Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford - systém pro jízdu v koloně a parkovací asistent

Ford Motor Company vyvíjí inteligentní jízdní technologie nové generace, určené k naplnění budoucích potřeb dopravy, ovlivněných rychlým nárůstem urbanizace a růstem populace na celém světě.

Asistenční systém pro jízdu v koloně je inteligentní jízdní technologie, kterou Ford vyvíjí pro použití ve střednědobém horizontu (mezi lety 2017 a 2025). Pomocí radaru a kamery umožňuje automobilu udržovat stejnou rychlost jízdy a stejný jízdní pruh jako ostatní vozidla v dopravním proudu.

Prováděné studie prokázaly, že pokud je 25 procent automobilů na určitém silničním úseku vybaveno systémem umožňujícím automaticky udržovat rychlost podle vozidla před nimi, zkrátí se doba jízdy až o 37,5 %.
Asistent pro jízdu v koloně přizpůsobuje tempo jízdy vozidlu před sebou. V místech, kde nejsou přítomni chodci, cyklisté nebo zvířata a kde jsou jízdní pruhy zřetelně odděleny, navíc asistent udržuje vozidlo v patřičném pruhu.
Mnohé z technologií nutných pro správné fungování asistenčního systému pro jízdu v koloně jsou již k dispozici v aktuálních modelech Ford Focus, C-MAX a Grand C MAX. Nezávislé ovládání volantu je umožněno jak u automobilů vybavených aktivním parkovacím asistentem, tak u vozů se systémem pro automatické navrácení do jízdního pruhu. Tento systém také poskytuje kamerovou technologii potřebnou ke sledování pozice automobilu v jízdním pruhu.
Požadavku na schopnost asistentu pro jízdu v koloně automaticky regulovat rychlost vychází vstříc převodovka Ford Powershift, stejně jako adaptivní tempomat.
Asistent pro jízdu v koloně bude schopen reagovat na měnící se dopravní situaci před automobilem a informovat řidiče o jejím vývoji. Také bude obsahovat funkce, jež zajistí, že řidič zůstane pozorný a v kontaktu s řízením, i když bude asistenční systém aktivní. Řidiči samozřejmě zůstane možnost kdykoliv řízení znovu převzít.



Příčné parkování
Ford chce v nejbližších letech vylepšit svůj dnešní populární parkovací asistent, který řidiči výrazně usnadní podélné zaparkování, a doplnit ho také o funkci parkování příčného.
K identifikaci dostatečně širokého parkovacího místa bude systém používat ultrazvukové senzory a následně automobil vmanévruje na vybrané místo s využitím elektromechanického posilovače řízení.
Aktivní parkovací asistent lze zapnout stiskem tlačítka na středové konzole. Jakmile systém nalezne vhodné místo k zaparkování, upozorní řidiče akustickým i vizuálním signálem, aby zastavil. Řidič poté bude instruován, aby zařadil zpětný chod a ovládal spojku a brzdy, zatímco o ovládání volantu se postará elektronika.
Případné překážky, které by řidič nemusel ze svého místa při couvání zpozorovat, spolehlivě odhalí zadní parkovací senzory.
Pokud na místě nebude dostatečný prostor k dokončení parkovacího manévru na první pokus, může systém řidiče požádat, aby podle potřeby popojel dopředu či dozadu. Jakmile bude automobil perfektně zaparkován, řidič obdrží informační signál.


Plán mobility
Mohutné dopravní zácpy jsou už nyní běžnou realitou v mnoha zemích světa. V Sao Paulu se pravidelně tvoří kolony přesahující 160 kilometrů a průměrná doba denního dojíždění se pohybuje mezi dvěma a třemi hodinami. Navzdory tomu tamní prodeje automobilů meziročně vzrostly o 7,5 procenta. V Číně byla v roce 2010 zaznamenána nejdelší dopravní zácpa, trvající 11 dní.
Problém se však neomezuje pouze na rozvíjející se trhy. Podle odhadů budou kolem roku 2025 dopravní zácpy jen v Anglii způsobovat ekonomické škody za 26 milionů eur ročně. A aby bylo možné udržet v běžném chodu německé město s populací 300 tisíc obyvatel, je zapotřebí denně rozvézt náklad asi 1000 kamionů.
Tím více je třeba soustředit se na vývoj asistenčních systémů, jak to dělá právě Ford.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar