Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Sonata s novým 2.0 GDI Turbo

V novém voze Hyundai Sonata slaví debut první zážehový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem „twin-scroll“ a s přímým vstřikováním GDI. Svým výkonem 278 k tak předčí mnohé vidlicové šestiválce.

Nová Sonata je první Hyundai, který používá techniku přímého vstřikování benzinu GDI i přeplňování turbodmychadlem. Čtyřválcový motor 2.0 GDI Turbo dosahuje v modelech Sonata výkonu 204 kW (278 k) při 6000/min a točivého momentu 365 N.m od 1800 do 4500/min. Podle předběžných údajů spotřebuje 10,7 l/100 km ve městě a 6,9 l/100 km na dálnici.
Turbodmychadlo „twin-scroll“ má uvnitř skříně turbínového kola dva přívodní kanály pro výfukové plyny oddělené stěnou, přičemž proudění výfukových plynů v obou kanálech je regulováno obtokovým ventilem. Turbodmychadlo dokáže využívat větší množství energie výfukových plynů než turbodmychadlo s jedním přívodním kanálem díky rozdělenému sběrnému potrubí. Konstrukce „twin-scroll“ odděluje válce, jejichž pulzy výfukových plynů vzájemně interferují. Výsledkem je vylepšené rozložení tlaků ve sběrném výfukovém potrubí a efektivnější předávání energie výfukových plynů turbíně turbodmychadla.
Například při zahájení sacího zdvihu prvního válce a v okamžiku, kdy jsou otevřeny sací a výfukové ventily prvního válce (přesah ventilů), zahajuje již třetí válec výfukový zdvih s otevřenými výfukovými ventily. Pokud by byly výfukové trakty prvního a třetího válce propojené, zvýšila by vlna výfukových plynů z třetího válce zpětný tlak v prvním válci. Tím by došlo k omezení sání čerstvého vzduchu a zůstalo by větší množství zbytkových horkých plynů uvnitř válce. U turbodmychadla „twin-scroll“ je však tato interference minimalizována.
Tato konstrukce vede k lepšímu rozložení tlaku ve sběrném výfukovém potrubí a k efektivnějšímu přenosu energie výfukových plynů na turbínové kolo turbodmychadla. To následně umožňuje zvětšit přesah ventilů, aby se do válců dostalo větší množství čerstvého vzduchu. Při větším přesahu ventilů dokáže vyplachovací efekt proudu výfukových plynů doslova nasát více vzduchu na straně sání. Vytlačení všech výfukových plynů s nízkým tlakem zároveň zvyšuje účinnost plnění každého válce stlačeným a čistým vzduchem. Maximální plnicí tlak turbodmychadla je 120 kPa.


K přednostem konstrukce motoru s turbodmychadlem „twin-scroll“ patří:
vyšší účinnost spalování
vysoká účinnost při nízkých otáčkách
dokonalé využití kinetické energie výfukových plynů
nižší teploty ve válci
nižší teploty výfukových plynů
spalování chudší směsi
lepší rozložení tlaku ve sběrném výfukovém potrubí


Díky přímému vstřikování benzinu může motor zároveň pracovat s vyšším kompresním poměrem, který má za následek účinnější spalování, nižší spotřebu paliva a lepší výkonové parametry. Výfukové sběrné potrubí je z ušlechtilé oceli a skříň turbínového kola jsou tvořeny jednodílným odlitkem.
Prostřednictvím elektromotorem ovládaného obtokového ventilu lze přesně regulovat plnicí tlak. Není-li přeplňování potřebné, snižuje otevření obtokového ventilu zpětný tlak, čímž se zvyšuje hospodárnost provozu. Obtokový ventil zůstává během studeného startu otevřený, aby se katalyzátor zahřál rychleji na provozní teplotu a tím klesly emise výfukových plynů.
Přímé vstřikování umožnilo také zvolit u přeplňovaného motoru vysoký kompresní poměr 9,5:1 a zároveň dosáhnout pozoruhodného měrného výkonu 102 kW/l (139 k/l). Výkonová hmotnost 5,45 kg/k výrazně předčí všechny konkurenty a je lepší než u sportovního Chevroletu Camaro V6. Díky vysokého podílu ultravysokopevnostních ocelí se zvětšila o 25 procent torzní tuhost a o 19 procent větší tuhost v ohybu.

Šestistupňový automat
Snaha konstruktérů o nízkou spotřebu paliva vedla k volbě šestistupňové samočinné převodovky s možností manuálního řazení. Je určena pro osobní vozy a SUV s motorem uloženým vpředu napříč. Hyundai se tak zařadil do skupiny výrobců, kteří se mohou pochlubit šestistupňovým automatem vlastní konstrukce. Její vývoj trval čtyři roky, v porovnání s dosavadní pětistupňovou skříní je o 12 kg lehčí, o 41 mm kratší a jednodušší, neboť má o 62 dílů méně. Převodovka je vybavena třemi sadami planetových soukolí a unikátním plochým kapalinovým měničem momentu.
Dalším příkladem vynalézavosti konstruktérů je regulační jednotka hydraulického tlaku. Tolerance mezi jednotlivými elektromagnetickými ventily, i když jsou minimální, mohou někdy způsobovat určité proměny hydraulického tlaku, ovlivňující přesnost a kvalitu řazení. Převodovka vozů Sonata má nastavovací šroubky důmyslně integrované do všech osmi ventilů, které umožňují jejich vzájemnou kalibraci přímo na výrobní lince. Tato funkce zajišťuje stabilní hydraulický tlak během celého procesu řazení, a zaručuje jeho maximální preciznost, velkou rychlost a snadnost v celém rozsahu provozních otáček.


JL, 14.4.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar