Ford Mondeo (V) - bezpečnostní systémy
Mimořádně pevná karoserie Mondea představuje ideální základ pro nejmodernější technologie aktivní a pasivní bezpečnosti. Kolenní airbag řidiče a horizontálně deformovatelný sloupek řízení přispívají k lepší ochraně dolních končetin. Tyto a další bezpečnostní prvky zastřešuje Fordův systém inteligentní ochrany IPS.
Mezi sériovou výbavu patří prvky aktivní bezpečnosti jako ESP, ABS s EBD, automatické spuštění varovných směrovek a zpožděné zhasínání světlometů, vyspělá technologie světlometů. Ještě větší jistotu nabídnou řidiči i posádce technologie dodávané v rámci výbavy na přání: adaptivní tempomat (ACC) s audiovizuálním varovným systémem a systémem pro zmírnění následků střetu, aktivní podvozek (IVDC) s plynule měnitelnou charakteristikou tlumení (CCD), systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) a pneumatiky umožňující jízdu po defektu (run-flat), asistent pro rozjíždění do svahu (HLA)
Adaptivní tempomat ACC
Systém ACC je vylepšenou verzí zařízení pro udržování rychlosti. Jakmile zachytí vpředu jedoucí vozidlo, ACC samočinně sníží rychlost, aby udržel nastavený odstup. Po uvolnění silnice systém opět zvýší rychlost na původní hodnotu.
Ford ACC vždy pracuje ve dvou režimech.
Režim volné jízdy:
Na prázdné silnici bez pohybujících se překážek systém nijak nezasahuje a udržuje rychlost nastavenou řidičem.¨
Režim udržování bezpečné vzdálenosti:
Jakmile radarový senzor zachytí vpředu jedoucí vozidlo, převezme ACC kontrolu nad rychlostí jízdy a začne udržovat pevný časový odstup (vzdálenost se mění podle aktuální rychlosti). Je-li to možné, samočinně akceleruje na dříve nastavenou rychlost, v opačném případě je schopen vyvinout deceleraci až 2,4 m/s2. (Při panickém brzdění zpomaluje vůz až třikrát intenzivněji, okolo 10 m/s2.)Systém funguje v rychlostech 30 až 180 km/h. Řidič si může zvolit jednu z pěti úrovní podélného odstupu, které odpovídají jedné až třem sekundám.
Varovný systém
Systém varování FA funguje v rychlostech 30 až 180 km/h a poskytuje akustické a vizuální upozornění v situacích, které mohou vést k nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Intenzitu upozornění lze nastavit ve třech krocích – časné, normální a pozdní. S tím souvisí systém pro zmírnění následků střetu, který pracuje nepřetržitě, nezávisle, zda je funkce varování zapnuta či vypnuta. Hrozí-li srážka, systém připraví brzdovou soustavu k okamžité akci. Jakmile řidič sešlápne brzdový pedál, je reakce daleko rychlejší a zároveň dojde ke zvýšení citlivosti brzdového asistentu, což umožňuje dřívější dosažení maximálního brzdného účinku.
Aktivní podvozek IVDC
Na přání dodávaný systém IVDC (interaktivní řízení jízdních vlastností vozu) zlepšuje stabilitu a ovladatelnost, a zkracuje brzdnou dráhu za všech okolností díky spolupráci s ABS a průběžné optimalizaci nastavení.
Tlumiče CCD (nepřetržitě řízené tlumení) umožňující řidiči zvolit jeden ze tří režimů tlumení a spolupracuje se stabilizačním programem ESP a při aktivaci protiblokovacího systému ABS zkracuje brzdnou dráhu.
Automatické spuštění varovných světel
Všechna Mondea disponují touto užitečnou funkcí již v základní výbavě. Pokud intenzita brzdění překročí hodnotu decelerace 6-7 m/s2, což představuje 60-70 procent maximálního brzdného účinku, dojde k samočinné aktivaci výstražných světel.
Vyspělé osvětlení
Vůz může být vybaven systémem adaptivních čelních světlometů AFS. Jeho halogenové žárovky se v závislosti na úhlu natočení volantu mohou vychýlit až o 15º a zlepšit orientaci řidiče v zatáčkách na neosvětlených silnicích. V nejostřejších zatáčkách, v nichž by byl i největší možný úhel natočení světlometů nedostatečný, pak dochází k aktivaci dalšího světelného zdroje v podobě žárovky H1. Systém AFS je součást výbavy Titanium X.
Výbojkové neboli bixenonové světlomety svítí jasnějším světlem než konvenční halogenové žárovky. Jejich světlo je dvakrát hustší a přitom spotřebují třetinu energie. Tyto světlomety jsou součástí paketu bi-xenonového adaptivního osvětlení, k němuž patří také dodatečné žárovky pro přisvětlování do zatáček, samočinné vyrovnávání výšky světlometů a ostřikovače.
Přisvětlovací žárovky se rozsvítí automaticky, při rychlostí pod 70 km/h a úhel natočení volantu přesáhne 30 stupňů. Tím se snižuje pravděpodobnost nehody za snížené viditelnosti. V přímém srovnání s klasickými halogenovými reflektory dosvítily světlomety AFS o 20 m dál do zatáčky. Systém AFS svítí na vzdálenost 155 m – o deset metrů dál než reflektory stávajícího Mondea, zatímco bixenony dosvítí na neuvěřitelných 245 metrů.
Systém inteligentní ochrany IPS
Součástí sériové výbavy pasivní bezpečnosti jsou vylepšený systém inteligentní ochrany (IPS) se sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče a okenních airbagů, mimořádně pevné karoserie, horizontálně deformovatelného sloupku řízení, bezpečnostní pedálová skupina, optimalizovaného vystřelení airbagů, nové konstrukci sedadel, vyspělý systém ochrany krční páteře pro cestující vpředu, atd.
Tuhost karoserie a zejména strukturální integrita prostoru pro cestující jsou základním předpokladem účinné ochrany při nehodě. Podélné nosníky a přední deformační zóna rozkládají energii kolize do bočních částí karoserie a A-sloupků. Samotný prostor pro cestující se prakticky nedeformuje. Jeho zatížení se podařilo výrazně omezit zahrnutím dveří do deformační zóny. Síla nárazu tedy směřuje dál do karoserie, místo aby tlakem zepředu bortila bezpečnostní klec. Dveře a B-sloupky jsou vyztuženy vysokopevnostní ušlechtilou ocelí, která našla uplatnění rovněž v A-sloupcích a podélných střešních nosnících.
Místo, aby se sloupek řízení lámal axiálně, směřuje tento moderní prvek při kolizi směrem od řidiče. Ve vodorovném směru se může posunout až o 90 mm dopředu. Možnost výškového a podélného seřízení volantu není jeho přítomností nijak dotčena.V kombinaci s kolenním airbagem řidiče nabízí horizontálně deformovatelný sloupek řízení větší prostor pro přežití. Volant se při srážce odsouvá vodorovně dopředu, čímž nechává tělu řidiče dostatek prostoru. Pohyb volantu je při nehodě řízen tak, aby snižoval zatížení hlavy a hrudi řidiče.
Dalším kritickým faktorem při nehodě je reakce pedálové skupiny s tzv. retrakčním mechanismem. Při nárazu jsou zatlačeny proti spodní příčce a pak se odklopí pryč od řidičových chodidel.
Režim nafukování airbagů je řízen počítačem v závislosti na průběhu nehody. Záleží na rychlosti vozidla, směru srážky a její intenzitě. Airbagy jsou zcela nafouknuté již 30 milisekund poté, co dostaly signál k odpálení.
Ochrana chodců
Karoserie splňuje nejnovější legislativní požadavky na ochranu chodců. Při interních zkouškách se zkoumaly dopady střetu lýtek s nárazníkem, stehen s horní hranou kapoty, dětské hlavy s kapotou a hlavy dospělého člověka s kapotou a čelním oknem. Pro snížení rizika používá šest prvků:
Karoserie je prodloužena o pěnovou výplň na kritických místech, a tak energii střetu s dolními končetinami pohlcuje pěnová vrstva před ocelovými strukturami nárazníku.
Zvolna klesající linie kapoty nechává více prostoru mezi kapotou, hlavou motoru a jeho příslušenstvím. Kapota navíc splňuje požadavky na poddajnost a pomáhá absorbovat energii střetu. Spodní část nárazníku je vybavena systémem, který se při srážce s dolní končetinou deformuje předem určeným způsobem a omezuje tak úhel ohnutí v koleni.
Světlomety jsou zkonstruovány tak, aby nekladly tělu sraženého chodce přílišný odpor.
Čepy stěračů mají speciální kryty, které se již při malém nárazu deformují dovnitř.
Přední blatníky drží na místě speciálně navržené úchyty. V případě srážky se okamžitě uvolní.
JL, 22.6.2007
Adaptivní tempomat ACC
Systém ACC je vylepšenou verzí zařízení pro udržování rychlosti. Jakmile zachytí vpředu jedoucí vozidlo, ACC samočinně sníží rychlost, aby udržel nastavený odstup. Po uvolnění silnice systém opět zvýší rychlost na původní hodnotu.
Ford ACC vždy pracuje ve dvou režimech.
Režim volné jízdy:
Na prázdné silnici bez pohybujících se překážek systém nijak nezasahuje a udržuje rychlost nastavenou řidičem.¨
Režim udržování bezpečné vzdálenosti:
Jakmile radarový senzor zachytí vpředu jedoucí vozidlo, převezme ACC kontrolu nad rychlostí jízdy a začne udržovat pevný časový odstup (vzdálenost se mění podle aktuální rychlosti). Je-li to možné, samočinně akceleruje na dříve nastavenou rychlost, v opačném případě je schopen vyvinout deceleraci až 2,4 m/s2. (Při panickém brzdění zpomaluje vůz až třikrát intenzivněji, okolo 10 m/s2.)Systém funguje v rychlostech 30 až 180 km/h. Řidič si může zvolit jednu z pěti úrovní podélného odstupu, které odpovídají jedné až třem sekundám.
Varovný systém
Systém varování FA funguje v rychlostech 30 až 180 km/h a poskytuje akustické a vizuální upozornění v situacích, které mohou vést k nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Intenzitu upozornění lze nastavit ve třech krocích – časné, normální a pozdní. S tím souvisí systém pro zmírnění následků střetu, který pracuje nepřetržitě, nezávisle, zda je funkce varování zapnuta či vypnuta. Hrozí-li srážka, systém připraví brzdovou soustavu k okamžité akci. Jakmile řidič sešlápne brzdový pedál, je reakce daleko rychlejší a zároveň dojde ke zvýšení citlivosti brzdového asistentu, což umožňuje dřívější dosažení maximálního brzdného účinku.
Aktivní podvozek IVDC
Na přání dodávaný systém IVDC (interaktivní řízení jízdních vlastností vozu) zlepšuje stabilitu a ovladatelnost, a zkracuje brzdnou dráhu za všech okolností díky spolupráci s ABS a průběžné optimalizaci nastavení.
Tlumiče CCD (nepřetržitě řízené tlumení) umožňující řidiči zvolit jeden ze tří režimů tlumení a spolupracuje se stabilizačním programem ESP a při aktivaci protiblokovacího systému ABS zkracuje brzdnou dráhu.
Automatické spuštění varovných světel
Všechna Mondea disponují touto užitečnou funkcí již v základní výbavě. Pokud intenzita brzdění překročí hodnotu decelerace 6-7 m/s2, což představuje 60-70 procent maximálního brzdného účinku, dojde k samočinné aktivaci výstražných světel.
Vyspělé osvětlení
Vůz může být vybaven systémem adaptivních čelních světlometů AFS. Jeho halogenové žárovky se v závislosti na úhlu natočení volantu mohou vychýlit až o 15º a zlepšit orientaci řidiče v zatáčkách na neosvětlených silnicích. V nejostřejších zatáčkách, v nichž by byl i největší možný úhel natočení světlometů nedostatečný, pak dochází k aktivaci dalšího světelného zdroje v podobě žárovky H1. Systém AFS je součást výbavy Titanium X.
Výbojkové neboli bixenonové světlomety svítí jasnějším světlem než konvenční halogenové žárovky. Jejich světlo je dvakrát hustší a přitom spotřebují třetinu energie. Tyto světlomety jsou součástí paketu bi-xenonového adaptivního osvětlení, k němuž patří také dodatečné žárovky pro přisvětlování do zatáček, samočinné vyrovnávání výšky světlometů a ostřikovače.
Přisvětlovací žárovky se rozsvítí automaticky, při rychlostí pod 70 km/h a úhel natočení volantu přesáhne 30 stupňů. Tím se snižuje pravděpodobnost nehody za snížené viditelnosti. V přímém srovnání s klasickými halogenovými reflektory dosvítily světlomety AFS o 20 m dál do zatáčky. Systém AFS svítí na vzdálenost 155 m – o deset metrů dál než reflektory stávajícího Mondea, zatímco bixenony dosvítí na neuvěřitelných 245 metrů.
Systém inteligentní ochrany IPS
Součástí sériové výbavy pasivní bezpečnosti jsou vylepšený systém inteligentní ochrany (IPS) se sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče a okenních airbagů, mimořádně pevné karoserie, horizontálně deformovatelného sloupku řízení, bezpečnostní pedálová skupina, optimalizovaného vystřelení airbagů, nové konstrukci sedadel, vyspělý systém ochrany krční páteře pro cestující vpředu, atd.
Tuhost karoserie a zejména strukturální integrita prostoru pro cestující jsou základním předpokladem účinné ochrany při nehodě. Podélné nosníky a přední deformační zóna rozkládají energii kolize do bočních částí karoserie a A-sloupků. Samotný prostor pro cestující se prakticky nedeformuje. Jeho zatížení se podařilo výrazně omezit zahrnutím dveří do deformační zóny. Síla nárazu tedy směřuje dál do karoserie, místo aby tlakem zepředu bortila bezpečnostní klec. Dveře a B-sloupky jsou vyztuženy vysokopevnostní ušlechtilou ocelí, která našla uplatnění rovněž v A-sloupcích a podélných střešních nosnících.
Místo, aby se sloupek řízení lámal axiálně, směřuje tento moderní prvek při kolizi směrem od řidiče. Ve vodorovném směru se může posunout až o 90 mm dopředu. Možnost výškového a podélného seřízení volantu není jeho přítomností nijak dotčena.V kombinaci s kolenním airbagem řidiče nabízí horizontálně deformovatelný sloupek řízení větší prostor pro přežití. Volant se při srážce odsouvá vodorovně dopředu, čímž nechává tělu řidiče dostatek prostoru. Pohyb volantu je při nehodě řízen tak, aby snižoval zatížení hlavy a hrudi řidiče.
Dalším kritickým faktorem při nehodě je reakce pedálové skupiny s tzv. retrakčním mechanismem. Při nárazu jsou zatlačeny proti spodní příčce a pak se odklopí pryč od řidičových chodidel.
Režim nafukování airbagů je řízen počítačem v závislosti na průběhu nehody. Záleží na rychlosti vozidla, směru srážky a její intenzitě. Airbagy jsou zcela nafouknuté již 30 milisekund poté, co dostaly signál k odpálení.
Ochrana chodců
Karoserie splňuje nejnovější legislativní požadavky na ochranu chodců. Při interních zkouškách se zkoumaly dopady střetu lýtek s nárazníkem, stehen s horní hranou kapoty, dětské hlavy s kapotou a hlavy dospělého člověka s kapotou a čelním oknem. Pro snížení rizika používá šest prvků:
Karoserie je prodloužena o pěnovou výplň na kritických místech, a tak energii střetu s dolními končetinami pohlcuje pěnová vrstva před ocelovými strukturami nárazníku.
Zvolna klesající linie kapoty nechává více prostoru mezi kapotou, hlavou motoru a jeho příslušenstvím. Kapota navíc splňuje požadavky na poddajnost a pomáhá absorbovat energii střetu. Spodní část nárazníku je vybavena systémem, který se při srážce s dolní končetinou deformuje předem určeným způsobem a omezuje tak úhel ohnutí v koleni.
Světlomety jsou zkonstruovány tak, aby nekladly tělu sraženého chodce přílišný odpor.
Čepy stěračů mají speciální kryty, které se již při malém nárazu deformují dovnitř.
Přední blatníky drží na místě speciálně navržené úchyty. V případě srážky se okamžitě uvolní.
JL, 22.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout