Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic - 9.generace opět atraktivní

Společnost Honda ČR představila novou, v pořadí už devátou generaci modelu Civic, jehož prodej začne 12. března. Sice ztratil trochu ze svých futuristických tvarů předchozí generace, ale atraktivita mu rozhodně nechybí. Jeho cena začíná na 379 900 Kč za verzi 1.4 v základní výbavě S.

Současná generace Hondy Civic, která byla uvedena na trh v roce 2006, přinesla změnu prostorového uspořádání díky unikátní podvozkové platformě s palivovou nádrží umístěnou uprostřed. Praktické výhody spočívají v prostorné kabině. Řidiči oceňovali především výrazný styl a tvar vozu, jeho futuristický vzhled a praktičnost.
Designéři nové Hondy Civic chtěli zachovat sportovní povahu a futuristické prvky z předchozí generace, přitom však chtěli tyto rysy upravit tak, aby novému modelu dodávaly ještě více elegance a dynamiky.
Nový vůz je o 20 mm nižší a o 10 mm širší než předchozí generace. Posun kabiny směrem vpřed je zdůrazněn zmenšením bočního prosklení vzhledem k celkové boční ploše vozu, což je patrné zejména v oblasti zadních oken.
Příď vozu obsahuje prvky charakteristické pro Hondu. Potkávací i dálkové světlomety jsou tvořeny projektorovými čočkami s xenonovými výbojkami. Vůz je vybaven funkcí automatického přepínání dálkových světel, která využívá CMOS kameru umístěnou za čelním sklem v prostoru vnitřního zpětného zrcátka. Kamera dokáže rozpoznat světlomety protijedoucích vozidel nebo zadní světla vozidel vpředu a podle potřeby přepne z dálkových světel na tlumená.
Záď je rozdělena výraznými horizontálními prvky, které zdůrazňují šířku vozidla a dodávají mu nezaměnitelný tvar. Zadní světla jsou posunuta ještě výše, aby byla z dalších vozidel co nejlépe viditelná. Horizontální brzdové světlo zároveň působí jako aerodynamický spoiler upravující proudění vzduchu přes horní část vozu.
Cílem nového Civicu je poskytnout zákazníkům pocit stability i při jízdě vysokou rychlostí. K tomu přispělo řízení proudění vzduchu pod vozidlem pomocí aerodynamického krytu zakrývajícího celý spodek vozidla, včetně větších krytů zavěšení zadních kol.
K lepší aerodynamické efektivitě přispívá použití uzavíratelné mřížky chladiče u modelu se vznětovým motorem, což vede k dosažení potřebného chladicího výkonu a snižuje aerodynamický odpor. Vznětová verze analyzuje údaje o teplotě chladicí kapaliny, rychlosti jízdy a venkovní teplotě a podle toho se mřížka otevírá nebo uzavírá. Otevřená je při nízkých rychlostech, ale zůstává také při vysokých rychlostech, kdy zajišťuje stabilitu řízení snížením vztlaku na přídi. Při středních rychlostech je mřížka chladiče obvykle uzavřená, čímž se snižuje spotřeba paliva. Otevírá se tehdy, pokud je zapotřebí zlepšit chlazení a zvýšit odpor vzduchu.
Současná generace je pověstná unikátním futuristickým interiérem, sportovním zevnějškem a také rozměrným a variabilním prostorem pro cestující. Tyto rysy byly zachovány i u nové Hondy Civic. Nový funkční kokpit je rozdělen na dvě zóny. Zóna rozhraní řidiče shromažďuje informace o hlavních důležitých aspektech. Zóna informačního rozhraní je umístěna blíže středu palubní desky.
Displeje před řidičem zachovávají dvouúrovňové uspořádání známé z předchozí generace Hondy Civic. Jedná se o intuitivní řešení, které klade nejdůležitější informace (např. digitální ukazatel rychlosti) na nejvyšší místo palubní desky. Sekundární informace a ovládací prvky jsou umístěny níže. Pod volantem se nacházejí tři kruhové přístroje – otáčkoměr, ukazatel teploty chladicí kapaliny a palivoměr. Širší a nižší exteriér umožnil vytvořit nejprostornějšího interiér mezi všemi vozy segmentu C. Zavazadlový prostor nabízí objem 401 litrů.
V prostoru informačního rozhraní se nachází inteligentní multifunkční displej Honda i-MID - barevný QVGA LCD displej zobrazující údaje o spotřebě paliva, venkovní teplotě, hodiny a denní počítadlo ujetých kilometrů. Nabítí rovněž celou řadu možností uživatelských a pomocných informací, např. údaje týkající se tlačítka ECON, nastavení klimatizace atd.
Díky palivové nádrži, která je uprostřed, nabízí prakticky neomezenou flexibilitu, pokud jde o umístění sedadel. Jedním snadným pohybem lze opěradla sklopit a vytvořit rovnou podlahu s délkou 1600 mm a šířkou 1350 mm. Takto vzniklý prostor je dostatečný například pro přepravu tří horských kol (s demontovanými předními koly), Sedáky zadních sedadel lze také zvednout vzhůru a na podlaze vznikne prostor pro přepravu vysokých předmětů.
Nový Civic je nabízen se třemi motory: zážehovými 1.4 i-VTEC a 1.8 i-VTEC a vznětovým 2.2 i-DTEC. Všechny jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, vybaveny systémem ECO Assist a funkcí vypnutí motoru při zastavení vozu. Všechny vozy jsou vybaveny asistentem pro rozjezd do kopce. Motor 1.8 může být spojen se speciálně navrženou pětistupňovou automatickou převodovkou.
Barva podsvícení ukazatele rychlosti se mění podle stylu jízdy řidiče a má vliv na spotřebu. Systém pomáhá řidičům snižovat spotřebu při každodenním používání vozidla a nabízí jim v reálném čase zpětnou vazbu o tom, jaký vliv má používání brzd a plynového pedálu na spotřebu. Pokud vozidlo stojí, je podsvícení ukazatele rychlosti modré. Stejnou barvu má také při prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič jede úsporně, změní se barva na zelenou. Modrozelená barva se objevuje při mírné akceleraci či zpomalování.
Nový čtyřválec 2.2 i-DTEC je uložen napříč, s rozvodem DOHC, čtyřmi ventily na válec, vyvažovacím hřídelem, systémem přímého vstřikování paliva common-rail třetí generace, novou spalovací komorou a turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a s čidlem natočení lopatek. Dále je vybaven elektricky ovládaným ventilem recirkulace výfukových plynů (EGR) a účinným systémem chlazení recirkulovaných spalin. Také mezichladič stlačeného vzduchu byl upraven pomocí unikátního konstrukčního řešení, kdy byl filtr pevných částic (DPF) kvůli úspoře hmotnosti přemístěn na stranu motoru.
Zážehový 1.8 i-VTEC je příkladem nejnovější technologie proměnlivého časování a zdvihu ventilů (VTEC) vyvinuté společností Honda a systémů řízení motoru. Systém sání včetně vzduchového filtru má jednodušší konstrukci snižující jeho hmotnost, zvyšující výkon a omezující hluk a vibrace. Změny se dotkly také startéru, a to zejména pokud jde o zvýšení jeho odolnosti kvůli vyššímu počtu startů vynucenému použitím systému Idle Stop.
V rámci komplexního vylepšení hnacího ústrojí prošla změnami také lehká a kompaktní šestistupňová převodovka, která nyní svým dílem rovněž přispívá k vyššímu výkonu a nižší spotřebě paliva. Došlo k optimalizaci 5. a 6. převodového stupně a byl prodloužen stálý převod rozvodovky.
Systém zavěšení zadních kol byl kompletně revidován. Kvůli maximalizaci prostoru v interiéru a zachování praktických sedadel byla ponechána zadní náprava s vlečenými rameny a torzní zkrutnou příčkou. Největší důraz byl kladen na zajištění stability při vysokých rychlostech. Zavěšení zadních kol obsahuje nové hydraulické silentbloky, které nahradily standardní pryžové. Výhoda řešení spočívá v menší úrovni pružení, snížení přenosu hluku od vozovky a zároveň ve zlepšení charakteristiky tlumení a schopnosti lépe pohlcovat rázy a vibrace při přejezdu nerovností.
Všechny verze jsou vybaveny systémem ABS, protiblokovací systém brzd je doplněn o elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), které upravuje rozložení brzdného účinku mezi přední a zadní nápravu. Výkon brzd se u nového vozu podařilo zlepšit díky optimalizaci rozměru kotoučů a brzdových třmenů pro přední i zadní nápravu.
Civic je nabízen ve čtyřech stupních výbavy, od základní S, přes Comfort a Sport až po Executive. Základní výbava S zahrnuje mj. čelní, boční a hlavové (po celé délce) airbagy, systémy ABS, EBD, BA, VSA, asistent rozjezdu do kopce, elektrické ovládání oken, výškově a podélně nastavitelný volant, info displej i-MID, indikátor řazení, systém start-stop atd.


Motor1.41.82.2
Objem139917982199
Výkon73(100)/6000104(142)/6500110(150)/4000
Toč.moment127/4800174/4300350/2000-2750
Rychlost187215217
Zrychlení13,08,78,3
Spotřeba6,6/4,7/5,47,3/4,9/5,85,1/3,7/4,2
Rozměry4300 x 1770 x 1470 mm
Rozvor2595 mm
Zav.prostor477/1378 l



Pozn Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm(min, rychlost – km/h, zyrchlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) – l/100 km



Příklady cen

VýbavaSComfortExectutive
1.4 i-VTEC379 900429 000-
1.8459 000479 000579 000
2.2499 000519 000649 000


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar