Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic s novými motory 1.0 a 1.5

Nový Civic je prvním modelem, který společnost Honda nabízí v Evropě s 1,0litrovým tříválcovým a 1,5litrovým čtyřválcovým benzínovým přeplňovaným motorem. Technická invence značky Honda již v historii přinesla řadu nejoceňovanějších a velmi výkonných motorů v oboru.

Během vývoje pohonu pro nové motory VTEC TURBO byly využity zkušenosti získané při vývoji vůbec prvního 2,0litrového motoru VTEC TURBO Honda o výkonu 310 k, který byl premiérově nasazen v modelu Civic Type R 2015. Nové 1,0 a 1,5litrové benzínové motory VTEC TURBO vycházejí přímo ze svého 2,0litrového předchůdce a jsou rovněž vybaveny technologiemi, které zvyšují výkon a úspornost. Některé z těchto technologií mají původ v programech Honda pro motoristický sport.

Přeplňované hnací jednotky jsou konstruovány tak, aby vyvíjely výkon a točivý moment mnohem větších motorů. Jsou vybaveny přímým vstřikováním, kompaktním jednospirálovým turbodmychadlem s nízkou setrvačností, elektronickou klapkou rozvodu výfukových plynů, technologií Honda i-VTEC a duálním variabilním časováním ventilů (Dual-VTC). Výsledkem je dvojice nových VTEC TURBO motorů, které nabízejí atraktivní provoz a vysoký specifický výkon při maximálním točivém momentu a síle.

Díky většímu točivému momentu při nízkých a středních otáčkách motoru nabízí tříválec VTEC TURBO 1.0 pozoruhodné vylepšení při každodenním provozu a také úsporu paliva v porovnání s VTEC 1.8 předchozí generace. Maximální točivý moment 200 Nm s šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici při 2250/min. S převodovkou CVT je maximální točivý moment 180 Nm k dispozici od 1 700 do 4 500/min. Maximální výkon je 129 k (95 kW) při 5500/min. Oficiální emise CO2 jsou pouhých 106 g/km u modelu vybaveného převodovkou CVT při spotřebě paliva v kombinovaném cyklu NEDC od 4,7l/100 km (60,1 m/g).

Větší čtyřválec VTEC TURBO 1.5 nabízí podstatně větší výkon a točivý moment než 1,8litrový motor VTEC. Maximální výkon je 182 k (134 kW) při 5 500/min. (při 6 000/min. s převodovkou CVT). Maximální točivý výkon 240 Nm s šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici od 1 900 do 5 000/min. Maximální točivý výkon 220 Nm s převodovkou CVT je k dispozici od 1 700 do 5 500/min. S šestistupňovou manuální převodovkou je kombinovaná spotřeba paliva 5,8l/100 km.

Technici společnosti Honda využili v každé hnací jednotce řadu pokročilých technologií především pro optimalizaci výkonu a účinnosti, vylepšení odezvy motorů, snížení vnitřního tření a snížení hmotnosti.Jednospirálové turbodmychadlo s nízkou setrvačností a s elektronickou klapkou regulace obtoku výfukových plynů
V porovnání s jinými maloobsahovými přeplňovanými motory na trhu je turbodmychadlo pro motor VTEC TURBO kompaktnější a má turbínu o malém průměru. To je zásadní pro maximální odezvu. Konstrukce skříně s jednou spirálou vytváří plnící tlak i při relativně malém otevření škrtící klapky a nízkých otáčkách. Kromě toho elektronicky ovládaná klapka obtoku výfukových plynů umožňuje přesně ovládat plnící tlak.
Velký mezichladič vzduchu s nízkými ztrátami je umístěn nízko v přední části vozu, kde při pohybu vozu nasává volný proud vzduchu. Mezichladič snižuje teplotu vzduchu, který vstupuje do motoru. Tím jej zhušťuje pro vyšší výkon. Pro snížení hmotnosti využívá systém turbodmychadla tuhé, lehké sací potrubí z kompozitního epoxidu, které přivádí vzduch do a z chladiče.



Blok válců a klikový hřídel

Lehký blok z hliníkové slitiny s individuálně zesílenými hlavními ložiskovými tělesy minimalizuje hmotnost, zatímco litinové vložky válců zajišťují odolnost. Každý ložiskový čep na lehké klikové hřídeli z kované oceli je upraven leštěním pro omezení vnitřního tření.



Písty a ojnice


Tvarovaná dna pístů s vybráním pomáhají udržovat stabilní spalování a přispívají k lepší účinnosti. Lehké písty spolu s pístními čepy mají pečlivě optimalizovaný tvar, který minimalizuje vratnou sílu. Tím se omezují vibrace a zvyšuje se účinnost provozu. Písty motoru 1.5 VTEC TURBO jsou chlazeny dvěma olejovými tryskami, které míří na spodní stranu dna každého pístu. Nové pístní kroužky pomáhají snižovat tření pro vyšší účinnost provozu. Lehké a velmi pevné ocelové ojnice jsou kovány za tepla z jednoho kusu a potom „lámány“. Tím vzniká lehčí a pevnější ojnice s optimálně nasazeným ložiskem. Motor 1.0 VTEC TURBO je vybaven písty s chladícími kanály, které omezují detonační spalování a zvyšují účinnost.



Hlava válců a ventilový rozvod


Lehká hlava válců DOHC je vyrobena z tlakově odlévané hliníkové slitiny. Výfukové kanály jsou odlity přímo v hlavě válců, takže není zapotřebí tradiční samostatné sběrné výfukové potrubí.
U motoru 1.5 pohaní tichý řetěz s nízkým třením dva vačkové hřídele a čtyři ventily a válec. Rozvod nevyžaduje po dobu životnosti motoru žádnou údržbu. Pro dosažení dalšího snížení hmotnosti jsou použity nové tenkostěnné duté vačkové hřídele.
Pro snížení spotřeby paliva a emisí a zvýšení výkonu jsou výfukové ventily plněné sodíkem. Dutá komora uvnitř ventilu obsahuje sodík, který je chlazen pláštěm výfukového kanálu. Když se vačka přiblíží k hlavě ventilu, sodík pomáhá chladit celý ventil. Vzhledem k tomu, že je ventil chlazen vnitřně, není zapotřebí bohatá palivová směs – to je obvykle nezbytné u přeplňovaných motorů pro chlazení výfukového ventilu. Výsledná chudší směs snižuje emise, zvyšuje úsporu paliva a podporuje vyšší výkon.
Duální variabilní časování ventilů (Dual-VTC) nezávisle a průběžně mění časování sacích a výfukových vačkových hřídelí pro optimalizované spalování v různých jízdních podmínkách. Při menší zátěži lze zvýšit překrývání ventilů, aby se omezily ztráty způsobené pumpováním motoru a aby se zvýšila úspora paliva. Když jsou při velké zátěži nízké otáčky motoru, například při akceleraci při rozjíždění, míra překrytí se zvýší pro posílení efektu vyplachování, což vylepšuje točivý moment a odezvu. Když jsou při velké zátěži vysoké otáčky motoru, například při akceleraci na plný plyn, míra překrytí se sníží pro zvýšení výkonu motoru optimalizováním sání a vyplachování.


Přímé vstřikování


Přímé vstřikování umožňuje zvýšený točivý moment v celém provozním rozsahu motoru v kombinaci s lepší úsporou paliva. Tento systém se skládá z kompaktního a vysokotlakého čerpadla přímého vstřikování, které umožňuje vysoký průtok paliva, zatímco variabilní řízení tlaku optimalizuje fungování vstřikovače. Vstřikovač s více otvory přivádí palivo přímo do každého válce, nikoli do sacího kanálu, jak je tomu u běžných systémů vstřikování paliva do kanálů. To umožňuje účinnější spalování.

Vstřikovače s více otvory vytvářejí ve válcích ideální směs paliva a vzduchu pro snížení emisí. Systém přímého vstřikování upravuje svoji funkci na základě provozních podmínek pro dosažení optimálního efektu. Při studeném startu je palivo vstřikováno do válců při kompresním zdvihu. Tím se vytvoří efekt slabě rozvrstveného plnění, který vylepšuje nastartování motoru a snižuje výfukové emise před dosažením normální provozní teploty.

Jakmile motor dosáhne provozní teplotu, palivo je vstřikováno během sacího zdvihu, což má za následek maximální výkon a úsporu paliva. To pomáhá vytvořit homogennější směs paliva a vzduchu ve válci, k čemuž zároveň přispívá konstrukce sacích kanálů se silným vířením. Tímto způsobem se zvyšuje objemová účinnost a chladicí efekt přiváděného paliva omezuje se klepání motoru.



Technologie pro snížení tření


Oba zcela nové benzínové motory jsou vybaveny novými technologiemi pro snížení tření a zvýšení účinnosti motoru. Na vnějším plášti lehkých hliníkových pístů je jedinečným způsobem nanesena vrstva pro snížení tření. Výsledkem je celkové snížení tření, když se písty pohybují ve válcích.

Metoda plateau honování vytváří velmi hladký povrch, a tím ještě více snižuje úroveň tření mezi písty a válci. Metoda plateau honování je dvoustupňový obráběcí postup, který využívá dvoje broušení místo běžnějšího procesu jednoho honování. Tím se rovněž zvyšuje dlouhodobá odolnost motoru proti oděru.

K celkové vynikající provozní účinnosti přispívá též olej s nízkou viskozitou (0W-20), speciální uvolňovací ventil dvoustupňového olejového čerpadla, olejové těsnění s nízkým třením, speciální konstrukce pístních kroužků s nízkým odporem, rozvodový řetěz nebo řemen s nízkým třením a lehká kliková hřídel.



Honda 2.2.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar