Honda FCX Concept už jezdí
Statická verze prototypu Honda FCX byla poprvé vystavena na autosalónu v Paříži, nedávno viděli funkční prototyp poháněný palivovými články v Ženevě.
Pojízdnou verzi pohání nová generace palivových článků Honda FC Stack, umožňující reálný dojezd až 570 km (výpočet provedený společností Honda za předpokladu jízdy v režimu LA4), přičemž maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Limitovaný prodej nového vozidla, které vychází z prototypu FCX Concept, bude v Japonsku a v USA zahájen v roce 2008.
Přes mimořádné prostorové požadavky palivových článků se prototyp vyznačuje výrazným designem s krátkou přídí, čelním sklem skloněným vpřed a nízkou linií střechy kulminující zkosenou zadní částí. Interiér s nízkou podlahou a komfortně prostornou kabinou byl pojat stejně futuristicky.
Tvarů elegantního nízkého sedanu a prostorného interiéru se podařilo dosáhnout novou platformou palivových článků nazvané V Flow, která je srdcem celého FCX Concept. Kompaktní a účinná jednotka palivových článků Honda FC Stack (100 kW) je důmyslně zabudována v inovativním středovém tunelu. Řešení umožnilo zlepšení ekologických parametrů i jízdních výkonů.
Zatímco u předchozích jednotek palivových článků vodík a voda vytvořená při výrobě elektřiny proudily horizontálně, u konceptu je směr toku vertikální, a díky gravitaci je tak urychlen odtok vody, klíčový pro vysoký výkon článků. Výsledkem je stabilní výkon v širokém rozsahu a vyšší výkon při menších rozměrech celého zařízení, které je o 20 % menší a o 30 % lehčí než u stávající verze prototypu FCX, zatímco výkon vzrostl o 14 kW.
Synchronní motor na střídaný proud byl umístěn souose s převodovkou, což umožnilo zmenšení rozměrů celého ústrojí. Výkon motoru vzrostl o 15 kW na 95 kW, točivý moment je 256 N.m. Celkově je nová hnací jednotka přibližně o 180 kg lehčí a má o 40 % menší objem.
Jako zásobník a pomocný zdroj energie slouží účinná lithium-iontová baterie, která uchovává energii získanou při rekuperaci. Zlepšení účinnosti hlavních součástí hnacího ústrojí umožnilo zvýšení dojezdové vzdálenosti vozidla přibližně o 30 % v porovnání s prototypem FCX z roku 2005.
Energetická účinnost systému dosahuje hodnoty přibližně 60%, tedy trojnásobku v porovnání s benzinovými vozidly, dvojnásobku oproti s hybridními vozy, a je také o 10 % vyšší než u předchozí verze FCX. Výrazně se zlepšilo také startování při nízkých teplotách, a to až při –30 ˚C.
Mezi další vylepšení patří elektronické řazení (Shift-by-Wire) a nová přístrojová deska se snadno čitelným údajem o spotřebě vodíku. Vzhledem na výrazný ekologický charakter prototypu FCX Concept jsou čalounění sedadel a obložení dveří vyrobené z tkanin vyvinutých společností Honda (Honda Bio-Fabric), což jsou rostlinné materiály s výbornou odolností vůči stárnutí způsobenému slunečním zářením.
Jindřich Lasík, 30.3.2007
Přes mimořádné prostorové požadavky palivových článků se prototyp vyznačuje výrazným designem s krátkou přídí, čelním sklem skloněným vpřed a nízkou linií střechy kulminující zkosenou zadní částí. Interiér s nízkou podlahou a komfortně prostornou kabinou byl pojat stejně futuristicky.
Tvarů elegantního nízkého sedanu a prostorného interiéru se podařilo dosáhnout novou platformou palivových článků nazvané V Flow, která je srdcem celého FCX Concept. Kompaktní a účinná jednotka palivových článků Honda FC Stack (100 kW) je důmyslně zabudována v inovativním středovém tunelu. Řešení umožnilo zlepšení ekologických parametrů i jízdních výkonů.
Zatímco u předchozích jednotek palivových článků vodík a voda vytvořená při výrobě elektřiny proudily horizontálně, u konceptu je směr toku vertikální, a díky gravitaci je tak urychlen odtok vody, klíčový pro vysoký výkon článků. Výsledkem je stabilní výkon v širokém rozsahu a vyšší výkon při menších rozměrech celého zařízení, které je o 20 % menší a o 30 % lehčí než u stávající verze prototypu FCX, zatímco výkon vzrostl o 14 kW.
Synchronní motor na střídaný proud byl umístěn souose s převodovkou, což umožnilo zmenšení rozměrů celého ústrojí. Výkon motoru vzrostl o 15 kW na 95 kW, točivý moment je 256 N.m. Celkově je nová hnací jednotka přibližně o 180 kg lehčí a má o 40 % menší objem.
Jako zásobník a pomocný zdroj energie slouží účinná lithium-iontová baterie, která uchovává energii získanou při rekuperaci. Zlepšení účinnosti hlavních součástí hnacího ústrojí umožnilo zvýšení dojezdové vzdálenosti vozidla přibližně o 30 % v porovnání s prototypem FCX z roku 2005.
Energetická účinnost systému dosahuje hodnoty přibližně 60%, tedy trojnásobku v porovnání s benzinovými vozidly, dvojnásobku oproti s hybridními vozy, a je také o 10 % vyšší než u předchozí verze FCX. Výrazně se zlepšilo také startování při nízkých teplotách, a to až při –30 ˚C.
Mezi další vylepšení patří elektronické řazení (Shift-by-Wire) a nová přístrojová deska se snadno čitelným údajem o spotřebě vodíku. Vzhledem na výrazný ekologický charakter prototypu FCX Concept jsou čalounění sedadel a obložení dveří vyrobené z tkanin vyvinutých společností Honda (Honda Bio-Fabric), což jsou rostlinné materiály s výbornou odolností vůči stárnutí způsobenému slunečním zářením.
Jindřich Lasík, 30.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout