Honda Civic Type R - homologace na jaře 2007
Od svého vstupu do soutěží v roce 2002 se stala Honda Civic Type R oblíbeným sportovním nářadím soukromých automobilových jezdců v celé Evropě, naší republiku nevyjímaje. Cílem japonského výrobce je dosáhnout s novým modelem ještě větších úspěchů, než dosud.
Vývojový program vedl ke vzniku atraktivní řady nejmodernějších soutěžních komponentů pro automobilové soutěže, a to včetně včasné dostupnosti speciálních dílů pro skupinu R, jejíž pravidla má FIA oznámit v roce 2008. Díly Honda pro skupinu R budou homologovány současně se skupinou A, díky čemuž mohou soutěžní týmy během roku 2007 závodit ve skupině A a teprve v roce 2008 přejít bez dodatečných nákladů do skupiny R.
Soutěžní Civic Type R vystavený v Paříži byl vyvinut s ohledem na nová pravidla a vlastnosti pro skupinu R:
Ochranná klec je vyrobená z oceli legované chrómem a molybdenem, která byla zkonstruována za použití počítačového systému CAD a s pomocí analýzy konečných prvků. Lehká konstrukce má za cíl poskytnout maximální ochranu pro řidiče i spolujezdce a současně zvýšit torzní tuhost karosérie.
Speciálně navržená šestistupňová sekvenční převodovka byla vytvořená speciálně pro nový Civic Type R a pro soutěže na asfaltu nebo šotolině. Řidič převodovku ovládá pomocí ergonomické páky, která je skryta pod palubní deskou a umístěna v blízkosti volantu. Hnací ústrojí je vybaveno vyztuženými hnacími hřídeli a nejmodernějším samosvorným diferenciálem (lamelového typu s nastavitelnou svorností).
Zážehový atmosferický dvoulitr DOHC i-VTEC, jenž má v základním provedení výkon 201 k při 8000/min byl dále vylepšen pomocí vačkových hřídelů s upraveným profilem a dalších technologií určených pro soutěžní použití. Všechny tyto technologie byly úspěšně testovány v rámci závodu 24 hodin Nürburgringu. Klíčovou součástí zůstává systém proměnlivého časování ventilů VTEC a technologie variabilního vačkového hřídele sání (VTC). Dynamika a vysokootáčkový charakter motoru zůstaly zachovány, avšak k přepnutí na vyšší zdvih s delším časováním ventilů nyní dochází už při otáčkách 5200/min., odkud může motor pokračovat až na hranici 8000/min.
Vůz je vybaven programovatelnou speciálně vyvinutou řídící jednotkou motoru (ECU), zahrnující zařízení pro záznam provozních parametrů v průběhu soutěže.
Prvky v interiéru jsou vyrobené z lehkých uhlíkových vláken (panely dveří, obložení palubní desky, podlahové panely), které v sobě spojují nezbytnou úsporu hmotnosti s „příchutí" vrcholového motoristického sportu.
Podle stávajících plánů by měl Civic Type R získat homologaci FIA pro skupiny A a N 1. dubna 2007. Objednávky na soutěžní kity a díly je možné adresovat na JAS Motorsport (http://www.jasmotorsport.com/) již od října 2006, přičemž zahájení dodávek se očekává v únoru 2007.
Kromě této technické spolupráce společnost JAS Motorsport zákazníkům značky Honda z řad soutěžních týmů nadále poskytuje celou řadu služeb včetně bezplatného telefonického poradenství a plné soutěžní podpory při okruhových závodech i rallye.
Jindřich Lasík, 6.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout