Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Ranger Raptor nové generace přepisuje historii

Ford Ranger Raptor nové generace výrazně zvyšuje laťku všem pick-upům pro nadšence jízdy v terénu. Je předurčen k tomu, aby dominoval v poušti, opanoval hory a naprosto suverénně zvládl všechno mezi tím.

Ranger Raptor nové generace vyvinula divize Ford Performance jako sportovní variantu nového Rangeru. Nový, robustnější hardware je zde ovládán ještě inteligentnější elektronikou. Výsledkem spojení hrubé síly s mechanickou precizností je technicky nejvyspělejší Ranger všech dob.

Největší novinkou je uvedení motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm. Motor twin-turbo má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.

Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor.
Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů. Aktivní výfuková soustava pracuje v následujících čtyřech módech:

Tichý – upřednostňuje ticho před výkonem, aby například v časných ranních hodinách nerušil sousedy.

Normální – určený do každodenního provozu. Výfuk o sobě dává vědět, aniž by ale byl příliš hlučný. Tento profil výfuku je nastaven jako výchozí v jízdních režimech Normal, Kluzký povrch, Bláto/koleje a Kameny


Sportovní – nabízí hlasitější a dynamičtější projev


Baja – nejvýraznější co do intenzity i hlasitosti. V režimu Baja je výfuková klapka zcela otevřená. Tento režim je určen výhradně pro použití mimo veřejné komunikace


Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023. Podrobnosti oznámí Ford později.
Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola.
Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.

Změny na podvozku využívají možností tlumičů Fox s technologií Live Valve. Ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje.
Tlumiče FOX®Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.
Zatímco hardware dodává FOX®, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Inženýři pečlivě zvažovali všechny aspekty od tuhosti pružin přes světlou výšku až po průměry ventilů v tlumičích tak, aby dosáhli ideální rovnováhy mezi komfortem, jistotou ovládání, stabilitou a trakcí na silnici i v terénu.

Technologie Live Valve,2 založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech.

Účinek se mění podle jízdního režimu, systém také na pozadí připravuje vůz na nejrůznější situace. Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení.
Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje FOX® Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. Při prudké akceleraci systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.

Na terénních schopnostech se podílí poctivá ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál.
Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu. Jsou umístěná tak, aby bylo vždy alespoň jedno přístupné, a umožňují použití pružných popruhů, které slouží k vyproštění vozu uvíznutého v hlubokém písku či blátě prudkým trhnutím.

Jistota v každém terénu
Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu.
Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu.

V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení řady systémů a technických celků vozu: motoru a převodovky, ABS, stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu. S přepnutím módu je spojena také změna zobrazení na digitálním přístrojovém štítu i středové obrazovce.2


Silniční režimy

Normal – komfortní a hospodárný
Sport – pro dynamičtější jízdu po asfaltu
Kluzký povrch – zvyšuje jistotu ovládání na površích s omezenou přilnavostí


Terénní režimy

Kameny – zajišťuje optimální kontrolu nad vozem při jízdě přes balvany nebo extrémní nerovnosti velmi nízkými rychlostmi

Písek – optimalizuje zejména řazení a nástup výkonu tak, aby automobil neuvízl v písku či hlubokém sněhu

Bláto/koleje – pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu

Baja – nastaví všechny systémy tak, aby vůz optimálně fungoval při sportovní jízdě na nezpevněném povrchu


Ranger Raptor dále disponuje funkcí Trail Control™, která funguje jako terénní tempomat. 2 Samočinně udržuje nastavenou rychlost do 32 km/h, aby se řidič mohl v obtížném terénu plně soustředit na směrové ovládání vozu.


Mohutný a atletický

S jízdními schopnostmi koresponduje jeho podoba, která staví na výrazném stylu nové generace Rangeru. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu.
Matrix LED světlomety s LED denním svícením disponují prediktivním svícením do zatáček, funkcí zabraňující oslnění protijedoucích řidičů a dynamickým přizpůsobováním sklonu. Výsledkem je lepší viditelnost jak pro řidiče Rangeru Raptor, tak pro ostatní účastníky provozu.


Pod širokými blatníky se ukrývají 17“ kola z lehké slitiny, nabízená ve dvou vzorech, s univerzálními pneumatikami vyvinutými speciálně pro Raptor. Funkčnost designu zdůrazňují ventilační otvory, aerodynamické prvky a masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Světelný podpis zadních LED svítilen koresponduje s předními světlomety. V zadním nárazníku, lakovaném šedým odstínem Precision, je integrovaný schůdek a tažné zařízení, umístěné tak, aby neomezovalo zadní nájezdový úhel.


Vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách.


S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.



Cestující se mohou těšit také na nejmodernější digitální technologie. Vedle digitálního přístrojového štítu, tvořeného obrazovkou o úhlopříčce 12,4 palce, je zde také 12,1“ středová obrazovka se SYNC 4A®, nejnovější verzí komunikačního a zábavního systému Ford. 4 Bez dalších příplatků 5 podporuje systém bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto™, zatímco o soundtrack se na výpravách za dobrodružstvím stará audiosystém B&O® s 10 reproduktory.6


Ford 3.3.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar