Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford S-Max s novými technologiemi

Ford of Europe oznámil, že nový S-MAX bude jako celosvětově první Ford k dispozici s inteligentním asistentem rychlosti. Jedná se o novou technologii, která sleduje dopravní značky a reguluje rychlost jízdy tak, aby automobil nepřekročil omezení platné v právě projížděném úseku.

Společnost Ford Motor Company představuje novou technologii, která může řidičům pomoci vyhnout se neúmyslnému překročení povolené rychlosti. Inteligentní asistent rychlosti v sobě spojuje funkce dvou technologií Ford:

•Nastavitelný omezovač rychlosti umožňuje manuálně zadat rychlost, kterou řidič nechce překročit

•Rozpoznávání dopravních značek informuje řidiče o dopravních značkách upravujících rychlost prostřednictvím symbolů zobrazovaných na displeji přístrojového panelu

Inteligentní asistent rychlosti se ovládá podobně jako tempomat. Nastavenou rychlost lze zvyšovat i snižovat po 5 km/h. V rychlostech 30-200 km/h se technologie řídí údaji systému rozpoznávání dopravních značek. Umožňuje nastavit toleranci až 10 km/h nad detekovaný rychlostní limit. K regulaci rychlosti nepoužívá brzdy, ale plynule upravuje točivý moment motoru prostřednictvím regulace množství paliva. Pokud překročíte nastavenou rychlost, ozve se výstražný tón. Řidič může kdykoliv dočasně překročit nastavený limit důrazným sešlápnutím plynového pedálu.


Adaptivní řízení Ford


Adaptivní řízení usnadňuje manévrování v nízkých rychlostech a současně přispívá k přesnějšímu a intuitivnějšímu ovládání vozu ve vyšším tempu. Převod mezi volantem a koly je nepřetržitě upravován na základě následujících scénářů:

•Městský provoz: elektromotor a převodová soustava integrovaná přímo ve volantu zesilují pokyny řidiče tak, aby k natočení kol o daný úhel stačilo menší natočení volantu


•Střední rozsah rychlostí: systém reaguje na otáčení volantem plynule a reguluje převod řízení tak, aby se vůz přesně a příjemně řídil


•Jízda po dálnici: systém pomocí elektromotoru lehce sníží citlivost řízení s cílem zajistit klidnější a stabilnější jízdu


Řídicí jednotka systému i senzor úhlu natočení volantu jsou rovněž integrované přímo ve volantu. Nastavení systému lze provést v menu palubního počítače.


Vyspělé motory


V paletě motorizací pro S-MAX nechybí nový agregát 2.0 TDCi Bi-Turbo, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Dosahuje výkonu 154 kW (210 k) a jeho točivý moment 450 Nm je k dispozici již od 2000/min. Menší turbodmychadlo s nízkou setrvačností rychle reaguje na změnu polohy plynového pedálu, zatímco větší dmychadlo dosahuje vyššího plnicího tlaku, a umožňuje tak motoru dosáhnout maximálního výkonu. Jednotka 2.0 TDCi Bi-Turbo bude dodávána v kombinaci se samočinnou šestistupňovou převodovkou Ford PowerShift.

Zdokonalený vznětový motor 2.0 TDCi je přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Má upravený blok, novou hlavu válců a nové vstřikování. K dispozici je ve variantách 88 kW (120 k), 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k). Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou mají všechny tři varianty kombinovanou spotřebu paliva 5,0 l/100 km.

Varianty 110 a 132 kW budou nabízeny se šestistupňovou samočinnou převodovkou Ford PowerShift a na přání také s iAWD (110 kW s manuální a 132 kW se samočinnou převodovkou), inteligentním systémem, který plynule přepíná mezi pohonem předních a všech čtyř kol. Každých 16 milisekund měří záběr jednotlivých kol a každých 100 milisekund může upravit rozdělení hnací síly. Na zadní kola lze poslat až 100 procent aktuálně dostupného točivého momentu.

Připraven je také nový zážehový agregát 1.5 EcoBoost o výkonu 118 kW, spolupracující s manuální převodovkou. Díky sběrnému potrubí integrovanému v hlavě válců se rychleji ohřívá na provozní teplotu a také rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, protože výfukové plyny nemusí urazit k turbodmychadlu tak velkou vzdálenost jako u tradičního uspořádání.

V nabídce bude také motorizace 2.0 EcoBoost 176 kW (240 k), dodávaná se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Kompletní paleta motorů pro nový S-MAX splňuje požadavky emisní normy Euro VI.


Dává pozor i za vás


Nový S-MAX je vybaven novou technologií, která usnadňuje vjíždění do nepřehledných křižovatek. Přední kamera s panoramatickým obrazem, umístěná v přední masce, zobrazuje na 8“ displeji prostor před vozem v úhlu 180 stupňů. Aby zůstala funkční i v nepříznivém počasí, je osazena ostřikovačem.


Předkolizní asistent Pre-Collision Assist s funkcí ochrany chodců je další novinkou v daném segmentu. Zaznamenává chodce na vozovce nebo v její blízkosti a začne automaticky brzdit, pokud vyhodnotí riziko střetu jako bezprostřední a řidič nezareaguje na varování.


K rozpoznání chodců slouží digitální zpracování údajů z kamery pod čelním sklem a radaru umístěného v nárazníku. Systém porovnává zachycené tvary s databází „tvarů chodců“ a pokud zjistí potenciálně nebezpečnou situaci, upozorní řidiče akustickým i vizuálním signálem. V případě, že řidič nereaguje, zmenší systém vzdálenost brzdového obložení od brzdových kotoučů, aby soustava zareagovala rychleji. Pokud řidič stále nereaguje, začne vůz brzdit automaticky.


S-MAX disponuje rovněž systémy usnadňujícími parkování:


•Aktivní parkovací asistent s funkcí kolmého parkování dokáže vyhledat vhodné parkovací místo a samočinně do něj vůz navést; poradí si jak s podélným stáním, tak se stáním kolmo k vozovce

•Asistent parkování pomůže řidiči vyjet z podélného parkovacího místa; převezme kontrolu nad řízením, zatímco řidič obsluhuje pedály

•Boční parkovací asistent informuje o vzdálenosti od překážek po stranách vozu

•Varování před vozy projíždějícími ze strany sleduje při couvání kolmo do vozovky provoz a varuje řidiče, pokud se z kterékoliv strany blíží jiné vozidlo


Další asistenční systémy, jimž může být nový S-MAX vybaven, jsou Hlídání mrtvých úhlů, Rozpoznávání dopravních značek, Upozornění na vyjetí z pruhu, Systém udržování v jízdním pruhu, Adaptivní tempomat a Sledování bdělosti řidiče.


Zdokonalená pasivní i aktivní bezpečnost


Vedle čelních airbagů, kolenního airbagu řidiče a okenních airbagů chránících cestující na všech třech řadách sedadel nový S-MAX poprvé nabídne také boční airbagy pro sedadla ve druhé řadě. Jízdní stabilitu vozu zlepšují rozšířené funkce elektronického stabilizačního systému, jako je regulace průjezdu zatáčkou nebo ochrana před převrácením.


Funkce usnadňující život


Namísto tradičního přístrojového štítu lze nový S-MAX na přání vybavit 10“ digitálním panelem s animovanými přístroji tradičního analogového vzhledu.

S-MAX bude nabízen také s bezdotykovým ovládáním pátých dveří, k jejichž otevření či zavření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem.

Praktický a stylový interiér


Sedadla Easy-Fold ve druhé a třetí řadě lze jednotlivě sklápět stiskem tlačítka. Nový S-MAX nabízí 32 konfigurací sedadel a zavazadlového prostoru. Sedadla ve druhé řadě jsou navíc opatřena funkcí Easy-Entry, která usnadňuje nastupování na sedadla ve třetí řadě.
Nový S-MAX lze objednávat již dnes, první dodávky jsou naplánované na léto. Ceny začínají na 679 790 Kč.





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar