Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda FCX Concept už jezdí

Statická verze prototypu Honda FCX byla poprvé vystavena na autosalónu v Paříži, nedávno viděli funkční prototyp poháněný palivovými články v Ženevě.

Pojízdnou verzi pohání nová generace palivových článků Honda FC Stack, umožňující reálný dojezd až 570 km (výpočet provedený společností Honda za předpokladu jízdy v režimu LA4), přičemž maximální rychlost je omezena na 160 km/h. Limitovaný prodej nového vozidla, které vychází z prototypu FCX Concept, bude v Japonsku a v USA zahájen v roce 2008.
Přes mimořádné prostorové požadavky palivových článků se prototyp vyznačuje výrazným designem s krátkou přídí, čelním sklem skloněným vpřed a nízkou linií střechy kulminující zkosenou zadní částí. Interiér s nízkou podlahou a komfortně prostornou kabinou byl pojat stejně futuristicky.
Tvarů elegantního nízkého sedanu a prostorného interiéru se podařilo dosáhnout novou platformou palivových článků nazvané V Flow, která je srdcem celého FCX Concept. Kompaktní a účinná jednotka palivových článků Honda FC Stack (100 kW) je důmyslně zabudována v inovativním středovém tunelu. Řešení umožnilo zlepšení ekologických parametrů i jízdních výkonů.
Zatímco u předchozích jednotek palivových článků vodík a voda vytvořená při výrobě elektřiny proudily horizontálně, u konceptu je směr toku vertikální, a díky gravitaci je tak urychlen odtok vody, klíčový pro vysoký výkon článků. Výsledkem je stabilní výkon v širokém rozsahu a vyšší výkon při menších rozměrech celého zařízení, které je o 20 % menší a o 30 % lehčí než u stávající verze prototypu FCX, zatímco výkon vzrostl o 14 kW.
Synchronní motor na střídaný proud byl umístěn souose s převodovkou, což umožnilo zmenšení rozměrů celého ústrojí. Výkon motoru vzrostl o 15 kW na 95 kW, točivý moment je 256 N.m. Celkově je nová hnací jednotka přibližně o 180 kg lehčí a má o 40 % menší objem.
Jako zásobník a pomocný zdroj energie slouží účinná lithium-iontová baterie, která uchovává energii získanou při rekuperaci. Zlepšení účinnosti hlavních součástí hnacího ústrojí umožnilo zvýšení dojezdové vzdálenosti vozidla přibližně o 30 % v porovnání s prototypem FCX z roku 2005.
Energetická účinnost systému dosahuje hodnoty přibližně 60%, tedy trojnásobku v porovnání s benzinovými vozidly, dvojnásobku oproti s hybridními vozy, a je také o 10 % vyšší než u předchozí verze FCX. Výrazně se zlepšilo také startování při nízkých teplotách, a to až při –30 ˚C.
Mezi další vylepšení patří elektronické řazení (Shift-by-Wire) a nová přístrojová deska se snadno čitelným údajem o spotřebě vodíku. Vzhledem na výrazný ekologický charakter prototypu FCX Concept jsou čalounění sedadel a obložení dveří vyrobené z tkanin vyvinutých společností Honda (Honda Bio-Fabric), což jsou rostlinné materiály s výbornou odolností vůči stárnutí způsobenému slunečním zářením.

Jindřich Lasík, 30.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar