Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford uvádí na evropský trh model Bronco

Ford oznámil, že na evropský trh uvede off-road Bronco, který se vyznačuje extrémní průchodností terénem a bude se dodávat výhradně s pohonem 4x4. Čtyřdveřové Bronco bude na vybraných evropských trzích s levostranným řízením k dispozici v omezeném počtu od konce roku 2023.

Nezaměnitelný design interiéru i exteriéru čerpá inspiraci z mnoha směrů: od původního Bronca z roku 1966, robustních užitkových modelů řady F ze severoamerického trhu i od sportovního ducha Fordu Mustang. Výsledkem je terénní automobil s jedinečným stylem a skutečným smyslem pro dobrodružství.

Propracovaný pohon všech kol a inovativní terénní technologie včetně systému Trail Control™ a až sedmi přepínatelných jízdních režimů vynesly Broncu přídomek „G.O.A.T“ (angl. koza, tedy zvíře proslulé schopností suverénního pohybu v příkrém terénu), složený ze slov „Goes Over Any Type of Terrain“ (zvládne terén jakéhokoliv druhu).
Již v sériové výbavě nabízí unikátní prvky jako odnímatelné díly karoserie, integrované body pro montáž příslušenství nebo snadno čistitelné materiály. Zákazníci mohou také vybírat ze široké nabídky příslušenství schváleného Fordem, které je s vozem maximálně integrované a umožňuje přizpůsobit jej různým aktivitám.


Znovuzrození legendy

Již od roku 1966, kdy byl v USA představen první model, ztělesňuje Bronco svobodu, zábavu a schopnost jízdy ve volné přírodě. Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe, zůstal věrný původní DNA a současně zavedl zcela nové, inovativní prvky zvyšující funkčnost vozu v terénu. Nyní Bronco přichází také do Evropy, a to v přísně omezeném počtu pro outdoorové nadšence.

Tým designérů začal s pomyslným čistým listem papíru. Nejprve vytvořil digitální sken modelu první generace ve skutečné velikosti, aby bylo zajištěno, že charakteristické proporce a okamžitě rozpoznatelný tvar se podaří přenést i na nový model. Krátké převisy, výrazné linie a nápadité funkční detaily udělují Broncu účelný a robustní vzhled, který zároveň přispívá i k jeho výjimečným terénním schopnostem.

Přídi dominuje široká maska s kruhovými světlomety a velkým nápisem. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu.

Bronco má mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.
Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za osm minut.
Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce. Zatímco zákazníci běžných vozů 4x4 s odnímatelnými dveřmi řeší otázku, co s nimi, Bronco nabízí speciální úložné vaky, které umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit. Konstrukční tým také umístil zpětná zrcátka před čelní sklo, kde zůstanou na místě i po odstranění dveří.


Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.


Technologie, které přinášejí svobodu

Původní Bronco si díky svým pozoruhodným terénním schopnostem vysloužilo přezdívku G.O.A.T. a nic menšího než podobně vynikající výkony v náročných podmínkách nepřináší ani nová generace. Díky inteligentním technologiím pohonu jsou schopnosti Bronca přístupné jak začínajícím dobrodruhům, tak zkušeným offroad řidičům.

Základem je Terrain Management System™, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek) a v některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.

Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby. Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně, na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.

Bronco nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control™ 2funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.

Systém Trail Turn Assist2 zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive 2 umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac™ jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.


Stvořen k odvaze

Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování, jimž Bronco částečně vděčí za fenomenální průchodnost terénem.
Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců a jsou obuta do pneumatik typu All-terrain.

Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.


Uvnitř stejně drsný jako zvenku

Design interiéru je funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách. Palubní deska se ve svém designu inspiruje první generací, barvy jsou inspirovány přírodními paletami a outdoorovým vybavením a materiály jsou zvoleny s ohledem na odolnost.

Do palubní desky i středové konzoly jsou integrovaná madla. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.

Přestože je Bronco stavěno do nejtěžších podmínek, v oblasti komfortu nedělá žádné kompromisy. Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, 4 který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat.
Standardně dodávaná soustava 360° kamer poskytuje pohled na kola, který není ze sedadla řidiče možný, a přispívá tak k lepší orientaci řidiče při zdolávání extrémních překážek.


Vytvořte si vlastní dobrodružství


K dispozici je světelná lišta na střechu, bodové reflektory na A-sloupky nebo hned několik variant přístřešků pro kempování v přírodě – zadní stan, střešní stan a boční markýza. Neoprenové potahy sedadel poskytují zvýšenou ochranu v nejnáročnějších terénních podmínkách, zatímco střešní ližiny a speciální nosiče na střechu a zadní dveře usnadňují přepravu lyží, jízdních kol nebo střešních boxů.


Ford 8.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar