Infiniti představil výkonný diesel V6 3.0
Nový třílitrový vznětový šestiválec byl navržen s důrazem na vysoký a současně kultivovaný výkon. Zpočátku bude k dispozici v obou řadách oblíbených crossoverů EX a FX, následně pak i v luxusním sedanu Infiniti M.
V současné době je v prodeji pět modelových řad – G37 sedan, coupé a cabrio spolu s modely EX a FX. Na 15 trzích jich bylo prodáno přes 2000 a letos bude představen šestý model, Infiniti M, který rovněž nabídne volbu mezi benzinovým motorem a novým třílitrovým dieselem.
Výkonové parametry mluví samy za sebe – 175 kW (238 k) a 550 Nm. Se standardní sedmistupňovou automatickou převodovkou zrychlí model EX30d z 0 na 100 km/h za 7,9 s a FX30d za 8,3 s.
Nový dieselový šestiválec byl vyvinut v Evropě konstruktéry společnosti Infiniti ve spolupráci s inženýry ze společností Renault a Nissan, v jejichž vozech bude rovněž využíván. Vyrábí se v moderním závodě ve francouzském Cleonu. Bude netradičně osazován do verzí s pohonem předních, zadních i všech kol.
Práce začaly v roce 2005 a už od začátku bylo vše podřízeno přísným požadavkům na kompaktní provedení, vysoký výkon i točivý moment, nízké emise, spotřebu paliva a výjimečnou kultivovanost.
I když byl zvažován i dieselový osmiválec, konstruktéři se velmi brzy přiklonili k variantě V6, která se ukázala jako ideální z hlediska optimální rovnováhy mezi celkovým výkonem, kultivovaností chodu a odbytovým potenciálem u všech tří partnerských značek.
Motorový prostor, původně navržený pouze jako benzinový, vyžadoval kompaktní provedení motoru, jehož válce by při podélném i příčném uložení svíraly úhel velmi blízký 60º.
Konstruktéři se rozhodli, že ideální úhel válců motoru bude nezvyklých 65º, což umožnilo dosáhnout kompromisu mezi vyvážením kliky, spolehlivostí hřídele a bloku válců a celkovými rozměry motoru, přičemž úhel 65º umožnil elegantní osazení jediného turbodmychadla do vidlice.
I když konkurence začala pro snížení hmotnosti svých dieselů používat bloky válců z hliníkové slitiny, konstruktéři došli k závěru, že hliníkový blok by vzhledem k požadavkům na kultivovanost chodu vyžadoval použití dalších materiálů pro zvýšení tuhosti a snížení hluku. Běžná litina by však příliš zatížila přední nápravu a negativně poznamenala potěšení z jízdy, a proto byla nakonec zvolena uhlíková ocelolitina (CGI – Compacted Graphite Iron). Tento materiál nabízí všechny výhody litiny a vyznačuje se vysokou tuhostí a absorpcí hluku.
Materiál CGI byl patentován v roce 1949 a jeho prvním komerčním využitím byly brzdy evropských vysokorychlostních vlaků. Jeho pevnost a tuhost je až o 75 % vyšší než u šedé litiny. Chová se lépe než hliník při vysokých teplotách – jeho odolnost vůči únavě je až pětkrát vyšší. A co je nejdůležitější, typický blok motoru z tohoto materiálu může být o více než 20 % lehčí než stejný blok z litiny.
Aby struktura motoru odpovídala požadovaným vysokým úrovním výkonu a točivého momentu, byla tuhost konstrukce optimalizována např. velkým a tuhým spojovacím čelem mezi měničem momentu a motorem, blokem válců z lisované uhlíkové oceli s polohlubokými plášti, přímou montáží doplňků na klikové skříni, integrovanou konzolou motoru v horních krytech časování, strukturovanou olejovou vanou atd.
Výsledkem je kompaktní a moderní pohonná jednotka s robustním designem, která splňuje dva hlavní cíle návrhu: vysokou kultivovanost bez negativního vlivu na vyvážení podvozku.
Pro zajištění správného osazení pod kapotou všech modelů EX a FX, existuje řada rozdílů mezi motorem Infiniti včetně příslušenství a verzí používanou u vozidel s pohonem předních kol.
Motor používaný v Infiniti má odlišný blok válců a nový klikový hřídel, stejně jako nové nebo přepracované rozvody sání, systém vstřikování paliva, recirkulaci výfukových plynů, turbodmychadlo, olejovou vanu a sestavu katalyzátoru.
Výsledný výkon motoru činí 175 kW (238 k) a točivý moment 550 Nm v rozmezí 1750 – 2500/min (u varianty pro pohon zadních a všech čtyřech kol) je vyšší, než byl původní cíl. Už ve 1500/min je k dispozici 500 Nm. Také Volnoběžné otáčky jsou nízké – 650/min.
Kultivovaný motor doplňuje sedmistupňová automatická převodovka Infiniti, která je u modelů EX a FX ve standardní výbavě a která byla vyladěna tak, aby plně využila výhod vysokého točivého momentu.
Technické údaje
JL, 4.3.2010
Výkonové parametry mluví samy za sebe – 175 kW (238 k) a 550 Nm. Se standardní sedmistupňovou automatickou převodovkou zrychlí model EX30d z 0 na 100 km/h za 7,9 s a FX30d za 8,3 s.
Nový dieselový šestiválec byl vyvinut v Evropě konstruktéry společnosti Infiniti ve spolupráci s inženýry ze společností Renault a Nissan, v jejichž vozech bude rovněž využíván. Vyrábí se v moderním závodě ve francouzském Cleonu. Bude netradičně osazován do verzí s pohonem předních, zadních i všech kol.
Práce začaly v roce 2005 a už od začátku bylo vše podřízeno přísným požadavkům na kompaktní provedení, vysoký výkon i točivý moment, nízké emise, spotřebu paliva a výjimečnou kultivovanost.
I když byl zvažován i dieselový osmiválec, konstruktéři se velmi brzy přiklonili k variantě V6, která se ukázala jako ideální z hlediska optimální rovnováhy mezi celkovým výkonem, kultivovaností chodu a odbytovým potenciálem u všech tří partnerských značek.
Motorový prostor, původně navržený pouze jako benzinový, vyžadoval kompaktní provedení motoru, jehož válce by při podélném i příčném uložení svíraly úhel velmi blízký 60º.
Konstruktéři se rozhodli, že ideální úhel válců motoru bude nezvyklých 65º, což umožnilo dosáhnout kompromisu mezi vyvážením kliky, spolehlivostí hřídele a bloku válců a celkovými rozměry motoru, přičemž úhel 65º umožnil elegantní osazení jediného turbodmychadla do vidlice.
I když konkurence začala pro snížení hmotnosti svých dieselů používat bloky válců z hliníkové slitiny, konstruktéři došli k závěru, že hliníkový blok by vzhledem k požadavkům na kultivovanost chodu vyžadoval použití dalších materiálů pro zvýšení tuhosti a snížení hluku. Běžná litina by však příliš zatížila přední nápravu a negativně poznamenala potěšení z jízdy, a proto byla nakonec zvolena uhlíková ocelolitina (CGI – Compacted Graphite Iron). Tento materiál nabízí všechny výhody litiny a vyznačuje se vysokou tuhostí a absorpcí hluku.
Materiál CGI byl patentován v roce 1949 a jeho prvním komerčním využitím byly brzdy evropských vysokorychlostních vlaků. Jeho pevnost a tuhost je až o 75 % vyšší než u šedé litiny. Chová se lépe než hliník při vysokých teplotách – jeho odolnost vůči únavě je až pětkrát vyšší. A co je nejdůležitější, typický blok motoru z tohoto materiálu může být o více než 20 % lehčí než stejný blok z litiny.
Aby struktura motoru odpovídala požadovaným vysokým úrovním výkonu a točivého momentu, byla tuhost konstrukce optimalizována např. velkým a tuhým spojovacím čelem mezi měničem momentu a motorem, blokem válců z lisované uhlíkové oceli s polohlubokými plášti, přímou montáží doplňků na klikové skříni, integrovanou konzolou motoru v horních krytech časování, strukturovanou olejovou vanou atd.
Výsledkem je kompaktní a moderní pohonná jednotka s robustním designem, která splňuje dva hlavní cíle návrhu: vysokou kultivovanost bez negativního vlivu na vyvážení podvozku.
Pro zajištění správného osazení pod kapotou všech modelů EX a FX, existuje řada rozdílů mezi motorem Infiniti včetně příslušenství a verzí používanou u vozidel s pohonem předních kol.
Motor používaný v Infiniti má odlišný blok válců a nový klikový hřídel, stejně jako nové nebo přepracované rozvody sání, systém vstřikování paliva, recirkulaci výfukových plynů, turbodmychadlo, olejovou vanu a sestavu katalyzátoru.
Výsledný výkon motoru činí 175 kW (238 k) a točivý moment 550 Nm v rozmezí 1750 – 2500/min (u varianty pro pohon zadních a všech čtyřech kol) je vyšší, než byl původní cíl. Už ve 1500/min je k dispozici 500 Nm. Také Volnoběžné otáčky jsou nízké – 650/min.
Kultivovaný motor doplňuje sedmistupňová automatická převodovka Infiniti, která je u modelů EX a FX ve standardní výbavě a která byla vyladěna tak, aby plně využila výhod vysokého točivého momentu.
Technické údaje
Motor: vznětový vidlicový šestiválec | |
Objem | 2 993 cm3 |
Vrtání a zdvih | 84 x 90 mm |
Vzdálenost středů válců | 92 mm |
Úhel vidlice | 65 stupňů |
Výkon | 238 k / 175 kW |
Točivý moment | 550 Nm při 1750–2500/min |
Kompresní poměr | 16:1 |
Kombin.spotřeba | 9,0 l/100 km |
JL, 4.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout