Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Honda Civic Hybrid - příspěvek k ekologii

Už dvanáct let se Honda věnuje vývoji hybridních systémů a od roku 1999 už představila tři modely Insight Coupe, Accord V6 Hybrid a první generaci Civic Hybrid. Dosud bylo na celém světě prodáno přes 150 000 těchto vozidel. Nyní přichází na český trh druhá generace Civic Hybrid, vycházející ze čtyřdveřového sedanu.

 

Model Civic Hybrid, vybavený technologií IMA (Integrated Motor Assist = integrovaná podpora motoru) lze považovat za průkopnické vozidlo s nízkou spotřebou paliva a ohleduplné k životnímu prostředí. Je poháněn kombinací benzinového motoru s vysokou účinností a elektromotoru tzv. hybridní technologie, kterou Honda představila v roce 2000. V letech 2003 a 2004 navíc získal čtyřdveřový Civic IMA ocenění „International Engine of the Year".

Honda technologii IMA dále rozvinula a zařadila ji do nové řady Civic, jejíž hybridní verze nabízí čistou a efektivní technologii s výbornou spotřebou paliva a nejnižšími emisemi ze všech  Civiců. Vůz je standardně vybaven převodovkou s plynule měnitelným převodem (CVT), umožňující další snížení spotřeby. V v určitém režimu ustálené jízdy dokáže deaktivovat všechny čtyři válce a pro pohon využít výhradně elektromotoru. V porovnání se sedanem Civic s automatickou převodovkou dosahuje Hybrid úspory paliva v městském provozu o 63 % (ca 5,2 l/100 km) a při jízdě na dálnici až o 27 % (ca 4,3 l/100 km).

Základem je zážehový čtyřválec 1.3 i-VTEC o výkonu 70 kW a točivým momentem 123 N.m a doplněný o asistenční systém/elektromotor IMA, uložený mezi motorem a převodovkou.

Nový lehčí, výkonnější a efektivnější systém IMA s vylepšenou schopností regenerace energie a s možností provozu pouze na elektřinu  dosahuje průměrné spotřeby 4,6 l/100 km.

Třístupňový motor i-VTEC využívá pěti rozpojitelných vahadel pro každý válec, které mohou být spojeny/rozpojeny působením hydraulického systému. Tím je dosaženo tří stupňů řízení ventilů v závislosti na jízdních podmínkách tak, aby došlo k rovnováze mezi dynamikou jízdy a spotřebou paliva. Při zpomalování, kdy do válců není vstřikováno palivo, je spalovací cyklus zastaven a všechny válce jsou uzavřeny. U dosavadního Civicu IMA byly uzavírány pouze tři válce. Spalovací motor se systémem inteligentního duálního a sekvenčního zapalování i-DSI využívá v každém válci dvou zapalovacích svíček: Spalování paliva zlepšuje tím, že obě svíčky v závislosti na jízdních podmínkách vytvoří jiskru buď současně, nebo postupně. Technologie VCM je používána k uzavření všech válců jen tehdy, je-li vyžadován nízký točivý moment. V tomto režimu vozidlo pohání pouze elektromotor, zatímco písty běží naprázdno.

Kapacita akumulátorů (nikl-metal hydrid) vzrostla přibližně o 30 %, přičemž kompaktnější a speciálně tvarovaný prostor za zadními sedadly pro jejich uložení zajišťuje vyšší účinnost chlazení. Z toho důvodu byl objem zavazadlového prostoru snížen jen o 25 litrů a opěradla zadních sedadel nelze tudíž sklopit.

Vozidlo je rovněž vybaveno dynamickým regeneračním brzdovým systémem, zajišťující hydraulické řízení brzd v závislosti na úrovni regenerace. To umožňuje maximální regeneraci energie spolu s hladkým brzdným účinkem odpovídajícím tlaku vyvinutému na brzdový pedál. Klimatizace je vybavena hybridním kompresorem, poháněným jak spalovacím motorem, tak elektromotorem. Pokud je spalovací motor v režimu automatického zastavení (všechny ventily jsou uzavřeny), je kompresor poháněn elektromotorem. Pokud je vyžadováno rychlé ochlazení interiéru, může být kompresor poháněn spalovacím motorem i elektromotorem současně. Po dosažení požadované teploty pohání kompresor pouze elektromotor, čímž je dosaženo vyšší úrovně komfortu i úspory paliva.

 

U stojícího vozidla je spalovací motor vypnut a spotřeba paliva je nulová.

 

Při rozjezdu nebo zrychlení běží spalovací motor v režimu časování ventilů pro nízkou rychlost s pomocným účinkem elektromotoru.

 

Při prudkém zrychlení pracuje spalovací motor v režimu časování ventilů pro vysokou rychlost s pomocným účinkem elektromotoru.

 

Během jízdy nízkou rychlostí jsou ventily všech čtyř válců uzavřeny a spalování zastaveno. Motor pohání pouze elektromotor.

 

Při mírném zrychlení a jízdě vysokou rychlostí je vůz poháněn spalovacím motorem v režimu časování ventilů pro nízkou rychlost.

 

Při zpomalování jsou ventily všech válců uzavřeny a spalování zastaveno. Motor provádí regeneraci maximálního množství energie uvolňované v průběhu brzdění a ukládá akumulátorů.

 

Uvnitř se Hybrid takřka neliší od nedávno představeného sedanu. Vysoce kvalitní, moderní a sportovně laděný prostor nabízí nejmodernější technologie. Také přístrojová deska je rozdělená do dvou horizontálních funkčních zón. Důležité přístroje, jako ukazatel rychlosti, jsou umístěny v jeho horní části, kde je zobrazován také údaj o okamžité spotřebě paliva, ve spodní části se nacházejí informace o úrovni nabití baterie, ukazatel okamžitého stavu IMA - "dobíjení" či "asistence" a indikátor 'AUTO STOP' informující řidiče o tom, že motor se nachází v režimu automatického zastavení.

Od klasického sedanu Civic poznáme hybridní verzi podle speciálních litých kol, které snižují spotřebu o 0,2 l na 100 km. Dále malou střešní anténou a decentním spoilerem na zadním víku.

V České republice se bude Civic Hybrid prodávat za 649 000 Kč. Škoda jen, že se náš stát zatím hybdridními automobily nezabývá, jako je tomu v jiných zemích například v Holandsku, Anglii nebo i v Portugalsku, kde lze na ně uplatnit odpočet DPH.

 

Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec + elektromotor IMA

Objem: 1339 ccm

Výkon: 95 k (70 kW) při 6000/min

Toč.moment: 123 N.m při 4600/min

Výkon el.motoru: 15 kW při 2000/min

Toč.mom.el.motoru: 103 Nm při 0-1160/min

Rychlost: 185 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s

Spotřeba

(město/mimio město/kombin.) 5,2/4,3/4,6 l/100 km

Rozměry: 4545 x 1750 x 1430 mm

Rozvor: 2700 mm

Cena: 649 000 Kč

 

Jindřich Lasík, 28.6.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar