Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ioniq 5 - budoucnost už dnes

V krásném prostředí pražské Botanické zahrady v Troji prezentoval Hyundai nejnovější model, kterým je automobil s vlastním názvem Ioniq5. První Ioniq spatřil světlo světa před pěti lety, tehdy šlo o automobil nabízející tři druhy pohonných jednotek v jedné karosérii. Nyní přichází na trh nesmírně elegantní Ioniq 5 výhradně s elektrickým pohonem a dojezdem přes čtyři sta kilometrů. A to je už zajímavé.

Progresivní design připomíná styl modelu Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti. Nový nadčasový design se bude opakovat i u dalších připravovaných modelů. Zapuštěné kliky dveří na bocích přispívají k čistému designu a lepší aerodynamické účinnosti (ve vyšších výbavách automaticky výsuvné).

IONIQ 5 má karoserii crossoveru s jedinečnými proporcemi a krátkými převisy díky dlouhému rozvoru. Při vnější délce 4635 mm, vnější šířce 1890 mm a vnější výšce 1605 mm má IONIQ 5 rozvor náprav obdivuhodných 3000 mm. Nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D.
Platforma E-GMP poskytla designérům prostor pro vytvoření modulárního interiéru. Plochá podlaha, pod níž je uložena sada akumulátorů, ponechává více prostoru pro nohy a celkově umožnila nabídnout v karoserii CUV prostornost velkého osobního automobilu, a to i díky rozvoru náprav tři metry. Zásadní součástí celkového řešení je posuvná středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm, což zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla.

IONIQ 5 je vybaven elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit relaxační polohu, v níž si budou užívat pocitu, který se podobá stavu beztíže, s optimální oporou pro spodní části nohou. Elektricky nastavitelná jsou navíc i zadní sedadla, která lze posunout dopředu až o 135 mm.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například na sedadlech, čalounění stropu, výplni dveří, podlaze a loketních opěrkách – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.


Systémy elektrického pohonu

Zákazníci mají na výběr dvě sady akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh (Řidič má k dispozici nejvyšší celkový výkon 225 kW a maximální točivý moment 605 Nm. Tato konfigurace umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy) a dvě varianty elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.

Na vrcholu nabídky elektrických pohonů je verze s pohonem všech kol v kombinaci se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh. Řidič má k dispozici nejvyšší celkový výkon 225 kW a maximální točivý moment 605 Nm. Tato konfigurace umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.

IONIQ 5 s pohonem zadních kol a sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh nabízí nejvyšší výkon 160 kW a maximální točivý moment 350 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,4 sekundy.

Maximální dojezd modelu IONIQ 5 na jedno nabití je 481 km podle metodiky WLTP. Tento údaj platí pro verzi s pohonem zadních kol, sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh a 19″ koly.
Platforma nabízí kromě 400 V nabíjení standardně také možnost ultra rychlého nabíjení s napětím 800 V, a to bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům stačí nabíjet vozidlo IONIQ 5 pět minut, aby získali dojezd 100 km.

Rychlonabíjecí infrastruktura umožňuje většině současných elektromobilů, vybavených 400 V systémem, nabíjení výkonem 50 až 150 kW. Vývoj 800 V infrastruktury s nabíjecími výkony až 350 kW však postupně umožní ještě rychlejší nabíjení.

IONIQ 5 nabízí také inovativní funkci V2L, která umožňuje zákazníkům nabíjet elektrická zařízení, například elektrokola, skútry nebo campingové vybavení. V2L může odebírat elektrickou energii ze sady akumulátorů vozidla bez dodatečných komponentů. Elektromobily na platformě E-GMP tak mohou napájet ostatní elektrická zařízení (110/220 V) kdekoli. Systém lze používat dokonce i k nabíjení ostatních elektromobilů. Nová funkce V2L poskytuje výkon až 3,6 kW, což postačuje k provozu středně velké klimatizace a televizoru s úhlopříčkou 55 palců po dobu až 24 hodin.


Bezpečnost a komfort

IONIQ 5 je vybaven novým vývojovým stupněm vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu.
IONIQ 5 je prvním modelem Hyundai s asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2). Rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla je regulována na základě dat z přední kamery, radarových senzorů a navigačního systému. HDA 2 navíc udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu.

Mezi další aktivní bezpečnostní systémy patří mimo jiné autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), aktivní sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), Asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW (Driver Attention Warning) nebo asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist).

Konstrukce platformy E-GMP vylepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a zvyšuje stabilitu jízdy ve vysokých rychlostech. K tomu přispívá optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu ve spojení s nízkým těžištěm díky nízko uložené sadě akumulátorů a umístění elektromotorů v prostoru, který dříve „obýval“ spalovací motor.

IONIQ 5 s krátkými převisy karoserie vpředu a vzadu a štíhlým modulem přístrojové desky ukazuje, jak dokáže platforma E-GMP maximalizovat vnitřní prostor. Štíhlou konstrukci přístrojové desky umožnilo nové uspořádání komponentů ventilační, topné a klimatizační soustavy.

IONIQ 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu až 527 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší na 1587 litrů. IONIQ 5 však nabízí ještě větší variabilitu. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 60:40, lze posunout dopředu až o 135 mm. Zákazníci mají k dispozici další odkládací prostor v přední části vozu, který má objem až 57 litrů.


Modulární přístrojová deska modelu IONIQ 5 nese 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální panel sdružených přístrojů s vysokým rozlišením bez kapličky, který za jízdy zobrazuje důležité provozní informace, jakými jsou například údaje o stavu nabití sady akumulátorů nebo poloze nabíjecích stanic v okolí.


Pohon4x44x24x2
Kapacita aku kWh72,672,658
Elmot. vzadu výkon kWh155160125
Elmot.vpředu-výkon kWh70--
Točivý mom.celk Nm605350350
0-100 km/h5,27,48,5
Rychlost km/h185185185




Ceny:
TypECO 58 kWhPower 73 kWhPower 73 kWh
VýbavaSmartSmartStyle
Výkon kW/k125/170160/217225/305
Pohon4x24x24x4
Cena Kč1 099 9901 249 9901 469 990




Hyundai + JL 20.7.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar