Jeep Compass zůstává věrný klasice
Značka Jeep je 65 let známá jako výrobce automobilů nabízejících jedinečné terénní schopnosti, svobodu, dobrodružství a spolehlivost. V letech 2006 a 2007 pokračuje Jeep s rozšiřováním portfolia svých modelů 4x4 jako Compass, Patriot, Wrangler a Wrangler Unlimited.
Nový Jeep® Compass vstupuje do segmentu kompaktních vozů SUV, který je na vzestupu nejen v Evropě, ale také v USA, kde se těchto automobilů prodá nejvíce. Je prvním SUV značky Jeep postaveným na platformě s pohonem předních kol a nezávislým zavěšením – vpředu McPhreson, vzadu víceprvkovém.
Vůz vyznává sice moderní tvary, nicméně neopomíjí ani tradiční designérské prvky své značky: typická maska chladiče se sedmi svislými štěrbinami, kulaté světlomety či opticky zvýrazněné hranaté blatníky. Moderní silueta se skloněný čelním sklem, plastická expresivní kapota motoru vytvářejí dojem síly. Zatímco Sport má příď lakovanou v barvě vozu, provedení Compass Limited disponuje stříbrným pásem na přídi. Specifický je tvar blatníků, které dodávají s dlouhým rozvorem (2635 mm) a rozchodu kol dojem mimořádné stability.
Zadní výklopná stěna z jediného kusu plechu zvyšuje tuhost. Praktičná je neklouzavá černá lišta na horní hraně zadního nárazníku, usnadňující nakládání těžších předmětů. Design lze zvýraznit například dvojicí přídavných světlometů umístěných ve spodních rozích masky chladiče nebo ve sportovněji pojatém provedení Rallye s lakovanými nárazníky a přídavnými světlomety. Tvary karoserie jsou účinné z pohledu aerodynamiky a přitažlivé na pohled. Odpor vzduchu snižuje střešní spoiler pátých výklopných dveří, aerodynamicky tvarovaná střecha.
Interiér kombinuje funkční styl s komfortem a praktičností v překvapivě prostorném celku. Posádce nabízí více než pohodlí a možnost přepravy mnoha zavazadel, ale z vysoké polohy sedadel (o 5 cm výš než u Caliberu) také výborný výhled.
Přední sedadlo spolujezdce se po sklopení vpřed přemění ve stolek a umožní přepravu předmětů o délce až 2 m. Sklopením zadních sedadel se vytvoří takřka rovná podlaha a objem zavazadlového prostoru se zvětší na 1277 litrů.
Chrysler Group má vlastní značku originálního příslušenství Mopar®, dodávající doplňky pro vozy značek Chrysler, Jeep a Dodge. Pro Compass je připraveno mj. tažné zařízení a střešní nosič nebo chromované doplňky exteriéru a interiéru, stejně jako leštěné kryty prahů. Celkově je k dispozici více než padesát různých doplňků.
Jeep Compass je pro trhy mimo severní Ameriku standardně vybaven pohonem všech kol Freedom Drive I a ve dvou specifikacích výbavy – Sport a Limited. Obě mohou být kombinovány se zážehovým čtyřválcem 2.4 s manuální či samočinnou bezestupňovou převodovkou nebo turbodieselem 2.0 a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Srdcem pohonu všech kol Freedom Drive I je elektronicky ovládaná spojka ECC umístěná u zadního diferenciálu. Tento systém je lehčí, přizpůsobivější a přesnější než konveční systémy s viskózní spojkou nebo hydraulickým ovládáním.
Systém ECC přenáší sílu motoru k zadním kolům prostřednictvím dvoustupňově pracujících spojek. Ovládací spojka, řízená elektronicky pomocí elektromagnetu, je vybavena mechanismem, který pomocí oběžných kuliček vytvoří takřka okamžitě sílu potřebnou k ovládání hlavní spojky. Ta rozděluje sílu motoru mezi nápravy. Freedom Drive I spolupracuje se stabilizačním systémem ESP, jehož součástí je protiprokluzový systém zajišťující trakci hnaných kol. ESP je vybaven programem hlídajícím riziko převrácení vozu ERM. V případě hrozícího nebezpečí se cíleným přibržděním v daném okamžiku nejvhodnějších kol zajistí navrácení vozu do stabilní polohy. Zadní kola se připojují bez nutnosti protočení předních kol, což zajišťuje rychlejší reakce, účinnější využívání trakce a snižuje spotřebu paliva na průměrných 6,5 l/100 km. Navíc chromovaná páčka ve tvaru T umožňuje pevně uzavřít centrální spojku a přenést 60 procent síly motoru napevno k zadním kolům.
Rodina tzv. Světových motorů vznikla ve společném podniku společností DaimlerChrysler Corp., Hyundai Motor Co. a Mitsubishi Motors Corp. Přínos Chrysler Group spočíval především v oblasti hlavy válců a sacího traktu, včetně dvojitého variabilního časování (VVT), stejně jako pohonu vyvažovacího hřídele a integrovaného olejového čerpadla.
K dispozici jsou dvě pohonné jednotky – benzinová 2.4 nebo vznětová 2.0 s vysokotlakým přímým vstřikování a turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Elektronicky ovládané sdružené vstřikovače se přizpůsobují aktuálním jízdním podmínkám a zajišťují výbornou kombinaci síly a ekonomiky.
Rozměry: 4405 x 1810 x 1630 mm
Rozvor: 2635 mm
Rozchod: 1520 mm
Dvoulitrový turbodiesel je kombinován se šestistupňovou manuální převodovkou. Benzinový čtyřválec 2.4 používá buď pětistupňovou manuální převodovku Magna Driveline T355 s rychloběhem a synchronizací všech rychlostí (spotřeba v tab.) nebo samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT, nejnovější generace. Převodový poměr mění plynule klínovým řemenem, jehož řemenice aktivně mění svůj účinný průměr, je ovládána elektronicky a nejvhodnější převod volí podle zatížení motoru a sešlápnutí plynu. V porovnání s konvenčními automaty zlepšuje dynamiku, zejména v rychlostech od 50 do 100 km/h.
Karoserie vyniká vysokou tuhostí, která je zárukou vysoké míry ochrany posádky při různých typech nárazu. Celých 40 % karoserie vyrobeno z vysokopevnostní nebo za tepla tvarované oceli, jako např. na sloupcích A a B i podélných střešních nosnících.
Jeep Compass používá špičková těsnění a tlumící materiály, které jsou zárukou komfortní jízdy s minimální hlučností pronikající od kol, aerodynamiky a pohonných ústrojí. Zatímco dříve byla těsnění použita pouze v interiéru automobilů, u Compassu jak uvnitř tak zvenku.
Compass přináší také vysokou úroveň bezpečnosti – čelní, hlavové a boční airbagy umístěné v opěradlech předních sedadel, zmíněné systémy ESP, ABS či kontroly tlaku v pneumatikách.
Jeep® Compass nabízí široké možnosti výběru jednoduše ovladatelných a výkonných systémů určených pro zábavu, mj. připojení MP3 přehrávače, handsfree sady nebo moderních audiosystémů. Na přání se dodává audiosystém Boston Acoustics s unikátními z pátých dveří výklopnými reproduktory.
Benzinová provedení se prodávají za 699 000 Kč, resp. 809 000 Kč, podle stupně výbavy. Dieselové verze za 739 000 Kč, resp. 799 000 Kč.
Jindřich Lasík, 16.1.2007
Vůz vyznává sice moderní tvary, nicméně neopomíjí ani tradiční designérské prvky své značky: typická maska chladiče se sedmi svislými štěrbinami, kulaté světlomety či opticky zvýrazněné hranaté blatníky. Moderní silueta se skloněný čelním sklem, plastická expresivní kapota motoru vytvářejí dojem síly. Zatímco Sport má příď lakovanou v barvě vozu, provedení Compass Limited disponuje stříbrným pásem na přídi. Specifický je tvar blatníků, které dodávají s dlouhým rozvorem (2635 mm) a rozchodu kol dojem mimořádné stability.
Zadní výklopná stěna z jediného kusu plechu zvyšuje tuhost. Praktičná je neklouzavá černá lišta na horní hraně zadního nárazníku, usnadňující nakládání těžších předmětů. Design lze zvýraznit například dvojicí přídavných světlometů umístěných ve spodních rozích masky chladiče nebo ve sportovněji pojatém provedení Rallye s lakovanými nárazníky a přídavnými světlomety. Tvary karoserie jsou účinné z pohledu aerodynamiky a přitažlivé na pohled. Odpor vzduchu snižuje střešní spoiler pátých výklopných dveří, aerodynamicky tvarovaná střecha.
Interiér kombinuje funkční styl s komfortem a praktičností v překvapivě prostorném celku. Posádce nabízí více než pohodlí a možnost přepravy mnoha zavazadel, ale z vysoké polohy sedadel (o 5 cm výš než u Caliberu) také výborný výhled.
Přední sedadlo spolujezdce se po sklopení vpřed přemění ve stolek a umožní přepravu předmětů o délce až 2 m. Sklopením zadních sedadel se vytvoří takřka rovná podlaha a objem zavazadlového prostoru se zvětší na 1277 litrů.
Chrysler Group má vlastní značku originálního příslušenství Mopar®, dodávající doplňky pro vozy značek Chrysler, Jeep a Dodge. Pro Compass je připraveno mj. tažné zařízení a střešní nosič nebo chromované doplňky exteriéru a interiéru, stejně jako leštěné kryty prahů. Celkově je k dispozici více než padesát různých doplňků.
Jeep Compass je pro trhy mimo severní Ameriku standardně vybaven pohonem všech kol Freedom Drive I a ve dvou specifikacích výbavy – Sport a Limited. Obě mohou být kombinovány se zážehovým čtyřválcem 2.4 s manuální či samočinnou bezestupňovou převodovkou nebo turbodieselem 2.0 a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Srdcem pohonu všech kol Freedom Drive I je elektronicky ovládaná spojka ECC umístěná u zadního diferenciálu. Tento systém je lehčí, přizpůsobivější a přesnější než konveční systémy s viskózní spojkou nebo hydraulickým ovládáním.
Systém ECC přenáší sílu motoru k zadním kolům prostřednictvím dvoustupňově pracujících spojek. Ovládací spojka, řízená elektronicky pomocí elektromagnetu, je vybavena mechanismem, který pomocí oběžných kuliček vytvoří takřka okamžitě sílu potřebnou k ovládání hlavní spojky. Ta rozděluje sílu motoru mezi nápravy. Freedom Drive I spolupracuje se stabilizačním systémem ESP, jehož součástí je protiprokluzový systém zajišťující trakci hnaných kol. ESP je vybaven programem hlídajícím riziko převrácení vozu ERM. V případě hrozícího nebezpečí se cíleným přibržděním v daném okamžiku nejvhodnějších kol zajistí navrácení vozu do stabilní polohy. Zadní kola se připojují bez nutnosti protočení předních kol, což zajišťuje rychlejší reakce, účinnější využívání trakce a snižuje spotřebu paliva na průměrných 6,5 l/100 km. Navíc chromovaná páčka ve tvaru T umožňuje pevně uzavřít centrální spojku a přenést 60 procent síly motoru napevno k zadním kolům.
Rodina tzv. Světových motorů vznikla ve společném podniku společností DaimlerChrysler Corp., Hyundai Motor Co. a Mitsubishi Motors Corp. Přínos Chrysler Group spočíval především v oblasti hlavy válců a sacího traktu, včetně dvojitého variabilního časování (VVT), stejně jako pohonu vyvažovacího hřídele a integrovaného olejového čerpadla.
K dispozici jsou dvě pohonné jednotky – benzinová 2.4 nebo vznětová 2.0 s vysokotlakým přímým vstřikování a turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Elektronicky ovládané sdružené vstřikovače se přizpůsobují aktuálním jízdním podmínkám a zajišťují výbornou kombinaci síly a ekonomiky.
Typ | benzinový 2.4 | dieselový 2.0 |
Objem (cm³) | 2359 | 1968 |
Výkon kW(k)/min | 125(168)/6000 | 103(138)/4000 |
Toč.mom. (N.m/min) | 220/4500 | 310/1750-2500 |
Rychlost (km/h) | 180 | 189 |
Spotřeba (l/100 km) | 10,5/7,6/8,7 | 8,3/5,4/6,5 |
Rozměry: 4405 x 1810 x 1630 mm
Rozvor: 2635 mm
Rozchod: 1520 mm
Dvoulitrový turbodiesel je kombinován se šestistupňovou manuální převodovkou. Benzinový čtyřválec 2.4 používá buď pětistupňovou manuální převodovku Magna Driveline T355 s rychloběhem a synchronizací všech rychlostí (spotřeba v tab.) nebo samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT, nejnovější generace. Převodový poměr mění plynule klínovým řemenem, jehož řemenice aktivně mění svůj účinný průměr, je ovládána elektronicky a nejvhodnější převod volí podle zatížení motoru a sešlápnutí plynu. V porovnání s konvenčními automaty zlepšuje dynamiku, zejména v rychlostech od 50 do 100 km/h.
Karoserie vyniká vysokou tuhostí, která je zárukou vysoké míry ochrany posádky při různých typech nárazu. Celých 40 % karoserie vyrobeno z vysokopevnostní nebo za tepla tvarované oceli, jako např. na sloupcích A a B i podélných střešních nosnících.
Jeep Compass používá špičková těsnění a tlumící materiály, které jsou zárukou komfortní jízdy s minimální hlučností pronikající od kol, aerodynamiky a pohonných ústrojí. Zatímco dříve byla těsnění použita pouze v interiéru automobilů, u Compassu jak uvnitř tak zvenku.
Compass přináší také vysokou úroveň bezpečnosti – čelní, hlavové a boční airbagy umístěné v opěradlech předních sedadel, zmíněné systémy ESP, ABS či kontroly tlaku v pneumatikách.
Jeep® Compass nabízí široké možnosti výběru jednoduše ovladatelných a výkonných systémů určených pro zábavu, mj. připojení MP3 přehrávače, handsfree sady nebo moderních audiosystémů. Na přání se dodává audiosystém Boston Acoustics s unikátními z pátých dveří výklopnými reproduktory.
Benzinová provedení se prodávají za 699 000 Kč, resp. 809 000 Kč, podle stupně výbavy. Dieselové verze za 739 000 Kč, resp. 799 000 Kč.
Jindřich Lasík, 16.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout