Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Karosárna Sodomka (III) - Ze Sodomky na Karosu

Od roku 1942 probíhala výroba menších autobusů Praga RN vybavených benzinovým motorem a určených pro Českomoravské dráhy (ČMD). Stejné vozy se pak v dalších letech dodávaly i jiným zákazníkům. Při jejich výrobě se zpočátku používala smíšená dřevo-kovová a později již celokovová konstrukce.

1942

Výroba série autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem
1942

1942

1942

1942

1946

1946

1947

1947

1947

1947

1947

1947

1954

1954

1954

1954

1954

1954

1954

1954

1956

1956

1956

1956

Protektorátní vláda si v roce 1942 objednala sérii padesáti autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem a Sodomkova firma se s vestavbou plynového generátoru do karoserie vypořádala velmi esteticky. Autobusy byly dodávány Ministerstvu dopravy pro Protektorátní dráhy Čech a Moravy (ČMD–BMB), městským dopravním podnikům v Brně, Ostravě, Olomouci a Hradci Králové, a rovněž soukromým dopravcům.


1942

Výroba na německých podvozcích Saurer 4CP

Pro slovenské železnice vznikla v roce 1942 série autobusů zhotovených na německých podvozcích Saurer 4CP. V návaznosti na tyto dodávky si pak Československé dráhy (ČSD) na přelomu let 1945 a 1946 objednaly pro téhož zákazníka další série těchto vozů. Celkem jich na Slovensko putovalo asi dvacet.


1946 a 1947

Výroba na podvozcích Škoda 256 B

V letech 1946 a 1947 vyráběla karosárna Josefa Sodomky autobusy na podvozcích Škoda 256 B. Tyto menší vozy vznikaly v několika variantách s podélnými nebo příčně umístěnými sedadly, na něž se vešlo maximálně 25 cestujících. Jejich hlavním odběratelem byly Československé dráhy (ČSD), ale zájemci se našli i mezi dalšími podniky a organizacemi v celé zemi. Čtyři autokary byly vyrobeny také pro Československé aerolinie. Celkem vzniklo nejméně 150 kusů těchto vozů.


1946

Výroba na podvozcích Škoda 706 RO

V roce 1947 byla zahájena výroba autobusů na podvozcích Škoda 706 RO, která pokračovala i po vzniku národního podniku Karosa. Staly se hlavním produktem vysokomýtské továrny a během deseti let jich vzniklo 2916 v provedení pro městskou, meziměstskou a dálkovou dopravu. Pro svou nenáročnost a spolehlivost se staly velmi oblíbenými v tuzemsku i v zahraničí, kam se vyvážela značná část produkce.


1947
Vzniká národní podnik Karosa

Dochází ke znárodnění firmy a mění se název Sodomkovy firmy, vzniká Karosa se sídlem ve Vysokém Mýtě.


1948

Výroba horských autobusů Karosa T 500 HB

Od roku 1954 se v národním podniku vyráběly horské autobusy Karosa T 500 HB, vozy střední velikosti s přepravní kapacitou 60 cestujících. Posláním tohoto projektu, realizovaného ve spolupráci s Tatrou Kopřivnice, bylo zajištění dopravy v náročných horských podmínkách. K vybavení třínápravových autobusů s polosamonosnou karoserií patřily vzduchem chlazené motory Tatra uložené v zadní části karoserie, což bylo v té době světově unikátní řešení. Do roku 1957 vzniklo celkem 524 těchto vozidel.


1954

Nový luxusní autokar Škoda 706 RTO


Na strojírenské výstavě v roce 1956 v Brně představila Karosa nový luxusní autokar Škoda 706 RTO postavený na modernizovaném podvozku z podniku LIAZ Jablonec. Vozidlo s mimořádně zdařilým designem, k jehož typickým prvkům patřily zaoblený tvar karoserie a velké prosklené plochy na bocích i na střeše, si získalo obdiv odborníků i laické veřejnosti. Sériová výroba probíhala do roku 1971. Světová výstava v Bruselu v roce 1958 zažila premiéru luxusního autokaru s mimořádnou výbavou interiéru, jehož součástí byl kromě bufetu, šatny a rozhlasového zařízení také televizní přijímač. Autobusy RTO byly velice oblíbené a díky svým vlastnostem, k nimž patřil elegantní vzhled, spolehlivost a úsporný provoz, se staly legendou. Využívaly se také pro speciální účely, např. jako servisní vozidla, pojízdné prodejny, pošty, knihovny a rentgeny, či jako chirurgické autobusy. Jedním z progresivních prototypů vycházejících z řady RTO byl také kloubový autobus. V Karose se vyrobilo celkem 14.969 těchto autobusů v provedení pro městskou i pro meziměstskou linkovou a dálkovou dopravu, přičemž značná část produkce se exportovala do mnoha zemí v Evropě, Asii, Africe i jižní Americe.


1956


Karosa, národní podnik


PR Iveco 1.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar