Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

KIA Sorento PHEV s celkovým výkonem 265 k

Nové Sorento PHEV je druhým elektrifikovaným provedením v rámci modelové řady, a řadí se tak po boku nízkoemisní verze Sorento Hybrid. Nový pohon PHEV zvyšuje atraktivitu SUV spojením výkonného přeplňovaného zážehového motoru s vysokokapacitním akumulátorovým modulem a výkonným elektromotorem.

Karoserie zaujme ostřejšími křivkami a prolisy – i výraznými plastickými tvary oproti spíše zakulacenějšímu předchůdci. Čelní partie je nyní širší a po obou stranách obepíná integrované světlomety, které používají nová LED světla denního svícení. Ostrá hrana spoileru nárazníku navazuje na ochranný kryt zdůrazňující robustní vzhled vozu. Nový model je široký 1900 mm, tedy o 10 mm více než třetí generace.

Boční proporce prošly jemnými změnami, jejichž výsledkem je optické prodloužení vozu. Nový model je o 10 mm delší než předchůdce (4810 mm), avšak vyznačuje se kratším předním i zadním převisem karoserie. K prodloužení došlo v prostoru mezi nápravami, přičemž rozvor se natáhl o 35 mm na 2815 mm.

Vůz si zachoval charakteristický široký zadní D-sloupek, solidní karoserii a lemování kolem podběhů kol. U nového provedení se uplatnily i některé další designové prvky z novějších modelů značky Kia, včetně nového dynamického prvku na C-sloupku.

Dekor sportovně pojatého spodku zadního nárazníku imituje vzhled dvojice koncovek výfuku a podobně jako na přídi je zde umístěn ochranný kryt, stvrzující celkový charakter robustního SUV.

Zájemci o nové Sorento PHEV budou v Evropě moci vybírat až z 10 odstínů karoserie. Vůz bude standardně vyjíždět na 19" kolech z hliníkové slitiny. Nová plug-in hybridní varianta se od hybridního a naftového provedení dále odlišuje exkluzivním označením ‚ECOplug-in‘. Port pro nabíjení najdeme na boku v zadní části vozidla – v místě proti palivové nádrži na druhé straně vozu.


DESIGN INTERIÉRU

Interiér čtvrté generace představuje změnu co do kvality i designu. Současný model hýčká uživatele kabinou mnohem výraznější, atraktivnější a pohodlnější.Intuitivně řešená a technicky zaměřená kabina je vybavena prémiovými materiály a nejmodernějším systémem palubního infotainmentu. Zároveň si zachovává prostornost a všestrannost.
V atraktivní a luxusní kabině se poprvé uplatnil propracovaný design příští generace, vycházející z dvojice digitálních displejů na přístrojové desce. Digitálnímu přístrojovému štítu v podobě 12,3" displeje sekunduje 10,25" dotyková obrazovka palubního infotainmentu a navigace uprostřed přístrojové desky.

Celou řadu funkcí vozidla je též možné ovládat tlačítky s haptickou zpětnou vazbou po obou stranách displeje; podobná tlačítka najdeme také u ovládání soustavy klimatizace.
Mezigeneračně se zvýšila kvalita materiálů: v kabině nyní najdeme kovové dekorativní prvky, kožené čalounění nebo leskle černé reliéfní povrchy s efektem matného chromu.
Integrovaný systém ukládání do paměti zaznamenává upřednostňovanou polohu sedadla řidiče, vnějších zpětných zrcátek, head-up displeje a nastavení vnitřního osvětlení. Sedadlo řidiče je vybaveno funkcí inteligentní regulace komfortní teploty, která vypočítává rozdíl mezi venkovní teplotou a požadovaným nastavením klimatizace, a podle výsledku pak zapíná vyhřívání volantu i sedadla, resp. odvětrávání sedadla ve prospěch maximálního pohodlí v kabině. Postaráno je i o cestující na zadních sedadlech s vlastními výdechy ventilace a manuálním ovládáním klimatizace.


KAROSERIE A VŠESTRANNOST

Vůz postavený na nové třetí generaci podvozkové platformy Kia pro středně velká SUV zprostředkuje velkorysý prostor pro cestující i jejich zavazadla díky promyšlené zástavbě velkého akumulátorového modulu, palivové nádrže, spalovacího motoru a elektromotoru do konstrukce vozidla.

Elektromotor je zabudován mezi spalovacím motorem a převodovkou; uvedené řešení bylo možné použít díky uložení kompaktnějšího přeplňovaného motoru v prostoru pod kapotou. S ohledem na zvolenou konstrukci pak Sorento PHEV umožňuje cestovat v čistě elektrickém režimu nebo kombinovat elektřinu se spalovacím motorem – kdy se hnací moment v závislosti na specifikaci vozidla a jízdních podmínkách přivádí na samotná přední nebo všechna čtyři kola.

Lithium-iont polymerový akumulátor o kapacitě 13,8 kWh najdeme pod sedadlem řidiče a spolujezdce vpředu. Akumulátorový modul je zabudován do prostoru mezi podlahou kabiny a krytem podvozku. V případě standardního uspořádání s pohonem všech kol je akumulátorový modul plug-in hybridního pohonu usazen přes horní stranu hnacího hřídele. Díky uspořádání nezasahuje do kabiny ani zavazadelníku.

Palivová nádrž 47 litrů se nachází pod podlahou v místě pod druhou řadou sedadel, zatímco palubní nabíječku o výkonu 3,3 kW najdeme pod zavazadelníkem. Díky tomu mají i cestující vzadu dostatek místa pro nohy.

Výsledkem promyšleného obestavění vznikl prostor až pro sedm cestujících. Kromě toho se vůz chlubí jedním z největších zavazadelníků v dané třídě – až 809 litrů v případě sedmimístného provedení (se sklopenými opěradly třetí řady), resp. až 898 litrů u pětimístného.
Třetí řada se sedadly dělenými v poměru 50:50 umožňuje nezávislé sklápění (zatáhnutím za pásky na zadní straně opěradel) k vytvoření zcela ploché podlahy pro zavazadla. Snadné je i sklápění opěradel druhé řady (s dělením 60:40) pomocí ovládacích prvků na boku zavazadelníku..


Díky delšímu rozvoru platformy lze sedadla druhé řady posouvat o 45 mm vpřed, a rozšířit tak místo pro nastupování do třetí řady při současném zvětšení místa pro chodidla a nohy. Na vnitřní straně C-sloupku vozidla je madlo pro snazší nastupování cestujících do třetí řady. Tito pasažéři po usednutí do vozidla ocení i skutečnost, že loketní opěrka ve třetí řadě byla prodloužena o 100 mm pro lepší oporu rukou a nově zahrnuje i držák na nápoje a přihrádku na chytrý telefon.


POHONNÉ JEDNOTKY

Vůz pohání výkonný přeplňovaný motor 1,6 litru T-GDI s výkonem 180 k a točivým momentem 265 Nm. Ve spojení s elektromotorem o výkonu 67 kW a točivém momentu 304 Nm pak nabídne kombinovaný maximální výkon 265 k, resp. točivý moment 350 Nm. Nová varianta PHEV, o 15 % výkonnější než Sorento Hybrid, zrychluje z místa na 100 km/h za 8,7 s a chlubí se pružným zrychlením 80–120 km/h za pouhých 5,7 s.


Spalovací motor využívá pokrokovou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD) pro jednotky ‚Smartstream‘. Ta reguluje dobu otevírání a zavírání sacích ventilů v souladu s jízdními podmínkami, a umožňuje motoru hladce přepínat mezi různými cykly spalování pro optimální využívání schopností spalovacího motoru ve prospěch co nejnižší spotřeby.


Spalovací motor a elektromotor spolupracují s lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 13,8 kWh. Sedmimístné SUV tak na jedno nabití vykazuje ekvivalentní čistě elektrický dojezd (EAER) až 57 km (podle WLTP). Při jízdě v městském provozu pak dojezd na jedno nabití před spuštěním přeplňovaného benzínového motoru činí až 70 km (cyklus EAER city).

Na delších trasách hnací ústrojí využívá kombinaci elektrického pohonu a spalovacího motoru. V závislosti na jízdních podmínkách se hnací moment posílá na všechna čtyři kola prostřednictvím rychle řadící šestistupňové automatické převodovky.

Provedení PHEV utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 1500 kg (celková hmotnost jízdní soupravy nesmí přesáhnout 4030 kg v případě sedmimístného provedení, resp. 3880 kg u pětimístného). Maximální hmotnost nebrzděného přívěsu činí 750 kg.

JÍZDA A JÍZDNÍ CHOVÁNÍ
Sorento první generace (2002–2009) bylo postaveno na rámovém podvozku; změnu v jízdním chování na silnici pak přinesl model druhé generace (2009–2015), který použil samonosnou konstrukci karoserie. Tato konstrukce byla ještě zdokonalena u Sorenta třetí generace. Podobným skokem kupředu je nyní i nová podvozková platforma pro Sorento čtvrté generace, navržená s ohledem na maximální jízdní stabilitu za všech podmínek.
Zástavba akumulátoru o kapacitě 13,8 kWh nízko uprostřed karoserie mezi nápravami kromě toho přispívá k nízkému těžišti a současně příznivému rozložení hmotnosti. Přesunutí hmotnosti akumulátoru blíže ke středu vozidla napomohlo k ještě vyváženějším dynamickým vlastnostem Sorenta na silnicích i v terénu.

Poslední provedení přináší nový prvek ‚Terrain Mode‘ (standardně pro všechny plug-in hybridy) v zájmu ještě lepších terénních schopností. Pomocí kruhového ovladače ‚Mode Select může řidič vybírat z režimů ‚Mud‘ (bahno), ‚Snow‘ (sníh) a ‚Sand‘ (písek). Uvedený systém automaticky přejde do optimálního nastavení hnacího řetězce v rámci daného scénáře a upravuje velikost i způsob rozdělování točivého momentu motoru, stejně tak jako parametry řízení stability.



BEZPEČNOST

Nová modelová řada Kia Sorento – zahrnující hybridní, naftový a plug-in hybridní model – dosáhla maximálního pětihvězdičkového hodnocení v testech Euro NCAP.
Systémy ADAS zahrnují nejnovější technologii autonomního nouzového brzdění (FCA) s rozpoznáváním chodců, cyklistů i vozidel. Uvedená technologie dokáže rozpoznat vozidla blížící se v protisměru při odbočování v křižovatkách. Pro Sorento je dále k dispozici 360° monitorovací systém (SVM) a asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA), inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA), pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (SCC) a pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací a kontrolou v zatáčkách (NSCC-C), systém následování v jízdním pruhu (LFA), systém sledování únavy řidiče (DAW) a asistent pro jízdu po dálnici (HDA).


Nový model je vybaven kamerovým asistentem sledování slepého úhlu (BVM) v roli ‚druhého páru řidičových očí. Když dá řidič znamení o změně směru jízdy s úmyslem přejet do jiného pruhu a ve slepém úhlu výhledu se skrývá jiné vozidlo, asistent na levé či pravé straně digitálního přístrojového štítu zobrazí záběr kamery ve vysokém rozlišení. Zdrojem video obrazu jsou nenápadné širokoúhlé kamery o vysokém rozlišení, zabudované do krytů vnějších zpětných zrcátek. Kamery zprostředkují širší úhel zobrazení než vnější zpětná zrcátka, a poskytují tak řidiči přehled o všech blížících se vozidlech.


K dispozici je systém následování v jízdním pruhu (LFA), tedy technologie jízdního asistenta ‚druhé úrovně‘ s podporou rychlostí od 0 do 180 km/h. Ve spojení s pokročilým adaptivním tempomatem s funkcí Stop & Go pomáhá řidiči zrychlováním, brzděním a řízením podle kolony vpředu jedoucích vozidel s využitím radarových senzorů k udržování bezpečného odstupu.
Dále je vybaveno systémem zobrazování situace za vozidlem (RVM) s asistentem pro zamezení kolizím při couvání (PCA) a systémem aktivního upozorňování na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA). Sorento kromě toho od května 2021 nabídne evropským zákazníkům nový dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent (RSPA), umožňující automaticky vyjíždět z kolmého parkovacího stání bez usednutí do vozidla – pouze za použití klíčku.


Sorento je vybaveno sedmi airbagy (airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy zabudované do sedadla řidiče a spolujezdce, boční hlavové airbagy se senzorem převrácení vozidla a středový boční airbag). Inovací je středový boční airbag, který zajišťuje další ochranu hlavy pro cestující na předních sedadlech.
Vůz též používá multikolizní brzdu, objevující se v rámci značky Kia vůbec poprvé a napomáhající zmírňovat výši škody v případě vícenásobných kolizí. Po aktivaci airbagů v důsledku prvotní kolize se zde automaticky aktivují brzdy vozidla, aby byli cestující lépe chráněni před sekundárním čelním nebo bočním nárazem.

Karoserie Sorenta je vyrobena z oceli a hliníku v zájmu co největší torzní tuhosti při zachování nízké hmotnosti. V konstrukci karoserie se v porovnání s předchůdcem uplatnily vyšší měrou komponenty z vysokopevnostní oceli AHSS a oceli tvářené za tepla.



TECHNICKÉ SPECIFIKACE (CZ)


Zážehový plug-in hybrid
Hybridní ústrojí 1,6 litru Smartstream T-GDi / 230 k
Motor:řadový čtyřválec, přeplňovaný
Zdvihový objem:1598 cm3
Vrtání x zdvih: 75,6 x 89,0
Kompresní poměr: 10,5:1
Výkon: 180 k (132 kW) při 5500/min
Točivý moment: 265 Nm při 1500–4500/min


Akumulátor a elektromotor
Typ akumulátoru:Lithium-iont polymerový
Napětí akumulátoru: 360 V
Kapacita akumulátoru: 13,8 kWh
Nejvyšší výkon: 91 k (67 kW) při 2100–3300/min
Točivý moment: 304 Nm při 0–2100/min

Celý systém PHEV
Systémový (celkový) výkon: 265 k (195 kW)
Systémový (celkový) točivý moment:350 Nm


Cena

1.6 PHEV 4x4 Exclusive: 1 319 990 Kč
1.6 PHEV 4x4 Premium 1 439 990 Kč
1.6. PHEV 4x4 TOP 1 499 990 Kč


KIA 1.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar