili i sklápění opěradel v poměru 60/40 tak, že se nyní dají velmi snadno sklopit.
Stylovou středovou konzolu, která je podstatným vizuálním prvkem designu interiéru, je možné objednat v jedné z pěti povrchových úprav. Byla navržena tak, aby jakoby „plula“ podél řidiče. Zahrnuje na míru přizpůsobený RDS audio systém a plynule přechází do podlahové konzoly s odkládacím prostorem na drobnosti (včetně konektoru USB, AUX a iPod ve výbavě EX a TX), řadicí páku, rukojeť ruční brzdy, zdvojený držák nápojů a objemný úložný box.
Standardní výbava zahrnuje přední, boční i okenní airbagy, automatické zamykání dveří po rozjezdu, hlavové opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, audiosystém s ovládáním na volantu a palubní počítač.
Vyšší verze nabízejí luxusnější výbavu včetně černých rámečků světlometů, elektrického ovládání vnějších zrcátek, předních projektorových mlhových světlometů, manuální klimatizace, bezklíčového ovládání centrálního zamykání, alarmu, integrovaných aktivních opěrek hlavy na předních sedadlech, vybavených i nastavitelnou bederní opěrkou, středové konzole a loketní opěrkou a audiopřípojek USB, AUX a iPod.
Nejvyšší úroveň výbavy zahrnuje mj. systémy ESP a BAS, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná, vytápěná sklopná vnější zrcátka a interiér v kůži plus sportovní paket. Sportovní paket zahrnuje 17“ kola z lehké slitiny s pneumatikami 225/45 R17, tužší tlumiče, sportovně laděný interiér, hliníkové pedály a nerezové dveřní prahy.
KIA očekává, že mnoho majitelů zaujme atraktivní seznam doplňkové výbavy jako je např. pět typů kol z lehké slitiny, 10 metalických barev, sklo s omezeným prostupem slunečních paprsků a vodoodpudivou úpravou a elektricky ovládané střešní okno s bezpečnostním senzorem, vyhřívaná přední sedadla s třístupňovou regulací, satelitní navigaci a CD přehrávač s měničem na 6 CD atd. Vůbec poprvé se ve voze z rodiny cee’d objevuje vestavěný audiosystém nejvyšší kvality, ovládaný na volantu. Standardní výbavou je rádio s funkcí RDS a CD přehrávačem kompatibilním s MP3, automatickým nastavením hlasitosti v závislosti na rychlosti jízdy a se čtyřmi reproduktory. Vyšší verze výbavy mají vpředu navíc dva výškové reproduktory a ve středové konzole přípojky USB, AUX a iPod. iPod vstup dovoluje cestujícím v pro_cee’du pouštět si zvuk do reproduktorů audiosystému vozu.
Při koupi si zákazníci mohou vybírat z palety pěti motorů (1.4, 1.6 a 2.0 CVVT plus 1.6 a 2.0 CRDi VGT) a tří převodovek, stejně jako u hatchbacku a kombi. Až o 84 kg lehčí pro_cee’d akceleruje rychleji než ostatní vozy této řady. Kupé dosahuje hodnot v rozmezí od 10,1 do 13,5 s, zatímco verze 5D jsou ca o 0,2 s pomalejší. Cee’d je sice standardně vybaven manuální převodovkou, ale u verzí se zážehovými motory 1.6 a 2.0 a vznětového motoru 1.6 bude za příplatek k dostání i automatická převodovka.
Stejně jako hatchback i wagon cee''''d má pro_cee’d vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, navržené německými specialisty tak, aby nabídl citlivé, komunikativní řízení a pohodlnou jízdu. Ačkoli používá stejné vzpěry McPherson na přední nápravě a víceprvkové zavěšení kol „in-wheel multi-link” na zadní nápravě, je o 80 kg lehčí.
Každý vůz řady cee’d je standardně vybaven ESP, dodávaný společně s TCS (protiprokluzový systém) a BAS (brzdový asistent), na všech kolech jsou kotoučové brzdy, podpořené systémy ABS a EBD.
Nová KIA pro_cee’d bude v Evropě standardně nabízena se stejně dlouhou zárukou jako hatchback a kombi cee’d, tzn. se sedmiletou zárukou na vůz (nebo do ujetí 150 000 km). Tato v Evropě vůbec nejlepší dostupná záruka na nový vůz, jaká kdy byla zákazníkům nějakou automobilkou nabídnuta, je převoditelná i na pozdější majitele. Ceny jsou uvedeny v rubrice Novinky.
Benzinové motory
| Typ | 1.4 | 1.6 | 2.0 |
| Objem (cm³) | 1396 | 1591 | 1975 |
| Výkon kW(k)/min | 80(109)/6200 | 90(122)/6200 | 102(140)/6000 |
| Toč.mom (N.m/min) | 137/5000 | 154/4200 | 184/4750 |
| Rychlost (km/h) | 184 | 187 | 200 |
| Zrychlení 0-130km/h (s) | 19,6 | 18,1 | 16,8 |
| Spotřeba (l/100 km) | 7,6/5,2/6,1 | 8,0/5,4/6,4 | 9,2/5,9/7,1 |
Vznětové motory
| Typ | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
| Objem (cm³) | 1582 | 1991 |
| Výkon kW(k)/min | 85(115)/4000 | 103(140)/4000 |
| Toč.mon. (N.m/min) | 255/1900-2750 | 305/2000 |
| Zrychlení 0-130 km/h (s) | 19,0 | 17,3 |
| Spotřeba (l/100) | 5,7/4,2/4,7 | 7,3/4,4/5,5 |
Porovnání rozměrů
| Typ | hatchback | kombi | kupé |
| Délka (mm) | 4235 | 4470 | 4250 |
| Šířka (mm) | 1790 | 1790 | 1790 |
| Výška (mm) | 1480 | 1525 | 1450 |
| Rozvor (mm) | 2650 | 2650 | 2650 |
| Zav. prostor(l) | 340/1300 | 535/1664 | 340/1210 |
Jindřich Lasík, 13.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














