Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Rio nabídne elektrifikovaný pohon

Do segmentu B značka Kia uvádí modernizovaný model Rio. Čtvrtá generace se představuje s přepracovaným designem, novými bezpečnostními a informačními technologiemi, které známe spíše z vozů vyšších tříd a přepracovanou řadou hospodárných pohonných jednotek.

48 V technologie

Rio je první Kia, pod jejíž kapotou najdeme benzínové mild-hybridní ústrojí (MHEV). Nové hnací ústrojí s označením EcoDynamics+ kombinuje nový spalovací motor 1,0 litru Smartstream T-GDi (zkr. turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním) se 48V systémem MHEV pro maximální pokles spotřeby paliva s přispěním točivého momentu elektromotoru a rekuperačního brzdění.

Ústrojí EcoDynamics+ bylo navrženo s cílem zvýšit hospodárnost spalovacího motoru cestou hladkého využívání a rekuperace elektrické energie. Točivý moment spalovacího motoru je posílen výkonem kompaktní 48V lithium-iont polymerové baterie. Celkovou dobu cestování s vypnutým spalovacím motorem prodlužuje nová jednotka MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Startér-generátor energie MHSG je přes řemen spojen s klikovým hřídelem spalovacího motoru a hladce přepíná mezi režimy ‚elektromotor‘ a ‚generátor energie‘. MHSG při zrychlování v režimu ‚elektromotor‘ slouží jako elektrická posila, která omezuje celkové zatížení spalovacího motoru i jeho emise. Během zpomalování, tedy při brzdění nebo dojíždění na volnoběh, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru energie‘, kdy se přes klikový hřídel zpětně získává energie k dobíjení baterie.

Nová jednotka Smartstream nahrazuje dřívější 1,0 litru T-GDi generace a používá propracovanou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD) i řadu dalších inovací. Technologie CVVD umožňuje motoru v závislosti na zatížení hladce přepínat mezi různými cykly spalování, a dosahovat tak co nejnižší spotřeby. Smartstream disponuje stejným výkonem jako předchozí řada – 100 nebo 120 k – avšak disponuje o 16 % vyšším maximem točivého momentu u provedení 120 k (200 Nm).

Nové hnací ústrojí EcoDynamics+ je k dispozici pro nový motor ve výkonových variantách 100 i 120 k. Obě 48V hnací ústrojí budou vybavena voličem jízdních režimů Drive Mode Select, jehož prostřednictvím může řidič vybírat mezi režimy Eco, Sport a Normal.

Rio EcoDynamics+ je dále jedním z prvních modelů značky Kia, který bude vybaven novou inteligentní manuální převodovkou Kia (iMT). Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky.

Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi. Ve spolupráci s jednotkou MHSG vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go), tedy ještě při dojíždění na volnoběh před zastavením vozidla, čímž napomáhá snižovat celkovou spotřebu paliva.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s mild-hybridními pohonnými jednotkami budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.


Nové benzínové jednotky Smartstream

Modernizovaná Kia Rio přináší zásadní úpravy stávající řady benzínových motorů ve prospěch co nejnižší spotřeby, nižších emisí CO2 a lepších jízdních schopností. Kromě provedení EcoDynamics+ se nabízejí benzínové motory Smartstream – 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 k, resp. nový nepřeplňovaný 1,2 litru s technologií vstřikování ‚Dual Port Injection‘ a výkonem 84 k.

Motor 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 k je nyní též dostupný se šestistupňovou manuální převodovkou, která nahrazuje dřívější pětistupňové manuální ústrojí, a dále se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia (7DCT).

Konstruktéři rovněž modernizovali systém vypínání motoru ‚Idle Stop & Go‘ (ISG) s ohledem na využívání ve městech. Nový systém ISG propojený s brzdami vozidla přináší další úsporu paliva vypínáním motoru při sešlápnutí brzdového i spojkového pedálu během zastavování vozu. Motor se spouští při uvolnění obou pedálů, kdy vůz opět zařazuje řidičem navolený převodový stupeň. V minulosti byl systém propojen pouze se spojkou.

Oficiální údaje budou oznámeny později.


Technologie

Rio je vybaveno modernizovaným systémem navigace s dotykovým displejem a jako jeden z prvních modelů Kia v Evropě nabídne modernizovaný systém palubní telematiky Kia UVO Connect ‚Phase II‘, jenž opět vylepšuje funkce konektivity i ovládání vozidla.

Modernizované Rio používá větší 8,0" dotykový displej, který v závislosti na specifikaci vozidla nabízí audio systém nebo satelitní navigaci.


Design interiéru

V interiéru se chlubí řadou vylepšení co do vzhledu, použitých materiálů i technologií ve prospěch luxusnější atmosféry a vyšší kvality v kabině. Hlavní modernizací je nový širokoúhlý displej, nyní o úhlopříčce 8,0", stejně i jemnější digitální displej 4,2" v přístrojovém štítu.


Bezpečnost

Modernizované Rio používá několik nejmodernějších systémů Kia na podporu řízení (ADAS), jako např. systém autonomního nouzového brzdění (FCA) s rozpoznáváním chodců, vozidel a (nově) cyklistů, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), systém sledování únavy řidiče (DAW) a sledování slepého úhlu (BSD).

Kromě toho nabízí několik nových systémů aktivní bezpečnosti ke zvýšení bezpečnosti posádky.

Nové technologie ADAS nyní v závislosti na specifikaci vozidla zahrnují nejnovější verzi systému FCA a mohou obsahovat i asistenta pro zamezení kolizím ve slepém úhlu výhledu (BCA)*, ukazatel rychlostních limitů (ISLW), pokročilý adaptivní tempomat (SCC)* a systém následování v jízdním pruhu (LFA).

Systém LFA ve spolupráci s technologií SCC reguluje zrychlování, brzdění a řízení vozidla v závislosti na vozidlech jedoucích vpředu a stavu vozovky. Systém pracující do 180 km/h pomocí kamery a radarových senzorů udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a současně monitoruje vodorovné dopravní značení, aby se Rio drželo uprostřed daného pruhu. Kromě toho nabízí systém pro monitorování provozu za vozidlem s asistentem pro zamezení kolizím (RCCA)* a funkci upozorňování na obsazenost zadních sedadel (ROA).

A v neposlední řadě je v závislosti na specifikaci vozidla k dispozici i upozorňování na rozjezd vozidla (první inovace tohoto typu v dané třídě) – když řidič zastaví Rio v koloně nebo na semaforech, je následně upozorněn ve chvíli, kdy se vozidlo vpředu rozjede, zatímco on nedával pozor. To napomáhá eliminovat případné trapné situace a ‚upozorňování‘ ze strany jiných řidičů například troubením.

Modernizované Rio je standardně vybaveno stabilizačním systémem Kia (VSM), elektronickým řízením stability vozu (ESC), systémem kontroly brzdění v zatáčkách (CBC) a systémem pro zajišťování směrové stability (SLS), kdy pomáhá řidiči udržet kontrolu během brzdění a projíždění zatáček.

Modernizovaný model je vybaven šesti airbagy v kabině a bezpečným ukotvením ISOFIX pro dětské autosedačky.


Zahájení prodeje

Modernizovaná Kia Rio se v ČR začne prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2020, včetně jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.


Kia 27.5.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar