Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jaguar F-Type 7 - oslava 60.jubilea

Jaguar představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu nový model Jaguar F-Type Coupé Project 7, který je prvním modelem divize Special Operations. Vůz bude vyroben v limitované edici 250 kusů. Tímto modelem vzdává hold jednomu z nejikoničtějších modelů Jaguaru D-Type, který se stal trojnásobným vítězem Le Mans.

Tento model letos slaví 60. výročí. Výkon modelu zajišťuje pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválcový motor s 575 k a točivým momentem 680 Nm. Vůz dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 3,9 s díky celohliníkové karosérii a hmotnosti 1 585 kg. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h. Vůz je přitom plně homologován pro běžný provoz. Model má odnímatelnou střechu a zavazadlový prostor o objemu 196 litrů.
Výkon se přenáší na zadní kola přes osmistupňovou samočinnou převodovku Jaguar Quickshift a druhou generaci elektronicky řízeného aktivního diferenciálu (EAD). Karbon-keramické brzdové kotouče (CCM), které jsou u F-Typu R Coupé za příplatek, patří do standardní výbavy a poskytují silné, rovnoměrné brzdění bez vadnutí brzdného účinku.

Další prvkem standardní výbavy je systém vektorování točivého momentu za pomoci brzd (TVbB), který pracuje v součinnosti s EAD a zajišťuje tak velmi přesné ovládání.
Mezi klíčové prvky designu patří i D-Typem inspirovaný aerodynamický kryt bezpečnostního oblouku za hlavou řidiče, snížené čelní okno, nový přední nárazník a úpravy zvyšující aerodynamický přítlak včetně karbonového předního splitteru, nástavců prahů, zadního difuzoru a nastavitelného zadního křídla. Nicméně koncept jednomístného vozu byl transformován do dvoumístného provedení, takže součástí designu jsou bezpečnostní oblouky jak za hlavou řidiče, tak i spolujezdce.

Model je také vybaven vypínatelným aktivním výfukovým systémem se čtyřmi koncovkami s matně černou keramickou povrchovou úpravou. Systém využívá elektronicky ovládané ventily v zadní části výfuku, které jsou nastaveny tak, aby se otevíraly v závislosti na celé řadě parametrů, a také mění vedení výfukových plynů do otevřené větve výfukového systému. Snižují tak zpětný tlak a vylepšují zvukový projev.
Karbon-keramické brzdy (CCM) s kotouči o průměru 398 mm a šestipístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotouči o průměru 380 mm a čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vzadu jsou ve standardní výbavě.Brzdové kotouče jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu a keramiky, takže jsou extrémně tvrdé a vysoce odolné proti opotřebení. Systém CCM nabízí konzistentní výkony a vysokou odolnost proti vadnutí i při trvalém extrémním zatížení.

F-Type Project 7 těží z na míru navržených unašečů předních kol, které přináší větší negativní odklon kol, upraveného horního uložení tlumičů a nových zkrutných stabilizátorů vpředu i vzadu. Přední a zadní jednotky pružina-tlumič jsou výškově nastavitelné a jak charakteristika pružin, tak tlumičů byla přizpůsobena potřebám tohoto modelu.
Systém Adaptive Dynamics aktivně ovládá vertikální pohyby karoserie a její naklánění díky neustálému sledování zásahů řidiče a poloze vozu na silnici. Až 500krát za sekundu je tomu přizpůsobována charakteristika tlumení tak, aby bylo dosaženo optimální stability. Ovládací software systému Adaptive Dynamics byl přenastaven na míru pro F-Type Project 7. Systém kontroly dynamické stability (DSC) má také nové specifické nastavení.
Aktivace dynamické režimu přináší lepší kontrolu nad pohyby karoserie díky tužšímu nastavení tlumičů, zvýšený odpor v řízení, rychlejší změnu převodových stupňů a ostřejší reakce na pohyby plynového pedálu. Dynamický režim je možné konfigurovat prostřednictvím 8“ dotykového displeje na středové konzole.

Vektorování točivého momentu za pomoci brzd (TVbB) rychle aplikuje přesně danou brzdnou sílu na jednotlivých kolech tak, aby bylo dosaženo ostřejšího průjezdu zatáčkou. TVbB spolupracuje s elektronicky řízeným aktivním diferenciálem (který umí přepnout ze zcela otevřeného režimu do 100% uzavření během 200 milisekund) a s kontrolou dynamické stability vozu tak, aby byla optimalizována trakce.

Výrazné úpravy aerodynamiky zahrnují nový přední splitter, jehož horní část je z uhlíkového kompozitu. Dále pak nástavce prahů, zadní difuzor a nastavitelné zadní křídlo – vše z karbonu. Všechny tyto komponenty dohromady vytváří při maximální rychlosti 300 km/h u F-Typu Project 7 o 177 % větší přítlak než má roadster F-Type. Zadní kapota, výdechy na přední kapotě, boční mřížky a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou z uhlíkového kompozitu. Čelní okno je o 114 mm kratší. To zmenšilo celkovou výšku vozu o 30,5 mm. Střecha je zaklapnuta do rámu čelního okna a lze ji buď pohodlně složit, nebo pokud není používána, uložit do zavazadlového prostoru o objemu 196 litrů.

Řidič a spolujezdec sedí v odlehčených skořepinových sedadlech s čalouněním prošívaným diamantovým vzorem. Čtyřbodové bezpečnostní pásy jsou dostupné jako příslušenství.
Tento model bude vyráběn podle přesně daných standardů divize Special Operations a nabízen v exkluzivní omezené sérii s celkovým počtem maximálně 250 kusů. Ke každému vozu bude speciální číslovaná plaketa umístěná mezi sedadly a podepsaná Ianem Callumem.





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar