Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai NEXO nabízí budoucnost již dnes

Hyundai novým modelem NEXO, prvním SUV konstruovaným výhradně pro pohon na vodík, upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektromobilů s palivovými články. Kombinuje praktičnost SUV s vyspělým know-how v oblasti palivových článků.

Nová generace vozidla s palivovými články nabízí nejvyspělejší techniku na trhu také díky funkcím autonomní jízdy, chytrým vyspělým asistenčním systémům a nejvýkonnějšímu poháněcímu ústrojí ve svém segmentu.

NEXO je druhou generací sériově vyráběného elektromobilu s palivovými články společnosti Hyundai Motor. Na evropský trh bude tento model uveden v polovině roku 2018.
Hyundai zdokonalil v novém systému palivových článků komplexní techniku předchozího modelu. Společnost představuje nejvyspělejší ekologické poháněcí ústrojí, jehož technika palivových článků zabírá ještě menší prostor, je lehčí a výkonnější. Nová generace vozidla s palivovými články vylepšuje systém přívodu vzduchu a zkracuje již tak krátkou dobu potřebnou k doplnění palivových nádrží. NEXO hraje svou celkovou účinností a spotřebou paliva vlastní ligu.


Inovativní vzhled

NEXO je prvním vozidlem Hyundai s integrovanými zapuštěnými klikami dveří. Jejich speciální konstrukce přispívá k čistému designu boční partie vozu a optimalizuje proudění vzduchu. Řidiči mohou dát povel k automatickému vysunutí klik buď pouze u svých dveří, nebo u všech čtyř. Mechanismus se automaticky zasune po pěti sekundách od spuštění vozidla. Kliky se samy zasunou, jakmile rychlost vozidla přesáhne 3 km/h.
Nejnápadnějším prvkem vnitřního prostoru je široká černá přístrojová deska se dvěma velkými displeji LCD. Navigačnímu systému slouží 12,3“ displej, 7“ displej LCD pak poskytuje řidiči provozní informace. Levý displej s digitálním panelem přístrojů ukazuje rychlost jízdy, množství paliva a hospodárnost provozu. Pravý displej disponuje novou funkcí děleného zobrazení a novou hlavní nabídkou pro funkce navigace, konektivity a informačních a zábavních systémů.

Elektronické propojení voliče provozních režimů poháněcího ústrojí umožnilo integrovat volně „plovoucí“ středovou konzolu. Toto řešení ponechává více odkládacího prostoru pod konzolou pro osobní předměty. Tlačítky se aktivují provozní režimy poháněcího ústrojí, jízdní režimy a mění se nastavení klimatizace.

První systém tří propojených nádrží na světě umožňuje díky svým kompaktním rozměrům lepší využití obestavěného prostoru. V porovnání s ix35 Fuel Cell byl navíc prodloužen rozvor o 150 mm. Výsledkem je největší celkový vnitřní prostor ze všech aktuálních elektromobilů s palivovými články a rovná podlaha zavazadlového prostoru objemu 461 litrů (VDA).
Optimalizovaný design snižuje součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Rozmanité aerodynamické prvky jsou integrovány do přídě, boků a zádě. Aerodynamiku vylepšují vzduchové kanály v předním blatníku, které optimalizují obtékání kol vzduchem, zapuštěné kliky dveří, kompletní zakrytí spodní části vozidla a velké vzduchové kanály, které jsou součástí střešních sloupků D. Celkový součinitel aerodynamického odporu vzduchu je 0,329.


Nejvyspělejší poháněcí ústrojí

Hyundai NEXO byl zkonstruován na nové platformě, která přináší mnoho výhod, od nižší hmotnosti přes přemístění akumulátoru pod podlahu zavazadlového prostoru až po zdokonalené uspořádání systému palivových článků.

Poháněcí ústrojí s palivovými články je lehčí a kompaktnější. Dosahuje nejvyššího výkonu 120 kW (163 k) a točivého momentu 395 N.m, zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,2 s a rychlosti 179 km/h.

Ekologické poháněcí ústrojí s palivovými články se může pochlubit vyšší účinností komponentů. Výsledkem je nejvyšší účinnost celého systému na světě ve výši 60 procent a spotřeba 3,9 litru vodíku na 100 km, což vykazuje přibližný dojezd 800 km. To je lepší hodnota než u jakéhokoli jiného elektromobilu s akumulátory, resp. palivovými články.
Nová platforma integruje tři identické nádrže, každou o objemu 52,2 litru vodíku. Výsledkem je prvotřídní hodnota hustoty uloženého paliva a větší zásoba paliva. Navzdory většímu objemu trvá doplnění nádrží pouhých pět minut.

NEXO si poradí i s extrémními teplotami a nepříznivými podmínkami. NEXO lze spustit i při poklesu venkovních teplot na minus 30 stupňů Celsia během 30 s, tedy nejrychleji ze všech vozidel s palivovými články.

Velmi odolný katalyzátor membránových elektrod a nová technologie řízení poháněcího ústrojí poskytuje modelu NEXO výjimečnou a nebývalou životnost, která je porovnatelná s vozidly poháněnými spalovacím motorem: minimálně 10 let a 160 000 kilometrů.


Autonomní jízda

Elektricky poháněné NEXO s palivovými články se nedávno zúčastnilo autonomní jízdy ze Soulu do Pchjongčchangu a úspěšně absolvovalo v režimu autonomní jízdy úrovně 4 dosud nejdelší trasu 190 kilometrů. Poprvé ujely tuto vzdálenost rychlostí 100 až 110 km/h.


Nejmodernější komfortní a asistenční systémy

Tato moderní prémiová produktová vylepšení se zaměřují na propojení budoucí techniky s vyvíjejícími se výzvami v oblasti mobility.

Kamerový asistent pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor)
Hyundai přichází jako první v automobilovém průmyslu s funkcí kamerového asistenta pro sledování slepého úhlu. Při změně jízdního pruhu ukazuje funkce řidiči na centrálním displeji přístrojové desky kamerové záběry situace za vozidlem vpravo a vlevo i po stranách. Systém používá na každé straně vozidla širokoúhlé prostorové kamerové snímání SVM pro sledování oblastí, které nelze vidět v konvenčních zpětných zrcátkách.
Asistent řízení v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist)
Asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist)


Autonomní technika


Dálkový chytrý parkovací asistent RSPA
Umožňuje modelu NEXO autonomně zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa bez ohledu na to, zda řidič je nebo není uvnitř vozu. Systém RSPA dokáže zaparkovat vozidlo na příčná i podélná parkovací místa – stačí stisknout tlačítko. Systém, koncipovaný zejména pro náročné parkovací situace nebo velmi úzké mezery pro zaparkování, umožní řidičům zaparkovat vozidlo s naprostou jistotou a precizností.


Hyundai SmartSense

LFA, HDA a RSPA jsou tři z devíti různých systémů ADAS ve výbavě. Future Utility Vehicle disponuje nejnovějšími prvky aktivní bezpečnosti Hyundai SmartSense a asistenčními funkcemi, a splňuje tak nejvyšší evropské požadavky v oblasti bezpečnosti. Mezi tyto systémy patří upozorňování na kolizi vpředu FCW, asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA s detekcí chodců, asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA, asistent dálkových světel HBA s asistentem statických tlumených světel SLBA, asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW, asistent pro sledování slepého úhlu BSCW a na přání dodávané upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání RCCW.


Hyundai 28.2.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar