Kia Sorento - vyšší cíle, nižší náklady
Poprvé se Kia Sorento objevila v roce 2002, čímž otevřela cestu značce do nového segmentu SUV. Během dalších let oslovilo více než 900 000 zákazníků. Při návrhu druhé generace se tým designérů pod vedením Petera Schreyera zaměřil na výraznější a futurističtější vzhled.
Delší karoserie je prostornější díky přesunutí čelního okna s přístrojovou deskou dopředu a víka zavazadlového prostoru vzad. Nové Sorento je delší o 95 mm (4685 mm), nižší o 60 mm na 1745 mm a do segmentu SUV vnáší subtilnější vzhled s futuristickými prvky. S delším předním převisem, klínovitým bočním profilem a zvýrazněnými podběhy působí moderně.
Jednoduchý design vytváří odvážná stylizace přídě, jejíž součástí je nová maska chladiče přecházející do hlavních světlometů s černým podkresem a čtyřmi reflektory. Třebaže šířka vozidla zůstala beze změny, celkově působí vůz dynamičtěji, neboť rozchod kol se oproti předchozímu modelu rozšířil o 38 mm (vpředu) a 41 mm (vzadu).
Vizuální přitažlivost z boku zvyšují 18“ kola z lehkých slitin, standardně dodávaná pro výbavy Comfort a Exclusive. Moderně působí také vícebarevné koncové kombinované LED svítilny (od výbavy Comfort), zatímco dvoubarevný nárazník s černou mřížkou ve spodní části podtrhuje sportovní vzhled.
Provedení interiéru odráží, jako design karoserie, výkon a dynamiku. Typickým znakem je čtyřramenný volant s tlustým věncem s výškovým a podélným nastavením. Za volantem se ukrývá panel se třemi tubusy. Přístroje v provedení Super Vision s červeným podsvícením jsou u výbav Comfort a Exclusive.
Prostorný interiér nabízí variabilitu a komfort až sedmi cestujícím. Přístup je pohodlnější, neboť podlaha se snížila o 32 mm. Snazší nastupování a vystupování cestujících ze třetí řady umožňuje speciální konstrukce pravého krajního sedadla ve druhé řadě, které lze po sklopení opěradla celé odklopit vpřed. Od výbavy Comfort je přední sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v osmi směrech.
Maximální využití vnitřního prostoru při přepravě osob a zavazadel umožňuje dělení druhé řady sedadel v poměru 60:40 a volitelné třetí řady sedadel v poměru 50:50. Opěradla lze sklopit téměř do roviny a rozšířit použitelný zavazadlový prostor. V pětimístné konfiguraci činí celkový objem zavazadlového prostoru 531 l, což je o 96 l více než u předchozího modelu. U sedmimístného provedení je objem 111 litrů. Při sklopení sedadel druhé a třetí řady se zvětší na 1525 l.
Nové Sorento se zříká rámu a má samonosnou karoserii, která je ze 70,4 % z vysokopevnostní oceli. Na její tuhosti mají podíl především podélné nosníky v motorovém prostoru, robustní příčka mezi prostorem pro motor a posádku, zesílené podélné nosníky v podlaze atd.
Na evropských trzích je Sorento nabízeno novým čtyřválcovým turbodieselem 2.2 CRDi a zážehovým čtyřválcem 2.4. Ještě ve 2. polovině roku bude uvedena také dvoulitrová verze přeplňovaného dieselu řady R.
Benzinový motor byl vybaven výkonnější elektronikou, na mnoha místech bylo sníženo vnitřní tření a použity lehčí materiály. Výsledkem je vyšší výkon, delší životnost, kultivovanější běh a nižší spotřeba. Motor s objemem 2359 cm³ se vyznačuje čtyřventilovou technikou a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Blok motoru, hlava válců i víko olejové vany jsou pro snížení hmotnosti z hliníkových slitin. Čtyřválec dosahuje výkonu 174 k a točivého momentu 225 N.m při 3750/min.
Nový turbodiesel 2.2 je vybaven přímým vstřikováním common-rail třetí generace s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem s elektronicky řízenými, variabilními rozváděcími lopatkami (VGT), vyspělou 32bitovou řídicí jednotkou ECU či účinnou recirkulací výfukových plynů EGR s chladičem a obtokovým ventilem. Disponuje výkonem 197 k a točivým momentem 436 N.m v rozmezí 1800–2500/min. Ve spojení s přímo řazenou převodovkou je točivý moment motoru snížen na 422 N.m.
Zákazníci mají na výběr z různých kombinací motorů, převodovek a druhů pohonu. Všechny modely evropských trzích mají šestistupňové převodovky (přímo řazené i samočinné). Nová šestistupňová samočinná převodovka je o 54 mm kratší, o 12 kg lehčí a snižuje spotřebu paliva o 12 %, než předchozí pětistupňová. Jednou z vlastností, zlepšujících účinnost, je např. samočinné zařazení neutrálu při zastavení. Samotná převodovka je tvořena trojicí planetových soukolí se čtveřicí unašečů. Volič jízdních režimů převodovky, umístěný tradičně mezi sedadly, nabízí kromě plně samočinného módu také režim s možností sekvenčního řazení.
Sorento se dodává s pohonem všech kol nebo jen jedné nápravy. Modely 4x2 jsou o 60 kg lehčí než 4x4 a vyznačují se nižší spotřebou paliva. Trakce je přitom stále na vysoké úrovni už jen díky použití protiprokluzového systému. Pro řidiče, kteří se častěji pohybují v horších podmínkách, tahají přívěsy (až do hmotnosti 2500 kg) nebo jezdí v terénu, je připraveno Sorento 4WD. Jedná se o pohon všech kol, který při běžné jízdě dodává 100 % točivého momentu k předním kolům. Jakmile přední kola začnou ztrácet trakci, systém přenáší točivý moment na zadní nápravu. V terénu je možné pohon všech kol uzavřít. Při rychlosti do 30 km/h se síla motoru mezi nápravy rozděluje rovnoměrně v poměru 50/50.
Nová generace byla navržena tak, aby se kvalitou jízdy a ovladatelností vyrovnala nejlepším vozům SUV. Světlá výška byla proto snížena o 10 mm a koncepce se samonosnou karoserií snížila těžiště o 54 mm. Přední náprava s dvojitými příčnými rameny byla nahrazena lehčím a kompaktnějším řešením se vzpěrami typu McPherson. Vzadu byla tuhá náprava vyměněna za víceprvkové zavěšení, které stejně jako vpředu používá pomocný nosný rám. Pro výbavu Exclusive je k dispozici systém samočinného udržování světlé výšky.
Všechna provedení mají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřně chlazenými kotouči o průměru 321 mm, vzadu plné kotouče 302 mm.
Všichni majitelé mají jistotu, že jsou chráněni nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které jsou součástí sériové nebo doplňkové výbavy. Mezi nejvýznamnější prvky aktivní bezpečnosti patří např. systémy ESC, HAC, DBC, TPMS, zadní parkovací asistent či brzdový asistent. Stabilizační systém ESC je standardní výbavou na všech trzích Evropské unie i přesto, že bude v EU pro nová auta povinný až od roku 2011. Asistent pro rozjezd do příkrých svahů HAC zamezuje couvnutí při rozjezdu do kopce. Naopak systém DBC dokáže udržovat stálou rychlost sjíždění 8 km/h i v náročných terénních situacích.
Couvání usnadňuje od výbavy Comfort zadní parkovací asistent s přesnými ultrazvukovými čidly měřícími vzdálenost překážek za vozem. Ještě bezpečnější couvání zajistí couvací kamera, která je standardní výbavou nejvýše postavené verze Exclusive. Kamera má pozorovací úhel 130° a přenáší svůj obraz na 3,5“ displej umístěný v samočinně zatmívacím vnitřním zpětném zrcátku.
Součástí systému ABS je funkce elektronického rozdělování brzdové síly EBD. Jejím cílem je upravovat rozdělení brzdné síly mezi nápravy tak, aby se při zachování stability dosáhlo maximálního brzdného účinku. Ve dvou vyšších stupních výbavy Comfort a Exclusive je vůz osazen xenonovými světlomety.
Nová generace byla navržena tak, aby získala nejvyšší možná ohodnocení v nárazových testech. V evropských testech Euro NCAP získalo nejvyšší možné ohodnocení 5 hvězd. V oficiálních testech NHTSA v USA Kia Sorento obdržela pro čelní i boční náraz výsledek Good, který je stejně tak jako v Evropě ten nejlepší možný.
V Evropě se prodává se sedmiletou zárukou, pohonem dvou nebo všech kol a přímo řazenou či samočinnou převodovkou. Zákazníci si mohou vybrat z 11 barev laků karoserie, dvou barevných odstínů interiéru, ze široké palety výbav a rozsáhlé nabídky prvků originálního příslušenství. Výroba pro evropské trhy probíhá v továrně Hwasung v Jižní Koreji.
Příklady cen
Základní technické údaje
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km, rozměry – mm
JL, 19.1.2010
Jednoduchý design vytváří odvážná stylizace přídě, jejíž součástí je nová maska chladiče přecházející do hlavních světlometů s černým podkresem a čtyřmi reflektory. Třebaže šířka vozidla zůstala beze změny, celkově působí vůz dynamičtěji, neboť rozchod kol se oproti předchozímu modelu rozšířil o 38 mm (vpředu) a 41 mm (vzadu).
Vizuální přitažlivost z boku zvyšují 18“ kola z lehkých slitin, standardně dodávaná pro výbavy Comfort a Exclusive. Moderně působí také vícebarevné koncové kombinované LED svítilny (od výbavy Comfort), zatímco dvoubarevný nárazník s černou mřížkou ve spodní části podtrhuje sportovní vzhled.
Provedení interiéru odráží, jako design karoserie, výkon a dynamiku. Typickým znakem je čtyřramenný volant s tlustým věncem s výškovým a podélným nastavením. Za volantem se ukrývá panel se třemi tubusy. Přístroje v provedení Super Vision s červeným podsvícením jsou u výbav Comfort a Exclusive.
Prostorný interiér nabízí variabilitu a komfort až sedmi cestujícím. Přístup je pohodlnější, neboť podlaha se snížila o 32 mm. Snazší nastupování a vystupování cestujících ze třetí řady umožňuje speciální konstrukce pravého krajního sedadla ve druhé řadě, které lze po sklopení opěradla celé odklopit vpřed. Od výbavy Comfort je přední sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v osmi směrech.
Maximální využití vnitřního prostoru při přepravě osob a zavazadel umožňuje dělení druhé řady sedadel v poměru 60:40 a volitelné třetí řady sedadel v poměru 50:50. Opěradla lze sklopit téměř do roviny a rozšířit použitelný zavazadlový prostor. V pětimístné konfiguraci činí celkový objem zavazadlového prostoru 531 l, což je o 96 l více než u předchozího modelu. U sedmimístného provedení je objem 111 litrů. Při sklopení sedadel druhé a třetí řady se zvětší na 1525 l.
Nové Sorento se zříká rámu a má samonosnou karoserii, která je ze 70,4 % z vysokopevnostní oceli. Na její tuhosti mají podíl především podélné nosníky v motorovém prostoru, robustní příčka mezi prostorem pro motor a posádku, zesílené podélné nosníky v podlaze atd.
Na evropských trzích je Sorento nabízeno novým čtyřválcovým turbodieselem 2.2 CRDi a zážehovým čtyřválcem 2.4. Ještě ve 2. polovině roku bude uvedena také dvoulitrová verze přeplňovaného dieselu řady R.
Benzinový motor byl vybaven výkonnější elektronikou, na mnoha místech bylo sníženo vnitřní tření a použity lehčí materiály. Výsledkem je vyšší výkon, delší životnost, kultivovanější běh a nižší spotřeba. Motor s objemem 2359 cm³ se vyznačuje čtyřventilovou technikou a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Blok motoru, hlava válců i víko olejové vany jsou pro snížení hmotnosti z hliníkových slitin. Čtyřválec dosahuje výkonu 174 k a točivého momentu 225 N.m při 3750/min.
Nový turbodiesel 2.2 je vybaven přímým vstřikováním common-rail třetí generace s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem s elektronicky řízenými, variabilními rozváděcími lopatkami (VGT), vyspělou 32bitovou řídicí jednotkou ECU či účinnou recirkulací výfukových plynů EGR s chladičem a obtokovým ventilem. Disponuje výkonem 197 k a točivým momentem 436 N.m v rozmezí 1800–2500/min. Ve spojení s přímo řazenou převodovkou je točivý moment motoru snížen na 422 N.m.
Zákazníci mají na výběr z různých kombinací motorů, převodovek a druhů pohonu. Všechny modely evropských trzích mají šestistupňové převodovky (přímo řazené i samočinné). Nová šestistupňová samočinná převodovka je o 54 mm kratší, o 12 kg lehčí a snižuje spotřebu paliva o 12 %, než předchozí pětistupňová. Jednou z vlastností, zlepšujících účinnost, je např. samočinné zařazení neutrálu při zastavení. Samotná převodovka je tvořena trojicí planetových soukolí se čtveřicí unašečů. Volič jízdních režimů převodovky, umístěný tradičně mezi sedadly, nabízí kromě plně samočinného módu také režim s možností sekvenčního řazení.
Sorento se dodává s pohonem všech kol nebo jen jedné nápravy. Modely 4x2 jsou o 60 kg lehčí než 4x4 a vyznačují se nižší spotřebou paliva. Trakce je přitom stále na vysoké úrovni už jen díky použití protiprokluzového systému. Pro řidiče, kteří se častěji pohybují v horších podmínkách, tahají přívěsy (až do hmotnosti 2500 kg) nebo jezdí v terénu, je připraveno Sorento 4WD. Jedná se o pohon všech kol, který při běžné jízdě dodává 100 % točivého momentu k předním kolům. Jakmile přední kola začnou ztrácet trakci, systém přenáší točivý moment na zadní nápravu. V terénu je možné pohon všech kol uzavřít. Při rychlosti do 30 km/h se síla motoru mezi nápravy rozděluje rovnoměrně v poměru 50/50.
Nová generace byla navržena tak, aby se kvalitou jízdy a ovladatelností vyrovnala nejlepším vozům SUV. Světlá výška byla proto snížena o 10 mm a koncepce se samonosnou karoserií snížila těžiště o 54 mm. Přední náprava s dvojitými příčnými rameny byla nahrazena lehčím a kompaktnějším řešením se vzpěrami typu McPherson. Vzadu byla tuhá náprava vyměněna za víceprvkové zavěšení, které stejně jako vpředu používá pomocný nosný rám. Pro výbavu Exclusive je k dispozici systém samočinného udržování světlé výšky.
Všechna provedení mají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřně chlazenými kotouči o průměru 321 mm, vzadu plné kotouče 302 mm.
Všichni majitelé mají jistotu, že jsou chráněni nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které jsou součástí sériové nebo doplňkové výbavy. Mezi nejvýznamnější prvky aktivní bezpečnosti patří např. systémy ESC, HAC, DBC, TPMS, zadní parkovací asistent či brzdový asistent. Stabilizační systém ESC je standardní výbavou na všech trzích Evropské unie i přesto, že bude v EU pro nová auta povinný až od roku 2011. Asistent pro rozjezd do příkrých svahů HAC zamezuje couvnutí při rozjezdu do kopce. Naopak systém DBC dokáže udržovat stálou rychlost sjíždění 8 km/h i v náročných terénních situacích.
Couvání usnadňuje od výbavy Comfort zadní parkovací asistent s přesnými ultrazvukovými čidly měřícími vzdálenost překážek za vozem. Ještě bezpečnější couvání zajistí couvací kamera, která je standardní výbavou nejvýše postavené verze Exclusive. Kamera má pozorovací úhel 130° a přenáší svůj obraz na 3,5“ displej umístěný v samočinně zatmívacím vnitřním zpětném zrcátku.
Součástí systému ABS je funkce elektronického rozdělování brzdové síly EBD. Jejím cílem je upravovat rozdělení brzdné síly mezi nápravy tak, aby se při zachování stability dosáhlo maximálního brzdného účinku. Ve dvou vyšších stupních výbavy Comfort a Exclusive je vůz osazen xenonovými světlomety.
Nová generace byla navržena tak, aby získala nejvyšší možná ohodnocení v nárazových testech. V evropských testech Euro NCAP získalo nejvyšší možné ohodnocení 5 hvězd. V oficiálních testech NHTSA v USA Kia Sorento obdržela pro čelní i boční náraz výsledek Good, který je stejně tak jako v Evropě ten nejlepší možný.
V Evropě se prodává se sedmiletou zárukou, pohonem dvou nebo všech kol a přímo řazenou či samočinnou převodovkou. Zákazníci si mohou vybrat z 11 barev laků karoserie, dvou barevných odstínů interiéru, ze široké palety výbav a rozsáhlé nabídky prvků originálního příslušenství. Výroba pro evropské trhy probíhá v továrně Hwasung v Jižní Koreji.
Příklady cen
| Typ | Active Comfort | Exclusive | |
| 2.4 CVVT 4x2 | 649 980 | 749 980 | - |
| 2.2 CRDi 4x2 | 709 980 | 809 980 | - |
| 2.4 CVVT 4x4 | 699 980 | 799 980 | 889 980 |
| 2.2 CRDi 4x4 | 759 980 | 859 980 | 949 980 |
Základní technické údaje
| Motor | 2.2 CRDi | 2.4 CVVT |
| Objem | 2199 | 2359 |
| Výkon | 145(196)/3800 | 128(174)/6000 |
| Toč.moment | 422/1800-2500 | 226/3750 |
| Rychlost | 190 | 190 |
| Zrychlení 4x2 | 9,4 | 10,5 |
| Zrychlení 4x4 | 9,6 | 11,1 |
| Spotřeba 4x2 | 8,5/5,3/6,5 | 11,2/6,9/8,5 |
| Spotřeba 4x4 | 8,6/5,4/6,6 | 11,4/7,1/8,7 |
| Rozměry | 4685 x 1885 x 1745 mm | |
| Rozvor | 2700 mm | |
| Rozchod kol | 1618/1621 mm | |
| Nájezdový úhel | 25º/23º | |
| Přechodový úhel | 17º |
Pozn: objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km, rozměry – mm
JL, 19.1.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















