Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Puma - zdařilý crossover

Nový kompaktní crossover Ford Puma kombinuje emotivní design exteriéru s nejlepším zavazadlovým prostorem v dané třídě a propracovaným mild-hybridním pohonem.

Zákazníci nového Fordu Puma budou jako jedni z prvních těžit z předností nové mild-hybridní konstrukce Fordu. Je navržena takovým způsobem, aby snižovala spotřebu paliva, ale přitom nabízela výkon a dynamiku odpovídající charakteru značky Ford.

Technnologie mild-hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW. Startér/generátor nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválci při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.

Inteligentní mild-hybridní hnací soustava bude nabízena ve variantách nejvyššího výkonu 92 kW (v ČR během roku 2020) a 114 kW (125 a 155 k). Systém přitom nepřetržitě vyhodnocuje aktuální provozní situaci a rozhoduje se, kdy a jak intenzivně dobíjet baterii. Volí přitom ze dvou strategií:

Nahrazení točivého momentu motoru, kdy se využije schopnost startér-generátoru pracovat jako elektromotor a poskytovat točivý moment až 50 Nm. Tím klesají nároky na spalovací motor. V případě varianty 92 kW je spotřeba paliva 4,5 l/100 km. U varianty 114 kW 4,3 l/100 km.

Umocnění točivého momentu, kdy může startér-generátor navýšit celkový točivý moment hnací soustavy o 20 Nm nad úroveň samotného spalovacího motoru při plné zátěži a dodat až o 50 procent točivého momentu více při nízkých otáčkách.

Výsledkem je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček, kdy elektrická asistence navyšuje točivý moment až o 50 procent. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.

Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start. Například při dojíždění k semaforu, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

Zájemci o nový Ford Puma se mohou rozhodnout také pro konvenční zážehový motor Ford EcoBoost nebo v některých evropských zemích i vznětový Ford EcoBlue. Všechny jsou dodávány s úspornou technologií stop-start a šestistupňovou převodovkou.
Motorizace 1.0 EcoBoost 92 kW (125 k) má kombinovanou spotřebu paliva od 4,6 l/100 km. Později ji bude možné na přání kombinovat s novou sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou.

Motory 1.0 Ecobost a EcoBoost mild-hybrid disponují inovativní funkcí vypnutí jednoho válce při částečném zatížení. K deaktivaci i opětovné aktivaci válce postačuje pouhých 14 milisekund.

V průběhu roku 2020 doplní nabídku v některých státech vznětový agregát 1.5 EcoBlue 88 kW (120 k) K inovativním technickým řešením motoru patří: Integrované sací potrubí, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a vysokotlaké vstřikování paliva.

Přepínatelné jízdní režimy umožňují přizpůsobit vlastnosti vozu různým provozním scénářům. V závislosti na aktuálně zvoleném režimu se mění odezva plynového pedálu, fungování stabilizačního a protiprokluzového systému nebo řazení samočinné převodovky, ale také grafické schéma digitálního přístrojového štítu. K dispozici jsou režimy Normal, Eco, Sport, Slippery (kluzký povrch) a Trail (nezpevněné cesty).

Navzdory půdorysu, srovnatelnému s technicky příbuznou Fiestou, se nový Ford Puma vyznačuje proporcemi vozu kategorie SUV. Zvýrazněné lemy blatníků akcentují sportovní charakter. Expresivní přídi dominují rafinovaně tvarované světlomety, posazené vysoko na blatnících. LED mlhová světla jsou integrovaná do otvorů v nárazníku, které vedou vzduch okolo předních kol tak, aby snižovaly turbulence.

Na výběr je sportovně stylizovaná Puma ST-Line nebo ST-Line X, komfortně vybavená Puma Titanium, luxusní Puma Titanium X a na samém vrcholu bude stát nová varianta Puma ST-Line X Vignale.



Inovativní praktičnost
Navzdory designu přináší Ford Puma také mezi kompaktními crossovery nevídanou praktičnost. Flexibilně řešený zavazadlový prostor o objemu 456 litrů v základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel předmět o rozměrech 112 x 97 x 43 cm.
Takzvaný Ford MegaBox má rozměry až 764 x 753 x 306 mm a objem 81 litrů. Lze v něm převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné MegaBox vymývat vodou.
Podlahu zavazadlového prostoru lze jednou rukou přestavit do tří poloh:
V nižší poloze je k dispozici maximální objem zavazadlového prostoru a Ford MegaBox je zakrytý.

Ve vyšší poloze vznikne podlaha v jedné rovině se sklopenými opěradly zadních sedadel.

Po vyjmutí lze podlahu umístit vertikálně za zadní opěradla.

Součástí pátých dveří je inovativní integrované krycí plato. Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům.

Technologie zvyšující jistotu
Soustava asistenčních technologií Ford Co-Pilot360 využívá v novém Fordu Puma dvanácti ultrazvukových senzorů, tří radarů a dvou kamer. Snižuje nároky kladené na řidiče, čímž naopak zvyšuje bezpečnost jízdy a komfort obsluhy.

Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (s příchodem automatické převodovky) s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezuje únavu na dlouhých cestách. Funkce Stop & Go dokáže vůz zcela zastavit, což se velmi osvědčuje zejména v hustém městském provozu. Využívá přitom až 50 procent maximální brzdné síly. Současně se vůz samočinně opět rozjede, pokud doba zastavení není delší než tři sekundy. V případě, že je prodleva delší, může řidič systém opět aktivovat pouhým stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na plynový pedál. Funkce Stop & Go jsou k dispozici pouze v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou.

Nová funkce upozornění na nebezpečí na trase využívá zabudovaného modemu FordPass Connect. Dokáže upozornit řidiče na potenciálně nebezpečnou situaci ještě předtím, než ji může řidič nebo než ji zaznamenají senzory vozu.
Údaje získává od místních úřadů, záchranných složek i dalších vozidel, připojených do tzv. cloudu. Informace se mohou týkat práce na silnici, stojících vozidel, chodců či zvířat pohybujících se ve vozovce.
Jako první Ford segmentu B nabízí Puma širokoúhlou zadní kameru s pozorovacím úhlem 180 stupňů. Její obraz se přenáší na dotykovou obrazovku na palubní desce.
Při couvání pomůže řidičům nové Pumy systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa.
Aktivní parkovací asistent pomůže vyhledat vhodné parkovací místo a také do něj vůz navede. Automatické přepínání dálkových světel zabrání neúmyslnému oslnění protijedoucích řidičů.
Systém udržování v jízdním pruhu byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení takovým způsobem, aby vůz nesjel ze silnice.

Předkolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů dokáže zmírnit následky střetu s jinými vozidly, chodci či cyklisty. V některých případech jim dokonce může zcela zabránit. Puma disponuje zdokonalenou verzí předkolizního asistentu se širším úhlem záběru kamery. Díky tomu dokáže lépe sledovat směr pohybu chodce.

Kdyby snad přece jenom došlo k nehodě, omezí automatická aktivace brzd po nárazu následky potenciální sekundární srážky tím, že po prvním nárazu aktivuje brzdy, aby zamezila dalšímu pohybu vozu.

Řidičům pomáhá také asistent vyhýbacího manévru, který pomůže objet stojící nebo pomalu se pohybující vůz. S využitím radaru a kamery sleduje provoz a v případě rizika kolize pomůže řidiči zásahem do řízení zajistit bezpečné vyhnutí se překážce.


Inovativní a vstřícný interiér

Jako první model své třídy nabízí Ford Puma přední sedadla s funkcí masáže beder. Zeštíhlená konstrukce předních opěradel ponechává více místa pro kolena cestujících vzadu.
Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ displejem. Inovativní konstrukce zobrazovací plochy poskytla designérům větší svobodu při návrhu tvaru displeje než u běžných obrazovek.

Ceny modelu s motorem 1.0EcoBoost/125 k se pohybuje od 513 900 Kč do 592 900 Kč.Mild Hybrid s výkonem 155 k stojí od 552 900 Kč do 631 900 Kč.


Ford 24.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar