Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai KONA N 2.0 s osmistupňovou převodovkou N DCT

První vysokovýkonné SUV společnosti bude dodáváno s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou N DCT, jejíž spojky pracují v olejové lázni. Řidiči si užijí ještě větší radost z jízdy díky jejím specifickým funkcím pro mimořádně sportovní výkony.

N DCT je vylepšenou verzí osmistupňové dvouspojkové převodovky 8DCT z vlastního vývoje společnosti Hyundai. Převodovka se dvěma kapalinovými spojkami byla pro modely N zdokonalena především z hlediska odolnosti, aby odpovídala požadavkům kladeným na výkonné vozy. A ve spojení s motorem 2.0 T-GDI poskytuje nejlepší sportovní výkony, k čemuž přispívá například i její jedinečné odstupňování převodových poměrů. Řídicí jednotka převodovky je nastavena pro sportovní charakter modelů N. V praxi to znamená ještě rychlejší řazení a nabídku exkluzivních jízdních funkcí.

Fanoušci sportovních výkonů ocení motor 2.0 T GDI s nejvyšším výkonem 280 k. Tato jednotka se vyznačuje vyváženou charakteristikou s důrazem na vysoký točivý moment a výkon ve středních a vysokých otáčkách. Vyšší točivý moment umožňuje řidiči lépe využívat výkonový potenciál motoru i v každodenních jízdních situacích. Nová výkonová charakteristika motoru zlepšuje také zrychlení ve středních a vysokých rychlostech. Motor poskytuje konzistentně vysoké výkony v širokém rozsahu venkovních teplot.

Hyundai nabídnul technologii N DCT poprvé v modelu VELOSTER N, prodávaném v Severní Americe a Koreji, a v reakci na cenné ohlasy z komunity fanoušků značky Hyundai N ji zařadil také do nabídky pro nový model i30 N. Hyundai se v případě zcela nového modelu KONA N rozhodl, že bude všechny vozy dodávat s převodovkou N DCT.

Převodovka DCT s kapalinovými spojkami má podobnou konstrukci jako mechanická převodovka, a dosahuje tedy i podobné účinnosti přenosu hnací síly ve spojení s pohotovým řazením. Převodovka DCT se dvěma spojkami v olejové lázni používá na rozdíl od převodovky se suchými spojkami dvě elektrická olejová čerpadla, která snižují tření mezi pohyblivými díly a lépe chladí spojky.

Systém elektrických čerpadel sestává z elektricky poháněného vysokoprůtokového olejového čerpadla, které má na starosti mazání ozubených soukolí a chlazení spojek, a z elektricky poháněného vysokotlakého olejového čerpadla, z něhož olej proudí do zásobníku tlaku. Ten slouží k zachování tlaku potřebného pro řazení převodových stupňů. Společná funkce obou olejových čerpadel zajišťuje funkce dvouspojkové převodovky DCT s minimálními ztrátami výkonu motoru. Vítaným vedlejším efektem je vyšší hospodárnost.

Kromě vyšší úrovně výkonových parametrů zlepšuje převodovka N DCT také jízdní dynamiku. Aby mohly být spojky konzistentně udržovány v optimálním rozsahu provozních teplot, používá se k jejich chlazení olej. Tím se brání jejich přehřátí při velmi sportovní jízdě, kdy se vůz pohybuje na limitu fyzikálních zákonů. N DCT však zaručuje také hladkou jízdu s mimořádnou stabilitou, a to dokonce i v dopravních kolonách nebo ve strmých klesáních či stoupáních, kde je převodovka vystavena vysokému zatížení.


N DCT přináší další funkce

Převodovka N DCT nabízí exkluzivní funkce pro velmi sportovní jízdu, které zajisté vyvolají u řidičů opravdovou radost z nevšedních zážitků. Jsou to: N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense Shift. Tyto funkce zlepšují schopnosti vozu na základě specifického programu řazení.

N Power Shift (NPS) se aktivuje, jakmile vůz zrychluje s více než 90% otevřením škrticí klapky. Funkce potlačuje pokles točivého momentu při řazení vyšších převodových stupňů, aby byl maximalizován přenos hnací síly na vozovku. Řidič tak může prožívat dynamickou akceleraci a pohotové reakce vozu i při řazení, což zvyšuje radost z jízdy. Sportovní dojem umocňuje „prskání do výfuku“ v důsledku krátkodobého obohacení směsi během řazení. Tento efekt je dobře známý například ze soutěžních a závodních vozů.

N Grin Shift (NGS) maximalizuje výkony motoru a převodovky DCT po dobu 20 sekund. Jakmile řidič požaduje maximální zrychlení, vůz okamžitě zařadí nejvhodnější nižší převodový stupeň. Řidič tuto funkci aktivuje stisknutím speciálního tlačítka na volantu a na panelu přístrojů se spustí odpočítávání sekund, během nichž bude funkce ještě k dispozici. Následně musí řidič čekat minimálně 40 sekund, než bude moci funkci přechodného zvýšení výkonu znovu použít. Tato funkce umožňuje řidiči využívat maximální potenciál vozu pomocí jen jednoho tlačítka – například při honbě za nejlepším časem na kolo. Řidiči ji však ocení také při předjíždění nebo zařazení se do jízdního pruhu na dálnici.

A třetí je funkce N Track Sense Shift (NTS), která optimalizuje adaptivní řazení při jízdě na závodním okruhu, aby se jezdec mohl ještě více soustředit na řízení. NTS rozpozná optimální podmínky pro dynamickou jízdu na závodním okruhu a automaticky se aktivuje. Převodovka díky této funkci optimalizuje sportovní výkony řazením správných převodových stupňů ve správný okamžik stejně jako profesionální závodní jezdec, a to na základě dat, odvozených z motoristického sportu, a vyhodnocování povelů řidiče.
Tyto specifické funkce N doplňují pět různých jízdních režimů systému N Grin Control, a to: Normal, Eco, Sport, N a Custom.

Na rozdíl od vozidel s tradičními automatickými převodovkami si mohou řidiči s převodovkou N DCT vypnout funkci plíživé jízdy. Po vypnutí a zařazení provozního režimu D se vůz nedá automaticky do pohybu, jakmile řidič uvolní pedál brzdy. Tato funkce byla vyvinuta pro závodní okruhy, ale řidiči ji mohou využívat také ke zvýšení komfortu a praktičnosti. Režim plíživé jízdy se aktivuje nebo deaktivuje prostřednictvím individuálních nastavení N.

KONA N s převodovkou N DCT nabízí řidičům také možnost řadit v opravdovém manuálním režimu prostřednictvím páček na volantu nebo páky voliče. Řídicí jednotka zabrání automatickému zařazení vyššího převodového stupně po dosažení nejvyšších otáček. Řidič tak může manuálně udržovat vysoké otáčky, pokud je potřebuje pro intenzivnější zážitky z ještě sportovnější jízdy.


Rozsáhlý program testů

Převodovka N DCT absolvovala v průběhu vývoje cca 1350 kol na legendární Severní smyčce Nürburgringu jen při testech odolnosti. Každý vůz v rámci těchto testů objede Nürburgring alespoň 480krát (10 000 km) na suché i mokré vozovce. Tímto způsobem se simuluje až 180 000 km intenzivního provozu v náročných podmínkách během pouhých pěti až šesti týdnů. Nepřetržité střídání prudkého zrychlování a zpomalování spolu s velkými odstředivými sílami v zatáčkách dostává vozidla na limit jejich možností. Rozmanité druhy povrchů a různé sklony vozovky umožňují nalézt ideální nastavení pro nejvyšší výkony i v nepříznivých podmínkách.



Hyundai 7.4.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar