Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford Mondeo (III) - aktivní podvozek

Jízdní vlastnosti Mondea jsou vyzdvihovány již od prvních modelů z roku 1993. Nová generace pověst ovladatelného vozu ještě posiluje, když nabízí kombinaci sportovní dynamiky s kultivovanou jízdou, provázenou minimem hluku a vibrací.

I když sdílí většinu základní architektury s modely S-MAX a Galaxy, byly jízdní vlastnosti vyladěny s ohledem na nižší těžiště. Torzní tuhost byla analyzována a přímo porovnána s předchozím modelem. Již základní verze má výjimečné jízdní vlastnosti, ale na přání lze dodat systém IVDC s plynule nastavitelnými tlumiči (CCD) pro lepší ovladatelnost a komfort, vyšší stabilitu a kratší brzdnou dráhu.
Systém CCD plynule mění vlastnosti tlumičů podle aktuálních provozních podmínek dokáže měnit nastavení tlumičů každou desetinu sekundy. Řidič může volit ze tří režimů: Comfort, Normal a Sport. CCD potlačuje naklánění vozu cestou neustálého monitorování tlumičů a upravováním jejich tuhosti každé dvě desetiny sekundy. IVDC však neustále monitoruje silnici a chování vozu. V závislosti na podmínkách může přepnout do režimu Sport pro potlačení náklonů karoserie.
Na kvalitní vozovce používá měkčí nastavení tlumičů, na zvlněném povrchu systém okamžitě tlumiče přitvrdí.automaticky a řidič změny téměř nepostřehne.
Všechny verze jsou vybaveny hřebenovým řízením s hydraulickým posilovačem. K nejdůležitějším úpravám podvozku patří: širší rozchod, optimalizovaná konstrukce předního zavěšení, nové zadní zavěšení, izolovaná zadní nápravnice, vylepšené řízení
Se základními pneumatikami 205/55 E16 činí rozchod přední nápravy 1589 mm, tedy o 67 mm více než u předcházejícího modelu, zatímco zadní je 1605 mm (+ 68 mm). Tato změna přináší lepší stabilitu v přímém směru, silnější přilnavost a menší náklony karoserie.
Spodní ramena náprav mají vzadu speciální silentbloky pro lepší filtraci otřesů. Mondeo používá vylepšenou verzi víceprvkové zadní nápravy uchycené na nápravnici s pryžovými silentbloky. Širší rozchod a větší vzdálenost silent-bloků slibují ještě lepší odolnost proti náklonům. Vpředu sáhl po osvědčeném předním zavěšení McPherson a zaměřil se na preciznost a úsporu místa. Nápravnice je extrémně tuhá a široká a od karoserie ji v zájmu vyššího komfortu jízdy izolují pryžové silent-bloky.
Izolované nápravnice jsou použity vpředu i vzadu a zásadě zlepšují nejen kultivovanost jízdy, ale i ovladatelnost. Měkké hydraulické a tvrdé hydraulické pryžové silent-bloky jsou navrženy tak, aby nabízely vysokou příčnou tuhost pro přesnost řízení a podélnou poddajnost pro lepší kvalitu jízdy.
Pružiny ve tvaru S umožňují lepší kompenzaci příčného zrychlení, i když zabírají jen málo prostoru. Tento systém přispívá ke kvalitě jízdy omezením tření v podvozku. Posunutí horního zavěšení vůči ose tlumiče zlepšuje jízdní komfort i ovladatelnost a kompenzuje boční zátěž, čímž se opět snižuje tření. Díky dvojitému uchycení vzpěr mohla být izolace pružin a tlumičů nastavena nezávisle, s ohledem na co nejlepší pohlcování nerovností.
Systém aktivního podvozku IVDC (spolu s CCD) tvoří součást výbavy na přání a dodává se k němu ještě asistent pro rozjezd do svahu.

JL, 20.6.2007



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar