Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jaguar F-Type SVR - ostrý supersport s 575 k

Jaguar F-TYPE SVR je nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný Jaguar. Vše bylo optimalizováno od kalibrace systému pohonu všech kol po ventily v tlumičích a šířku pneumatik. To zaručuje, že je stále přizpůsobivým sportovním vozem pro každodenní ježdění.

Jaguar F-TYPE SVR spoléhá na nejnovější verzi kompresorem přeplňovaného pětilitrového osmiválcového motoru. Změny v kalibraci motoru jsou převzaté z modelu F-TYPE Project 7. Nejvýkonnější verze má 575 k a točivý moment 700 Nm.
Větší vstupy vzduchu v předním nárazníku spolu s přepracovanými mezichladiči nasávaného vzduchu a upravenými výdechy na kapotě zaručují odpovídající zvýšení výkonu chladicího systému a účinnosti pohonné jednotky.

Nový lehký titanový a inconelový výfukový systém si poradí s vyššími teplotami, snižuje protitlak a šetří 16 kg. Ve srovnání s výfukem z nerezové oceli u verze F-TYPE R větší tepelná odolnost inconelu znamená, že tloušťka stěn může být poloviční a to pouhých 0,6 mm.

Nový výfukový systém rovněž poskytuje výrazný zvuk, zejména když se otevřou aktivní ventily v zadních tlumičích při nižších otáčkách motoru. Protože jde o lehké řešení, jsou z titanu vyrobeny i samotné ventily. Čtyři kruhové koncovky výfuku jsou ozdobeny označením SVR.

Osmistupňová převodovka Quickshift se dočkala nové kalibrace a řidič tak maximálně využije vyšší výkon motoru. Spolu s lepší přilnavostí zajištěnou širšími předními a zadními pneumatikami s šířkou 265 a 305 (o 10 mm širší než u verze F-TYPE R) a díky optimalizaci technologie inteligentního řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD) systému pohonu všech kol typu torque-on-demand se F-TYPE SVR vyznačuje mimořádným chováním při akceleraci a také bezprostřední odezvou.

Změny technologie IDD a úpravy zadního elektronicky řízeného aktivního diferenciálu (EAD) zaručují optimální rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou a na zadní nápravě. V kombinaci s kalibrací systému kontroly dynamické stability (DSC) to zlepšuje trakci a dynamiku na každém povrchu a za každého počasí, přičemž si F-TYPE SVR zachovává charakter pohonu zadních kol a vyváženou ovladatelnost.

Při výběru režimu Dynamic mohou řidiči naplno využít schopnosti verze F-TYPE SVR, zejména při přepnutí systému DSC do režimu TracDSC nebo při jeho úplném vypnutí. Technologie IDD za těchto podmínek použije nejextrémnější kalibraci systému pohonu všech kol a elektronicky řízeného aktivního diferenciálu, aby naplno využila dostupnou přilnavost.
Vyšší výkon a ovladatelnost ovšem nefungují na úkor spotřeby paliva a emisí CO2. Ve srovnání s verzí F-TYPE R zůstávají hodnoty při evropském kombinovaném cyklu nezměněné 11,3 l/100 km.

Na vylepšení pohonné jednotky a hnacího ústrojí navazují úpravy podvozku. Hliníkové přední a zadní zavěšení se dvěma příčnými rameny a nejmodernější systém řízení s elektrickým posilovačem (EPAS) modelu F-TYPE poskytly nejlepší výchozí bod pro vývoj dynamiky SVR. Standardně je o 25 kg lehčí než F-TYPE R AWD a o 50 kg lehčí s příplatkovými prvky jako jsou brzdy Carbon Ceramic Matrix a střecha z uhlíkových vláken. Navíc byla optimalizována aerodynamika díky zadnímu spoileru, který snižuje vztlak, a to při zvednuté i snížené poloze.

Tato základní vylepšení doplňuje řada dalších hardwarových a softwarových změn, které dovolují naplno využít potenciál každého dílu podvozku. Zadní zkrutný stabilizátor je silnější. Ventily v adaptivních tlumičích byly upraveny a řídicí software, centrum systému Jaguaru Adaptive Dynamics, byl překalibrován. Výsledkem je zlepšení jízdního komfortu při nízkých rychlostech a kontroly při vysokých rychlostech.
Průměr předního zkrutného stabilizátoru byl zmenšen. Tyto změny společně s upraveným softwarem řízení adaptivních tlumičů a jedinečným naladěním systému Torque Vectoring, který přináší ještě přesnější kontrolu nad brzděním vnitřních kol, potlačují nedotáčivost a to i při vysokých rychlostech v nájezdu do zatáčky.

F-TYPE SVR je standardně vybaven brzdami Jaguar Super Performance s velkými brzdovými kotouči o průměru 380 mm vpředu a 376 mm vzadu. Za příplatek je možné objednat brzdy Jaguar Carbon Ceramic Matrix (CCM). Ty využívají ještě větší kotouče s průměry 398 mm a 380 mm a šestipístkové a čtyřpístkové třmeny.

Za účelem snížení odporu vzduchu byl prodloužen přední nárazník, který maximálně zakrývá kola. Zároveň pomáhá udržet proudící vzduch u boků vozidla, což ještě více snižuje odpor vzduchu.

Ke snížení odporu vzduchu přispívají také přední spodní spoiler a kryt podvozku, které výrazně zlepšují chlazení motoru. Lamelová konstrukce nových průduchů v kapotě využívá proud vzduchu nad kapotou k odvedení ještě většího množství horkého vzduchu z motorového prostoru. Otvory v podbězích kol pomáhají odvádět stlačený vzduch skrz průduchy v blatnících, což pomáhá potlačit vztlak na přední nápravě.

Zakrytování zadního zavěšení urychluje proudění vzduchu, snižuje tlak a tím potlačuje vztlak. Aerodynamika je zlepšena zadní Venturiho trubicí. Využití tohoto prvku bylo možné pouze díky lehké titanové a inconelové konstrukci výfukového systému. Použití dvou samostatných zadních tlumičů místo jednoho příčného tlumiče dovolilo elegantní osazení Venturiho trubice mezi obě jednotky. Ovšem nejúčinnějším prvkem je výsuvný zadní spoiler.

Pokud je vůz v režimu Normal, spoiler se u kabrioletu vysune při 97 km/h a 113 km/h u kupé. Spoiler se také samočinně vysune, pokud řidič zvolí režim Dynamic. Ve zvednuté poloze spoiler s dalšími aerodynamickými úpravami dovoluje dosáhnout snížení odporu vzduchu.

Mezi příplatkové designové doplňky patří střešní panel a sada prvků z uhlíkových vláken zahrnující spodní část předního nárazníku, otvory v kapotě, mřížky výdechů v blatnících a kryty vnějších zpětných zrcátek.



Jaguar 24.2.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar