Jaguar F-Type Coupé - rychlejší a pevnější
Celohliníkový Jaguar F-TYPE Coupé je nejdynamičtější a na výkon nejvíce zaměřený vůz v sériové výrobě značky Jaguar. Je dostupný ve třech verzích ‒ F-TYPE R, F-TYPE S a F-TYPE.
Nejvyšší verzi F-TYPE R Coupé pohání pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválcovým motor s výkonem 550 k a točivým momentem 680 Nm, který zaručuje zrychlení na 0-100 km/h za 4,2 s a maximální rychlost 300 km/h (elektronicky omezenou).
Verze F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé pohání třílitrový kompresorem přeplňovaný zážehový šestiválec ve variantách 380 k/460 Nm a 340 k/450 Nm, které umožňují zrychlení 0–100 km/h za 4,9/5,3 s a maximální rychlost 260/275 km/h.
Všechny motory pohánějí zadní kola prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky „Quickshift“ s plně manuálním sekvenčním ovládáním pomocí páček na volantu nebo řadicí páky SportShift umístěné na středovém tunelu
F-TYPE Coupé ztělesňuje představu nekompromisního designu konceptu sportovního kupé Jaguaru C-X16, poprvé představený na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011. Jeho dramatický vzhled s kabinou vzadu definují tři „linky života“. První dvě linky – sdílené s roadsterem F-TYPE – tvoří robustní přední a zadní blatníky. Třetí linkou je táhlý profil střechy kupé, který vytváří nenarušenou siluetu a zároveň zdůrazňuje vizuální dramatičnost zúžené kabiny, která se nachází mezi silnými zadními boky.
Odborné znalosti společnosti Jaguar o technologiích zpracování hliníku umožnily realizovat designovou vizi modelu F-TYPE Coupé v lehké a současně extrémně pevné karoserii. Torzní tuhost je 33 000 Nm/stupeň – vyšší než u jakéhokoli předchozího sériově vyráběného vozu Jaguar.
Boční panel je z jednoho hliníkového výlisku, který vzniká extrémně náročným lisováním za studena tvarovaným hliníkovým bočním panelem v automobilovém průmyslu, což eliminuje potřebu několika panelů a kosmetických spojů. Střešní panel je k dispozici buď v hliníkovém, nebo panoramatickém proskleném provedení. Výsuvný zadní spoiler je elegantně ukryt v linii karoserie modelu F-TYPE Coupé.
Aby nejvyšší verze poskytla jisté ovládání odpovídající výkonu 550 k, využívá na míru nastavený podvozek a nové technologie pro dynamickou jízdu. Mezi ty patří elektronicky řízený aktivní diferenciál (EAD) druhé generace a ve voze Jaguar poprvé využité vektorování točivého momentu brzdovým systémem. Systém EAD automaticky rozděluje točivý moment motoru mezi zadní kola, čímž zajišťuje vynikající kontrolu na hranici rychlostního limitu, zatímco vektorování točivého momentu brzděním při zatáčení podle potřeby inteligentně aplikuje přesně změřenou brzdnou sílu na vnitřní kola pro zvýšení agility. Sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči a konfigurovatelným dynamickým režimem dále zlepšuje bezprostřední odezvu verze F-TYPE R, což zaručuje vzrušující a podmanivý zážitek z jízdy.
Provedení F-TYPE R a F-TYPE S Coupé lze volitelně vybavit brzdami Carbon Ceramic Matrix (CCM), které nabízejí naprostou stálost výkonu a vynikající odolnost proti opotřebení, přičemž snižují celkovou neodpruženou hmotu o 21 kg.
Řada F-TYPE Coupé doplňuje stávající tříčlennou modelovou řadu kabrioletů F-TYPE: F-TYPE (340 k) a F-TYPE S (380 k) s šestiválcovým motorem a F-TYPE V8 S s výkonem 495 k .
F-TYPE Coupé je nabízen buď s hliníkovým, nebo panoramatickým proskleným střešním panelem, který je součástí hlavní střešní konstrukce – torzní tuhost je stejná bez ohledu na to, jaká střecha je použita.
Boční panely Coupé jsou z jednoho hliníkového výlisku – jedná se o extrémně náročné lisování za studena tvarované hliníkové boční vnější panely karoserie v automobilovém průmyslu. Tyto vysoce hlubokotažné hliníkové výlisky eliminovaly potřebu spojů na povrchu panelu. Boční panel karoserie je vyroben z mimořádně pevného a tvárného hliníku AC600, který byl použit také pro zesílení struktury – oba prvky použil Jaguar poprvé. Použití hliníku AC300 T61 v konstrukci karoserie vozu zaručuje vyšší pevnost díky schopnosti pohlcovat energii, což zajišťuje maximální ochranu cestujících.
Aby se dosáhlo požadovaného vzhledu v zadní části vozu, má Coupé skrytý zadní spoiler, elegantně usazený v zúžené linii karoserie a vysouvá se při určité rychlosti pro vyvážení vztlaku přední a zadní části vozu. Spoiler se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h a zasune, pokud rychlost klesne pod 80 km/h, čímž sníží vztlak až o 120 kg.
Šířka zadní části karoserie je zvýrazněna štíhlými koncovými svítilnami, osazenými LED technikou. Ty zasahují hluboko do boku vozu až téměř k okraji podběhů zadních kol. Tyto svítilny využívají technologii „skrytá, dokud nesvítí“, takže vypadají jako pevná část karoserie, dokud není aktivována jedna z jejich funkcí. Zadní výklopné dveře, dostupné s funkcí elektrického otevírání/zavírání, jsou z kompozitních materiálů. Objem zavazadlového prostoru je až 407 litrů.
Cena Jaguaru F-TYPE Coupé 3,0 l V6 s 340 k startuje na 1 853 478 Kč. Vůz je možné si objednat již nyní. První dodávky vozů dorazí k zákazníkům podle jednotlivých trhů na jaře 2014
Verze F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé pohání třílitrový kompresorem přeplňovaný zážehový šestiválec ve variantách 380 k/460 Nm a 340 k/450 Nm, které umožňují zrychlení 0–100 km/h za 4,9/5,3 s a maximální rychlost 260/275 km/h.
Všechny motory pohánějí zadní kola prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky „Quickshift“ s plně manuálním sekvenčním ovládáním pomocí páček na volantu nebo řadicí páky SportShift umístěné na středovém tunelu
F-TYPE Coupé ztělesňuje představu nekompromisního designu konceptu sportovního kupé Jaguaru C-X16, poprvé představený na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011. Jeho dramatický vzhled s kabinou vzadu definují tři „linky života“. První dvě linky – sdílené s roadsterem F-TYPE – tvoří robustní přední a zadní blatníky. Třetí linkou je táhlý profil střechy kupé, který vytváří nenarušenou siluetu a zároveň zdůrazňuje vizuální dramatičnost zúžené kabiny, která se nachází mezi silnými zadními boky.
Odborné znalosti společnosti Jaguar o technologiích zpracování hliníku umožnily realizovat designovou vizi modelu F-TYPE Coupé v lehké a současně extrémně pevné karoserii. Torzní tuhost je 33 000 Nm/stupeň – vyšší než u jakéhokoli předchozího sériově vyráběného vozu Jaguar.
Boční panel je z jednoho hliníkového výlisku, který vzniká extrémně náročným lisováním za studena tvarovaným hliníkovým bočním panelem v automobilovém průmyslu, což eliminuje potřebu několika panelů a kosmetických spojů. Střešní panel je k dispozici buď v hliníkovém, nebo panoramatickém proskleném provedení. Výsuvný zadní spoiler je elegantně ukryt v linii karoserie modelu F-TYPE Coupé.
Aby nejvyšší verze poskytla jisté ovládání odpovídající výkonu 550 k, využívá na míru nastavený podvozek a nové technologie pro dynamickou jízdu. Mezi ty patří elektronicky řízený aktivní diferenciál (EAD) druhé generace a ve voze Jaguar poprvé využité vektorování točivého momentu brzdovým systémem. Systém EAD automaticky rozděluje točivý moment motoru mezi zadní kola, čímž zajišťuje vynikající kontrolu na hranici rychlostního limitu, zatímco vektorování točivého momentu brzděním při zatáčení podle potřeby inteligentně aplikuje přesně změřenou brzdnou sílu na vnitřní kola pro zvýšení agility. Sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči a konfigurovatelným dynamickým režimem dále zlepšuje bezprostřední odezvu verze F-TYPE R, což zaručuje vzrušující a podmanivý zážitek z jízdy.
Provedení F-TYPE R a F-TYPE S Coupé lze volitelně vybavit brzdami Carbon Ceramic Matrix (CCM), které nabízejí naprostou stálost výkonu a vynikající odolnost proti opotřebení, přičemž snižují celkovou neodpruženou hmotu o 21 kg.
Řada F-TYPE Coupé doplňuje stávající tříčlennou modelovou řadu kabrioletů F-TYPE: F-TYPE (340 k) a F-TYPE S (380 k) s šestiválcovým motorem a F-TYPE V8 S s výkonem 495 k .
F-TYPE Coupé je nabízen buď s hliníkovým, nebo panoramatickým proskleným střešním panelem, který je součástí hlavní střešní konstrukce – torzní tuhost je stejná bez ohledu na to, jaká střecha je použita.
Boční panely Coupé jsou z jednoho hliníkového výlisku – jedná se o extrémně náročné lisování za studena tvarované hliníkové boční vnější panely karoserie v automobilovém průmyslu. Tyto vysoce hlubokotažné hliníkové výlisky eliminovaly potřebu spojů na povrchu panelu. Boční panel karoserie je vyroben z mimořádně pevného a tvárného hliníku AC600, který byl použit také pro zesílení struktury – oba prvky použil Jaguar poprvé. Použití hliníku AC300 T61 v konstrukci karoserie vozu zaručuje vyšší pevnost díky schopnosti pohlcovat energii, což zajišťuje maximální ochranu cestujících.
Aby se dosáhlo požadovaného vzhledu v zadní části vozu, má Coupé skrytý zadní spoiler, elegantně usazený v zúžené linii karoserie a vysouvá se při určité rychlosti pro vyvážení vztlaku přední a zadní části vozu. Spoiler se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h a zasune, pokud rychlost klesne pod 80 km/h, čímž sníží vztlak až o 120 kg.
Šířka zadní části karoserie je zvýrazněna štíhlými koncovými svítilnami, osazenými LED technikou. Ty zasahují hluboko do boku vozu až téměř k okraji podběhů zadních kol. Tyto svítilny využívají technologii „skrytá, dokud nesvítí“, takže vypadají jako pevná část karoserie, dokud není aktivována jedna z jejich funkcí. Zadní výklopné dveře, dostupné s funkcí elektrického otevírání/zavírání, jsou z kompozitních materiálů. Objem zavazadlového prostoru je až 407 litrů.
Cena Jaguaru F-TYPE Coupé 3,0 l V6 s 340 k startuje na 1 853 478 Kč. Vůz je možné si objednat již nyní. První dodávky vozů dorazí k zákazníkům podle jednotlivých trhů na jaře 2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout