Hyundai Elantra Hybrid LPI zatím jen v Koreji
Společnost Hyundai Motor Co. uvedla v červenci na korejský trh první vůz s hybridním pohonem – model Elantra Hybrid LPI (v Koreji s názvem Avante Hybrid LPI). V průměru spotřebuje 5,6 l paliva na 100 km, při hodnotě emisí CO2 pouhých 99 g/km.
Kapalný propan-butan (LPG - Liquid Petroleum Gas) je v Jižní Koreji přibližně o polovinu levnější než benzin, a proto je velmi oblíbený u provozovatelů dopravních prostředků. Konvenční sedan Elantra 1.6 se samočinnou převodovkou dosahuje průměrné spotřeby 6,7 l/100 km. Za stejnou částku, kterou stojí litr benzinu (1654 wonů, čili 23,80 Kč ), lze na LPG s Avante Hybrid LPI (Elantra Hybrid LPI) ujet 39 km oproti 15 km s vozem na benzin.
Za předpokladu ujetí 20 000 km za rok ušetří majitel ca 1,35 milionu wonů (asi 19 440 Kč).
Hospodárnost zvyšuje funkce „Stop&Go“, která automaticky vypíná motor běžící na volnoběh. K vypínání motoru dochází pouze za předpokladu, že řidič zabrzdí vůz z rychlosti alespoň 9 km/h na dobu přesahující dvě sekundy.
Pohon obstarává zážehový motor 1.6 LPI Gamma s výkonem 84 kW/114 k v kombinaci s elektromotorem o výkonu 15 kW a plynulou samočinnou převodovkou CVT. Hybridní soustava dosahuje celkového výkonu 98 kW/134 k. Vůz dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 11,7 s.
Na přístrojové desce v provedení SuperVision se zobrazuje symbol stromu „Eco Guide“, s jehož pomocí může řidič zvýšit hospodárnost své jízdy. Symbol stromu svítí při hospodárném stylu jízdy a zhasne při náhlé prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič dodržuje pravidla ekologické jízdy, vyraší na stromu malé zelené lístky.
Plynulá převodovka CVT modelu Elantra Hybrid LPI je vybavena režimem E (Eco-Drive), který si řidič může zvolit v případě, že požaduje maximální úsporu paliva. Tento režim vylučuje velké výkyvy v točivém momentu a zvyšuje intenzitu využívání elektromotoru při akceleraci a rekuperace kinetické energie při brzdění.
Cílem společnosti Hyundai je prodat letos 7500 hybridních vozů na korejském trhu a v roce 2010 zvýšit odbyt na 15 000 kusů. S vývozem modelu Elantra Hybrid LPI se zatím nepočítá, nicméně v současnosti probíhají studie zaměřené na zájem zákazníků a prodejnost na zahraničních trzích s rozsáhlou infrastrukturou čerpacích stanic LPG. Kromě pětileté záruky na pohonné ústrojí s omezením na 100 000 km nabízí Hyundai záruku v rozsahu šest let/120 000 km na akumulátory Li-Pol, měnič elektrického proudu a další klíčové elektronické a elektrické komponenty.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1.6
Výkon: 84 kW (114 k) při 5800/min
Točivý moment: 148 Nm při 4500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Rychlost: 188 km/h
Elektromotor: synchronní s permanentím magnetem
Výkon: 15 kW
Točivý moment: 105 Nm
Akumulátory: lithium polymerové, 180 V
Spotřeba: 5,6 l/100 km
Rozměry: 4535 x 1775 x 1490 mm
Rozvor: 2650 mm
JL, 13.8.2009
Za předpokladu ujetí 20 000 km za rok ušetří majitel ca 1,35 milionu wonů (asi 19 440 Kč).
Hospodárnost zvyšuje funkce „Stop&Go“, která automaticky vypíná motor běžící na volnoběh. K vypínání motoru dochází pouze za předpokladu, že řidič zabrzdí vůz z rychlosti alespoň 9 km/h na dobu přesahující dvě sekundy.
Pohon obstarává zážehový motor 1.6 LPI Gamma s výkonem 84 kW/114 k v kombinaci s elektromotorem o výkonu 15 kW a plynulou samočinnou převodovkou CVT. Hybridní soustava dosahuje celkového výkonu 98 kW/134 k. Vůz dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 11,7 s.
Na přístrojové desce v provedení SuperVision se zobrazuje symbol stromu „Eco Guide“, s jehož pomocí může řidič zvýšit hospodárnost své jízdy. Symbol stromu svítí při hospodárném stylu jízdy a zhasne při náhlé prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič dodržuje pravidla ekologické jízdy, vyraší na stromu malé zelené lístky.
Plynulá převodovka CVT modelu Elantra Hybrid LPI je vybavena režimem E (Eco-Drive), který si řidič může zvolit v případě, že požaduje maximální úsporu paliva. Tento režim vylučuje velké výkyvy v točivém momentu a zvyšuje intenzitu využívání elektromotoru při akceleraci a rekuperace kinetické energie při brzdění.
Cílem společnosti Hyundai je prodat letos 7500 hybridních vozů na korejském trhu a v roce 2010 zvýšit odbyt na 15 000 kusů. S vývozem modelu Elantra Hybrid LPI se zatím nepočítá, nicméně v současnosti probíhají studie zaměřené na zájem zákazníků a prodejnost na zahraničních trzích s rozsáhlou infrastrukturou čerpacích stanic LPG. Kromě pětileté záruky na pohonné ústrojí s omezením na 100 000 km nabízí Hyundai záruku v rozsahu šest let/120 000 km na akumulátory Li-Pol, měnič elektrického proudu a další klíčové elektronické a elektrické komponenty.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1.6
Výkon: 84 kW (114 k) při 5800/min
Točivý moment: 148 Nm při 4500/min
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Rychlost: 188 km/h
Elektromotor: synchronní s permanentím magnetem
Výkon: 15 kW
Točivý moment: 105 Nm
Akumulátory: lithium polymerové, 180 V
Spotřeba: 5,6 l/100 km
Rozměry: 4535 x 1775 x 1490 mm
Rozvor: 2650 mm
JL, 13.8.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout









