Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Stinger - nejvýkonnější v celé historii

Kia Motors America (KMA) se stala středem zájmu na mezinárodním autosalonu NAIAS, kde zpravidla dominují premiéry amerických automobilek – Kia představila ve světové premiéře svůj zbrusu nový model Kia Stinger.

Pětimístný sportovní sedan se splývavou zádí typu fastback zamíchá kartami v kategorii, ve které v současnosti dominují evropské automobilky. Stinger ubezpečuje, že bude nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značk.

Na celkovém ztvárnění jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol; dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie, dlouhý rozvor zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie s markantními rameny blatníků. Stinger svým postojem a optickým vyvážením vyznává elegantní atmosféru a sportovní charakter, spíše než horkokrevnou agresivitu.

Křivky v zadní části vozu společně se splývavou zádí karoserie fastback opticky zdůrazňují široký rozchod předních i zadních kol v kombinaci se zapuštěnými plochami kolem dveří. K příkladné aerodynamice napomáhají další čistě funkční prvky exteriéru – vzduchové clony na přídi, boční žábry u podběhů kol, hladká spodní část karoserie nebo integrovaný zadní difuzor.

Kabina s ostře skloněným čelním sklem a zadním oknem je posunuta k zádi vozidla, čímž evokuje siluetu rychlého vozu. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna mimořádně jemnou kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a pohodlí na cestách.
Středový panel je rozdělen na dvě zóny: ovládání systému palubního infotainmentu je posazeno pod velký barevný dotykový displej, zatímco ovládací prvky klimatizace a ventilace jsou o něco níže. Přímo před řidičem je volant se silným věncem obšitým kůží a samostatná kaplička přístrojů obsahující analogové i digitální ukazatele. Barevný TFT displej mezi kruhovými ukazateli zprostředkuje údaje důležité pro sportovní jízdu, např. síly příčného zrychlení v zatáčkách, časy na okruh nebo teplotu motorového oleje, společně s doplňkovými informacemi, jako jsou údaje palubního počítače, nastavení řidiče, pokyny navigace nebo diagnostika vozu.



Podvozek


Rozvor o délce 290,6 cm přesahuje srovnatelnou hodnotu Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe, a dokonce i vozů Lexus GS a Mercedes CLS . Stinger je celkově delší (483,1 cm) a širší (186,9 cm) než rivalové v tomto segmentu, což umožnilo nabídnout velkorysý vnitřní prostor.


Podvozek je z 55 procent z vysokopevnostní oceli, která tvoří mimořádně tuhý základ. Zmíněná tuhost přispívá k nižší hladině hluku, vibrací a chvění, tedy i k tichému prostředí v kabině. Přední náprava typu McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu bylo odladěno tak, aby řidiči zajistilo optimální zpětnou vazbu. Poprvé u značky Kia může řidič upravovat účinek tlumičů a vlastnosti handlingu prostřednictvím elektronicky nastavitelného systému odpružení DSDC. Stinger vždy předvídatelně reaguje na pokyny řidiče. V závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je navíc možné Stinger přenastavit tak, aby vykazoval agilnější reakce v zatáčkách, kdy systém sníží tuhost předních tlumičů a současně zvýší tuhost zadních. Naopak k vyšší stabilitě jízdy za vysokých rychlostí napomáhá, když systém zvýší tuhost předních tlumičů a sníží tuhost zadních. Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů: Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní).


Hnací ústrojí


Má-li podvozek symbolizovat pomyslnou kostru gran turisma, pak pohonné jednotky bezpochyby představují jeho srdce. V nabídce jsou dva přeplňované motory, podélně umístěné a posazené o něco více vzadu pod dlouhou kapotou plastických tvarů.

Obě pohonné jednotky jsou doposud ve stádiu vývoje, nicméně základní přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru Theta II by měl dosahovat výkonu 255 k při cca 6200/min. Nejvyšší točivý moment 353 Nm je k dispozici v pásmu 1400 až 4000/min. Ještě vyšší výkonový potenciál nabídne vidlicový šestiválec 3,3 litru Lambda II s dvojitým přeplňováním, jenž by měl produkovat 365 k při 6000/min a dosahovat maxima točivého momentu 510 Nm v pásmu od 1300 do 4500/min. S jednotkou V6 twin-turbo chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km za 5,1 s, resp. maximální rychlosti jízdy 269 km/h.

Stinger používá druhou generaci osmistupňové automatické převodovky v kombinaci s pohonem zadních kol. Převodové ústrojí používá měnič točivého momentu typu CPA, tedy konstrukci vídanou spíše v leteckém průmyslu nebo u závodních automobilů. Použitá konstrukce pomáhá redukovat torzní vibrace v rámci celého hnacího ústrojí. Řidič může ponechat řazení výhradně na samotné převodovce, nebo volit převodové stupně sám pomocí páček pod volantem. Podobně jako v případě odpružení a řízení je k dispozici až pět různých schémat řazení prostřednictvím elektronického systému jízdních režimů. Příslušným způsobem je upraveno i mapování motoru.

Stinger je prvním sedanem Kia, u nějž lze volit mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol. Systém pohonu AWD používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC), jenž monitoruje pokyny od řidiče i stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu na jednotlivých kolech s cílem zajistit požadovaný směr i za nepříznivých podmínek. Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál, který pomáhá stejnoměrně rozdělovat výkon mezi kola zadní nápravy.



Moderní technologie


K umocnění požitku z jízdy přispívá několik vyspělých systémů na podporu řízení (ADAS). S nepozorností a únavou řidiče pomáhá bojovat nový systém sledování únavy řidiče (DAA ). Monitoruje celou řadu vstupů od vozidla i řidiče, a pokud zaznamená, že výrazně poklesla míra pozornosti řidiče, rozezní varovný tón a současně na panelu se sdruženými přístroji zobrazí upozornění, že je čas udělat si přestávku v řízení.

Asistent ochrany před čelní srážkou (FCA)3 s integrovanou funkcí nezávislého nouzového brzdění (AEB)3 a detekcí chodců dokáže rozpoznat nebezpečí střetu s jiným vozidlem nebo chodcem a pomáhá k zastavení vozu.

Pokročilý inteligentní tempomat (ASCC)3 zachovává přednastavený odstup mezi Stingerem a vozidlem jedoucím vpředu; v hustém dopravním provozu dokáže vůz i sám zastavit.
Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA)3 aktivně sleduje jízdu v daném pruhu a podle potřeby upozorňuje řidiče akustickým signálem a zásahem do řízení ve snaze udržet správný směr jízdy.

Systém monitorování provozu za vozidlem (RCTA)3 při couvání z parkovacího místa sleduje prostor za automobilem, a pokud zaznamená jiný vůz jedoucí napříč, upozorní řidiče zvukovým signálem.

Prostřednictvím výškově nastavitelného barevného displeje HUD s projekcí na čelní sklo může řidič sledovat klíčové jízdní údaje, jako např. rychlost, pokyny navigace, nastavení audio systému a tempomatu nebo informace systému pro sledování mrtvých úhlů.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar