Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia cee´d Sportywagon v české premiéře

Po úspěšném uvedení nového pětidveřového hatchbacku Kia cee’d se nyní modelová řada rozrůstá o verzi kombi pojmenovanou Sportywagon, jehož zavazadlový prostor dosahuje objemu 534 litrů, po sklopení sedadel až 1664 l.

Uvedení nové řady vozů Kia cee’d (pětidveřový hatchback v prosinci 2006, kombi Sportywagon od září a třídveřový Sportyhatch od prosince 2007) představuje pro značku Kia významný zlom a počátek nové éry. Zároveň je kvalitativní revolucí, protože v každém aspektu vzniku vozu je použita nejmodernější technika a nejvyšší estetické standardy evropského stylu.
Trojice vozů Kia cee’d vznikala současně, takže se nový Sportywagon pyšní stejně důkladnou konstrukční i vzhledovou integritou jako hatchback a velmi osobitým stylem. Celková délka a výška narostly proti hatchbacku o 235 mm, respektive o 10 mm, zatímco rozvor náprav 2650 mm zůstal zachován.
Tím se zvýšil základní objem zavazadlového prostoru na 534 litrů; měřeno po spodní hranu zadního okna, včetně 55 litrů v prakticky tvarovaném prostoru pod podlahou zavazadelníku. To je o téměř 200 litrů více než u hatchbacku. Po složení zadních sedadel stoupne kapacita na 1664 litrů, tedy o 300 litrů proti hatchbacku. Ačkoliv objem, praktičnost i využitelnost vozu jsou pro rozhodování zájemců o kombi klíčové, v současném vysoce konkurenčním prostředí nižší střední třídy hraje důležitou roli také design.
Díky jasné koncepci modelu cee’d od samého počátku vývoje získal Sportywagon elegantní vzhled, přestože od přídě až po B-sloupek sdílejí obě verze stejné komponenty. Dokonce i zadní boční dveře jsou stejné, avšak Sportywagon má poslední sloupek ve tvaru výrazného Z a zadní svítilny tvarovaná do L, což vozu společně s větší délkou dodává velmi odlišný vzhled.
Cee’d Sportywagon se vyznačuje novou konstrukci pátých dveří, unikátní v kategorii vozů nižší střední třídy, umožňující snadný přístup do zavazadlového prostoru. Ve srovnání s hatchbackem zasahují závěsy pátých dveří o 225 mm hlouběji do střechy, čímž se zkracuje dráha při jejich otevírání o 72 mm. Řešení tedy dovoluje otevřít zavazadlový prostor i při parkování v omezených prostorech. Díky nové koncepci otevírání pátých dveří má cee’d Sportywagon jeden z nejlépe přístupných „kufrů“ v nižší střední třídě. Hloubka nákladového prostoru dosahuje v základním uspořádání 1021 mm, respektive 764 mm do úrovně spodního okna pátých dveří. Mezi podběhy je úložný prostor široký 1040 mm, na zádi 1070 mm.
Pro nový kombi nabízí Kia, stejně jako u hatchbacku, výběr z pěti motorů (všechny splňují emisní normu Euro 4), ve spojení s pěti nebo šestistupňovou manuální, případně i čtyřstupňovou automatickou převodovkou.
„Očekává se, že téměř polovina kupujících (48 %) si zvolí vznětový motor a okolo 95 % z nich zvolí manuální převodovku,” říká Dr. Seog-Jae Lee, generální ředitel Powertrain Engineering, Kia R&D Centre, Rüsselsheim.
Nový vznětový motor 1.6 CRDi, 16ventilový čtyřválec vyráběný na Slovensku, je vybaven moderním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek (VGT). Hodnoty maximálního výkonu a točivého momentu dosahují vysoce konkurenčních hodnot 115 k (85 kW), respektive 255 Nm. Motor je standardně dodáván s pětistupňovou manuální převodovkou nebo za příplatek se čtyřstupňovou automatickou. Zákazníci, požadující vyšší výkon, mohou zvolit vylepšený vznětový motor 2.0 CRDi 16V, který je rovněž vybaven druhou generací vstřikování common-rail a systémem VGT. Poskytuje výkon 140 k (103 kW) a točivý moment 305 Nm při pouhých 2000/min. Dodává se výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.
Tři zážehového čtyřválce s proměnným časováním ventilů CVVT a zdokonaleným elektronickým vícebodovým vstřikováním paliva jsou standardně dodávány s pětistupňovou manuální převodovkou.
Motor 1.4 dosahuje výkonu 109 k (80 kW) a 1.6 l dává 122 k (90 kW) a nejvýkonnější dvoulitr CVVT disponuje 143 k (105 kW ).
Cee’d je sice standardně vybaven manuálními převodovkami, ale u motorů 1.6, 2.0 a 1.6 CRDi bude za příplatek k dostání i čtyřstupňová automatická převodovka s elektronickým řízením, monitorujícím celou řadu parametrů včetně akcelerace, brždění, otáček motoru a rychlosti vozidla. Převodovka díky vyspělé elektronice spolehlivě, přesně a hladce řadí a dokonce se umí přizpůsobit individuálnímu stylu jízdy řidiče.
Designéři Kia dbali také na pohodlné nastupování a vystupování s výborným přístupem na přední i zadní místa. Přední dveře jsou osazeny závěsy se třemi polohami otevírání – v poslední poloze je úhel otevření plných 70 stupňů.
Ke zvýšení praktičnosti má Sportywagon proti hatchbacku šest položek výbavy navíc, z toho pět v zavazadlovém prostoru – zásuvku na 12 V v boční stěně, dvojici postranních odkládacích schránek, další úložný prostor pod podlahou, roletu na zakrytí zavazadlového prostoru a uchytnou síťku (za příplatek). Střecha vozu je standardně vybavena podélnými střešními ližinami pro snadné upevnění nosiče kol, lyží, atd.
Ačkoliv je Sportywagon především orientovan na rodinu a aktivní životní styl, vychutná si řidič „kompaktní a sportovně laděný“ přístrojový štít s optimálně do rukou padnoucím tříramenným volantem, sportovním designem trojice přístrojů a střední konzolou natočenou k řidiči.
Přední sedadla, anatomicky tvarovaná a s výborným bočním vedením, jsou nastavitelná ve více směrech, aby poskytla cestujícím dobrou podporu při sezení. Obě přední sedadla jsou vybavena nastavitelnou bederní opěrkou.
Základní výbava zahrnuje přední, boční a okenní airbagy, automatické zamykání dveří po rozjezdu, hlavové opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadalech, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, audiosystém se čtyřmi reproduktory a ovládáním na volantu plus integrovaný zjednodušený palubní počítač.
Vyšší verze nabídne dalších 28 položek výbavy včetně elektrického ovládání vnějších zrcátek, předních projektorových mlhovek, manuální klimatizace, dálkového ovládání centrálního zamykání a alarmu, integrovaných aktivních opěrek hlavy na předních sedadlech, vybavených i nastavitelnou bederní opěrkou, středové konzoly s odkládacími prostory a loketní opěrkou, dvojice předních výškových reproduktorů a možnost připojení USB, AUX a iPod®.
Zákazníci vrcholové řady si vychutnají cee’d vybavený například 16“ koly z lehké slitiny, systémy ESP a BAS, plně automatickou klimatizací, interiérem v kůži, elektrickým ovládáním zadních oken s bezpečnostními senzory překážky a středovou loketní opěrkou vzadu.
Ve výčtu výbavy na přání najdeme mj. pět typů kol z lehké slitiny, 10 metalických barev karoserie, sklo s omezeným prostupem slunečních paprsků a vodoodpudivou úpravou, elektricky posuvné střešní okno s bezpečnostním senzorem, vyhřívaná přední sedadla s třístupňovou regulací, zabudovanou satelitní navigaci a CD přehrávač s měničem na 6 CD, vestavěný v přístrojové desce, plus sportovní nebo kožený paket a možnost volby čalounění interiéru.
Stejně jako hatchback je Sportywagon vybaven vpředu i vzadu nezávislým zavěšením kol, aby nabídl citlivé řízení s odpovídající zpětnou vazbou a pohodlnou jízdu po silnicích i s plně naloženým vozem. Na přední nápravě jsou odlehčené vzpěry McPherson s vinutými pružinami a víceprvkové zavěšení kol „in-wheel multi-link“ na zadní nápravě. Oba systémy jsou vyladěny tak, aby zajistily optimální stabilitu a jízdní vlastnosti vozu, u kterého celková hmotnost mírně vzrostla.
Sportywagon je vybaven systémem MDPS (elektrický posilovač řízení), který šetří palivo a zároveň nabízí výbornou odezvu řízení při každodenních cestách.
Jeden z nejbezpečnějších vozů C-segmentu má na všech kolech standardně montované výkonné kotoučové brzdy se systémem ABS a EBD. V nejvyšší výbavě je navíc standardně vybaven systémem ESP společně se systémy TCS a BAS.
Nová Kia cee’d Sportywagon bude na evropských trzích standardně nabízena se stejnými záručními podmínkami jako hatchback. Každý prodaný cee'd profituje ze sedmileté záruky na vůz (nebo do ujetí 150 000 km). Tato v Evropě vůbec nejlepší dostupná záruka na nový vůz, jaká kdy byla zákazníkům automobilkou nabídnuta, je přenosná i další majitele.

JL, 12.6.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar