Ford Mondeo (III) - aktivní podvozek
Jízdní vlastnosti Mondea jsou vyzdvihovány již od prvních modelů z roku 1993. Nová generace pověst ovladatelného vozu ještě posiluje, když nabízí kombinaci sportovní dynamiky s kultivovanou jízdou, provázenou minimem hluku a vibrací.
I když sdílí většinu základní architektury s modely S-MAX a Galaxy, byly jízdní vlastnosti vyladěny s ohledem na nižší těžiště. Torzní tuhost byla analyzována a přímo porovnána s předchozím modelem. Již základní verze má výjimečné jízdní vlastnosti, ale na přání lze dodat systém IVDC s plynule nastavitelnými tlumiči (CCD) pro lepší ovladatelnost a komfort, vyšší stabilitu a kratší brzdnou dráhu.
Systém CCD plynule mění vlastnosti tlumičů podle aktuálních provozních podmínek dokáže měnit nastavení tlumičů každou desetinu sekundy. Řidič může volit ze tří režimů: Comfort, Normal a Sport. CCD potlačuje naklánění vozu cestou neustálého monitorování tlumičů a upravováním jejich tuhosti každé dvě desetiny sekundy. IVDC však neustále monitoruje silnici a chování vozu. V závislosti na podmínkách může přepnout do režimu Sport pro potlačení náklonů karoserie.
Na kvalitní vozovce používá měkčí nastavení tlumičů, na zvlněném povrchu systém okamžitě tlumiče přitvrdí.automaticky a řidič změny téměř nepostřehne.
Všechny verze jsou vybaveny hřebenovým řízením s hydraulickým posilovačem. K nejdůležitějším úpravám podvozku patří: širší rozchod, optimalizovaná konstrukce předního zavěšení, nové zadní zavěšení, izolovaná zadní nápravnice, vylepšené řízení
Se základními pneumatikami 205/55 E16 činí rozchod přední nápravy 1589 mm, tedy o 67 mm více než u předcházejícího modelu, zatímco zadní je 1605 mm (+ 68 mm). Tato změna přináší lepší stabilitu v přímém směru, silnější přilnavost a menší náklony karoserie.
Spodní ramena náprav mají vzadu speciální silentbloky pro lepší filtraci otřesů. Mondeo používá vylepšenou verzi víceprvkové zadní nápravy uchycené na nápravnici s pryžovými silentbloky. Širší rozchod a větší vzdálenost silent-bloků slibují ještě lepší odolnost proti náklonům. Vpředu sáhl po osvědčeném předním zavěšení McPherson a zaměřil se na preciznost a úsporu místa. Nápravnice je extrémně tuhá a široká a od karoserie ji v zájmu vyššího komfortu jízdy izolují pryžové silent-bloky.
Izolované nápravnice jsou použity vpředu i vzadu a zásadě zlepšují nejen kultivovanost jízdy, ale i ovladatelnost. Měkké hydraulické a tvrdé hydraulické pryžové silent-bloky jsou navrženy tak, aby nabízely vysokou příčnou tuhost pro přesnost řízení a podélnou poddajnost pro lepší kvalitu jízdy.
Pružiny ve tvaru S umožňují lepší kompenzaci příčného zrychlení, i když zabírají jen málo prostoru. Tento systém přispívá ke kvalitě jízdy omezením tření v podvozku. Posunutí horního zavěšení vůči ose tlumiče zlepšuje jízdní komfort i ovladatelnost a kompenzuje boční zátěž, čímž se opět snižuje tření. Díky dvojitému uchycení vzpěr mohla být izolace pružin a tlumičů nastavena nezávisle, s ohledem na co nejlepší pohlcování nerovností.
Systém aktivního podvozku IVDC (spolu s CCD) tvoří součást výbavy na přání a dodává se k němu ještě asistent pro rozjezd do svahu.
JL, 20.6.2007
Systém CCD plynule mění vlastnosti tlumičů podle aktuálních provozních podmínek dokáže měnit nastavení tlumičů každou desetinu sekundy. Řidič může volit ze tří režimů: Comfort, Normal a Sport. CCD potlačuje naklánění vozu cestou neustálého monitorování tlumičů a upravováním jejich tuhosti každé dvě desetiny sekundy. IVDC však neustále monitoruje silnici a chování vozu. V závislosti na podmínkách může přepnout do režimu Sport pro potlačení náklonů karoserie.
Na kvalitní vozovce používá měkčí nastavení tlumičů, na zvlněném povrchu systém okamžitě tlumiče přitvrdí.automaticky a řidič změny téměř nepostřehne.
Všechny verze jsou vybaveny hřebenovým řízením s hydraulickým posilovačem. K nejdůležitějším úpravám podvozku patří: širší rozchod, optimalizovaná konstrukce předního zavěšení, nové zadní zavěšení, izolovaná zadní nápravnice, vylepšené řízení
Se základními pneumatikami 205/55 E16 činí rozchod přední nápravy 1589 mm, tedy o 67 mm více než u předcházejícího modelu, zatímco zadní je 1605 mm (+ 68 mm). Tato změna přináší lepší stabilitu v přímém směru, silnější přilnavost a menší náklony karoserie.
Spodní ramena náprav mají vzadu speciální silentbloky pro lepší filtraci otřesů. Mondeo používá vylepšenou verzi víceprvkové zadní nápravy uchycené na nápravnici s pryžovými silentbloky. Širší rozchod a větší vzdálenost silent-bloků slibují ještě lepší odolnost proti náklonům. Vpředu sáhl po osvědčeném předním zavěšení McPherson a zaměřil se na preciznost a úsporu místa. Nápravnice je extrémně tuhá a široká a od karoserie ji v zájmu vyššího komfortu jízdy izolují pryžové silent-bloky.
Izolované nápravnice jsou použity vpředu i vzadu a zásadě zlepšují nejen kultivovanost jízdy, ale i ovladatelnost. Měkké hydraulické a tvrdé hydraulické pryžové silent-bloky jsou navrženy tak, aby nabízely vysokou příčnou tuhost pro přesnost řízení a podélnou poddajnost pro lepší kvalitu jízdy.
Pružiny ve tvaru S umožňují lepší kompenzaci příčného zrychlení, i když zabírají jen málo prostoru. Tento systém přispívá ke kvalitě jízdy omezením tření v podvozku. Posunutí horního zavěšení vůči ose tlumiče zlepšuje jízdní komfort i ovladatelnost a kompenzuje boční zátěž, čímž se opět snižuje tření. Díky dvojitému uchycení vzpěr mohla být izolace pružin a tlumičů nastavena nezávisle, s ohledem na co nejlepší pohlcování nerovností.
Systém aktivního podvozku IVDC (spolu s CCD) tvoří součást výbavy na přání a dodává se k němu ještě asistent pro rozjezd do svahu.
JL, 20.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout