Hyundai Sonata s vlastním hybridním systémem
Hyundai představil na autosalonu v New Yorku nový hybridní sedan Sonata Hybrid 2011 včetně jedinečného řešení v konstrukci hybridní poháněcí soustavy, technologii akumulátorů a vzhledu vozidla. Jde o první hybrid Hyundai na americkém trhu.
Hybridní systém s paralelním uspořádáním dokáže vůz pohánět elektromotorem, zážehovým motorem nebo kombinací obou zdrojů v závislosti na jízdních podmínkách a požadavcích řidiče. Paralelní uspořádání hybridního pohonu se liší od technologie používané konkurenty. Hyundai Hybrid Blue Drive je prvním systémem s technologií lithium-polymerových akumulátorů, jejichž vlastnosti předčí stávající typy akumulátorů Ni-MH a Li-Ion.
Lithium-polymerové akumulátory nabízejí přednosti článků Li-Ion, používaných v laptopech a mobilních telefonech, a přidávají k nim robustnost, hustotu výkonu a flexibilitu prostorového uspořádání. Systém využívá účinnou a kompaktní šestistupňovou samočinnou převodovku vlastní konstrukce, u níž byl tradiční kapalinový měnič momentu nahrazen společnou jednotkou plnící funkci spouštěče a generátoru, elektromotorem a olejovým čerpadlem s nízkou úrovní tření.
Předběžná hodnota spotřeby paliva modelu Sonata Hybrid je se šesti litry na dálnici nejlepší ve své třídě, ve městě dosahuje 6,4 l/100 km.
Sonata Hybrid umožňuje jízdu s elektrickým pohonem do 100 km/h. Zážehový motor se připojuje v závislosti na míře nabití akumulátoru, požadované akceleraci a aktuální rychlosti. Kombinovaný výkon obou poháněcích jednotek je 156 kW (212 k) při 6000/min a točivý moment vrcholí hodnotou 265 N.m. Lehká konstrukce nové platformy vozů Sonata a lehká sada lithium-polymerových akumulátorů znamená nejnižší hmotnost mezi všemi konkurenty. Hmotnost 1569 kg je v porovnání s Fordem Fusion Hybrid o 119 kg nižší.
Srdcem je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce. Konkurence používá systémy dělení výkonu s planetovou plynulou převodovkou CVT, v nichž je hnací síla elektromotorů přenášena planetovým soukolím. Paralelní hybridní systém Sonaty Hybrid naopak využívá výkon elektromotoru účinněji k přímému pohonu vozidla. Čistě elektrický režim lze tak používat v mnohem vyšších rychlostech.
Hyundai Hybrid Blue Drive je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce, jehož základem je motor 2.4 Theta II (126 kW/171 k při 6000/min a 212 N.m při 4500/min) v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou a elektromotorem 30 kW (205 N.m). Paralelně uspořádaný hybridní systém Blue Drive disponuje režimem čistě elektrického pohonu. Vůz tak může být poháněn přímo spalovacím motorem, elektromotorem nebo kombinací obou zdrojů hnací síly v závislosti na aktuálních podmínkách.
V systému Blue Drive pracuje motor Theta II s vícebodovým vstřikováním benzinu MPI podle tzv. Atkinsonova cyklu, který zvyšuje účinnost spalovacího motoru upraveným průběhem kompresního a pracovního zdvihu čtyřdobého motoru. Právě v hybridních systémech se skvěle doplňují výkonové charakteristiky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem a elektromotoru, který dosahuje vysokého točivého momentu už od nejnižších otáček.
S cílem snížit spotřebu paliva byly hlavní pohyblivé díly a komponenty chladicí soustavy motoru Theta II optimalizovány z hlediska tření. Mazací soustava používá olej s nízkou viskozitou. Řídicí jednotka hybridní soustavy HPC automaticky vypíná spalovací motor u stojícího vozu, a jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jednotka HSG automaticky motor spustí. Během zpomalování probíhá rekuperace kinetické energie. Sonata Hybrid je vybavena funkcí inteligentního brzdění, která zaručuje, aby mělo sešlápnutí brzdového pedálu přednost před signálem sešlápnutého pedálu plynu.
Technicky vyspělý celohliníkový šestnáctiventilový motor je vybaven plynule proměnným časováním ventilů CVVT na obou vačkových hřídelích a nově vyvinutými díly se sníženým třením.
Součástí Blue Drive je šestistupňová samočinná převodovka vlastní konstrukce místo plynulé převodovky CVT používané konkurenčními hybridy. Hyundai se rozhodl pro úpravu modulární šestistupňové převodovky, která zahrnovala náhradu kapalinového měniče momentu elektromotorem a vysoce účinným olejovým čerpadlem. Zmíněná technika ponechává tradiční stupňové řazení šestirychlostní převodovky místo plynulé změny převodu u CVT. Mnozí zákazníci preferují tradičnější řazení, které bývá někdy ve vozech s převodovkami CVT uměle simulována. Toto řešení složitého konstrukčního zadání je nejen méně nákladné, ale i robustnější a jednodušší. V zájmu vyšší hospodárnosti mají tři nejvyšší převodové stupně delší převody, snižující otáčky motoru.
Designéři se zaměřili na zlepšení aerodynamických tvarů, aby vytvořili moderní design pro odlišení od nehybridních modelů Sonata Mezi specifické prvky patří přední a zadní světlomety, aerodynamicky tvarované nárazníky a prahy a spoilery, výrazná šestiúhelníková maska chladiče, speciálně tvarovaná kola
V interiéru se liší přístroji Supervision s displejem ekologické jízdy, exkluzivním výběrem barev včetně čalounění sedadel.
Sonata Hybrid dokáže vybídnout řidiče k hospodárné jízdě také prostřednictvím LCD displeje, umístěného mezi oběma velkými kruhovými stupnicemi sdruženého palubního přístroje. Pokud je vybavena na přání dodávaným navigačním systémem, používá funkce Hybrid Technology Display displej navigačního systému. Displej hybridní soustavy poskytuje následující informace o režimech jízdy, tocích energií v rámci pohonu vozidla, činnosti motoru a elektromotoru, množství paliva, výkonu dodávaného akumulátorem a o stavu jeho nabití, režimu čistě elektrického provozu (indikátor EV) a průměrné a okamžité spotřebě paliva.
K novým akumulátorům se vrátíme samostatným článkem.
JL, 8.4.2010
Lithium-polymerové akumulátory nabízejí přednosti článků Li-Ion, používaných v laptopech a mobilních telefonech, a přidávají k nim robustnost, hustotu výkonu a flexibilitu prostorového uspořádání. Systém využívá účinnou a kompaktní šestistupňovou samočinnou převodovku vlastní konstrukce, u níž byl tradiční kapalinový měnič momentu nahrazen společnou jednotkou plnící funkci spouštěče a generátoru, elektromotorem a olejovým čerpadlem s nízkou úrovní tření.
Předběžná hodnota spotřeby paliva modelu Sonata Hybrid je se šesti litry na dálnici nejlepší ve své třídě, ve městě dosahuje 6,4 l/100 km.
Sonata Hybrid umožňuje jízdu s elektrickým pohonem do 100 km/h. Zážehový motor se připojuje v závislosti na míře nabití akumulátoru, požadované akceleraci a aktuální rychlosti. Kombinovaný výkon obou poháněcích jednotek je 156 kW (212 k) při 6000/min a točivý moment vrcholí hodnotou 265 N.m. Lehká konstrukce nové platformy vozů Sonata a lehká sada lithium-polymerových akumulátorů znamená nejnižší hmotnost mezi všemi konkurenty. Hmotnost 1569 kg je v porovnání s Fordem Fusion Hybrid o 119 kg nižší.
Srdcem je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce. Konkurence používá systémy dělení výkonu s planetovou plynulou převodovkou CVT, v nichž je hnací síla elektromotorů přenášena planetovým soukolím. Paralelní hybridní systém Sonaty Hybrid naopak využívá výkon elektromotoru účinněji k přímému pohonu vozidla. Čistě elektrický režim lze tak používat v mnohem vyšších rychlostech.
Hyundai Hybrid Blue Drive je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce, jehož základem je motor 2.4 Theta II (126 kW/171 k při 6000/min a 212 N.m při 4500/min) v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou a elektromotorem 30 kW (205 N.m). Paralelně uspořádaný hybridní systém Blue Drive disponuje režimem čistě elektrického pohonu. Vůz tak může být poháněn přímo spalovacím motorem, elektromotorem nebo kombinací obou zdrojů hnací síly v závislosti na aktuálních podmínkách.
V systému Blue Drive pracuje motor Theta II s vícebodovým vstřikováním benzinu MPI podle tzv. Atkinsonova cyklu, který zvyšuje účinnost spalovacího motoru upraveným průběhem kompresního a pracovního zdvihu čtyřdobého motoru. Právě v hybridních systémech se skvěle doplňují výkonové charakteristiky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem a elektromotoru, který dosahuje vysokého točivého momentu už od nejnižších otáček.
S cílem snížit spotřebu paliva byly hlavní pohyblivé díly a komponenty chladicí soustavy motoru Theta II optimalizovány z hlediska tření. Mazací soustava používá olej s nízkou viskozitou. Řídicí jednotka hybridní soustavy HPC automaticky vypíná spalovací motor u stojícího vozu, a jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jednotka HSG automaticky motor spustí. Během zpomalování probíhá rekuperace kinetické energie. Sonata Hybrid je vybavena funkcí inteligentního brzdění, která zaručuje, aby mělo sešlápnutí brzdového pedálu přednost před signálem sešlápnutého pedálu plynu.
Technicky vyspělý celohliníkový šestnáctiventilový motor je vybaven plynule proměnným časováním ventilů CVVT na obou vačkových hřídelích a nově vyvinutými díly se sníženým třením.
Součástí Blue Drive je šestistupňová samočinná převodovka vlastní konstrukce místo plynulé převodovky CVT používané konkurenčními hybridy. Hyundai se rozhodl pro úpravu modulární šestistupňové převodovky, která zahrnovala náhradu kapalinového měniče momentu elektromotorem a vysoce účinným olejovým čerpadlem. Zmíněná technika ponechává tradiční stupňové řazení šestirychlostní převodovky místo plynulé změny převodu u CVT. Mnozí zákazníci preferují tradičnější řazení, které bývá někdy ve vozech s převodovkami CVT uměle simulována. Toto řešení složitého konstrukčního zadání je nejen méně nákladné, ale i robustnější a jednodušší. V zájmu vyšší hospodárnosti mají tři nejvyšší převodové stupně delší převody, snižující otáčky motoru.
Designéři se zaměřili na zlepšení aerodynamických tvarů, aby vytvořili moderní design pro odlišení od nehybridních modelů Sonata Mezi specifické prvky patří přední a zadní světlomety, aerodynamicky tvarované nárazníky a prahy a spoilery, výrazná šestiúhelníková maska chladiče, speciálně tvarovaná kola
V interiéru se liší přístroji Supervision s displejem ekologické jízdy, exkluzivním výběrem barev včetně čalounění sedadel.
Sonata Hybrid dokáže vybídnout řidiče k hospodárné jízdě také prostřednictvím LCD displeje, umístěného mezi oběma velkými kruhovými stupnicemi sdruženého palubního přístroje. Pokud je vybavena na přání dodávaným navigačním systémem, používá funkce Hybrid Technology Display displej navigačního systému. Displej hybridní soustavy poskytuje následující informace o režimech jízdy, tocích energií v rámci pohonu vozidla, činnosti motoru a elektromotoru, množství paliva, výkonu dodávaného akumulátorem a o stavu jeho nabití, režimu čistě elektrického provozu (indikátor EV) a průměrné a okamžité spotřebě paliva.
K novým akumulátorům se vrátíme samostatným článkem.
JL, 8.4.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















