Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kia EV9 - špičkový design a prémiové technologie

Značka Kia zveřejnila podrobnosti o svém nejnovějším modelu EV9, prvním elektrickém vlajkovém SUV značky Kia se třemi řadami sedadel, které přináší výjimečné nápady, nadčasový design i technologie.

Model EV9, druhý model značky Kia postavený na revoluční platformě E-GMP, přináší mimořádné jízdní schopnosti, kterým sekunduje dojezd na elektřinu přes 541 km podle standardní metodiky WLTP. S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátorový modul EV9 již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy


Design

EV9 s rozvorem 3100 mm vyjíždí na kolech o velikosti 21, 20 nebo 19". Vůz s celkovou délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm 1780 mm u verze EV9 GT-Line ) hlásá smělý a moderní vzhled, ale současně si zachovává svůj jedinečný charakter.

Identitu přední partie vyjadřuje typická maska‘, kterou ještě zvýrazňuje ‚maska s digitální optickou signaturou‘a vertikální světlomety, propůjčující vozu vizionářský a futuristický vzhled. Součástí masky jsou dále dva shluky malých světelných zdrojů ve tvaru kostek ledu, zasazené vedle světlometů po obou stranách.

Kromě standardního provedení Kia odhalila podobu verze GT-Line, která se pyšní jedinečnými prvky pro odlišení od standardního modelu. Přední a zadní nárazník, kola a střešní nosič prošly proměnou a GT-Line se odlišuje výraznou černou paletou barev. GT-Line jmenovitě používá exkluzivní ‚masku s digitální optickou signaturou‘, která beztak pozoruhodný design ozvláštňuje prvkem dynamiky a sofistikovanosti.

Vedle podmanivého exteriéru se EV9 zaměřuje na jízdní schopnosti s pozoruhodným koeficientem aerodynamického odporu 0,28. Ten je výsledkem několika opatření. Patří mezi ně 3D tvarovaný kryt podvozku, který má vpředu vypouklý a vzadu konkávní tvar, aerodynamická kola a vzduchové clony integrované do předního nárazníku.

K dispozici je sedmimístné i šestimístné provedení, jakož i různá uspořádání sedadel druhé řady, celkově ve čtyřech variantách pro různé situace. V první řadě jsou relaxační sedadla s možností úpravy pro pohodlný odpočinek. Druhá řada – poprvé v rámci elektrických modelů pro globální trhy – nabízí čtyři možnosti uspořádání sedadel: třímístnou lavici, základní typ uspořádání, relaxační sedadla, resp. dvě nezávislá otočná křesla. Zákazníci tak mají na výběr různé možnosti využití podle vlastního vkusu a potřeb.

EV9 v provedení s relaxačními sedadly ve druhé řadě umožňuje současně sklopit sedadla první a druhé řady během dobíjení. Otočná sedadla ve druhé řadě dovolují otočení o 180° pro snazší konverzaci s pasažéry sedícími zcela vzadu..



Elektrický pohon

EV9 přichází s několika variantami elektrického pohonu, postavenými na podvozkové platformě E-GMP s využitím technologie akumulátorů čtvrté generace. Výhradně s pohonem zadních kol (RWD) v provedení Standard se dodává akumulátor o kapacitě 76,1 kWh; v případě provedení RWD Long Range a verze AWD slouží k pohonu modulu o kapacitě 99,8 kWh .

Varianta RWD Long Range používá elektromotor 150 kW / 350 Nm, s nímž SUV (podle předběžných údajů) akceleruje z místa na 100 km/h za 9,4 sekundy. Kia EV9 ve variantě Standard RWD, rovněž poháněná jediným elektromotorem, avšak o něco silnějším (160 kW / 350 Nm), zrychluje na 100 km/h za 8,2 sekundy.

Provedení AWD používá dvojici elektromotorů, které společně disponují výkonem 283 kW a točivým momentem 600 Nm. Mohutný výkonový potenciál pak tomuto SUV umožňuje rozjezd z místa na 100 km/h za 6,0 s. Ještě lepší jízdní schopnosti pak zajišťuje volitelná funkce Boost, která bude k dispozici jako dodatečná výbava přes obchod Kia Connect. Kombinovaný točivý moment bude v tomto případě činit mimořádných 700 Nm, což EV9 umožní akcelerovat na 100 km/h za 5,3 sekundy.

Provedení RWD Long Range s 19" koly nabízí odhadovaný dojezd přes 541 km (podle metodiky WLTP). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátor již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy.

EV9 je prostřednictvím integrované jednotky řízení nabíjení (ICCU) standardně vybaveno funkcí Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje využívat energii z akumulátoru vozidla. Celá rodina tak má k dispozici výkon 3,68 kW k napájení notebooků, chladniček nebo campingového vybavení.


Pilot pro jízdu na dálnici

Kia EV9 se brzy přiblíží plně autonomnímu řízení. Klíčovou roli zde bude hrát tzv. ‚systém autonomní jízdy na dálnici‘ z vývoje Kia, který EV9 propůjčí schopnost podmíněného autonomního řízení úrovně 3. Vozidlo za pomoci patnácti senzorů včetně dvou laserových radarů (LiDAR) monitoruje okolí a rozpoznává překážky v rozsahu 360°, a dokáže tak reagovat na jízdní situaci i další účastníky silničního provozu ve snaze zabránit případnému střetu.

Systém autonomní jízdy na dálnici zajistí v reálném čase inteligentní proaktivní podporu za nejrůznějších podmínek, čímž splní kritéria autonomního řízení úrovně 3 v souladu s požadavky některých světových trhů. Na této úrovni vozidlo dokáže v budoucnu zajistit podmíněné autonomní řízení (za splnění určitých podmínek), kdy si řidič může dočasně udělat přestávku a vozidlo přestat ovládat.



Obchod Kia Connect

Vedle standardní výbavy EV9 může zákazník prostřednictvím obchodu Kia Connect vybírat ze široké řady dalších možností. Mohou tak průběžně aktualizovat svoji EV9 bez ohledu na čas i místo, kdy je možné vylepšovat digitální funkce a služby SUV bez nutnosti zajíždět s vozidlem k prodejci. Například technologii ‚přední masky s digitální optickou signaturou‘ lze vylepšit o další ‚optické signatury‘ EV9. V případě verze s pohonem AWD může zákazník ještě posílit jízdní výkon volitelnou funkcí Boost, která přidává 100 Nm točivého momentu elektromotoru.


Bezpečnost a praktické zaměření

Další prvky EV9, tvořící součást vyspělých systémů Kia na podporu řízení (ADAS), zahrnují dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2 (RSPA 2). Uvedená technologie umožňuje EV9 nezávisle zaparkovat bez zásahu řidiče, který může z vozidla dokonce předem vystoupit a parkování jednoduše spustit prostřednictvím chytrého klíčku Kia nazvaným Digital Key 2.

RSPA 2 s použitím ultrazvukových senzorů pro rozpoznávání překážek automaticky zajede s EV9 na určené parkovací místo, kdy celou dobu ovládá akcelerátor, brzdy i řazení. Když systém zaznamená překážku v dráze vozidla, sám též zabrzdí. Součástí výbavy je dále funkce aktivního upozorňování na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA), zamezující střetům s vozidly přijíždějícími během couvání.


Vedle uvedených prvků nabízí EV9 řadu vyspělých systémů Kia na podporu řízení ke zvýšení bezpečnosti cestujících v potenciálně nebezpečných situacích, jako například asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) a inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA). Pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací (NSCC) bdí nad bezpečností jízdy na dálnicích a rychlostních komunikacích; asistent pro jízdu na dálnici 2 (HDA 2) pomáhá při přejíždění z pruhu do pruhu a prostřednictvím senzorů pro rozpoznávání rukou na volantu (HOD) sleduje, zda se řidič věnuje řízení.


EV9 dále podporuje bezpečnost a pohodlí při ovládání vozidla před samotnou jízdou i po jejím skončení, a to v podobě systému pro monitorování provozu za vozidlem s asistentem pro zamezení kolizím (RCCA) a asistenta pro zamezení kolizím při couvání během parkování (PCA).


Kia s deseti airbagy je postavena na podvozku vykazujícím mimořádně vysokou torzní tuhost, používajícím jako první na světě konstrukční technologii propojení B-sloupku s podvozkem. Uvedená technologie (s probíhajícím patentovým řízením) zajišťuje špičkovou úroveň ochrany a zabezpečení cestujících i akumulátoru.

Předběžné objednávky na EV9 začne Kia na korejském trhu evidovat ve druhém čtvrtletí 2023. V druhé polovině roku bude zahájen prodej EV9 na vybraných světových trzích včetně České republiky


KIA 29.3.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar