FordKA - poslední novinka roku 2008
V samém závěru loňského roku se na našem trhu objevila druhá generace Fordu Ka, s nímž jsme také absolvovali poslední testovací jízdu. A musíme prozradit, že už zdaleka není tak malý, jako první generace a zvláště uvnitř nezapře příbuznost s Fiatem 500.
Původní Ford Ka je pokládán za ikonu automobilového designu devadesátých let. Odvážným vzhledem si získal mnoho obdivovatelů. Stylový a módní vzhled kombinuje nejnovější designové trendy s odvážným duchem předchozího modelu. Vůz si zachoval kompaktní proporce, ke kterým přidává velmi expresivní výraz. Cílem designérů bylo zachovat přátelský charakter původního Ka. Proto se na přídi i zádi objevují typické grafické prvky, vytvářející nezaměnitelnou tvář. K důležitým prvkům designu patří široké lemy blatníků, mohutné nástavce prahů a výrazné „boky“, podpořené šípovitou linkou.
Interiér se vyznačuje stylovým i dynamickým pojetím, vizuálně a pocitově navazuje na moderní vzezření exteriéru. Návrháři záměrně použili silné kontrasty a výrazné barvy, odpovídají odvážnějšímu vkusu typického zákazníka Ka.
Zároveň nabízí velkorysý vnitřní prostor a dostatek pohodlí až čtyřem dospělým cestujícím. Svoji příbuznost s Fiatem 500 uvnitř rozhodně nezapře.
Vysoká linie střechy poskytuje slušný prostor řidičům vzrostlé postavy a pohodlí najdou také tři další dospělí cestující, i když se vzadu musí trochu uskrovnit. Výše položené sedadlo dává řidiči dobrý výhled a všechny klíčové ovládací prvky včetně řadicí páky – se nacházejí v blízkosti volantu, seřiditelného jak výškově, tak podélně. Standardně montovaný elektrický posilovač řízení (EPAS) je zárukou jeho lehkého a precizního chodu.
Čtyři hlavní přístroje před řidičem se vyznačují jasnou, přehlednou grafikou. Přímo uprostřed je displej palubního počítače. Nejrůznější spínače a tlačítka jsou ergonomicky rozmístěny na středové konzole.
Objem hlavního zavazadlového prostoru činí 224 litrů v základní konfiguraci, po sklopení zadních sedadel naroste na více než 700 litrů.
Odvážné kombinace barev a kontrast jsou společnými znaky nabízených provedení interiéru. Zákazník může vybírat ze dvou barevných ladění: tmavou volbu představuje modro-šedá kombinace, světlejší pak odstín khaki.
Ford Ka se rozměrově (délka 3620 mm, šířka 1894 mm, výška 1505 mm, rozvor kol 2300 mm) řadí k malým automobilům, přesto musí vyhovět stejně přísným bezpečnostním standardům jako ostatní modely. Základem ochrany cestujících je tuhá karoserie, vyvinutá s pomocí nejmodernějších počítačových simulací. Dále Systém inteligentní ochrany Ford IPS, který v sjednocuje airbagy, zádržné systémy a další technologie pasivní bezpečnosti. Standardně je vybaven dvěma čelními airbagy, na přání lze dodat boční a okenní.
Nový Ford Ka přijíždí ve dvou modelových provedeních, přičemž obě se vyznačují znamenitou užitnou hodnotou. Kromě toho je k dispozici několik důmyslně sestavených paketů výbavy na přání.
Model Ambiente zahrnuje mj. elektrický posilovač řízení (EPAS), výškově nastavitelný volant, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), airbagy řidiče a spolujezdce, otáčkoměr, systém zpožděného zhasínání světlometů, elektronický imobilizér atd.
Luxusní provedení Titanium se liší mj. zpětnými zrcátky a dveřními klikami v barvě karoserie, a rozsáhlou nabídkou sériové výbavy, jako je např. klimatizace s pylovým filtrem, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické stahování předních oken, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, luxusní přístrojový panel s denním počitadlem kilometrů, luxusně provedený volant a hlavice řadicí páky, regulace intenzity vnitřního osvětlení, mlhovky atd.
Ford Ka byl navržen s ohledem na hospodárný provoz a ohleduplnost k životnímu prostředí. Zážehový motor 1.2 Duratec, který bude asi nejžádanější pohonnou jednotkou, vykazuje o 21 procent nižší spotřebu paliva než předchozí 1.3, když na 100 km jízdy spotřebuje v průměru 5,1 l benzínu. S touto pohonnou jednotkou jsme měli také možnost se seznámit při testovací jízdě a musíme říct, že se ke “káčku” velice dobře hodí. S výkonem 70 k a točivým momentem 102 Nm je jízda slušně dynamická a příjemná. Ocenili jsme také široký rozsah využitelných otáček.
Ventilový rozvod SOHC s osmi ventily odevzdává vysoký točivý moment již v nízkých otáčkách, což zaručuje pohotovou odezvu na plyn. Agregát je opatřen řadou vyspělých technologií pro snížení spotřeby paliva, jako je sekvenční vícebodové vstřikování benzínu nebo elektronický pedál plynu. Zapalovací cívky jsou sdruženy v jednom bloku s krátkými vysokonapěťovými kabely, což přináší menší opotřebení zapalovacích svíček, lepší spouštění motoru za studena a nižší riziko interferencí s palubní elektronikou vozu.
Druhou motorizací je úsporný vznětový agregát 1.3 Duratorq se spotřebou 4,2 l/100 km. Obě motorizace jsou spojeny s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou. Turbodiesel vyniká mimořádně nízkou spotřebou paliva, plynulým přísunem točivého momentu a kultivovaným projevem. Pracuje se vstřikováním common-rail druhé generace. Turbodmychadlo Borg-Warner s pevnou geometrií lopatek rozváděcího kola je opatřeno systémem regulace plnicího tlaku a mezichladičem stlačeného vzduchu. Agregát se vyznačuje lehkou a kompaktní konstrukcí, váží pouhých 130 kg. Čtyři ventily pro každý válec ovládá dvojice vačkových hřídelí s bezúdržbovými hydraulickými zdvihátky.
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min. rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Zákazníci upřednostňující dynamičtější jízdní charakteristiku, mohou verzi se zážehovým motorem vybavit kratším stálým převodem (3,73:1 namísto 3,43:1), což přinese lepší akceleraci na všechny rychlostní stupně a sportovnější dojem z jízdy. Všechny verze jsou vybaveny systémem ABS, elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD). Zvolit si lze také elektronický stabilizační systém ESP, který má hned několik funkcí:
ESP – při hrozícím smyku aplikuje brzdný tlak a sníží výkon motoru, čímž pomůže zachovat směrové vedení automobilu
Protiprokluzový systém (ASR) se systémem regulace brzdného odporu motoru (EDC) zase na povrchu s nízkým součinitelem tření ASR sníží točivý moment motoru nebo přibrzdí hnaná kola, aby se předešlo jejich prokluzu; EDC zabrání nežádoucímu zablokování hnaných kol v situaci, kdy řidič na povrchu s nízkým součinitelem tření prudce ubere plyn. Nechybí asistent pro rozjezd do svahu (HSA) a hydraulický brzdový asistent (HBA).
Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena. Pozornost se soustředila zejména na zadní nápravu s lehkou torzně deformovatelnou příčkou a teleskopickými kapalinovými tlumiči pérování, uloženými pod podlahovou plošinou. Nově přidaný zkrutný stabilizátor zadní nápravy snižuje tendence k naklánění v zatáčkách.
Nový Ford Ka je opatřen kotoučovými brzdami o průměru 240 mm vpředu a bubnovými o průměru 180 mm vzadu. Verze se zážehovým motorem má plné kotouče, vznětová motorizace dostala kotouče ventilované.
Ford KA v benzinovým motorem 1.2 a výbavě Ambiente se prodává v zaváděcí ceně 219 990 Kč, s dieselovým motorem 1.3 Duratorq a výbavě Titanium za 259 990 Kč.
JL, 2.1.2009
Interiér se vyznačuje stylovým i dynamickým pojetím, vizuálně a pocitově navazuje na moderní vzezření exteriéru. Návrháři záměrně použili silné kontrasty a výrazné barvy, odpovídají odvážnějšímu vkusu typického zákazníka Ka.
Zároveň nabízí velkorysý vnitřní prostor a dostatek pohodlí až čtyřem dospělým cestujícím. Svoji příbuznost s Fiatem 500 uvnitř rozhodně nezapře.
Vysoká linie střechy poskytuje slušný prostor řidičům vzrostlé postavy a pohodlí najdou také tři další dospělí cestující, i když se vzadu musí trochu uskrovnit. Výše položené sedadlo dává řidiči dobrý výhled a všechny klíčové ovládací prvky včetně řadicí páky – se nacházejí v blízkosti volantu, seřiditelného jak výškově, tak podélně. Standardně montovaný elektrický posilovač řízení (EPAS) je zárukou jeho lehkého a precizního chodu.
Čtyři hlavní přístroje před řidičem se vyznačují jasnou, přehlednou grafikou. Přímo uprostřed je displej palubního počítače. Nejrůznější spínače a tlačítka jsou ergonomicky rozmístěny na středové konzole.
Objem hlavního zavazadlového prostoru činí 224 litrů v základní konfiguraci, po sklopení zadních sedadel naroste na více než 700 litrů.
Odvážné kombinace barev a kontrast jsou společnými znaky nabízených provedení interiéru. Zákazník může vybírat ze dvou barevných ladění: tmavou volbu představuje modro-šedá kombinace, světlejší pak odstín khaki.
Ford Ka se rozměrově (délka 3620 mm, šířka 1894 mm, výška 1505 mm, rozvor kol 2300 mm) řadí k malým automobilům, přesto musí vyhovět stejně přísným bezpečnostním standardům jako ostatní modely. Základem ochrany cestujících je tuhá karoserie, vyvinutá s pomocí nejmodernějších počítačových simulací. Dále Systém inteligentní ochrany Ford IPS, který v sjednocuje airbagy, zádržné systémy a další technologie pasivní bezpečnosti. Standardně je vybaven dvěma čelními airbagy, na přání lze dodat boční a okenní.
Nový Ford Ka přijíždí ve dvou modelových provedeních, přičemž obě se vyznačují znamenitou užitnou hodnotou. Kromě toho je k dispozici několik důmyslně sestavených paketů výbavy na přání.
Model Ambiente zahrnuje mj. elektrický posilovač řízení (EPAS), výškově nastavitelný volant, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), airbagy řidiče a spolujezdce, otáčkoměr, systém zpožděného zhasínání světlometů, elektronický imobilizér atd.
Luxusní provedení Titanium se liší mj. zpětnými zrcátky a dveřními klikami v barvě karoserie, a rozsáhlou nabídkou sériové výbavy, jako je např. klimatizace s pylovým filtrem, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické stahování předních oken, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, luxusní přístrojový panel s denním počitadlem kilometrů, luxusně provedený volant a hlavice řadicí páky, regulace intenzity vnitřního osvětlení, mlhovky atd.
Ford Ka byl navržen s ohledem na hospodárný provoz a ohleduplnost k životnímu prostředí. Zážehový motor 1.2 Duratec, který bude asi nejžádanější pohonnou jednotkou, vykazuje o 21 procent nižší spotřebu paliva než předchozí 1.3, když na 100 km jízdy spotřebuje v průměru 5,1 l benzínu. S touto pohonnou jednotkou jsme měli také možnost se seznámit při testovací jízdě a musíme říct, že se ke “káčku” velice dobře hodí. S výkonem 70 k a točivým momentem 102 Nm je jízda slušně dynamická a příjemná. Ocenili jsme také široký rozsah využitelných otáček.
Ventilový rozvod SOHC s osmi ventily odevzdává vysoký točivý moment již v nízkých otáčkách, což zaručuje pohotovou odezvu na plyn. Agregát je opatřen řadou vyspělých technologií pro snížení spotřeby paliva, jako je sekvenční vícebodové vstřikování benzínu nebo elektronický pedál plynu. Zapalovací cívky jsou sdruženy v jednom bloku s krátkými vysokonapěťovými kabely, což přináší menší opotřebení zapalovacích svíček, lepší spouštění motoru za studena a nižší riziko interferencí s palubní elektronikou vozu.
Druhou motorizací je úsporný vznětový agregát 1.3 Duratorq se spotřebou 4,2 l/100 km. Obě motorizace jsou spojeny s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou. Turbodiesel vyniká mimořádně nízkou spotřebou paliva, plynulým přísunem točivého momentu a kultivovaným projevem. Pracuje se vstřikováním common-rail druhé generace. Turbodmychadlo Borg-Warner s pevnou geometrií lopatek rozváděcího kola je opatřeno systémem regulace plnicího tlaku a mezichladičem stlačeného vzduchu. Agregát se vyznačuje lehkou a kompaktní konstrukcí, váží pouhých 130 kg. Čtyři ventily pro každý válec ovládá dvojice vačkových hřídelí s bezúdržbovými hydraulickými zdvihátky.
| Typ | 1.2 Duratec | 1.3 Duratorq |
| Objem | 1242 | 1248 |
| Výkon | 51(69)/5500 | 55(75)/4000 |
| Toč.moment | 102/3000 | 145/1500-3500 |
| Rychlost | 159 | 161 |
| Zrychlení | 13,1 | 13,1 |
| Spotřeba | 6,3/4,4/5,1 | 5,2/3,7/4,2 |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min. rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Zákazníci upřednostňující dynamičtější jízdní charakteristiku, mohou verzi se zážehovým motorem vybavit kratším stálým převodem (3,73:1 namísto 3,43:1), což přinese lepší akceleraci na všechny rychlostní stupně a sportovnější dojem z jízdy. Všechny verze jsou vybaveny systémem ABS, elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD). Zvolit si lze také elektronický stabilizační systém ESP, který má hned několik funkcí:
ESP – při hrozícím smyku aplikuje brzdný tlak a sníží výkon motoru, čímž pomůže zachovat směrové vedení automobilu
Protiprokluzový systém (ASR) se systémem regulace brzdného odporu motoru (EDC) zase na povrchu s nízkým součinitelem tření ASR sníží točivý moment motoru nebo přibrzdí hnaná kola, aby se předešlo jejich prokluzu; EDC zabrání nežádoucímu zablokování hnaných kol v situaci, kdy řidič na povrchu s nízkým součinitelem tření prudce ubere plyn. Nechybí asistent pro rozjezd do svahu (HSA) a hydraulický brzdový asistent (HBA).
Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena. Pozornost se soustředila zejména na zadní nápravu s lehkou torzně deformovatelnou příčkou a teleskopickými kapalinovými tlumiči pérování, uloženými pod podlahovou plošinou. Nově přidaný zkrutný stabilizátor zadní nápravy snižuje tendence k naklánění v zatáčkách.
Nový Ford Ka je opatřen kotoučovými brzdami o průměru 240 mm vpředu a bubnovými o průměru 180 mm vzadu. Verze se zážehovým motorem má plné kotouče, vznětová motorizace dostala kotouče ventilované.
Ford KA v benzinovým motorem 1.2 a výbavě Ambiente se prodává v zaváděcí ceně 219 990 Kč, s dieselovým motorem 1.3 Duratorq a výbavě Titanium za 259 990 Kč.
JL, 2.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














