Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Jaguar XK - dravá šelma v luxusu

U příležitosti otevření nového reprezentačního centra vozů Jaguar a Land Rover představila společnost A.M.T. Group, která tyto britské značky zastupuje v České republice, nový model Jaguar XK Coupé.

 

Jeho styling, stejně jako ostatních sportovních Jaguarů, znamená začátek nové designerské i technické éry, přičemž neopomíjí bohatou historii značky.

Tvarově se orientuje na studii ALC (Advanced Lightweight Coupe), představenou v Detroitu 2005. Tehdy se mnozí domnívali, že do sériové produkce vůbec nepřijde. Opak byl pravdou a na loňském podzimním autosalonu ve Frankfurtu byla představena definitivní podoba, která se od konceptu příliš neliší. Vnější rozdíly se omezují jen na detaily, jako jsou nárazníky, zadní svítilny, podběhy a uvnitř jen lehce modifikovaný kokpit. Mnohem větší rozdíly najdeme v porovnání s předchozím modelem, vyráběným od roku 1996. Nový XK v mnohém připomíná Aston Martin. Není divu, protože design Jaguaru má na svědomí Ian Callum, který přišel právě od konkurenční britské značky. Po technické stránce jde sice o nejvyspělejší vůz, jaký kdy Jaguar vyrobil, ale zároveň zůstává věrný tradici elegantních silných sportovních vozů. Při jeho vývoji se skloubily nejnovější poznatky z leteckých a kosmických technologií s tradičními přednostmi prestižní značky.

Agresivnější a sportovnější model se vyznačuje proporcemi klasického kupé vycházejícími z tradice modelu E-Type - dlouhou kapotou, skloněným předním oknem, klenutými blatníky a minimálními převisy. Novým stylistickým prvkem jsou výdechy v předním blatníku, výrazný otvor oválné masky chladiče a zadní výklopné dveře, vypůjčené z „éčka".

Konstrukce vozu využívá tradiční řemeslné dovednosti ve spojení se současnými materiály a technologiemi. Jemně prošitá kůže kontrastuje se širokou paletou zdobných povrchů jako jsou klasické dřevo, pianový lak nebo hliník. Interiér ve sportovním duchu je orientován na řidiče. Nízko posazená anatomická sedadla vytvářejí dojem závodního kokpitu. S delším rozvorem, širším rozchodem kol a vyšším stropem poskytuje uspořádání 2+2.

Čtyřmístný „dravec" je vybaven mnoha inovačními prvky zaměřenými na komfort a bezpečnost. K otevírání a zavírání dveří nepotřebujeme díky systému Keyless-Entry klíček, motor se startuje tlačítkem.

Přístrojové desce vévodí nápadné kruhové ukazatele umístěné po stranách barevného displeje s technologií TFT s vysokým rozlišením. Displej poskytuje všechny důležité informace - zvolený rychlostní stupeň, aktivaci tempomatu, kontrolu tlaku v pneumatikách nebo navigaci.

Jak už naznačuje zkratka ALC, základem vozu je hliníková konstrukce, tzv. monokok, poprvé uplatněný v retrosedanu XJ. Tím došlo ke zvýšení tuhosti o 30 procent a snížení hmotnosti o 180 kg. Na základě metod používaných v leteckém průmyslu vytvořil Jaguar velmi lehkou konstrukci o pohotovostní hmotnosti 1595 kg, která je nýtována a lepena epoxidovou pryskyřicí.

Kromě kvalitní karoserie a deformačních zón nabízí také řadu bezpečnostních řešení pro ochranu chodců i posádky vozu. Mezi ně patří tvar a konstrukce nárazníků i kapota, která se v případě nárazu během několika milisekund automaticky vysune ze zadní hrany nahoru, čímž vznikne bezpečnostní zóna mezi kapotou a motorem.

Vůz pohání přepracovaný atmosferický V8 4.2 s výkonem 300 k a 411 N.m při 4100/min. V rozmezí od 2000 do 6000 otáček má řidič k dispozici 343 N.m. Největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h udává výrobce za 6,2 s. V budoucnu se počítá ještě se šestiválcem 3.5/258 k a špičková verze R dostane kompresorový V8/400 k.

Novinkou je volant vybavený tlačítky pro sekvenční řazení šestistupňové samočinné převodovky. V režimu D a Sport Manual lze měnit stupně zvláště plynule. Jako první Jaguar nepoužívá tradiční kulisu „J", ale uspořádání do „L". Plně automatický režim D se dokáže přizpůsobit stylu jízdy, režim Sport nabízí rychlejší reakce a odezvy řazení.

Účinnější brzdový systém prošel náročnými testy na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Větší vzduchem chlazené kotouče zlepšují kontakt s pedálem, zkracují brzdnou dráhu a „nevadnou" ani při častém prudkém brzdění. Součástí je čtyřkanálový ABS, EBD a elektronická parkovací brzda.

K dalším bezpečnostním prvkům patří mj. systém kontroly tlaku v pneumatikách, aktivní opěrky hlav, adaptivní tempomat, jehož senzory desetkrát za sekundu kontrolují situaci před vozem, aby řidiče varovaly v případě hrozící nehody. Nechybí ani dynamický stabilizační systém a kontrola trakce nebo aktivní světlomety.

Model XK jako typický vůz značky Jaguar v sobě spojuje komfort, styl a luxus cestovního automobilu s dynamikou skutečného sporťáku. Nabízí neopakovatelný požitek z jízdy, prostě takový jaký se od něj očekává. Jaguar prostě stálé zůstává svůj, i po padesáti letech.

 

Jindřich Lasík, 25.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar