Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda CR-Z - hybridní kupé skutečností

Zhruba před měsícem se na českém trhu objevilo nové hybridní kupé Honda CR-Z, které je k dispozici ve čtyřech stupních výbav v cenovém rozpětí od 569 000 Kč (S) do 659 000 Kč (Top GT). Dnes přinášíme první část podrobného popisu zajímavého automobilu.

Zákazníci mají možnost vybrat si z 8 barevných provedení: třech metalických Storm Silver, Dark Pewter, Brilliant Orange, čtyřech perleťových Premium White, Crystal Black, Deep Sapphire Blue, Horizon Turquoise a jedné základní Milano Red. Metalické a perleťové barvy jsou u Hondy standardně bez příplatku.
Design přebírá některé prvky z předchozích modelů (například dělené zadní okno či mírně zkosenou střechu) a kombinuje je s komplexními křivkami a hluboce vykrojenými panely, jejichž sériová výroba byla před několika lety nemyslitelná.
Hlavním problémem bylo zachování nízko položené kapoty z designových studií, aby bylo možné použít benzinový čtyřválec 1.5 se systémem IMA, a splnit požadavky související s ochranou chodců. Širokou a nízkou siluetu na přídi zdůrazňuje jednodílná mřížka chladiče, přesahující linii nárazníku. Široké a zkosené světlomety, s integrovanými světly pro denní svícení, jsou protaženy až nad výrazné blatníky.
Úhel zakřivení okrajů čelního skla je největší ze všech vozů Honda a sklo téměř plynule přechází do A-sloupků a bočních oken. Díky širokému čelnímu sklu jsou A-sloupky při pohledu z boku posunuty více dozadu, což opticky prodlužuje a snižuje kapotu. Právě sklon střechy a její délka jsou důležité pro celkovou aerodynamiku, stejně jako záď.


Interiér

V kabině, navržené ve stylu kokpitu, jsou všechny důležité ovládací prvky umístěny u řidiče. V horní části se nacházejí ovládací prvky a ukazatele. Spodní, světlejší část plynule přechází do dveří a obklopuje prostor kolem řidiče i spolujezdce. Sedadla poskytují oporu i při dynamické jízdě, přičemž hlavní pozornost byla věnována sklonu sedadla ve vztahu k pedálům
Design přístrojového panelu se vyznačuje atraktivním a moderním 3D vzhledem jednotlivých ukazatelů. Uprostřed je otáčkoměr, v jehož středu se nachází zapuštěný ukazatel rychlosti. Na stranách od ukazatele rychlosti a otáčkoměru jsou přídavné ukazatele a displeje pro zobrazení potřebných informací. Vpravo od středového tubusu je ukazatel stavu paliva a indikátor spotřeby, pod kterým je umístěn multifunkční informační displej (MID). Vlevo od středového tubusu se nacházejí informace o stavu nabití baterie IMA a ukazatel úrovně nabíjení/asistence, informuje o aktivaci elektromotoru.
Na informačním displeji se zobrazuje stav elektromotoru a spalovacího motoru, pokud jde o rozdělení výkonu, a ukazatel systému Eco Assist, poskytující informace o způsobu jízdy, o zbytečné akceleraci a brzdění v případě, že se řidič snaží o dosažení co nejnižší spotřeby.
Ukazatele jsou orámovány dvěma panely ve tvaru křídel s ovládacími prvky nejčastěji používaných zařízení. Na levém panelu jsou ovladače systému pohonu se 3 režimy.
Stylový interiér disponuje uspořádáním sedadel 2+2, což rozšiřuje možnosti použití. Zadní sedadla jsou navíc vybavena kotevními body systému ISOFIX pro montáž dětských sedaček a navržena tak, aby je bylo možné snadno a rychle sklopit, čímž se zvýší objem zavazadlového prostoru ze 214 l na 382 litrů.


Výbava

Úrovně výbavy jsou velkorysé – u všech je k dispozici šest airbagů, ABS+EBD, aktivní opěrky hlavy, stabilizační systém VSA, systémem pro rozjezd v kopci, klimatizace, CD přehrávač, startovací tlačítko. Výbavy Sport, GT a GT Top nabízejí mlhovky, litá kola, kožený volant i řadicí páku, ovládání audiosystému na volantu, konektor pro přehrávač USB/iPod® a hliníkové pedály. Výbavy GT a GT Top pak nabízí tempomat, xenonové světlomety či audiosystém s výkonem 360 W včetně subwooferu. Nejvyšší výbava zahrnuje kožené čalounění sedadel a panoramatickou skleněnou střechu.


Motor a systém IMA

Honda CR-Z je prvním automobilem, vybaveným kombinací zážehového motoru 1.5 i-VTEC (84 kW/114 k) a systému IMA, spojený s elektromotorem o výkonu 10 kW (14 k) a 78 Nm točivého momentu při nízkých a středních otáčkách. Kombinovaný výkon obou systémů je 91 kW (124 k) a výsledný točivý moment dosahuje 174 Nm.
Motor disponuje unikátním systémem časování ventilů umožňujícím deaktivaci jednoho sacího ventilu při nízkých otáčkách. Vznikající vířivý efekt přispívá k rychlejšímu spalování a větší recirkulaci výfukových plynů. Cílem dodatečných turbulencí je snížit emise a zlepšit spotřebu paliva. Původní motor z Jazzu by se totiž pod nízkou kapotu kupé na výšku nevešel, a proto byl upraven tvar sacího potrubí a snížena výška soustavy katalyzátoru.
Systém IMA byl převzat z modelu Insight, jeho software a nastavení upraveny s ohledem na použití systému pohonu se třemi režimy a na použití manuální převodovky. Přestože provozní otáčky se u vozu s manuální převodovkou liší, integrace různých motorů a převodovek je díky flexibilitě paralelního hybridního systému Honda IMA snazší.
Elektromotor dosahuje maxima točivého momentu již od rozjezdu, což zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách o více než 70 Nm a přispívá k lepší akceleraci při rozjezdu. Křivka točivého momentu hybridu je na automobil s atmosférickým motorem neobvykle plochá – maxima je dosaženo již při 1500/min, což zaručuje vynikající flexibilitu při všech otáčkách.


Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1497 cm³
Výkon: 84 kW (114 k) při 6100/min
Točivý moment: 145 Nm při 4800/min
Elektromotor
Výkon: 10 kW (14 k ) při 1500/min
Točivý moment: 78,4 Nm při 1000/min
Max. výkon: 91 kW (124 k) při 6100/min
Max.točivý moment: 174 Nm při 1000-1500/min
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,1/4,4/5,0 l /100 km
Rozměry: 4080 x 1740 x 1395 mm
Rozvor: 2435 mm


Pokračování zítra

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar