Horacio Pagani a supersport Zonda v Praze
„Láska k autům mě provází celým životem, bezmála už čtyřicet let. Vždy jsem chtěl vytvořit něco ojedinělého, zvláštního a to se mi také splnilo“, řekl na úvod tiskové konference Argentinec Horacio Pagani v Praze. Důvodem návštěvy bylo představení jeho firmy, jejíž automobily by se měly prodávat ve Foxcar.
Jeho vášeň k autům, rychlosti a designu začala velmi rychle, už ve 12 letech udivoval svými modely superautomobilů vyřezaných z dřeva a vymodelovaných z hlíny. Přestože jeho otec byl pekař a matka malířka. V Argentině však nemohl na vlastní oči vidět Ferrari, Lamborghini nebo Maserati, jedině na fotografiích. „Tehdy jsem snil, že se snad jednou dostanu do Modeny a stanu se součástí toho velkého světa“, řekl Pagani
Ve dvaceti letech designoval formuli 3F3, poté následovalo mnoho projektů průmyslového designu, v nichž prokázal svou nadprůměrnou nadanost společně s kreativitou a perfekcionismem. „Měl jsem štěstí, že jsem poznal pětinásobného mistra světa Juan Manuela Fangia, který se stal mým učitelem života a právě jemu vděčím, že jsem se dostal do vysněné Modeny. V roce 1993 jsem se přestěhoval do Itálie a díky konstruktéru Alfierimu, nastoupil jako podřadný mechanik třetího stupně do firmy Lamborghini“ Postupně byl však povyšován, až na manažera oddělení kompozitních materiálů. „Snažil jsem se dát firmě vždy to nejlepší, na druhou stranu zase pomáhala i mě. Ale pořád jsem měl v hlavě myšlenku vytvořit vlastní automobil – takový, který by měl vlastní identitu. V té době se podílel na každém důležitějším projektu: LMA Jeep, restyling Jalpy, design Countach Evoluzione (první auto na světě se stoprocentním karbonovým pláštěm), Golf Caddy a čtyřválcový Countach.
V roce 1988 byla založena společnost Pagani Composite Research, zabývající se různými projekty, včetně faceliftování Countach Anniversary, pro který firma navrhla poslední detaily v oblasti kompozitních materiálů. Na vrcholu kariéry Pagani pracoval s týmem navrhujícím Diablo, Lamborghini P140, L30 a Diablo Anniversary.
V roce 1991 založil Modena Design, která se věnovala od designu až po kompozitní detaily, inženýrství a konstrukce modelů a prototypů. Zkušenosti získané nepřetržitým výzkumem umožnily firmě spolupracovat s předními společnostmi jako Dallara, Ferrari, Aprilia, Berman, Lange či Renault. Horacio Pagani přenesl do této společnosti svou vášeň a precizní pracovní metody, dosahující kompromisu mezi uměním a technologií.Trpělivá manuální zručnost renesančního umělce kombinovaná s technologií F1 udělala z Modena Designu převratnou společnost v designu a konstrukci na poli kompozitních materiálů.
Největší sen Horacia Paganiho, postavit si vlastní superauto se začal měnit v realitu v roce 1998 - když nákresy konceptu „Projekt C8“ poprvé ukázal Fangiovi. Auto bylo pojmenováno Fangio F1, jako hold velkému šampiónovi.
Ovšem ani obtížná ekonomická situace roku 1992 nezabránila aby se bez sponzorů a bez úvěru pustil do stavby prvního supersportovního automobilu. O rok později byl testován v Dallarském větrném tunelu. Pozitivní výsledky ukázaly začátek dlouhé periody designu a definice konstrukčních detailů.
V této chvíli Fangio představil Paganiho firmě Mercedes, která předvídala, že se projekt vydaří a v roce 1944 oficiálně potvrdil dodávku výkonného vidlicového osmiválce AMG.
Po dalších čtyřech letech získal Pagani souhlas k výrobě kupé Projektu C8 a první vůz, pojmenovaný po větru v Andách – Zonda C12 byl prezentován v roce 1999 v Ženevě.
„Někdy mě samotného překvapí, že si lidé nekoupí jeden, ale dvě, tři nebo i čtyři auta, přestože jsou drahá. V tu chvíli si vzpomenu na otce, jak říkával – klient není ten co přijde jednou, ale podruhé“.
Od roku 1993 vyrobil devadesát automobilů a až do února 2009 je veškerá produkce vyprodaná, teprve pak přijde nový supersport z říše snů, jehož srdcem bude V12 6.0 o výkonu 750 k a s točivým momentem 710 N.m.
Všechny vozy jsou vybaveny zážehovým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 7,3 litru a s výkonem pohybující se podle jednotlivých verzí od 555 k do 650 k (Pagani F Clubsport).
Jejich rychlost se pohybuje kolem 340 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí zhruba za 3,6 sekundy., na dvě stě za necelých 10 sekund. Roadster vystavený v Praze, mimochodem prodaný do USA, byl nese označení Zonda F, přičemž jeho produkce 25 kusů byla brzdy vyprodaná, přestože stojí 800 000 eur.
Jindřich Lasík, 2.10.2007
Ve dvaceti letech designoval formuli 3F3, poté následovalo mnoho projektů průmyslového designu, v nichž prokázal svou nadprůměrnou nadanost společně s kreativitou a perfekcionismem. „Měl jsem štěstí, že jsem poznal pětinásobného mistra světa Juan Manuela Fangia, který se stal mým učitelem života a právě jemu vděčím, že jsem se dostal do vysněné Modeny. V roce 1993 jsem se přestěhoval do Itálie a díky konstruktéru Alfierimu, nastoupil jako podřadný mechanik třetího stupně do firmy Lamborghini“ Postupně byl však povyšován, až na manažera oddělení kompozitních materiálů. „Snažil jsem se dát firmě vždy to nejlepší, na druhou stranu zase pomáhala i mě. Ale pořád jsem měl v hlavě myšlenku vytvořit vlastní automobil – takový, který by měl vlastní identitu. V té době se podílel na každém důležitějším projektu: LMA Jeep, restyling Jalpy, design Countach Evoluzione (první auto na světě se stoprocentním karbonovým pláštěm), Golf Caddy a čtyřválcový Countach.
V roce 1988 byla založena společnost Pagani Composite Research, zabývající se různými projekty, včetně faceliftování Countach Anniversary, pro který firma navrhla poslední detaily v oblasti kompozitních materiálů. Na vrcholu kariéry Pagani pracoval s týmem navrhujícím Diablo, Lamborghini P140, L30 a Diablo Anniversary.
V roce 1991 založil Modena Design, která se věnovala od designu až po kompozitní detaily, inženýrství a konstrukce modelů a prototypů. Zkušenosti získané nepřetržitým výzkumem umožnily firmě spolupracovat s předními společnostmi jako Dallara, Ferrari, Aprilia, Berman, Lange či Renault. Horacio Pagani přenesl do této společnosti svou vášeň a precizní pracovní metody, dosahující kompromisu mezi uměním a technologií.Trpělivá manuální zručnost renesančního umělce kombinovaná s technologií F1 udělala z Modena Designu převratnou společnost v designu a konstrukci na poli kompozitních materiálů.
Největší sen Horacia Paganiho, postavit si vlastní superauto se začal měnit v realitu v roce 1998 - když nákresy konceptu „Projekt C8“ poprvé ukázal Fangiovi. Auto bylo pojmenováno Fangio F1, jako hold velkému šampiónovi.
Ovšem ani obtížná ekonomická situace roku 1992 nezabránila aby se bez sponzorů a bez úvěru pustil do stavby prvního supersportovního automobilu. O rok později byl testován v Dallarském větrném tunelu. Pozitivní výsledky ukázaly začátek dlouhé periody designu a definice konstrukčních detailů.
V této chvíli Fangio představil Paganiho firmě Mercedes, která předvídala, že se projekt vydaří a v roce 1944 oficiálně potvrdil dodávku výkonného vidlicového osmiválce AMG.
Po dalších čtyřech letech získal Pagani souhlas k výrobě kupé Projektu C8 a první vůz, pojmenovaný po větru v Andách – Zonda C12 byl prezentován v roce 1999 v Ženevě.
„Někdy mě samotného překvapí, že si lidé nekoupí jeden, ale dvě, tři nebo i čtyři auta, přestože jsou drahá. V tu chvíli si vzpomenu na otce, jak říkával – klient není ten co přijde jednou, ale podruhé“.
Od roku 1993 vyrobil devadesát automobilů a až do února 2009 je veškerá produkce vyprodaná, teprve pak přijde nový supersport z říše snů, jehož srdcem bude V12 6.0 o výkonu 750 k a s točivým momentem 710 N.m.
Všechny vozy jsou vybaveny zážehovým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 7,3 litru a s výkonem pohybující se podle jednotlivých verzí od 555 k do 650 k (Pagani F Clubsport).
Jejich rychlost se pohybuje kolem 340 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí zhruba za 3,6 sekundy., na dvě stě za necelých 10 sekund. Roadster vystavený v Praze, mimochodem prodaný do USA, byl nese označení Zonda F, přičemž jeho produkce 25 kusů byla brzdy vyprodaná, přestože stojí 800 000 eur.
Jindřich Lasík, 2.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













