Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Sonata - zatím jen pro Ameriku

Automobilka Hyundai představila na autosalonu v Los Angeles šestou generaci modelu Sonata pro rok 2011, která přichází na americký trh s novým designérským jazykem. Výrobu zajišťuje závod Hyundai Motor Manufacturing Alabama a prodej začne v lednu 2010.

Protažená a nízká silueta vyniká ladnou konturou střechy, která je elegantně doplněna třetím bočním oknem. Sofistikovaný vzhled s plynule navazujícími tvary nalézá své pokračování v interiéru, jehož velikost se vymyká americké střední třídě a prostorností odpovídá tzv. velkým vozům. Dokonce i objem zavazadlového prostoru 464 litrů je ve této třídě nadprůměrný, stejně jako výbava s vyspělými audiosystémy, navigačním systémem s dotykovým displejem, hlasovým ovládáním a technologií Bluetooth.
Jedním z hlavních cílů vývoje bylo vytvořit tuhou karoserii s minimální hmotností, a proto byla použita na klíčových místech ultravysokopevnostní ocel, čímž se dosáhlo zvýšení torzní tuhosti o 25 % a tuhosti v ohybu o 19 % v porovnání s předcházejícím modelem. Tím byl položen základ pro mimořádně účinnou ochranu posádky v případě nehody, na níž se dále podílejí čelní, boční a okenní airbagy doplněné předpínači bezpečnostních pásů, omezovači síly a aktivními opěrkami hlavy na předních sedadlech. Sériově jsou vybaveny velmi účinnou brzdovou soustavou s ABS, EBD a stabilizačním systémem ESP.
Šestou generaci sedanů Hyundai Sonata budou poprvé pohánět čtyřválcové motory GDI s přímým vstřikováním benzinu. Při uvedení na americký trh bude k dispozici nový atmosféricky plněný motor Theta II 2.4 GDI v kombinaci s vlastní šestistupňovou samočinnou převodovkou Hyundai A6MF2 jejíž vývoj trval čtyři roky. Nová planetová převodovka je o 12 kg lehčí, o 40 mm kratší a konstrukčně jednodušší (o 62 méně dílů) než dosavadní pětistupňová. Alternativou bude převodovka mechanická šestistupňová.
Moderní celohliníkový čtyřválec s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů CVVT a variabilním systémem sání VIS dosahuje výkonu 148 kW (201 k), resp. 149 kW (203 k) v případě modelu SE. Nejvýkonnější motor ve své třídě spotřebuje zároveň nejméně paliva – 10,2 l/100 km ve městě a 6,7 l/100 km na dálnici u modelů s šestistupňovou samočinnou převodovkou s funkcí manuálního řazení SHIFTRONIC®.
Koncem roku 2010 doplní nabídku dvoulitrový čtyřválec Theta II GDI přeplňovaný turbodmychadlem a hybridní model Hybrid Blue Drive s motorem 2,4 litru a sadou pokrokových lithium-polymerových akumulátorů. Výstavní premiéra těchto plánovaných verzí se uskuteční v dubnu 2010 na autosalonu v New Yorku.
Zárukou vynikajícího komfortu a skvělé ovladatelnosti je vyspělý podvozek s nezávislým zavěšením všech kol. Přední náprava je typu McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení. Odpružení zajišťují vinuté pružiny, teleskopické tlumiče s plynovou náplní a příčné zkrutné stabilizátory vpředu i vzadu. Podvozek má kompletně přepracovanou geometrii a vzadu snižují neodpruženou hmotnost hliníkové díly. Také pneumatiky s nízkým valivým odporem a hřebenové řízení s elektrickým posilovačem přispívají ke zvýšené hospodárnosti provozu.


Technické údaje

Motor
řadový čtyřválec, DOHC 16V s CVVT, hliníkový blok a hlava válců

Objem
2358 cm3, vrtání x zdvih 88 x 97 mm

Výkon
148/142 kW (201/193 k) při 6300/min

Točivý moment
250 N.m při 4250/min

Převodovka
šestistupňová mechanická převodovka nebo elektronicky řízená šestistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu, a režimem manuálního řazení SHIFTRONIC®

Podvozek
vpředu vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu víceprvkové zavěšení, odpružení vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči s plynovou náplní a příčnými zkrutnými stabilizátory

Řízení
hřebenové s elektrickým posilovačem závislým na rychlosti jízdy, celkový převod 14,5:1, 2,34 otáčky volantu mezi rejdy, stopový průměr otáčení 10,9 m

Brzdy
vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové brzdy, ABS s EBD, ESP

Pneumatiky
205/65 R 16, 215/55 R 17, 225/45 R 18

Vnější rozměry
rozvor 2794 mm
délka 4821 mm, šířka 1834 mm, výška 1471 mm, rozchod 1588 až 1598 mm

Objemy a hmotnosti
objem palivové nádrže 70 l, poh. hmotnost 1435 až 1505 kg

Spotřeba paliva
město/dálnice 10,2/6,7 l/100 km (6AT)
10,2/6,9 l/100 km (6MT)



JL, 12.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar