Kamera „Opel Eye“ sleduje značky
Německá automobilka představuje kameru, která podporuje řidiče hned dvěmi způsoby – s funkcí Traffic Sign Recognition rozeznává dopravní značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění, funkce Lane Departure Warning upozorní řidiče na vybočení z jeho jízdního pruhu.
Oba systémy výrazně zvyšují bezpečnost jízdy, snižují stres a v neposlední řidiče šetří peněženku řidiče na pokutách. Název „Opel Eye“ označuje širokoúhlou kameru s vysokým rozlišením a procesory vyvinuté specialisty GM/Opel v Rüsselsheimu a odborníky z dodavatelské firmy Hella. Kamera, která je umístěná v prostoru mezi čelním sklem a vnitřním zpětným zrcátkem, rozeznává dopravní značky a označení jízdních pruhů. Není o moc větší než mobilní telefon, dokáže ale snímat rychlostí 30 obrázků za sekundu. Dva signální procesory podporou výkonného software GM, tyto snímky filtrují a „čtou“.
Systém rozeznávání dopravních značek Traffic Sign Detection dokáže „číst“ značky omezení rychlosti a zakazující předjíždění a umí rovněž avizovat ukončení úseku s omezenou rychlostí. V závislosti na světelných podmínkách systém začíná rozeznávat značky ze vzdálenosti 100 metrů. Proces začíná zaostřením na kruhový předmět, potom identifikuje čísla v jeho vnitřní ploše pomocí programu porovnávání obrysů. Pokud realita odpovídá obrazu dopravní značky uloženému v řídicím procesoru vozu, zobrazí se značka na přístrojovém panelu.
Systém vždy zobrazuje nejdůležitější informaci pro bezpečnou jízdu – filtruje se tak množství značek, jejichž počet by mohl řidiče zahltit. Jestliže systém rozezná dvě značky těsně za sebou, potom např. značka zákaz předjíždění dostane přednost před značkou omezující rychlost.
Symbol upozornění se zobrazí během několika sekund uprostřed přístrojového štítu mezi hlavními kruhovými přístroji. Symbol si navíc řidič může kdykoli sám vyvolat z paměti systému stlačením ovladače na volantu. Zařízení Traffic Sign Detection lze aktivovat prostřednictvím vnořené sub-stránky v menu palubního počítače.
Zařízení Opel Eye poskytuje přesnější informace než přenosné navigační systémy s napevno uloženými rychlostními omezeními, protože kamera pracuje v reálném čase. Pokud se změní omezení rychlosti, například z důvodu prací na silnici, zařízení Opel Eye to dokáže detekovat.
Procesory dokáží rozeznávat dopravní značky, protože naprostá většina z nich je na navržena jednotně podle Vídeňské konvence o dopravních značkách a signálech. Od roku 1968 tato dohoda standardizuje dopravní značky ve více než 80 zemích světa.
„Během prací na systému „Opel Eye“ jsme zvýšili schopnosti zařízení na úctyhodnou úroveň. Například na německých dálnicích jsou někdy rozdílné nejvyšší dovolené rychlosti v jednotlivých pruzích. Systém „Opel Eye“ je schopný vždy registrovat relevantní údaj pro ten který pruh," říká Dr. Christoph Schmidt, Engineering Group Manager divize GME Electronics.
Kamera Opel Eye kontroluje také, zda řidič jede na dálnici bezpečně ve zvoleném jízdním pruhu. Zařízení tak pomáhá zabránit nebezpečným situacím, např. pokud řidič za volantem, usne. Systém Lane Departure Warning se zapíná i vypíná tlačítkem. Pokud je aktivovaný, upozorňuje řidiče zvukovým znamením a blikáním signálu na přístrojovém panelu.
Zařízení Lane Departure Warning se využívá v rychlostech nad 50 km/h. Systém signalizuje jen ve správných momentech díky tomu, že využívá speciální algoritmy, definující podmínky, kdy už se má vyslat varování. Tyto algoritmy zaznamenávají také pohyby volantu a sledují signalizaci o změně směru jízdy. GM Europe v současné době pracuje na vývoji systémů komunikace mezi automobily V2V (Vehicle-to-Vehicle), kdy si vozy navzájem vyměňují údaje o poloze, rychlosti a pod.
Díky tomu mohou být řidiči už dopředu varováni jaký vůz se nachází v mrtvém úhlu zrcátek, že jiný řidič zastavil na těžce přehledném místě nebo jiný vůz právě vjíždí do té samé křižovatky. Pilotní projekt se právě realizuje v německém spolkovém státu Hessensko.
Zařízení Opel Eye, obsahující systémy Traffic Sign Detection a Lane Departure Warning, bude možné získat pro Opel Insignia, zatímco další modely jej získají později.
Opel jako první velký výrobce automobilů uvedl do střední třídy v roce 2003 adaptivní světlomety AFL, které se natáčejí spolu s řízením do zatáček a systém obsahuje i odbočovací světlomet, osvětlující prostory podél boků vozu. V té době Opel uvedl do modelové řady Astra adaptivní pérování CDC – až do té doby byly tyto prvky výsadou pouze luxusní automobilové třídy nebo exkluzivních sportovních automobilů.
JL, 25.6.2008
Systém rozeznávání dopravních značek Traffic Sign Detection dokáže „číst“ značky omezení rychlosti a zakazující předjíždění a umí rovněž avizovat ukončení úseku s omezenou rychlostí. V závislosti na světelných podmínkách systém začíná rozeznávat značky ze vzdálenosti 100 metrů. Proces začíná zaostřením na kruhový předmět, potom identifikuje čísla v jeho vnitřní ploše pomocí programu porovnávání obrysů. Pokud realita odpovídá obrazu dopravní značky uloženému v řídicím procesoru vozu, zobrazí se značka na přístrojovém panelu.
Systém vždy zobrazuje nejdůležitější informaci pro bezpečnou jízdu – filtruje se tak množství značek, jejichž počet by mohl řidiče zahltit. Jestliže systém rozezná dvě značky těsně za sebou, potom např. značka zákaz předjíždění dostane přednost před značkou omezující rychlost.
Symbol upozornění se zobrazí během několika sekund uprostřed přístrojového štítu mezi hlavními kruhovými přístroji. Symbol si navíc řidič může kdykoli sám vyvolat z paměti systému stlačením ovladače na volantu. Zařízení Traffic Sign Detection lze aktivovat prostřednictvím vnořené sub-stránky v menu palubního počítače.
Zařízení Opel Eye poskytuje přesnější informace než přenosné navigační systémy s napevno uloženými rychlostními omezeními, protože kamera pracuje v reálném čase. Pokud se změní omezení rychlosti, například z důvodu prací na silnici, zařízení Opel Eye to dokáže detekovat.
Procesory dokáží rozeznávat dopravní značky, protože naprostá většina z nich je na navržena jednotně podle Vídeňské konvence o dopravních značkách a signálech. Od roku 1968 tato dohoda standardizuje dopravní značky ve více než 80 zemích světa.
„Během prací na systému „Opel Eye“ jsme zvýšili schopnosti zařízení na úctyhodnou úroveň. Například na německých dálnicích jsou někdy rozdílné nejvyšší dovolené rychlosti v jednotlivých pruzích. Systém „Opel Eye“ je schopný vždy registrovat relevantní údaj pro ten který pruh," říká Dr. Christoph Schmidt, Engineering Group Manager divize GME Electronics.
Kamera Opel Eye kontroluje také, zda řidič jede na dálnici bezpečně ve zvoleném jízdním pruhu. Zařízení tak pomáhá zabránit nebezpečným situacím, např. pokud řidič za volantem, usne. Systém Lane Departure Warning se zapíná i vypíná tlačítkem. Pokud je aktivovaný, upozorňuje řidiče zvukovým znamením a blikáním signálu na přístrojovém panelu.
Zařízení Lane Departure Warning se využívá v rychlostech nad 50 km/h. Systém signalizuje jen ve správných momentech díky tomu, že využívá speciální algoritmy, definující podmínky, kdy už se má vyslat varování. Tyto algoritmy zaznamenávají také pohyby volantu a sledují signalizaci o změně směru jízdy. GM Europe v současné době pracuje na vývoji systémů komunikace mezi automobily V2V (Vehicle-to-Vehicle), kdy si vozy navzájem vyměňují údaje o poloze, rychlosti a pod.
Díky tomu mohou být řidiči už dopředu varováni jaký vůz se nachází v mrtvém úhlu zrcátek, že jiný řidič zastavil na těžce přehledném místě nebo jiný vůz právě vjíždí do té samé křižovatky. Pilotní projekt se právě realizuje v německém spolkovém státu Hessensko.
Zařízení Opel Eye, obsahující systémy Traffic Sign Detection a Lane Departure Warning, bude možné získat pro Opel Insignia, zatímco další modely jej získají později.
Opel jako první velký výrobce automobilů uvedl do střední třídy v roce 2003 adaptivní světlomety AFL, které se natáčejí spolu s řízením do zatáček a systém obsahuje i odbočovací světlomet, osvětlující prostory podél boků vozu. V té době Opel uvedl do modelové řady Astra adaptivní pérování CDC – až do té doby byly tyto prvky výsadou pouze luxusní automobilové třídy nebo exkluzivních sportovních automobilů.
JL, 25.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout