Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda FCX Clarity se bude prodávat

Společnost Honda představila na mezinárodním autosalónu v Los Angeles model FCX Clarity poháněný palivovými články a zároveň oznámila plán zahájit omezený prodej v létě 2008. Vozy chce pronajmout skupině zákazníků v jižní Kalifornii za 600 dolarů měsíčně po dobu tří let.

Automobil FCX Clarity využívá svazek palivových článků V Flow v kombinaci s novými kompaktními a účinnými lithium-iontovými akumulátory. Dále je vybaven nádrží na vodík, který se používá k výrobě elektřiny pro pohon elektromotoru. Palivový článek slouží jako hlavní zdroj energie vozidla. Vodík se v palivovém článku slučuje s kyslíkem a vznikající energie přeměněna na elektřinu, používanou pro pohon vozidla. Další energie je generována přeměnou kinetické energie při brzdění a zpomalování vozidla (rekuperační brzdění), která se s přebytečnou energií z palivových článků ukládá do akumulátoru a používá jako dodatečný zdroj energie.
Svazek palivových článků V Flow se vyznačuje novou strukturou, která umožňuje dosažení výkonu 100 kW při menších rozměrech a nižší hmotnosti – zlepšení výkonu na jednotku objemu je přibližně 50 % s předcházejícím typem palivových článků.
Nový svazek palivových článků s vertikálním prouděním plynu (V Flow FC Stack) přichází se strukturou článků, v nichž vodík a vzduch proudí svisle a pro usnadnění odtoku vody, jako vedlejšího produktu z povrchu pro výrobu elektřiny, se využívá gravitace. Výsledkem je lepší stabilita výroby elektrické energie. Nová konstrukce rovněž umožnila zmenšení hloubky kanálků o 17 %, což představuje příspěvek ke zmenšení tloušťky článků a ke kompaktnějším rozměrům celého svazku.
Svazek palivových článků V Flow obsahuje zvlněné průtočné kanály, kterými proudí vodík a vzduch. Mezi nimi procházejí horizontální zvlněné kanály, kterými protéká chladivo. Zvlněné průtočné kanály jsou v porovnání s přímými delší a výsledné turbulentní proudění přispívá k lepší distribuci vodíku a vzduchu. V důsledku toho jsou vodík a vzduch rozptýleny po celém povrchu elektrody, čímž je efektivněji využita kompaktní vrstva pro výrobu elektrické energie a dosaženo přibližně o 10 procent vyššího výkonu než u přímých průtočných kanálů. Horizontální průtok chladiva rovněž zajišťuje efektivnější chlazení celé vrstvy pro výrobu elektřiny, čímž se snížil počet chladicích vrstev v porovnání s předchozími svazky na polovinu. Zatímco u předchozího typu byla použita jedna chladicí vrstva na každý článek, u nového svazku je zapotřebí pouze jedna chladicí vrstva pro každé dva články. Výsledkem je 20% zkrácení délky svazku a 30% zmenšení hmotnosti.
Zlepšený odvod vody umožňuje dosažení vyššího výkonu hned po spuštění. Menší objem chladiva a zjednodušená konstrukce, které bylo možné dosáhnout díky zvlněným oddělovačům průtočných kanálů, mají za následek o 40 % nižší tepelnou kapacitu než předchozí svazky. Díky tomu je startování nyní možné až do –30 °C.
Revoluční platforma V Flow je tvořena ultra-kompaktním, lehkým a výkonným svazkem palivových článků Honda V Flow, který je o 65 procent menší než dříve a je umístěn pod středovým tunelem mezi předními sedadly. Kompaktní rozměry svazku palivových článků umožnily konstruktérům vytvořit prostornější interiér a efektivněji navrhnout ostatní součásti hnacího ústrojí.

Honda FCX Clarity přichází s celou řadou dalších novinek pokud jde o výkon a rozměry palivových článků, které jej odlišují od současné generace vozu FCX:
- zlepšení spotřeby paliva o 20 % (2x lepší než u benzínového vozu a 1,5x lepší u hybridního vozu s kombinací benzinového a elektrického motoru);
- prodloužení dojezdu vozidla o 30 % (ca 430 km)
- zlepšení poměru výkonu a hmotnosti (částečně díky snížení hmotnosti ústrojí palivových článků o 180 kg) i přes významné zvětšení celkových rozměrů vozidla;
- zmenšení rozměru jednotky palivových článků – ústrojí je svým objemem srovnatelné s moderním benzinovým a elektrickým hybridním hnacím ústrojím;
-moderní lithium-iontový akumulátor je o 40 % lehčí a o 50 % menší než kondenzátor u současné generace FCX;

Platforma se vyznačuje krátkou přídí a prostornou kabinou s komfortním prostorem pro čtyři cestující a jejich zavazadla. Hlavní součásti hnacího ústrojí – včetně elektromotoru, svazku palivových článků, baterie a vodíkové nádrže – mají menší rozměry a jsou rozmístěny s ohledem na optimální využití prostoru, komfortu a celkových výkonů vozidla.
Honda FCX Clarity je vybavena čalouněním sedadel a obložením dveří z materiálu Honda Bio-Fabric z rostlinných vláken, jehož výroba v porovnání s tradičními materiály vyžaduje méně emisí CO2, a vyznačuje se mimořádnou stálostí a odolností vůči opotřebení a poškození slunečním svitem.
Výbava obsahuje řadu pokročilých bezpečnostních, komfortních a praktických prvků – nejmodernější navigační systém s informacemi o vodíkových čerpacích stanicích, parkovací kameru, adaptivní tempomat, systém CMBS pro zmírňování následků kolize, prémiový audiosystém, sedadla s odvětráváním a připojení pomocí technologie Bluetooth™.
Další zlepšení, například elektronické řazení, elektrický posilovač řízení, či nově zkonstruovaná palubní deska se snadno čitelnými údaji o spotřebě vodíku zlepšují atraktivitu a zjednodušují ovládání vozidla.
Honda je přesvědčena, že tato technologie a toto palivo mohou být do budoucna příslibem čisté a trvale udržitelné dopravy.

Stručné technické údaje
Motor: střídavý synchronní elektromotor
Výkon: 100 kW
Toč.moment: 256 Nm
Rozměry: 4835 x 1845 x 1470 mm
Hmotnost: 1625 kg
Rychlost: 160 km/h
Palivové články: PEMFC, 100 kW
Palivo: stlačený vodík

ML, 3.12.2007


       

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar