Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Transit s pohonem všech kol

Nabídka modelové řady Transit se rozrůstá o verzi s pohonem všech kol, označenou jako AWD. Mechanický systém automaticky připojí pohon přední nápravy při prokluzu hnaných zadních kol. Novinka má premiéru na veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru.

 

Nový Transit AWD pohání moderní turbodiesel Duratorq TDCi 2.4 o výkonu 103 kW (140 PS), který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Pohon všech kol se aktivuje samočinně, takže řidič není ničím rozptylován a může se soustředit jen na řízení. Systém tak zlepšuje trakční vlastnosti vozidla a zvyšuje bezpečnost jízdy.

Klíčové atributy Fordu Transit zástavbou pohonu 4x4 nijak neutrpěly. Nezměnila se ani jeho světlá výška, protože použitý systém je lehký a kompaktní. Ve srovnání se standardním Transitem vzrostla hmotnost přední nápravy jen asi o 50 kg. Hmotnost zadní nápravy zůstala stejná.

Ford Transit AWD bude nabízen ve všech obvyklých karosářských variantách včetně M2 Bus, Kombi a Kombi Van. Zákazníci si mohou zvolit provedení s nízkou, střední nebo vysokou střechou a jeden ze tří různých rozvorů.

Výhody ocení zejména řidiči, kteří často jezdí v náročných klimatických podmínkách. Transit AWD vyniká především na nezpevněném terénu, ačkoliv nedisponuje zvýšenou světlostí. Je ideální  do oblastí, v nichž řidiči často čelí sněhu nebo ledovce.

Jeho schopnosti využijí rovněž bezpečnostní složky, lesníci, záchranáři a podobně. Za normálních podmínek je poháněna pouze zadní náprava, při snížené adhezi vlivem deště, sněžení nebo námrazy, mechanický snímač točivého momentu samočinně aktivuje dvě vícelamelové spojky na přední nápravě, čímž dojde k přenosu hnací síly na obě přední kola. Přenosem síly na přední kola se také mění jízdní charakteristika od přetáčivé k neutrální.

Srdcem systému je hydraulicky ovládaný snímač točivého momentu na přední nápravě. Díky sledování rozdílu v rychlosti otáčení předních a zadních kol může integrované hydraulické čerpadlo v případě nutnosti sepnout vícelamelovou spojku na jednom z předních kol a přenést na něj část hnací síly.

Systém je čistě mechanický a zcela bezúdržbový - během životního cyklu není potřeba nic jiného než pravidelná kontrola hladiny oleje ve spojkových skříních.

Dokud se přední kola odvalují stejnou rychlostí jako poháněná kola zadní, obě olejová čerpadla zůstávají nečinná - v hydraulickém rozvodu není žádný tlak a obě spojky jsou rozepnuté. V případě malého rozdílu v rychlosti otáčení se čerpadla začnou zvolna otáčet a ženou do spojek malé množství oleje, které však nestačí k jejich sepnutí. Při výraznějším prokluzu zadních kol, vnitřní a vnější rotor v každé ze spojek se otáčí různou rychlostí, dojde k sepnutí spojky. Při vyrovnané rychlosti otáčení předních a zadních kol tlak v hydraulickém systému klesne a dojde k deaktivaci pohonu 4x4.

Prodej Fordu Transit se v Evropě rozeběhne začátkem roku 2007.

 

Jindřich Lasík, 21.9.2006

 

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar