Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Honda Legend - vše pro bezpečnost

Nová Honda Legend představuje ojedinělou kombinaci výkonu, pohodlí a moderní špičkové technologie, včetně převratných podpůrných systémů. To ji řadí mezi luxusní vozy vyšší střední třídy. Na český trh přichází nyní 4. generace, přičemž první se prezentovala už před 20 lety.

 

Sportovní temperament zvýrazňují dynamické křivky elegantní karoserie. Nový model je o 20 mm vyšší a o 25 mm širší, naopak v délce se zkrátil o 38 mm, v rozvoru dokonce o 110 mm. Přesto se však prostor pro cestující prodloužil o 30 mm a zvýšil o 40 mm. Použitím lehkých materiálů se podařilo snížit pohotovostní hmotnost pod 1885 kg, ale zároveň také zvýšit pevnost. Kapota, přední blatníky a díly podvozku jako pomocné rámy nebo příčná ramena jsou z hliníku apod.

Výsledkem je prostornější interiér, v němž se snoubí elegantní luxus s účelovým designem. Vzniklo tak prostředí, které ladí se sportovním charakterem vozu. Přístrojová deska je v celé své délce vyložena javorovým dřevem, zatímco středová konzole s ovladači klimatizace, audia a navigace má matně kovové provedení. Multifunkční displej zobrazuje mj. činnost systému pohonu všech kol a ukazuje kolik síly se v daný okamžik přenáší na jednotlivá kola. Nejčastěji používané systémy mají ovládání na volantu.

K pohodlné jízdě přispívá i nízká hladinu hluku, motor je natolik tichý, že do kabiny nepronikají žádné rušivé vlivy. To má na svědomí mj. systém aktivního potlačení hluku (ANC) v kabině. Dva mikrofony umístěné ve stropní konzole snímají zvuky pronikající do kabiny od hnacího ústrojí. Při zjištění nežádoucích nízkých kmitočtů vytvoří systém ANC opačný kmitočet a vyšle přesně načasovaný zvukový signál s opačnou fází do dveřních reproduktorů.

Vůz pohání zážehový vidlicový šestiválec 3.5 o výkonu 295 k a točivém momentu 353 N.m. Napříč uložený kompaktní motor je vybaven mj. systémem elektronického řízení proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC, dvoudílným sacím potrubím a výfukovým potrubím odlitým do slitinových hlav válců. Sací potrubí proměnlivé délky, které spolupracuje se systémem VTEC, zajišťuje optimální účinek sání, aby motor vytvářel vysoký točivý moment v celém provozním rozsahu otáček. Motor je spojen s pětistupňovou samočinnou sekvenční převodovkou s ovládáním páčkami na volantu. Systém Shift Hold Control spojený s elektronickým plynovým pedálem přináší výhody sportovně založeným řidičům na technických úsecích s mnoha zatáčkami.

Přední kola jsou zavěšena na dvou lichoběžníkových ramenech, zadní náprava je víceprvková. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením.

Nový Legend se může pochlubit širokou škálou nejmodernějších technologií pro zvýšení aktivní i pasivní bezpečnosti. Jako jediný automobil v Evropě disponuje  systémem pohonu všech kol SH-AWD, rozdělující točivý moment v optimálním poměru nejen mezi přední a zadní kola, ale také mezi jednotlivá zadní kola. Při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšující otáčky vnějšího zadního kola zlepšují jízdní vlastnosti. Při normální jízdě se 70 procent točivého momentu přenáší na přední kola, při akceleraci nebo razantní jízdě směřuje až 70 procent síly na zadní kola. Na vnější zadní kolo se může v extrémním případě přenášet až 100 procent síly. Systém se aktivuje při razantním sešlápnutí brzdového pedálu v zatáčce, v důsledku čehož se upraví rozložení brzdné síly na jednotlivá kola.

Elektronický stabilizační systém VSA (obdoba ESP), propojený se systémem pohonu všech kol SH-AWD, má pomáhat řidiči udržet kontrolu nad vozidlem při náhlým manévrech. SH-AWD ve spojení s VSC výrazně snižuje nedotáčivost.

Stálou vzdálenost od vozidla vpředu automaticky udržuje adaptivní tempomat ACC, který lze použít v rozmezí od 30 až do 180 km/h. Systém zmírňování následků kolize CMBS při nebezpečném překročení minimální vzdálenosti upozorňuje řidiče zvukově či vizuálně, případně krátkým přitažením pásu. Pokud je kolize nevyhnutelná, systém pomáhá snížit náraz aktivací brzd dřív, než začne řidič brzdit. Zároveň elektronicky přitáhne pásy na předních sedadlech. Pokud CMBS zjistí, že řidič vůbec nereaguje a kolizi již nelze zabránit, začne prudce brzdit. Systém funguje při rychlosti nad 15 km/h a lze jej vypnout. Právě kvůli těmto systémům prezentovala Honda ČR nový model na polygonu v Mostě, abychom si vše mohli vyzkoušet v praxi. K jednotlivým systémům se ještě vrátíme samostatným článkem.

Legend se dodává s aktivními předními světlomety AFS. Levý světlomet tlumeného světla se natáčí doleva a pravý směřuje doprava.

Honda v případě modelu Legend udělala maximum nejen pro ochranu cestujících, ale také chodců, jejichž bezpečnost zvyšuje aktivní kapota. Tři čidla na předním nárazníku rozeznají při střetu nebezpečí a aktivují pyrotechnický mechanismus, který ve zlomku sekundy zvedne zadní okraj kapoty o 100 mm. Tím vznikne volný prostor mezi kapotou a tvrdými díly motoru.

V České republice se Honda Legend prodává pouze v jediné maximální možné výbavě včetně parkovacích senzorů, satelitní navigace DVD, bezklíčkového odemykáním, audiosoustavy Bose za 1,5 milionů korun.

 

Základní technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec

Objem:  3471 cm³

Výkon: 295 k (217 kW) při 6200/min

Točivý moment: 351 N.m při 5000/min

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s

Spotřeba

(město/mimo město/kombin): 17,0/8,9/11,9 l/100 km

Rozměry: 4955 x 1845 x 1450 mm

Rozvor: 2800 mm

Objem zav.prostoru: 425 l

Cena: 1 499 000 Kč

 

Jindřich Lasík, 14.8.2006

 

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar