Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda CR-Z - sportovní hybrid

Evropská verze modelu Honda CR-Z se představuje na mezinárodním autosalonu v Ženevě. Evropská verze se vyznačuje uspořádáním sedadel 2+2, předními světlomety s pásem z LED diod a k dispozici je výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

Karoserie se vyznačuje nízkou linií kapoty a výraznou šířkou. V designu elegantního kupé lze rozpoznat charakteristické prvky značky Honda, jako jsou např. dělené sklo dveří zavazadlového prostoru či aerodynamická, mírně skloněná linie střechy.
Celkový výkon motoru 1.5 a systému IMA je 91 kW (124 k) a točivý moment dosahuje 174 Nm, což je stejné jako u Civicu 1.8, ale již od 1 500/min. To je hodnota, v minulosti dostupná pouze u motorů s přeplňováním.
Poprvé je paralelní hybridní systém kombinován s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou. Flexibilita paralelního hybridního systému IMA umožňuje jeho spojení s různými typy převodovek, nikoliv pouze typu CVT.
Manuální převodovka je spojena se čtyřválcem 1.5, který je v Evropě novinkou. Tento výkonný, a zároveň úsporný motor pochází z agregátu používaného v brazilské verzi modelu Jazz. Vysokootáčkový charakter motoru doplňuje dodatečných 78 Nm točivého momentu poskytovaných elektromotorem o výkonu 10 kW (14 k), který je umístěn mezi motorem a převodovkou. Poskytuje točivý moment v nízkých a středních otáčkách, což vozu dodává pružnost obvyklou pro vozy s přeplňovanými motory.
Honda CR-Z je vybavena systémem pohonu se třemi režimy, který poskytuje řidiči více možností, a usnadňuje každodenní používání vozidla. To umožňuje řidiči zvolit si jeden ze tří režimů jízdy, které se liší různým nastavením škrticí klapky, charakteristiky řízení, dobou do vypnutí motoru při volnoběhu, řízením klimatizace či úrovní podpory poskytované systémem IMA.
Tlačítko Sport poskytuje výběr mezi normální a ostřejší reakcí škrticí klapky, umožňující dynamičtější styl jízdy. Systém pohonu se 3 režimy nabízí však více, než jen tlačítko pro změnu odezvy škrticí klapky. Chování hybridního hnacího ústrojí a posilovače řízení lze nastavit na některý ze tří režimů.
Jestliže řidič vyjede z města a chce si jízdu vychutnat, může automobil přepnout do režimu SPORT, kdy se změní odezva škrticí klapky,i chování hybridního systému IMA (zvýší se intenzita podpory elektromotoru) a sníží účinek elektrického posilovače řízení.
Naopak v hustém provozu si lze zvolit režim ECON, upřednostňující nízkou spotřebu paliva, čemuž přizpůsobí funkci elektronického řízení škrticí klapky, řídicí jednotku motoru, klimatizaci i hybridní systém. Funkce Eco Assist, ve spojení s režimem ECON, umožní řidiči vyzkoušet si dosáhnout nejlepší skóre za nejnižší spotřebu.
Ve všech ostatních případech je možné automobil používat v režimu NORMAL, který nabízí rovnováhu mezi výkonem, spotřebou a emisemi a který je vhodný pro většinu jízdních režimů.
Podsvícení ukazatele rychlosti funguje jako u Insightu. Jeho úkolem je pomoci řidiči při úspornější a ekologičtější jízdě. V režimu NORMAL je ukazatel rychlosti podsvícený modře, v režimu ECON je barva rovněž modrá, (při úsporné jízdě se mění na zelenou a vedle displeje se rozsvítí zelená květina). Pokud je ukazatel rychlosti podsvícen červeně, znamená to, že Honda CR-Z je v režimu SPORT.
Velká pozornost byla věnována konstrukci výfukového systému, aby vůz oslovil řidiče i zvukem, který nebude srovnatelný se žádným z dřívějších kompaktních hybridů.
Vnější design úmyslně evokuje ikonu 80.let minulého století – model CR-X byl původně koncipován jako malý a stylový automobil s nízkou spotřebou. V designu lze poznat charakteristické prvky CR-X, jako např. dělené sklo dveří zavazadlového prostoru či aerodynamická, mírně skloněná linie střechy.
Mírně skloněná linie střechy a ostře zakončená záď představují prvek, který CR-Z sdílí s řadou současných i minulých vozů Honda.
Interiér, zejména 3D displeje a kokpit obklopující řidiče vycházejí z konceptu CR-Z Concept, představený na autosalonu v Tokiu 2007. High-tech přístrojový panel soustředí všechny běžně používané ovládací prvky do blízkosti rukou řidiče. Palubní deska nového kupé se vyznačuje strukturovanou dvouúrovňovou konstrukcí, přičemž tmavá horní část se zdánlivě vznáší nad světle šedou spodní částí, jež plynule přechází do středu panelů dveří.
K dispozici je šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, stabilizační systém či asistent pro rozjezd do kopce. Všechny verze jsou vybaveny klimatizací, CD přehrávačem se 6 reproduktory, konektorem pro přehrávač USB/iPod® či tlačítkem pro startování motoru.
Stylový interiér disponuje uspořádáním sedadel 2+2. Jedním pohybem lze sedadla sklopit do podlahy zavazadlového prostoru (400 l).
Platforma sdílí některé komponenty s modely Jazz a Insight, avšak rozvor náprav, rozchod kol a prostorové uspořádání jsou u hybridu jedinečné. Celkově má model CR-Z o 115 mm menší rozvor náprav a je o 295 mm kratší než Honda Insight, což přispívá ke snížení pohotovostní hmotnosti o 44 kg v porovnání s jeho pětidveřovým sourozencem.
Systém zavěšení kol u modelu CR-Z obsahuje nové nastavení pružin a tlumičů, přičemž hodnoty jsou nastaveny individuálně pro toto kompaktní kupé. Jednou z hlavních drobných změn je použití kovaného spodního ramene u vzpěr MacPherson, které nahrazuje podobný díl z lisovaného plechu u modelu Insight. Tím se snižuje hmotnost každého ramene o 4 kg a zvyšuje se jeho pevnost, což je důležité s ohledem na širší rozchod kol a větší pneumatiky.



JL, 12.3.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar