Honda CR-Z - systémy v hybridním kupé (II)
Tři režimy pohonu (3-Mode Drive System) jsou schopny přizpůsobit model CR-Z různým typům vozovek a dopravním situacím. Řidič si může zvolit jeden ze tří režimů, které se liší různým nastavením charakteristiky škrticí klapky, řízení, regulace klimatizace či úrovní podpory poskytované systémem IMA.
Režim SPORT
Po stisku tlačítka obvykle dochází ke změně odezvy škrticí klapky. Nový systém mění kromě chování hybridního hnacího ústrojí, také účinek posilovače řízení a regulaci škrticí klapky v závislosti na zvoleném režimu.
Režim ECON
V hustém provozu lze zvolit režim ECON, který upřednostňuje nízkou spotřebu paliva, čemuž přizpůsobí funkci elektronického řízení škrticí klapky, řídicí jednotky motoru, klimatizace i hybridní systém. V situacích, kdy není dynamická jízda možná, umožňuje funkce Eco Assist společně s režimem ECON nízkou spotřebu. Tlačítko ECON snižuje citlivost škrticí klapky a vyhlazuje prudké změny polohy plynového pedálu; řídicí jednotka přepne motor do režimu s nejnižší spotřebou paliva. Režim ECON má vliv také na klimatizaci, kdy dochází k vyšší recirkulaci vzduchu a snižuje se výkon kompresoru s cílem snížit spotřebu energie.
Režim NORMAL
Automobil můžeme vždy používat v režimu NORMAL, který nabízí rovnováhu mezi výkonem, spotřebou a emisemi, a je vhodný pro většinu jízdních situací. Upravuje činnost systému IMA, klimatizace a škrticí klapky tak, aby se dosáhlo rovnováhy mezi nejnižší spotřebou a potěšením z jízdy. Režim se aktivuje při nastartování vozidla. Při přepnutí na jiný režim se na multifunkčním informačním displeji na 2 s zobrazí ikona zvoleného režimu a poté se displej vrátí zpět na předchozí zobrazenou informaci.
Systém Eco Assist
Kromě režimu ECON je vůz vybaven systémem, jenž lze využít ke snížení spotřeby. Při jízdě je tvořen ukazatelem úspornosti jízdy Eco drive bar na multifunkčním informačním displeji (MID) a podsvícením digitálního ukazatele rychlosti proměnlivou barvou. Oba přístroje jsou synchronizovány, a tak má řidič v reálném čase informace o spotřebě paliva a přehled, jak by měl styl jízdy změnit.
Indikátor ekologické jízdy (eco guide bar) na multifunkčním displeji je vyjádřen čárou, která se odchyluje buď k jedné, nebo ke druhé straně od středu. Cílem je udržet při jízdě čáru uprostřed a pokud možno ji vůbec nepřiblížit ke stínovaným plochám na stranách. Zelená barva podsvícení je symbolem optimální ekologické jízdy.
Při prudší akceleraci nebo mírném brzdění se čára na multifunkčním displeji posouvá více k okraji stupnice, čímž řidiče upozorňuje na vyšší spotřebu paliva, a podsvícení se mění na modrozelenou. Při agresivní akceleraci nebo prudkém brzdění se ukazatel posune do stínovaného pole vpravo nebo vlevo aby upozornil na vysokou spotřebu paliva, a podsvícení je modré.
Honda CR-Z je vybavena indikátorem řazení, který doporučí optimální okamžik přeřazení na nižší/vyšší rychlostní stupeň.
Tempomat v režimu ECON
Pokud je při běžné jízdě aktivován tempomat, dochází díky odstranění zbytečné akcelerace při jízdě po rovině a z kopce ke zlepšení spotřeby paliva. Při větší změně sklonu svahu však může dojít k tomu, že konvenční systémy nadměrně akcelerují, čímž se spotřeba paliva zvyšuje. Tempomat ECON minimalizuje zbytečné otevírání škrticí klapky a vyhlazuje odezvy na změny sklonu vozovky a kvůli snížení spotřeby dovoluje i určité fluktuace v rychlosti jízdy. V režimech SPORT a NORMAL tempomat funguje běžným způsobem, neboť u těchto režimů se očekává takový styl jízdy, během kterého se bude rychlost vozidla výrazně měnit.
Převodovka
Honda CR-Z je prvním hybridem, nabízený se šestistupňovou manuální převodovkou s odlišným charakterem. Dostatek točivého momentu motoru systému IMA již v nízkých otáčkách je zárukou působivé dynamiky bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.
Podvozek
Základní platformu sdílí s hybridem Insight, ovšem po úpravách délky, rozchodu kol, jednotlivých komponent a nastavení. Nejvýznamnější změnou platformy je zkrácení rozvoru náprav o 115 mm, a zkrácení délky o 310 mm, naopak rozchod kol byl zvýšen o 20 mm vpředu a 25 mm vzadu.
Na podvozku byly provedeny některé změny, jejichž cílem je podpořit sportovní povahu modelu CR-Z a nabídnout maximální potěšení z jízdy. Pružiny, tlumiče a stabilizátory byly vyvinuty specificky pro tento model, aby vyhovovaly jeho odlišné charakteristice.
Vzhledem k širšímu rozchodu kol a za účelem snížení hmotnosti jsou vzpěry MacPherson na přídi z kovaného hliníku místo lisované oceli. Hliníkové vzpěry jsou celkem o 4 kg lehčí než ocelové, přitom jsou pevnější, aby odolaly větším silám v důsledku širšího rozchodu kol a větších pneumatik.
Zavěšení zadních kol tvoří zkrutný nosník ve tvaru písmene H, který vychází ze stejné konstrukční koncepce jako u modelu Insight, a kromě zajištění vynikající stability zadních kol vytváří prostor pro umístění baterií a řídicí jednotky systému IMA. Umístění baterií systému IMA pod podlahou zavazadlového prostoru a celková výška modelu CR-Z se příznivě odrážejí na ovladatelnosti vozidla, neboť významným způsobem snižují jeho těžiště. Také vlečná ramena byla pro model CR-Z upravena s ohledem na větší rozchod kol a vyšší pevnost.
JL, 14.7.2010
Po stisku tlačítka obvykle dochází ke změně odezvy škrticí klapky. Nový systém mění kromě chování hybridního hnacího ústrojí, také účinek posilovače řízení a regulaci škrticí klapky v závislosti na zvoleném režimu.
Režim ECON
V hustém provozu lze zvolit režim ECON, který upřednostňuje nízkou spotřebu paliva, čemuž přizpůsobí funkci elektronického řízení škrticí klapky, řídicí jednotky motoru, klimatizace i hybridní systém. V situacích, kdy není dynamická jízda možná, umožňuje funkce Eco Assist společně s režimem ECON nízkou spotřebu. Tlačítko ECON snižuje citlivost škrticí klapky a vyhlazuje prudké změny polohy plynového pedálu; řídicí jednotka přepne motor do režimu s nejnižší spotřebou paliva. Režim ECON má vliv také na klimatizaci, kdy dochází k vyšší recirkulaci vzduchu a snižuje se výkon kompresoru s cílem snížit spotřebu energie.
Režim NORMAL
Automobil můžeme vždy používat v režimu NORMAL, který nabízí rovnováhu mezi výkonem, spotřebou a emisemi, a je vhodný pro většinu jízdních situací. Upravuje činnost systému IMA, klimatizace a škrticí klapky tak, aby se dosáhlo rovnováhy mezi nejnižší spotřebou a potěšením z jízdy. Režim se aktivuje při nastartování vozidla. Při přepnutí na jiný režim se na multifunkčním informačním displeji na 2 s zobrazí ikona zvoleného režimu a poté se displej vrátí zpět na předchozí zobrazenou informaci.
Systém Eco Assist
Kromě režimu ECON je vůz vybaven systémem, jenž lze využít ke snížení spotřeby. Při jízdě je tvořen ukazatelem úspornosti jízdy Eco drive bar na multifunkčním informačním displeji (MID) a podsvícením digitálního ukazatele rychlosti proměnlivou barvou. Oba přístroje jsou synchronizovány, a tak má řidič v reálném čase informace o spotřebě paliva a přehled, jak by měl styl jízdy změnit.
Indikátor ekologické jízdy (eco guide bar) na multifunkčním displeji je vyjádřen čárou, která se odchyluje buď k jedné, nebo ke druhé straně od středu. Cílem je udržet při jízdě čáru uprostřed a pokud možno ji vůbec nepřiblížit ke stínovaným plochám na stranách. Zelená barva podsvícení je symbolem optimální ekologické jízdy.
Při prudší akceleraci nebo mírném brzdění se čára na multifunkčním displeji posouvá více k okraji stupnice, čímž řidiče upozorňuje na vyšší spotřebu paliva, a podsvícení se mění na modrozelenou. Při agresivní akceleraci nebo prudkém brzdění se ukazatel posune do stínovaného pole vpravo nebo vlevo aby upozornil na vysokou spotřebu paliva, a podsvícení je modré.
Honda CR-Z je vybavena indikátorem řazení, který doporučí optimální okamžik přeřazení na nižší/vyšší rychlostní stupeň.
Tempomat v režimu ECON
Pokud je při běžné jízdě aktivován tempomat, dochází díky odstranění zbytečné akcelerace při jízdě po rovině a z kopce ke zlepšení spotřeby paliva. Při větší změně sklonu svahu však může dojít k tomu, že konvenční systémy nadměrně akcelerují, čímž se spotřeba paliva zvyšuje. Tempomat ECON minimalizuje zbytečné otevírání škrticí klapky a vyhlazuje odezvy na změny sklonu vozovky a kvůli snížení spotřeby dovoluje i určité fluktuace v rychlosti jízdy. V režimech SPORT a NORMAL tempomat funguje běžným způsobem, neboť u těchto režimů se očekává takový styl jízdy, během kterého se bude rychlost vozidla výrazně měnit.
Převodovka
Honda CR-Z je prvním hybridem, nabízený se šestistupňovou manuální převodovkou s odlišným charakterem. Dostatek točivého momentu motoru systému IMA již v nízkých otáčkách je zárukou působivé dynamiky bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.
Podvozek
Základní platformu sdílí s hybridem Insight, ovšem po úpravách délky, rozchodu kol, jednotlivých komponent a nastavení. Nejvýznamnější změnou platformy je zkrácení rozvoru náprav o 115 mm, a zkrácení délky o 310 mm, naopak rozchod kol byl zvýšen o 20 mm vpředu a 25 mm vzadu.
Na podvozku byly provedeny některé změny, jejichž cílem je podpořit sportovní povahu modelu CR-Z a nabídnout maximální potěšení z jízdy. Pružiny, tlumiče a stabilizátory byly vyvinuty specificky pro tento model, aby vyhovovaly jeho odlišné charakteristice.
Vzhledem k širšímu rozchodu kol a za účelem snížení hmotnosti jsou vzpěry MacPherson na přídi z kovaného hliníku místo lisované oceli. Hliníkové vzpěry jsou celkem o 4 kg lehčí než ocelové, přitom jsou pevnější, aby odolaly větším silám v důsledku širšího rozchodu kol a větších pneumatik.
Zavěšení zadních kol tvoří zkrutný nosník ve tvaru písmene H, který vychází ze stejné konstrukční koncepce jako u modelu Insight, a kromě zajištění vynikající stability zadních kol vytváří prostor pro umístění baterií a řídicí jednotky systému IMA. Umístění baterií systému IMA pod podlahou zavazadlového prostoru a celková výška modelu CR-Z se příznivě odrážejí na ovladatelnosti vozidla, neboť významným způsobem snižují jeho těžiště. Také vlečná ramena byla pro model CR-Z upravena s ohledem na větší rozchod kol a vyšší pevnost.
JL, 14.7.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout