Kia Picanto - prostorné mini MPV
Modernizovaná KIA Picanto je nejnovějším přírůstkem modelové řady KIA. Zákazníkům nabídne vzrušující design, temperament, nejprostornější interiér ve své třídě, ekonomický provoz a nízké emise. Atraktivně přepracované a omlazené Picanto je zvenku malé, ale prostorné uvnitř.
Nabídne pohodlí čtyřem dospělým nebo pětičlenné rodině. Pro svou prostornost a komfort si zaslouží označení mini MPV. S délkou 3535 mm je o 40 mm delší díky prodloužené přídi (+30 mm) a většímu zadnímu nárazníku (+10 mm). Nové jsou kapota, přední blatníky, přední i zadní nárazníky, přední a zadní světla v duchu zaobleného stylu. Rozvor náprav 2370 mm zůstal nezměněn, stejně jako dveře včetně pátých a vnitřní části karoserie. Do vnějších zpětných zrcátek byly integrované blikače.
Ostré hrany nahradily splývavé křivky a oblé tvary. Vpředu upoutá širší lichoběžníková maska chladiče z černé kovové síťoviny s dvojicí horizontálních chromovaných lišt, její design reaguje na vzhled nových modelů Carens i cee’d. Do masivnějšího předního nárazníku je integrovaná široký centrální vstup vzduchu, lemovaný kulatými mlhovkami. Rozměrný rámeček reflektorů obkružuje velká směrová světla a výkonné multifokální reflektory, zajišťující více než dostatečný světelný tok. Boční profil je nyní dynamičtější, delší příď a rozměrnější zadní nárazník vytvářejí dojem delšího rozvoru. Vzhled zádi oživují vypouklé zadní svítilny, jejichž rozměrný skupinový kryt reaguje na tvar nových předních světlometů. Polykarbonátový kryt s diamantovým efektem byl navržen pro zvýšení viditelnosti dokonce i v nejhorších povětrnostních podmínkách.
Technicky se Picanto nezměnilo, kromě použití elektrického posilovače řízení, dosud používaného jen pro modely se vznětovým motorem. Výsledkem je nižší spotřeba paliva.
Již na předchozí generaci se oceňoval zavazadlový prostor o objemu 157 l, po sklopení zadních sedaček zvětšený na 882 l. Uvnitř nabídne rádio/CD přehrávač s možností připojit mp3 přehrávač, přepracovanou středovou konzoli, výškově stavitelné sedadlo řidiče a nový, rudooranžově podsvícený přístrojový panel.
Picanto si lze objednat v devíti barvách karosérie, vedle čtyř nových přibylo dalších pět barev – žlutá, oranžová, dvě varianty stříbrné a světle modrá.
Vůz má nezávislé zavěšení kol, v základu převzaté z původního vozu. Bylo zkonstruované s cílem zajistit automobilu agilní jízdní vlastnosti a zároveň komfort. Vzadu je zavěšení kol s dvojitými vlečenými rameny, spojenými příčkou pomocného rámu. Geometrie zavěšení je vyladěna na dosažení maximální jízdní stability a trakce. Vedle sebe paralelně montované tlumiče a vinuté pružiny přispívají k výborným jízdním vlastnostem. Konstrukce zadní nápravy jen minimálně zasahuje do zavazadlového prostoru.
Na výběr je trojice známých motorů – dva zážehové a jeden diesel, k dispozici jsou pětistupňové manuální nebo čtyřstupňové automatické převodovky. Picanto diesel pohání unikátní tříválec 1.0 s druhou generací vstřikování commonrail a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Výkonem 75 k a točivým momentem 153 Nm patří k nejsilnějším ve své třídě.
Pohonné jednotky
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Picanto je vybaveno vpředu ventilovanými kotoučovými brzdami o průměru 241 mm, těžší dieselová verze má přední kotoučové brzdy průměru 252 mm, vznětová verze a verze vybavené systémem ESP mají zadní brzdy kotoučové. Brzdový systém posiluje čtyřkanálový systém ABS a rozdělovačem brzdného tlaku EBD.
Dalším významným prvkem proaktivní bezpečnosti je zavedení lepicí soupravy na pneumatiky (Tyre Mobility Kit –TMK) jako standard pro všechny výbavy. Řidiči umožňuje opravit prázdnou pneumatiku za méně než 10 minut, aniž by musel zvedat automobil a sundávat kolo. Tím se ušetřilo ca 9 kg a získal se další prostor, obvykle zabíraný náhradním kolem. TMK od firmy Continental zahrnuje malý kompresor a lepicí směs, kterou lze použít v teplotách od -30 °C do +70 °C za všech povětrnostních podmínek.
Ocelová karoserie spojuje kompaktní rozměry a nízkou hmotnost s účinnými deformačními zónami. Díky tomu se struktura karoserie deformuje programově a síly vzniklé nárazem se roznášejí co možná nejdále okolo prostoru pro přežití posádky.
Dvojice předních airbagů se dodává standardně, boční airbagy jsou vpředu dostupné na přání. Při nehodě senzory nejprve vyhodnocují sílu nárazu, aby nebyly airbagy vystřeleny zbytečně. Další nárazové senzory ve středovém B sloupku ovládají nejen vystřelení bočních airbagů, ale dávají příkaz také čelním airbagům a aktivují předpínače bezpečnostních pásů.
Nové Picanto se vyrábí v nové továrně Sushan, otevřené roku 2004. Tato továrna je jen pár kilometrů od výrobního závodu Hwasung. Počítá se s roční produkcí až 150 000 vozů (prakticky maximální kapacita výroby) pro domácí korejský trh i globální exportní trhy. Z tohoto množství je 90 000, tedy 60 %, určeno pro evropské trhy.
JL, 18.3.2008
Ostré hrany nahradily splývavé křivky a oblé tvary. Vpředu upoutá širší lichoběžníková maska chladiče z černé kovové síťoviny s dvojicí horizontálních chromovaných lišt, její design reaguje na vzhled nových modelů Carens i cee’d. Do masivnějšího předního nárazníku je integrovaná široký centrální vstup vzduchu, lemovaný kulatými mlhovkami. Rozměrný rámeček reflektorů obkružuje velká směrová světla a výkonné multifokální reflektory, zajišťující více než dostatečný světelný tok. Boční profil je nyní dynamičtější, delší příď a rozměrnější zadní nárazník vytvářejí dojem delšího rozvoru. Vzhled zádi oživují vypouklé zadní svítilny, jejichž rozměrný skupinový kryt reaguje na tvar nových předních světlometů. Polykarbonátový kryt s diamantovým efektem byl navržen pro zvýšení viditelnosti dokonce i v nejhorších povětrnostních podmínkách.
Technicky se Picanto nezměnilo, kromě použití elektrického posilovače řízení, dosud používaného jen pro modely se vznětovým motorem. Výsledkem je nižší spotřeba paliva.
Již na předchozí generaci se oceňoval zavazadlový prostor o objemu 157 l, po sklopení zadních sedaček zvětšený na 882 l. Uvnitř nabídne rádio/CD přehrávač s možností připojit mp3 přehrávač, přepracovanou středovou konzoli, výškově stavitelné sedadlo řidiče a nový, rudooranžově podsvícený přístrojový panel.
Picanto si lze objednat v devíti barvách karosérie, vedle čtyř nových přibylo dalších pět barev – žlutá, oranžová, dvě varianty stříbrné a světle modrá.
Vůz má nezávislé zavěšení kol, v základu převzaté z původního vozu. Bylo zkonstruované s cílem zajistit automobilu agilní jízdní vlastnosti a zároveň komfort. Vzadu je zavěšení kol s dvojitými vlečenými rameny, spojenými příčkou pomocného rámu. Geometrie zavěšení je vyladěna na dosažení maximální jízdní stability a trakce. Vedle sebe paralelně montované tlumiče a vinuté pružiny přispívají k výborným jízdním vlastnostem. Konstrukce zadní nápravy jen minimálně zasahuje do zavazadlového prostoru.
Na výběr je trojice známých motorů – dva zážehové a jeden diesel, k dispozici jsou pětistupňové manuální nebo čtyřstupňové automatické převodovky. Picanto diesel pohání unikátní tříválec 1.0 s druhou generací vstřikování commonrail a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Výkonem 75 k a točivým momentem 153 Nm patří k nejsilnějším ve své třídě.
Pohonné jednotky
Typ | 1.0 | 1.1 | 1.1CRDI |
Objem | 999 | 1086 | 1120 |
Výkon | 45(62)/5600 | 48(65)/5500 | 55(75)/4000 |
Toč.moment | 87/3000 | 153/1900 | 153/1900 |
Rychlost | 153 | 154 | 163 |
Zrychlení | 15,8 | 15,1 | 15,7 |
Spotřeba | 5,9/4,4/4,9 | 6,2/4,3/5,0 | 4,9/3,8/4,2 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Picanto je vybaveno vpředu ventilovanými kotoučovými brzdami o průměru 241 mm, těžší dieselová verze má přední kotoučové brzdy průměru 252 mm, vznětová verze a verze vybavené systémem ESP mají zadní brzdy kotoučové. Brzdový systém posiluje čtyřkanálový systém ABS a rozdělovačem brzdného tlaku EBD.
Dalším významným prvkem proaktivní bezpečnosti je zavedení lepicí soupravy na pneumatiky (Tyre Mobility Kit –TMK) jako standard pro všechny výbavy. Řidiči umožňuje opravit prázdnou pneumatiku za méně než 10 minut, aniž by musel zvedat automobil a sundávat kolo. Tím se ušetřilo ca 9 kg a získal se další prostor, obvykle zabíraný náhradním kolem. TMK od firmy Continental zahrnuje malý kompresor a lepicí směs, kterou lze použít v teplotách od -30 °C do +70 °C za všech povětrnostních podmínek.
Ocelová karoserie spojuje kompaktní rozměry a nízkou hmotnost s účinnými deformačními zónami. Díky tomu se struktura karoserie deformuje programově a síly vzniklé nárazem se roznášejí co možná nejdále okolo prostoru pro přežití posádky.
Dvojice předních airbagů se dodává standardně, boční airbagy jsou vpředu dostupné na přání. Při nehodě senzory nejprve vyhodnocují sílu nárazu, aby nebyly airbagy vystřeleny zbytečně. Další nárazové senzory ve středovém B sloupku ovládají nejen vystřelení bočních airbagů, ale dávají příkaz také čelním airbagům a aktivují předpínače bezpečnostních pásů.
Nové Picanto se vyrábí v nové továrně Sushan, otevřené roku 2004. Tato továrna je jen pár kilometrů od výrobního závodu Hwasung. Počítá se s roční produkcí až 150 000 vozů (prakticky maximální kapacita výroby) pro domácí korejský trh i globální exportní trhy. Z tohoto množství je 90 000, tedy 60 %, určeno pro evropské trhy.
JL, 18.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout