Ford Mondeo - pohonné jednotky
Pro nové Mondeo je k dispozici rozsáhlá nabídka zážehových i vznětových motorů včetně pětiválce Duratec 2.5/220 k, známého z modelu S-MAX a založeného na motoru Focusu ST. Koncem roku se paleta rozšíří o zážehový čtyřválec 2.3/161 k a novou samočinnou šestistupňovou převodovku Durashift.
K nejdůležitějším inovacím patří spojka nejmodernější konstrukce, dvojhmotový setrvačník, vylepšená řídicí jednotka s elektronicky řízenou škrticí klapkou, účinný integrovaný výměník tepla, zahrnující chladič, mezichladič a kondenzátor. Dieselové motory pracují se sofistikovaným vysokotlakým vstřikováním, které přispívá ke kultivovanosti chodu motoru, snížení zpětného tlaku ve válci a významně se podílí na snížení emisí.
Celohliníkový motor 1.6 byl upraven s ohledem na použití v Mondeu. Snahou bylo dosáhnout vyšší kultivovanosti chodu a zvýšit výkon i točivý moment při zachování příznivé spotřeby. Je nabízen v provedení 110 k a 125 k. Již v 1500/min je k dispozici 85 % maximálního točivého momentu.
Oblíbený Duratec HE 2.0 poskytuje 145 k a 185 Nm. Hospodárný, cenově dostupný a spolehlivý agregát si získal popularitu již v předchozím Mondeu. Nabízí totiž výjimečnou kombinaci atraktivních výkonů s hospodárným provozem. Devadesát procent točivého momentu je k dispozici mezi 2000 a 6000/min.
Nový Duratec HE 2.3 nabídne 161 k a 208 N.m, přičemž 190 N.m lze využít v rozsahu 2000 až 5800/min. Spodní část bloku z odlévaného hliníku poskytuje pěti ložiskům klikové hřídele pevnou oporu, což je předpoklad vyváženého chodu ve vysokých otáčkách. Vačky v hlavě válců působí přímo na zdvihátka a jsou vybaveny proměnným časováním sacích ventilů. Natočení sací vačky lze měnit v rozsahu 30º, což zaručuje příznivější průběh křivky točivého momentu a lepší odezvu na plyn v celém rozsahu otáček. Elektronický systém Visteon řídí časování sacích ventilů, polohu škrticí klapky, zapalování a režim vstřikování paliva. Výsledkem je lepší odezva na plyn, plošší křivka točivého momentu a snadné ovládání vozidla za nejrůznějších podmínek. Kontrola klepání upravuje okamžik zážehu a tlak ve válci tak, aby naplno využil vlastnosti benzinu (95). Motor může spalovat i benzin s jiným oktanovým číslem. Řídicí jednotka pouze upraví výkon s ohledem na zachování optimální životnosti.
Pětiválec Duratec 2.5 nabízí špičkový výkon 220 k a točivý moment 320 Nm od 1500 až do 4800/min. Výkonný dvacetiventilový celohliníkový pětiválec je spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift M66 s trojitou synchronizací nižších rychlostních stupňů.
K dosažení výkonů bylo zapotřebí moderních technologií: Tuhé těleso bloku poskytuje šesti ložiskům klikové hřídele pevnou oporu, Kliková ložiska přeplňovaných motorů jsou totiž vystavena extrémnímu namáhání. Vačkové hřídele působí na ventily prostřednictvím zdvihátek. Čtyři ventily v každém válci jsou propojeny se systémem duálního proměnného časování. Úhel natočení vaček lze nepřetržitě upravovat (v rozsahu 50º u sacích a 30º u výfukových ventilů). Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a nižší spotřeba i emise. Systém Bosch ME 9.0 kontroluje časování a otevírání ventilů, plnicí tlak turbodmychadla, elektronickou škrticí klapku, zapalování a vstřikování. Kompaktní a lehké turbodmychadlo tvoří jeden celek se sběrným potrubím, což má za následek lepší termodynamickou účinnost. V případě natankování benzinu s nižším oktanovým číslem než 95 zajistí snímače klepání úpravu předstihu zapalování, aby zabránily možnému poškození motoru. Při použití paliva s oktanovým číslem 98 dojde ke zvýšení výkonu o 12 až 15 k. Mezichladič ochlazuje vzduch z turbodmychadla, dosahuje účinnosti až 77 % a snižuje teplotu nasávaného vzduchu ze 150 °C na 35 °C.
Vznětové pohonné jednotky splňují emisní normu Euro IV – 1.8 Duratorq vyhovuje přísnému standardu i bez filtru pevných částic. Na rozdíl od první generace DPF není potřeba doplňovat aditivum, systém je zcela bezúdržbový.
Duratorq TDCi 1.8 dosahuje v prvním případě výkonu 125 k, druhá verze nabízí 100 k a 280 Nm Funkce dočasného zvýšení plnicího tlaku (tzv. overboost) zvýší při akceleraci točivý moment slabší verze na 295 Nm, u silnější na 340 Nm. Za skvělé parametry vděčí motor inovacím, které obohatily již tak zdařilý a průběžně vyvíjený základ. Nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují přesnější dávkování paliva, což se odráží ve zlepšení jízdních výkonů i akustického komfortu při současném snížení spotřeby a emisí.
Duratorq TDCi 2. je uznávaný dvoulitrový diesel ve variantách 130 k a 140 k. Nejvyšší točivý moment 320 Nm je k dispozici v širokém rozsahu 1750 až 2240/min, overboost navíc dočasně zvýší na 340 Nm.
Obě varianty jsou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro verzi 100 k bude možné od druhé poloviny roku 2007 objednat novou samočinnou šestistupňovou převodovku Durashift, s manuální volbou rychlostních stupňů.
Stejně jako agregát 1.8 je vybaven nejnovější generací systému common-rai, kdy během jednoho kompresního cyklu lze použít až pět vstřiků. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru, na jeho teplotě a teplotě nasávaného vzduchu se může měnit časový interval mezi jednotlivými vstřiky.
Benzinové motory
Vznětové motory
Pozn: Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin)- l/100 km
JL, 21.6.2007
Celohliníkový motor 1.6 byl upraven s ohledem na použití v Mondeu. Snahou bylo dosáhnout vyšší kultivovanosti chodu a zvýšit výkon i točivý moment při zachování příznivé spotřeby. Je nabízen v provedení 110 k a 125 k. Již v 1500/min je k dispozici 85 % maximálního točivého momentu.
Oblíbený Duratec HE 2.0 poskytuje 145 k a 185 Nm. Hospodárný, cenově dostupný a spolehlivý agregát si získal popularitu již v předchozím Mondeu. Nabízí totiž výjimečnou kombinaci atraktivních výkonů s hospodárným provozem. Devadesát procent točivého momentu je k dispozici mezi 2000 a 6000/min.
Nový Duratec HE 2.3 nabídne 161 k a 208 N.m, přičemž 190 N.m lze využít v rozsahu 2000 až 5800/min. Spodní část bloku z odlévaného hliníku poskytuje pěti ložiskům klikové hřídele pevnou oporu, což je předpoklad vyváženého chodu ve vysokých otáčkách. Vačky v hlavě válců působí přímo na zdvihátka a jsou vybaveny proměnným časováním sacích ventilů. Natočení sací vačky lze měnit v rozsahu 30º, což zaručuje příznivější průběh křivky točivého momentu a lepší odezvu na plyn v celém rozsahu otáček. Elektronický systém Visteon řídí časování sacích ventilů, polohu škrticí klapky, zapalování a režim vstřikování paliva. Výsledkem je lepší odezva na plyn, plošší křivka točivého momentu a snadné ovládání vozidla za nejrůznějších podmínek. Kontrola klepání upravuje okamžik zážehu a tlak ve válci tak, aby naplno využil vlastnosti benzinu (95). Motor může spalovat i benzin s jiným oktanovým číslem. Řídicí jednotka pouze upraví výkon s ohledem na zachování optimální životnosti.
Pětiválec Duratec 2.5 nabízí špičkový výkon 220 k a točivý moment 320 Nm od 1500 až do 4800/min. Výkonný dvacetiventilový celohliníkový pětiválec je spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift M66 s trojitou synchronizací nižších rychlostních stupňů.
K dosažení výkonů bylo zapotřebí moderních technologií: Tuhé těleso bloku poskytuje šesti ložiskům klikové hřídele pevnou oporu, Kliková ložiska přeplňovaných motorů jsou totiž vystavena extrémnímu namáhání. Vačkové hřídele působí na ventily prostřednictvím zdvihátek. Čtyři ventily v každém válci jsou propojeny se systémem duálního proměnného časování. Úhel natočení vaček lze nepřetržitě upravovat (v rozsahu 50º u sacích a 30º u výfukových ventilů). Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a nižší spotřeba i emise. Systém Bosch ME 9.0 kontroluje časování a otevírání ventilů, plnicí tlak turbodmychadla, elektronickou škrticí klapku, zapalování a vstřikování. Kompaktní a lehké turbodmychadlo tvoří jeden celek se sběrným potrubím, což má za následek lepší termodynamickou účinnost. V případě natankování benzinu s nižším oktanovým číslem než 95 zajistí snímače klepání úpravu předstihu zapalování, aby zabránily možnému poškození motoru. Při použití paliva s oktanovým číslem 98 dojde ke zvýšení výkonu o 12 až 15 k. Mezichladič ochlazuje vzduch z turbodmychadla, dosahuje účinnosti až 77 % a snižuje teplotu nasávaného vzduchu ze 150 °C na 35 °C.
Vznětové pohonné jednotky splňují emisní normu Euro IV – 1.8 Duratorq vyhovuje přísnému standardu i bez filtru pevných částic. Na rozdíl od první generace DPF není potřeba doplňovat aditivum, systém je zcela bezúdržbový.
Duratorq TDCi 1.8 dosahuje v prvním případě výkonu 125 k, druhá verze nabízí 100 k a 280 Nm Funkce dočasného zvýšení plnicího tlaku (tzv. overboost) zvýší při akceleraci točivý moment slabší verze na 295 Nm, u silnější na 340 Nm. Za skvělé parametry vděčí motor inovacím, které obohatily již tak zdařilý a průběžně vyvíjený základ. Nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují přesnější dávkování paliva, což se odráží ve zlepšení jízdních výkonů i akustického komfortu při současném snížení spotřeby a emisí.
Duratorq TDCi 2. je uznávaný dvoulitrový diesel ve variantách 130 k a 140 k. Nejvyšší točivý moment 320 Nm je k dispozici v širokém rozsahu 1750 až 2240/min, overboost navíc dočasně zvýší na 340 Nm.
Obě varianty jsou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro verzi 100 k bude možné od druhé poloviny roku 2007 objednat novou samočinnou šestistupňovou převodovku Durashift, s manuální volbou rychlostních stupňů.
Stejně jako agregát 1.8 je vybaven nejnovější generací systému common-rai, kdy během jednoho kompresního cyklu lze použít až pět vstřiků. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru, na jeho teplotě a teplotě nasávaného vzduchu se může měnit časový interval mezi jednotlivými vstřiky.
Benzinové motory
Typ | 1.6 | 1.6 | 2.0 | 2.3 | 2.5 |
Objem | 1596 | 1596 | 1991 | 2261 | 2521 |
Výkon | 81(110)/6300 | 92(125)/6300 | 107(145)/6000 | 118(161)/6500 | 162(220)/5000 |
Toč.mom. | 160/4100 | 160/4100 | 185/4500 | 208/4200 | 320/1500-4800 |
Rychlost | 190 | 195 | 210 | 208 | 320 |
Zrychlení | 12,7 | 12,3 | 9,9 | - | 7,5 |
Spotřeba | 10,0/5,6/7,2 | 10,3/5,7/7,4 | 11,2/6,0/7,9 | - | 13,6/6,8/9,3 |
Vznětové motory
Typ | 1.8 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
Objem | 1753 | 1753 | 1997 | 1997 |
Výkon | 74(100)/3850 | 92(125)/3700 | 96(123)/4000 | 103(140)/4000 |
Toč.mom. | 280/1800 | 320/1800 | 320/1750-2250 | 320/1750-2240 |
Rychlost | 185 | 200 | 202 | 210 |
Zrychlení | 12,3 | 10,7 | 10,2 | 9,5 |
Spotřeba | 7,4/4,7/5,4 | 7,5/4,8/5,8 | 7,6/4,9/5,9 | 7,6/4,9/5,9 |
Pozn: Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin)- l/100 km
JL, 21.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout