Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic Type R - zrozen pro potěšení

Po pětiletém čekání přichází nejočekávanější hatchback na světě: Honda Civic Type R, označována jako „silniční závoďák Novinku pohání nový přeplňovaný zážehový dvoulitr, který byl kdy vyroben. Tento model posouvá laťku v segmentu vysoce výkonných hatchbacků s pohonem přední nápravy.

Spojení světové premiéry nového VTEC TURBO motoru Honda, agresivního funkčního stylingu a nového podvozku vybaveného moderními technologiemi, vyvolává jeden z nejvyhledávanějších zážitků z jízdy. Jediným stisknutím tlačítka se ze silničního modelu Civic Type R stává závodní stroj.

Tento model, dostupný pouze s pětidvéřovou karoserií a ve dvou verzích, má ambice vrátit Hondu mezi přední výrobce výkonnostních hatchbacků s pohonem jedné nápravy.
Pod kapotou je nový přeplňovaný 2,0litrový benzínový motor VTEC TURBO s přímým vstřikováním, který přináší takové hodnoty výkonu, točivého momentu a výkonu, které nemají v segmentu sériových hatchbacků s pohonem přední nápravy konkurenci. Maximální výkon je 228 kW (310 k) při 6500/min a maximální točivý moment je 400 Nm při 2 500/min.
Viditelným odkazem na inspiraci, která stojí za modelem Type R, je jasně červený kryt hlavy motoru a hliníkové sací potrubí, připomínající úspěšné závodní vozy Civic z WTCC.
Tento motor s maximálními otáčkami 7000/min je vybaven novým zdokonaleným turbodmychadlovým systémem, a zahrnuje technologii VTEC a variabilní časování ventilů na vačkových hřídelích sacích i výfukových ventilů (dual VTC). Tato technologie posiluje točivý moment v nízkých otáčkách a zároveň zajišťuje maximální akceleraci v celém rozsahu otáček.

Kombinace turbodmychadla s technologiemi Honda VTEC a dual VTC přináší výkon, úspornost. Technologie dual VTC umožňuje částečné překrývání časování ventilů. Přesným řízením časování v širokém rozsahu otáček se zvyšuje citlivost a úspornost. Technologie VTEC mění velikost zdvihu výfukového ventilu pro potlačení turbo-efektu v nízkých otáčkách zvýšením tlaku ve výfukovém potrubí, a dosažení maximálního výkonu ve vysokých otáčkách. Tyto technologie umožňují použít turbodmychadlo s jednou rozváděcí komorou, které pak zaručuje špičkový maximální výkon v rámci třídy, lepší odezvu při nízkých otáčkách motoru a jedinečný výkon ve vysokých otáčkách. Pro další zvýšení odezvy je součástí systému přeplňování elektronická klapka v rozvodu výfukových plynů, která oproti běžné klapce nabízí větší možnosti řízení generovaného tlaku.

Konstruktéři se pokusili dosáhnout co nejlepšího pocitu z řazení v historii modelů Type R. K výjimečně rychlému řazení přispívá dráha řazení dlouhá pouze 40 mm. To by ale nebylo možné bez současného snížení síly potřebné k řazení. Značné snížení mechanického odporu přinesla účinná synchronizace. Zvýšením tuhosti jednotlivých komponent bylo podstatně vylepšeno řazení při úhlopříčném pohybu mezi druhým a třetím a mezi čtvrtým a pátým rychlostním stupněm.

Elegantní a aerodynamicky efektivní design je výrazem vozu, který byl vyvinut především pro vysoké rychlosti. Díky zaměření na aerodynamiku má vůz nulový koeficient vztlaku, minimální aerodynamický odpor a špičkový celkový aerodynamický výkon.
Jedinečný přístup k aerodynamice modelu Civic Type R využívá specifické prvky, které vytvářejí přítlak. Výsledný celkový záporný vztlak je v automobilovém oboru neobvyklý a zejména v této třídě ojedinělý. Pozornost, která byla věnována proudění vzduchu nejen okolo vozu, ale také jeho vnitřkem, zajistila záporný vztlak (neboli proud vzduchu, který přitlačuje vůz k vozovce) na obou nápravách v kombinaci s minimálním aerodynamickým odporem. To se projevuje zejména v přední části a zajišťuje stabilitu při vysokých rychlostech včetně maximální rychlosti 270 km/h.

Nový a téměř plochý podvozek napomáhá proudění vzduchu pod vozem a v kombinaci se zadním difuzorem optimalizuje přítlak – účinně „přisává“ vůz k vozovce. Široký přední rozdělovač a hluboké boční prahy rovněž ovlivňují proudění vzduchu, které vytváří tlak na přední nápravu a omezuje vztlak, zatímco specifická konstrukce předního nárazníku eliminuje vzdušné turbulence okolo předních kol, vylepšuje stabilitu při vysokých rychlostech a dále omezuje vztlak.

Struktura nosné části zadního křídla – její úhel, výška a tvar a také její svislé koncové klapky – byla pečlivě navržena tak, aby optimalizovala přítlak na zadní nápravu, aniž by docházelo k přílišnému zvýšení aerodynamického odporu při vyšších rychlostech.
Přední a zadní podběhy kol jsou širší pro rozšířený rozchod předních a zadních kol. Integrované nástavce podběhů jsou hliníkové a v porovnání s běžným ocelovým plechem jsou o 42 % lehčí. Větrací otvory na zadní hraně nástavců předních podběhů rovněž vylepšují odvádění tepla od brzd.

Vizuální změny podtrhují nová, lehká a pevná 19“ litá kola, vyvinutá pro Civic Type R. Zvětšené podběhy vyplňují pneumatiky 235/35 R19, které byly vyvinuty speciálně pro model Type R ve spolupráci se společností Continental.

V interiéru byla provedena řada změn určených výhradně pro nový model Type R. Kokpit je vhodný nejen pro závodění na okruhu, ale podporuje i sportovní pocit při každodenní jízdě. Zcela jedinečná sedadla, volant a řadící páka zohledňují polohu při řízení a viditelnost nejdůležitějších informací.

Inteligentní multifunkční displej (i-MID) zobrazuje specifické informace pro model Civic Type R. Řidič může individuálně vybírat z jedinečných doplňkových informačních obrazovek modelu Type R, mimo jiné ukazatel podélného a příčného zrychlení a brzdný tlak, plnící tlak, teplota vody, tlak a teplota oleje, čas za kolo, čas akcelerace (0 - 100 km/h nebo 0 - 60 mil/h) a akceleraci (0 - 100 m nebo 0 - 1/4 míle)

Speciálně pro Type R byly vyvinuty nové adaptivní tlumiče na všech kolech. Umožňují vždy nezávisle ovládat každé kolo pro zajištění výjimečné stability na vozovce, pro omezení zatížení klopení karosérie při ostré akceleraci a brzdění a pro udržování stabilní a hladké jízdy. Znamená to rovněž, že každodenní jízda na krátké i dlouhé vzdálenosti je pohodlnější a příjemnější.

Systém adaptivních tlumičů rovněž omezuje přenos zatížení kol během akcelerace (zvedáním předku vozu) a brzdění (spouštěním přídě vozu), což zaručuje větší trakci během akcelerace a maximalizuje brzdný výkon. To přispívá ke stabilní a příjemné jízdě v podélném směru (například na cestě s výmoly) a boční stabilitě (například v silném bočním větru).

Pokročilý systém zavěšení přední nápravy McPherson s oddělenou těhlicí zvyšuje stabilitu při vysokých rychlostech a při extrémním zatáčení. Systém zavěšení přední nápravy poskytuje větší závlek, což se projevuje vynikající stabilitou při jízdě v přímém směru ve vysokých rychlostech. Rovněž jemně vyladěné vlastnosti odklonu kol udržují v zatáčkách pneumatiky na vozovce a zlepšují chování vozu při zatáčení. Ve snaze o zvýšení tuhosti a snížení hmotnosti jsou spodní ramena a uchycení tlumičů vyrobeny z hliníku. K citlivému ovládání vozu rovněž přispívá uložení s vysokou schopností pohlcovat rázy.
Torzní příčka ve tvaru H zavěšení zadní nápravy přispívá k maximální torzní tuhosti zadní nápravy a zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech, dokonce i při zatáčení ve vysoké rychlosti.

Další pokročilou technologií, která zvyšuje dynamickou stabilitu vozu, je systém aktivního brzdění (AHA). Reaguje zejména na rychlé pokyny řízení nebo při vysokém zatížení v zatáčkách, ke kterému dochází při nouzových vyhýbacích manévrech. Systém aktivního brzdění (AHA) funguje prostřednictvím stabilizačního systému vozu a je aktivní neustále a bez vědomí řidiče podle potřeby mírně přibrzďuje vnitřní kola. Výsledkem je zvýšená agilita a stabilita vozidla a jedinečný zážitek z řízení.

Civic Type R je rovněž vybaven vysoce účinnými speciálně vyvinutými brzdami Brembo. Čtyřpístové třmeny kotoučových brzd na přední nápravě vyvíjejí brzdnou sílu na 350mm disky – největší, které byly kdy montovány na sériový model Type R – jejichž vrtání pomáhá chladit při extrémním zatížení. Průměr kotoučových brzd byl zvětšen o 20 mm, stejně jako byla zvětšena jejich tloušťka, aby bylo dosaženo lepší absorpce tepla a zvýšen brzdný výkon.

S novým Civicem Type R bude mít premiéru také nový režim Honda „+R“, který zvyšuje citlivost různých systémů podvozku a hnacích systémů. Aktivovaný režim +R zaujme řidiče celou řadou viditelných změn. Barva okrajů vybraných měřidel na přístrojové desce se změní z bílé na červenou. Po aktivaci režimu +R dojde k celé řadě dynamických změn v hnací ústrojí modelu Civic Type R a v systémech dynamiky.

Zvýší se citlivost motoru a charakteristika točivého momentu se změní na agresivnější a více výkonově zaměřenou. To umožňuje vyšší dostupný točivý moment při nižších otáčkách motoru.

Základní tlumicí síla nových čtyřbodových adaptivních tlumičů se zvýší o 30 procent, takže se vůz chová pevněji a živěji při vysokém výkonu. Stabilizace je přizpůsobena akceleraci a výkon a umožňuje větší rychlost stáčení a prokluzu, než před zásahem.
Režim +R rovněž klade dynamičtější důraz na obrazovku i-MID před řidičem. V režimu +R lze přistupovat k vrstvám Type R přímo ze všech čtyř základních informačních obrazovek nebo přejít přímo na první konkrétní obrazovku Type R. Výběr konkrétní výkonové obrazovky je označen obrázkem Type R. V režimu +R lze rovněž zobrazit obsah informací o vozu, i když běží stopky.

Vůz je vybaven stejnou konstrukcí karosérie Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) a systémem airbagů (řidič, spolujezdec, boční a boční okenní), záchytným systémem (včetně předních opěrek hlavy zamezujících případnému poranění krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu) a elektronickými systémy aktivní bezpečnosti.

Protikolizní systém (CTBA) je systém laserového radaru, který byl vyvinut speciálně pro eliminaci nebo zmírnění nehod způsobených při nízké rychlosti: sleduje vozovku před vozidlem a automaticky brzdí, pokud zjistí bezprostřední nebezpečí kolize. Systém pracuje při rychlostech do 32 km/h a dokáže rozpoznávat osobní i nákladní vozidla.


Výbava GT

Zákazníci mohou zvolit novou výbavu GT, která přináší rozšířený styling, pohodlí a infotainmentové a bezpečností technologie. Z vnějšího pohledu přináší výbava GT charakteristické červené doplňky na předních a zadních rozdělovačích pro další zvýšení přitažlivosti. Nicméně nejzásadnější změny nabízí výbava GT uvnitř vozu. Řidič může využívat doplňkové komfortní funkce, například přední a zadní parkovací čidla, automatické přepínání světel, automatické stěrače se snímačem deště, elektricky sklápěná dveřní zrcátka.
Výbava GT rovněž zahrnuje pokročilé systémy podpory řidiče ADAS. Tato ucelená nabídka bezpečnostních technologií zahrnuje varování před čelní kolizí, varování při opuštění jízdního pruhu, systém přepínání dálkových a potkávacích světel, informace o mrtvém bodu, sledování dopravy při couvání, systém rozpoznávání dopravního značení.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1996 cm
Výkon: 228 kW (310 k) při 6500/min
Točivý moment: 400 Nm při 2500-4500/min
Kompresní poměr: 9,8:1
Rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/6,1/7, 3 l/100 km
Rozměry: 4390 x 1878 x 1466 mm
Rozvor kol: 2594 mm



Honda 22.6.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar