Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia Niro druhé generace jako HEV, PHEV a BEV

Zbrusu nová Kia Niro zaujme smělým a dynamickým designem. Široký aerodynamický C-sloupek na zádi, volně přecházející v zadní světla ve tvaru bumerangu, usnadňuje proudění vzduchu ve prospěch lepší aerodynamiky.

K jedinečnému a současně modernímu vzhledu přispívají nepřehlédnutelná ‚pulsující‘ LED světla denního svícení; výrazný ochranný kryt nárazníku a obklady karoserie na druhé straně stvrzují robustní charakter vozidla.

Boční profil kombinuje čisté křivky s výrazným Aero C-sloupkem, čímž vznikl markantní tvar s důležitou aerodynamickou funkcí, napomáhající k optimálnímu proudění vzduchu pod vozidlem a snížení celkové spotřeby. Díky uvedeným opatřením se Niro pyšní součinitelem aerodynamického odporu (Cd) pouhých 0,29

Kolem předních pasažérů se stáčí asymetrická přístrojová deska s vodorovnými a diagonálními křivkami.V oblasti mezi křivkami se vyjímá high-tech panoramatický displej o velikosti 10,25" s jemnou grafikou, spojující funkce přístrojového štítu a palubního infotainmentu do jediného logického modulu.

Pod centrální obrazovkou je umístěn integrovaný modul palubního infotainmentu a klimatizace s elegantním a čistým vzhledem pro rychlou dostupnost důležitých ovládacích prvků bez nutnosti procházet strukturované nabídky na displeji.
Na středové konzoli řidič ovládá kruhový elektronický volič převodovky, jenž šetří místem a umožňuje snadnou a intuitivní obsluhu.

Nové Niro svými rozměry přerůstá svého předchůdce: na délku naměříme 4420 mm (+65 mm), šířka činí 1825 mm (+20 mm), výška 1545 mm (+10 mm) a rozvor náprav 2720 mm (+20 mm).
Na vzdušném a komfortním prostředí mají podíl i štíhlá a moderní sedadla s odlehčenou high-tech konstrukcí a možností volit ze sedmi stylových variant povrchu. Speciální relaxační sedadlo předního spolujezdce lze stiskem tlačítka jednoduše sklopit do pohodlné odpočinkové polohy.


Přesunutím 12V akumulátoru z oblasti podběhů a jeho zabudováním vedle vysokonapěťového akumulátoru pod zadními sedadly se objem zavazadelníku v případě provedení HEV zvětšil na velkorysých 451 litrů (podle VDA), čímž o 15 litrů překonal předchůdce.


Pro nové Niro je připravena trojice nejmodernějších hospodárných elektrifikovaných ústrojí pohánějících kola přední nápravy: hybridní elektrický pohon (HEV), plug-in hybridní ústrojí (PHEV) a čistě akumulátorové ústrojí (BEV).

Provedení HEV používá mimořádně hospodárný zážehový motor Kia Smartstream 1,6 litru GDI. Čtyřválec disponuje výkonem 105 k, resp. točivým momentem 144 Nm; vylepšené technologie se zaměřením na chlazení, tření a spalování zajišťují co nejnižší spotřebu paliva. Provedení HEV za podpory 32kW synchronního elektromotoru s permanentními magnety vykazuje maximální systémový výkon 141 k. Jednotka zaručuje vysoce konkurenceschopnou spotřebu paliva, neboť se spokojí s přídělem pouhých 4,81 l/100 km.

Spalovací motor 1,6 litru GDI je sladěn s druhou generací šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky (6DCT), která byla pečlivě navržena a optimalizována ke snížení spotřeby a hmotnosti.

Niro přichází s novým pokrokovým režimem Green Zone Drive Mode (režim jízdy pro bezemisní/zelené zóny), kdy se automaticky aktivuje čistě elektrický pohon pro pohyb bez emisí ve vybraných oblastech nebo situacích. Během jízdy v bezemisních (zelených) zónách je Niro HEV automaticky poháněno elektřinou na základě údajů navigace a historie jízd.
Chytrý systém rekuperačního brzdění Kia umožňuje řidiči volit z různých úrovní rekuperace energie ve prospěch hladkého zpomalování vozidla a zpětného získávání kinetické energie pro maximální jízdní dosah. Systém je schopen vypočítávat vhodnou míru rekuperace podle údajů z radaru a informací o sklonu vozovky. Díky tomuto řešení je vozidlo schopno zpětně získávat maximální množství energie při zpomalování, zakončeném jemným zastavením vozidla.

Nový optimalizovaný systém zavěšení kol a řízení garantuje požitek z pohodlné a harmonické jízdy. Zcela nové Niro používá na přední nápravě vzpěry typu McPherson, zatímco vzadu najdeme čtyřprvkové uspořádání. Odladění geometrie obou náprav se odrazilo v lepší odezvě, stabilitě a jízdním pohodlí; optimalizace převodového poměru řízení společně s novými naklápěcími ložisky vzpěr přispívá k menšímu tření ve prospěch vyšší citlivosti řízení. Konstrukce celého vozidla byla doplněna o další izolační materiály a výplně potlačující pronikání hluku od motoru a ruchů od vozovky do kabiny vozu.



Vyspělé bezpečnostní systémy

Při vývoji byl kladen maximální důraz na bezpečnost. Lehká vysokopevnostní karoserie vozu se tak chlubí konstrukcí s účinným rozptylováním nárazové energie při čelním nárazu ve prospěch mimořádné úrovně bezpečnosti v případě čelní kolize.

Niro druhé generace zahrnuje kompletní sadu pokročilých inteligentních technologií na podporu řízení Kia (ADAS), které napomáhají vyhnout se možným nebezpečím a zvyšují jistotu i pohodlí při řízení vozu.

Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) varuje řidiče za situací, kdy rozpozná možné riziko střetu s jinými vozidly, chodci nebo cyklisty. Bezpečnost jízdy velkou měrou zvyšují funkce pro odbočování na křižovatkách a projíždění křižovatek. Použije-li řidič znamení směru jízdy a hrozí riziko střetu Nira s vozidlem přijíždějícím v protisměru, systém řidiče varuje.

Podobně je řidič varován i v případě nebezpečí kolize s vozidly blížícími se zleva či zprava za jízdy rovně napříč křižovatkou. V případě zvýšeného rizika za těchto situací systém nejprve varuje řidiče, načež automaticky aktivuje brzdění s cílem vyhnout se nehodě. Inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA) na základě informací z přední kamery a navigace nového Nira generuje varování a upravuje rychlost za situací, kdy řidič překračuje povolené rychlostní omezení. V cíli cesty přichází ke slovu asistent pro bezpečné vystupování (SEA), jenž po zaparkování varuje před vozidlem blížícím se zezadu po levé či pravé straně – v takovém případě aktivuje elektronickou dětskou pojistku, zabraňující cestujícím na zadních sedadlech otevřít zadní dveře.

Dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent (RSPA) umožňuje automaticky zaparkovat vozidlo, aniž by řidič musel sedět v kabině vozu. Může tak s vozidlem vyjet z kolmého parkovacího stání jen pomocí klíčku od vozidla.

Z dalších funkcí sady ADAS jmenujme aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA), systém sledování únavy řidiče (DAW), automatické přepínání dálkových světlometů (HBA), pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací (NSCC), systém následování v jízdním pruhu (LFA), asistent pro jízdu na dálnici (HDA), systém zobrazování situace za vozidlem (RVM), aktivní upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA), asistent pro zamezení kolizím při couvání (PCA-R) a přední/zadní parkovací senzory (PDW-F/R).


Vždy ve spojení

Zcela nové Niro přináší širokou řadu špičkových funkcí se zaměřením na konektivitu a praktičnost, navržených k usnadnění pobytu za volantem i dálkovou komunikaci s vozem.
Head-up displej (HUD) o úhlopříčce 10" zobrazuje klíčové jízdní informace, jako např. rychlost, údaje systému ADAS a pokyny navigace přímo na čelním skle. Skvěle čitelná grafika se zobrazuje přímo před řidičem, který v zájmu vyšší bezpečnosti a pohodlí není nucen při řízení odklánět zrak od vozovky.

Prodej zcela nového modelu Niro HEV na korejském trhu bude zahájen ještě tento měsíc a od poloviny roku se bude prodávat v České republice.



KIA 18.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar