Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Optima čtvrté generace bude na IAA

Kia představí na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu zcela nový luxusní sedan Optima čtvrté generace s charakteristickou „tygří“ maskou chladiče ve verzi pro evropské trhy.

Rozvor se prodloužil o 10 mm na 2 805 mm, přičemž celková délka vozidla vzrostla o 10 mm na 4 855 mm. Nový model je zároveň o 25 mm širší (nyní 1 860 mm) a o 10 mm vyšší (1 465 mm). Dynamičtější vnější tvary s výrazně splývající zádí nabízejí delší a širší světlomety protažené do boků karoserie, těsně navazující na vystupující okraje blatníků.


Interiér překvapí čistším a jednotnějším designem než u předchozí generace. Oproti odcházejícímu modelu se zvýšila kvalita materiálů použitých v nové kabině - vyšší zastoupení měkčených materiálů, stejně tak zdobení látkou a kůží v přírodních odstínech.

Přístrojová deska je rozdělena na horní zónu sloužící k zobrazování, resp. spodní zónu pro ovládání; řidič tak při sledování zobrazovaných informací není nucen zbytečně přeostřovat zrak z vozovky vpředu. Středová konzola je natočena o 8,5 stupně směrem k řidiči. Součástí horní zóny sloužící k zobrazování je nový systém palubního infotainmentu s 8" dotykovým displejem, zatímco ve spodní zóně pro ovládání je oproti předchůdci méně tlačítek zprostředkujících různé funkce, které již nejsou začleněny do dotykové obrazovky.

Prostor pro nohy zadních cestujících se oproti minulosti zvětšil o 25 mm. Napomohl k tomu rozvor prodloužený o 10 mm v kombinaci s odlišným tvarováním sedadel. Tužší konstrukce rámu sedadel znamená účinnější potlačení přenosu vibrací při současném zlepšení odolnosti sedadel a snížení hmotnosti každého ze sedadel o 2,6 kg.
A nově nabízený zavazadlový prostor narostl z 505 na 510 litrů (VDA); k vyšší praktičnosti přispívá i prostor skrytý pod podlahou nebo širší otvor zavazadelníku.

Karoserie je nejpevnější v dosavadní historii tohoto modelu, a to díky širšímu nasazení ultra-vysokopevnostní oceli (UHTS). Podíl tohoto materiálu v rámci celé konstrukce nyní představuje 50 % – což znamená nárůst o 150 % oproti předchůdci. Optima nabízí až sedm airbagů a ve standardu je vybaven dvěma čelními airbagy, kolenním airbagem pro řidiče, dvěma bočními airbagy a dvěma hlavovými airbagy.

V základní výbavě je stabilizační systém VSM, jehož úkolem je zaručit stabilitu při prudkém brzdění a během průjezdu zatáčkami na základě automatické regulace elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení bezprostředně při zjištění horších záběrových schopností vozidla.

Pro novou Optimu se v závislosti na konkrétním trhu bude nabízet široká řada volitelně dodávaných technologií, jako např Nezávislý systém nouzového brzdění AEB, jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak Optimu bezpečně zastavit.

Krátkodosahový ‘městský’ radar pomáhá řidiči vyhnout se nebo zmírnit následky čelní kolize do 50 km/h, zatímco jednotka s delším dosahem dovoluje modelu detekovat překážky a reagovat na ně při rychlosti jízdy 30 až 80 km/h. Funkce detekce chodců, která je součástí systému AEB, má za úkol odhalit chodce za rychlosti až 60 km/h a snížit riziko případné srážky.

Díky lehčímu a tužšímu podvozku je soustava zavěšení kol lépe schopna utlumit vibrace a rázy způsobované nerovnostmi povrchu. Na zadní nápravě jsou větší dvojitá spodní ramena (dřívě jedno rameno po každé straně), navíc upevněná pomocí silnějších pouzder lépe pohlcujících rázy.

Optima čtvrté generace používá novou soustavu elektrického posilovače uloženého v převodce řízení (R-MDPS), jenž se standardně dodává do všech evropských modelů 1.7 CRDi.
Zájemci se mohou rozhodnout i pro příplatkové elektronicky nastavitelné odpružení s vnitřními ventily (ECS), jehož cílem je zajistit jízdní vlastnosti a ovládání vozu odladěné speciálně podle vkusu evropských řidičů. Systém ECS používá interní ventily samostatně po každý ze čtveřice tlumičů a spolupracuje se senzorem bočního zrychlení v jednotce ECU a dvěma senzory bočního zrychlení zabudovanými do předních kol. Prostřednictvím těchto senzorů je systém ECS schopen v kombinaci s pokyny od volantu a polohou plynového pedálu sledovat stav vozovky a přizpůsobovat odpružení buďto v zájmu tužší a sportovnější jízdy, nebo naopak vyššího pohodlí – řidič může volit z režimů ‘sport’ a ‘normal’. Systém dokáže samostatně měnit tlumicí sílu na každém kole, a to výrazně rychleji než u dosavadních verzí. Systém ECS se bude od počátku nabízet pro verze poháněné vznětovým motorem 1,7 CRDi.

V závislosti na konkrétním trhu se budou nabízet i další volitelné funkce: systém sledování okolí vozidla v rozsahu 360° (se čtveřicí kamer), pomáhající řidiči při parkovacích manévrech tím, že zobrazuje vůz z ptačí perspektivy na dotykové obrazovce; inteligentní parkovací asistent (SPAS – Smart Parking Assist System), schopný vůz automaticky zaparkovat na podélné i kolmé parkovací stání a také řidiči pomoci bezpečně z podélného parkovacího místa vyjet; a dále bi-xenonové dynamickým natáčením světlometu (Dynamic Bending Headlamps), které kopírují vozovku v souladu s natočením volantu, čímž zajišťují lepší viditelnost a vyšší bezpečnost za jízdy po setmění.


Modernizovaná vznětová jednotka 1,7 litru dosahující výkonu 141 k (dříve 136 k) a točivého momentu 340 Nm (nárůst z 325 Nm) se pyšní lepší odezvou, robustním zátahem od nízkých otáček, nízkou spotřebou paliva a nízkou hladinu hluku, vibrací a chvění.
Zcela nová Optima se bude nabízet i se stávající jednotkou 2.0 CVVL se systémem plynule proměnného časování ventilů s hladkým přenosem výkonu (max. 163 k) a vynikající odezvou.

Vůz disponuje sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia DCT, která se nedávno představila ve vylepšeném modelu Kia cee’d a nabízí se výhradně ve verzích vybavených vznětovým motorem 1,7 CRDi. Nová převodovka Kia DCT snáší vyšší točivý moment přeplňovaného vznětového agregátu a byla konstruována tak, aby zajistila požitek ze sportovnější jízdy s okamžitou změnou převodových stupňů.

Jednotku 1,7 CRDi je možné kombinovat i se šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco pro motor 2,0 litru CVVL lze volit mezi šestistupňovým manuálním nebo automatickým ústrojím.




KIA 10.9.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar