Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jaguar XKR - kompresorová šelma (I)

Společnost Jaguar představila nový kompresorem přeplňovaný sportovní vůz – Jaguar XKR, který staví na dokonalosti modelu řady XK. Stejně jako všechny velké Jaguary i model XKR v sobě kombinuje krásu se silou a styl s dynamikou a dává tak vzniknout směsi luxusu a výkonu.

 

Nový model XKR využívá moderních technologií, včetně hliníkové skořepinové struktury, která dodává karoserii na lehkosti a vysoké tuhosti. Dojem síly zesilují sportovně stylizované detaily jako zvětšený přední vstup nárazníku, větrací mřížky v kapotě, hliníkové mřížky a boční ventilační průduchy v hliníkovém provedení.

Rezervy ve výkonu a okamžitá akcelerace jsou charakteristickými znaky každého významného Jaguaru. Obojí nabízí zážehový přeplňovaný vidlicový osmiválec 4.2 o výkonu 420 k a točivém momentu 560 N.m. Takový vůz je radost nejen řídit, ale také zrychlovat, na 100 km/h za 4,9 s (Cabrio za 5,0 s), přičemž rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Použitím kompresoru a dvojitého sání vzduchu se navýšil výkon o 120 k oproti modelu XK 4.2 s atmosférickým sáním. Točivý moment narostl o 36 %, přičemž celková hmotnost XKR je vyšší o pouhých 70 kg.

Za tímto významným zvýšením výkonu stojí odlehčený osmiválec XKR s kompresorem Eaton. Vodou chlazené válce jsou uspořádány vidlicově pod úhlem 90 a klikový hřídel uložen v pěti hlavních ložiskách. Jedním z důvodů vysokého výkonu je proměnlivé časování ventilů. Motor využívá elektronického palivového systému bez zpětného vedení  (ERFS) a výfukového systému s třícestným katalyzátorem.

Sání vzduchu zlepšila dvojice otvorů pro přívod vzduchu a systém proměnlivého časování sacího vačkové hřídele (VICT).  Systém VICT je ovládán řidící jednotkou motoru (EMS), která pomocí senzorů shromažďuje data o otáčkách motoru, pozici škrtící klapky a teplotě oleje.

Sílu na zadní kola přenáší samočinná převodovka s možností přepínání mezi třemi automatickými či manuálním režimem řazení. Zatímco automatizovaná manuální převodovka přerušuje při změně rychlostního stupně plynulost točivého momentu - při uvolnění spojky - hnací ústrojí udržuje plynulost točivého momentu i během změny rychlostního stupně. Od okamžiku, kdy řidič pohne řadící páčkou až do chvíle dokončení řazení, neuplyne ani 600 milisekund.

Tři režimy převodovky dávají řidiči volnost při výběru převodu, který nejlépe odpovídá stylu jízdy. Se softwarovým vybavením optimalizovaným pro každodenní jízdní podmínky se převodovka v režimu Drive chová jako konvenční automatika.

V režimu Sport reaguje software dynamičtěji a adaptuje se na náročné podmínky, přizpůsobuje se stavu vozovky a řidičově stylu jízdy. Rozpozná, když vůz projíždí zatáčkou a ponechá zařazený aktuální převodový stupeň. Režim Manual je aktivován pohnutím jednou z řadících páček na volantu a nabízí pocit z manuálního řazení s automatickou převodovkou.


Pro optimální sportovní jízdu doznaly pružiny a tlumiče podstatného vylepšení.

Technologie počítačem řízeného zavěšení (dvojstupňový adaptivní tlumící systém zajišťující optimální vyvážení mezi jízdou a ovládáním) a nová, přepínatelná funkce dynamické regulace jízdní stability se systémem regulace trakce (Trac DSC) byly rovněž překalibrovány, aby poskytly motoru vyšší výkon.

Stejně významné jako zvýšení výkonu a točivého momentu je pro nový model XKR výrazné zlepšení tuhosti, pevnosti a hmotnosti karoserie oproti předchozí generaci. Za výjimečné vlastnosti vděčí celohliníková skořepinová karoserie, která je od hliníkové prostorové rámové konstrukce s oddělenými vnějšími hliníkovými panely tak odlišná a jejíž velkoobjemová výroba je v oboru něčím naprosto výjimečným, designu a způsobu konstrukce, jakož i novým spojovacím technologiím.

Dokončení zítra.

 

Motor: zážehový přeplňovaný osmiválec

Objem: 4196 cm3

Výkon: 420 k (306 kW) při 6250/min

Toč.moment: 560 N.m při 4000/min

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s

Spotřeba kombinovaná: 12,3 l/100 km

Rozměry: 4791 x 1892 x 1322 mm

Rozvor náprav: 2752 mm

 

Jindřich Lasík,31.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar